Romania Military

IAR 109 Swift – date tehnice

Acesta nu este chiar un articol ci mai mult o prezentare de date oficiale care privesc programul IAR 109 Swift. Vom afla ce s-a dorit, ce s-a facut si cum in cadrul acestui program si suntem in masura sa va oferim si poze cu aeronava care a servit in programul susnumit.

Tot ce veti citi mai departe sunt date strict oficiale.

Versiunea IAR 109 Swift este echipata cu echipamente ultramoderne (avionica IAI si Bendix King) si un sistem integrat al armamentului.

Avionul modernizat are caracteristici si performante superioare altor avioane in clasa lui, la un pret foarte competitiv. IAR 109 Swift furnizeaza elevului toate facilitatilede antrenament , de baza  si avansat, permitandu-i in acelasi timp acomodarea cu interfata om-masina si procedurile cu care va fi confruntat pe avioanele de lupta moderne.

Calitatile de zbor sunt in conformitate cu standardele US- MIL-SPEC, conducand la siguranta si comportare docila in toate fazele de antrenament. In rolul de atac la sol, IAR 109 Swift exceleaza in misiuni de sustinere aeriana (CAS) si contrainsurgenta (COIN). Sistemel de bord permit navigatia inertiala si operatii precise de atac la tinta datorita sistemului computerizat integrat de navigatie, achizitia datelor, telemetru laser, afisare informatii si controlul al tragerilor cu o gama foarte larga de armament ambarcat.

Printre cele mai reprezentative sisteme care fac din aceasta versiune atat un sistem de antrenament complet cat si un extrem de capabil si versatil de avion atac, enumeram mai jos:

-vizor cu afisarea informatilor de zbor- HUD

-panou de control si comanda – UFCP

-sistem TV de inregistrare si brifing – CTVS

-sistem de navigatie inertial – INSD

-centrala digitala date aer – DADC

-altimetru radio

-sistem electronic de instrumente de bord – EFIS

-telemetru laser – LRF

-transponder – IFF

-echipamente de comunicatii si radionavigatie – UHF, VHF, ILS,VOR

IAR 109 Swift cu numar de inmatriculare 712, pe platoul fabricii Avioane Craiova

Avionul demonstrator al noii versiuni IAR 109 a fost dezvoltat impreuna cu IAI – Lahav si a fost prezentata la Salonul Aeronautic International Le Bourget  in perioada 10-20 iunie 1993.

Avionul deantrenament si atac la sol IAR 109 cu nr de inmatriculare 712 in probe de zbor la Avioane SA Craiova

 

Panoul de control si comanda cu vizorul de afisare a informatiilor de zbor – HUD

 Si acum sa comparam performantele tehnico-tactice ale avionului IAR 109 Swift cu cele ale avioanelor AERO L 39 ZO, AERO L 59, FMA IA 63 PAMPA, CASA 101CC si AERMACCHI MB 339C.

Avioanele comparate sunt cele mai bune din aceasta categorie (la data respectiva -1993 – n.n.), fiecare dintre ele fiind prezentat in 1993 in cea mai avansata versiune bivalenta – antrenament avansat /atac la sol.

 

Comparatia arata ca de fapt  numai doua avioane corespund in totalitate cerintelor de dublu rol, cerintelor de ultima ora de antrenament pentru fazele avansat, de tranzitie si antrenamentul operational de lupta.

Acestea sunt avionul romanesc IAR 109 Swift si cel italian AERMACCHI MB 339C. (echipat cu motor similar, Rolls-Royce Viper Mk. 632 )

Sa urmarim modul in care IAR 109 , raspunde cerintelor solicitate prin antrenament avansat. In aceasta faza pilotul/student trebuie sa se familiarizeze si sa stapaneasca toate elementele zborului pe avioane de lupta. El trebuie sa fie antrenat in zborul la joasa inaltime si la viteza mare, in executarea manevrelor fara pierderi de energie si in operarea echipamentelor moderne din cabina.

Acestea sunt cerinte exigente si ca urmare avionul trebuie sa permita sudentului  sa reactioneze  pentru corectarea eventualelor greseli.  De exemplu avionul IAR 99 Swift are atat avertizare care precede  atingerea vitezei limita, comportament caracteristic in apropierea vitezei limita  si la atingerea ei, cat si un motor turbojet care raspunde aproape instantaneu conducand la recuperarea avionului in conditii de completa siguranta.

O alta cerinta importanta este timpul de urcare la 5000 de metri, nivel al altitudinii unde se desfasoara marea majoritate a fazelor  de antrenament. In sfarsit, pachetul de instrumente de bord, echipamente, computerizat si integrat (AVIONICS) are un cuvant greu de spus in decizia de achizitionare a unui avion pentru antrenamentul avansat. Acest sistem trebuie sa reprezinte o reflectare complete a sistemelor similare de pe avioanele de lupta moderne, permitand in acelasi timp realizarea tuturor procedurilor interfata om-masina ale acestora.

Avionul IAR 109 Swift raspunde integral acestor cerinte. Trebuie subliniat ca noua versiune a IAR 99 este livrata la un pret competitiv.

Acesta este calculat in general pe baza :

-pretul de achizitie (inclusiv echipmentul extern ascociat si al suportului logistic specific)

-costului pe ora de zbor (incluzand combustibilul, piesele de schimb, alte consumabile si manopera de intretinere)

-viata de serviciu a structurii avionului

-pierderile suferite in toata perioada de viata

Formula pentru costul pe durata explotarii este:

C =  (xa-ybc) / (x-d)

unde:

-x- numar de avioane achizitionate

-y- numarul orelor de zbor pe an

Fara indoiala ca factorii “a” si “b” sunt cei mai mici pentru avionul IAR 109 in timp ce factorul “c” este in general acelasi pentru avioanele comparate. In concluzie, la aceeasi rata de pierdere “d” rezulta ca IAR 109 implica costurile cele mai mici pe toata durata de viata in exploatare in comparative cu competitorii din aceeasi clasa.

 

RomaniaMilitary

Programul IAR 109 Swift a fost insa stopat o data cu colaborarea cu IAI, iar mai tarziu in 1997 a fost prezentat primul avion IAR 99C “Soim” la salonul aeronautic din Franta, Le Bourget, de aceasta data o colaborare cu Elbit Systems, mai apoi incepand productia de serie pentru 7 aeronave noi IAR 99C, plus 5 IAR 99 clasice modernizate la standardul Soim, inclusiv aparatul cu numarul de bord 712, folosit in programul IAR 109.

IAR-99 C Soim

Una dintre particularitatile IAR-109 este faptul ca avionica instalata ii permitea la vremea respectiva o simulare extrem de avansata pentru antrenamentul in lupta aeriene sau sprijinul la sol, probabil un varf tehnologic pentru avioanele din clasa sa.

Sursa: Date si poze revista Aeronautica 1993

Exit mobile version