Romania Military

În spațiu – săptămâna 2018/43

Cuvânt înainte: pentru o experiență completă este recomandată citirea articolului folosind browserul Firefox. Se pare că există o incompatibilitate Chrome – WordPress – pluginuri WordPress – imagini webp, ceea ce face ca unele imagini să nu fie încărcate. Dacă puteți utiliza doar Chrome și doriți vizualizarea imaginilor, o puteți face cu un click pe separatorul albastru al fiecărei imagini.

Amintiri aeronautice

A fost lansată a doua ediție – revizuită și extinsă – a cărții scrisă de Mihail Calomfirescu, Și noi am construit avioane: IAR 93, 99, supersonicul 95. Îmi doresc și îi urez autorului să devină Best Seller.

 

Poveste cu vise și dezamăgiri

NASA a avut un contract pentru 15 rachete Saturn V funcționale. Apollo 11 a reușit aselenizarea cu a șasea rachetă (au fost folosite Saturn V pentru misiunile Apollo 4, Apollo 6, Apollo 8, Apollo 9, Apollo 10), existând încă 9 rachete disponibile. Așadar programul Apollo ar fi trebuit să ajungă până la Apollo 20. Misiunile Apollo ar fi trebuit să fie:
– H-2 (Apollo 13) Fra Mauro
– H-3 (Apollo 14) Littrow
– H-4 (Apollo 15) Censorinus
– J-1 (Apollo 16) Descartes
– J-2 (Apollo 17) Marius Hills
– J-3 (Apollo 18) Copernicus
– J-4 (Apollo 19) Hadley
– J-5 (Apollo 20) Tycho

Apollo 20 a fost anulată în ianuarie 1970. Apollo 15 și Apollo 19 au fost anulate în septembrie 1970. Misiunile rămase au fost redenumite Apollo 15, 16, 17. După eșecul Apollo 13, Apollo 14 a fost redirectat către Fra Mauro iar următoarele misiuni au devenit:
– J-1 (Apollo 15) Hadley Rille
– J-2 (Apollo 16) Descartes
– J-3 (Apollo 17) Taurus-Littrow

Literele H și J din lista anterioară se referă la tipul de misiune; misiunile J au folosit ELM (engl Extended Lunar Module).

Dar chiar înainte de a ajunge pe Lună, NASA se gândea la pașii următori și vehiculele următoare, între 1968-1970 existând așteptare creșterii continue a bugetelor. O serie de teste au fost efectuate între 1964-1968 cu aripi zburătoare și corpuri portante (engl lifting body).

NASA își dorea un sistem spațial integrat, destinațiile fiind Luna și apoi Marte. Consta în următoarele elemente, interconectate:
– programul SkyLab cu 5 Module de Comandă;
– continuarea producției Saturn 1b și Saturn V;
– două stații spațiale în jurul Pământului, cu diametrul de 10 metri și una identică pe orbita Lunii;
– 100 de locatari în primele două, ultima cu 12 locatari;
– o navetă în două trepte, complet reutilizabilă, care să aibă 100-150 de zboruri anual;
– o bază lunară;
– un remorcher spațial, care să asigure transportul încărcăturilor de pe LEO;
– un motor nuclear pentru vehiculele de transfer care Lună și Marte;
– misiune către Marte în 1983.

A început așadar studiul, în 1969, pentru dezvoltarea unei navete reutilizabile 100%.

În paralel avut loc o scădere a bugetului, de la 6 mld USD în 1968 la 3.7 mld USD în 1970, așteptările NASA în acel moment (1970) fiind pentru un buget de 6-8 mld USD în 1974. Ca o paranteză, bugetul alocat zborurilor cu echipaj a scăzut și el de la 3.8 mld USD în 1966 la 1.7 mld USD în 1972.

Strategia (pentru) NASA în 1970 a fost una care merită menționată. Anularea ultimelor 3 misiuni Apollo a fost menționată. A urmat anularea contractelor pentru construcția Saturn 1b și Saturn V. A fost anulat SkyLab 2 care era foarte aproape de a fi finalizat, ajungând la Muzeul Smithsonian în Washington DC. Au fost anulate Modulele de Comandă și Serviciu. Au fost anulate proiectele stațiilor spațiale. La remorcherul spațial și sistemul de transport cu propulsie nucleară nu se începuse lucrul, deci au rămas în stadiul de proiect. S-a renunțat la Marte. În industrie, numărul angajaților care lucrau pentru proiecte NASA a scăzut de la 400000 la 150000.

Imaginile următoare prezintă câteva concepte NASA pentru naveta spațială.

Naveta spațială, concepte(sursa NASA)

1970-1971 a fost o perioadă de negocieri despre ce anume ar trebui să se dezvolte pentru continuarea programului spațial american. Au existat 3 variante propuse și discutate – varianta completă (cu toate cele de mai sus), o variantă minimală (cu un SkyLab și o navetă spațială) și una intermediară, care includea și o stație spațială pe lângă ceea ce era inclus în cea minimă.

A fost aleasă varianta intermediară și s-a realizat minimul din motive politice; NASA se aștepta să se realizeze și celelalte proiecte din programul complet. Numărul de zboruri planificat scăzând au fost căutați alți clienți pentru naveta spațială, fiind cooptat USAF, însă au trebuit redefinite specificațiile.

Ciclul de dezvoltare presupunea 4 faze, primele două referindu-se la concept și specificații detaliate (faza A – studii preliminare realizate de companiile din industria aerospațială și faza B – detalierea specificațiilor până la punctul la care se putea trece la proiectare pe baza specificațiilor), fazele C și D fiind proiectarea, construcția și testarea.

Perioada de definire a specificațiilor (faza B) a fost extrem de prolifică, așa cum se poate vedea din imaginile următoare care prezintă diverse variante și concepte până la decizia finală referitoare la configurație din 1972. Se poate vedea schimbarea de concept și trecerea la aripi delta începând cu varianta 022B, modificare rezultată în urma cooptării USAF și integrării cerințelor lor.

Varianta 040C este cea de la care începe să fie rafinat conceptul navetelor spațiale care au zburat.

Dezvoltarea navetei spațiale, faza B (sursa NASA via [10])

În martie 1972 s-a primit acordul de continuare (ATP – engl Authority to Proceed), ajungându-se rapid la validare (PRR – engl Program Readiness Review).

OV-101 a fost prima navetă construită, ea fiind destinată testării sistemelor, testelor de aterizare și de vibrații. Nu avea plăcile ceramice pentru protecția termică și urma să fie transformată și ea în vehicul orbital. În lunile octombrie-noiembrie 1976 au fost efectuate verificările tuturor sistemelor ei. Între august și octombrie 1977 – iată și legătura cu acest articol – naveta a efectuat zborurile de test care au durat între 2 și 5 minute, aterizând la Edwards. În 1978 a fost construit un ansamblu complet navetă-rezervor extern-boostere, acesta fiind folosit pentru testele de vibrații care au avut loc la Marshall Space Flight Center. A fost reasamblată pentru verificarea platformelor și sistemelor auxiliare de lansare de la Cape Canaveral și de la Vandenberg.

OV-101 avea deja 3 zboruri programate în 1981 (lansarea Intelsat V și două misiuni SpaceLab), însă o serie de modificări aduse proiectului navetelor în timpul construcției și testelor cu OV-101 ar fi crescut costul acestei transformări mult prea mult.

Inițial OV-101 trebuia să fie numită Constitution, în 1976 fiind 200 de ani de la Declarația de Independență. Bjo Trimble a pornit o campanie care a mobilizat un mare număr de fani ai unui serial celebru; aceștia au trimis scrisori la Casa Albă, solicitând ca numele primei navete spațiale să fie … Enterprise.

Bjo Trimble, nașa OV-101 [11]

Decizia referitoare la nume a fost facută publică în urma declasificării de documente, datate 3 septembrie 1976. [12][13]

William Gorog, consilier economic al lui Gerald Ford, considera că:

Next Wednesday you will meet with Dr. James Fletcher of NASA for a substantive meeting at which time you will be presented with a mock-up of the space shuttle, the full scale version of which will be rolled out in California later this month. NASA has not announced a name as of yet for the shuttle, and they are holding this announcement until your meeting with Fletcher.
Dr. Fletcher is not adverse to the name „Enterprise” for the space shuttle, and I suggest that you ask that it be so named for the following reasons:

  • NASA has received hundreds of thousands of letters from the space-oriented „Star Trek” group asking that the name „Enterprise” be given to the craft. This group comprises millions of individuals who are deeply interested in our space program.
  • The name „Enterprise” is tied in with the system on which the Nation’s economic structure is built.
  • Use of the name would provide a substantial human-interest appeal to the rollout ceremonies scheduled for this month in California, where the aeronautical industry is of vital importance.

In short, this situation could provide the same public interest as the CB radio provided for Mrs. Ford.

James Connor, Secretarul Cabinetului, oferă un sumar al părerilor oficialilor de la casa Albă.
Jim Cannon, consilier de politică internă:

  • It seems to me „Enterprise” is an excellent name for the space shuttle.
  • It would be personally gratifying to several million followers of the television show „Star Trek”, one of the most dedicated constituencies in the country.
  • Moreover, the name „Enterprise” is a hallowed Navy tradition. An „Enterprise” was in action against the Barbary pirates in 1803. During World War II, an „Enterprise” served with the Wasp and the Hornet in the carrier fleet in the Pacific. And the Navy’s current „Enterprise” is the first nuclear carrier.

Robert Hartmann, consilier al președintelui: This is an especially hallowed Naval name – going back to the Revolution – I think Navy should keep it.

Jack Marsh, consilier pe probleme de securitate: I have no objection to this selection of a name, however, I am not enthusiastic about the rationale for the selection. „Enterprise” is a famous name for vessels since the early days of the Republic. I think that is a far better reason than appealing to a T.V. fad.

Președintele Gerald Ford i-a spus administratorului NASA James Fletcher în discuția despre numele OV-101: You know, I’m a little partial to the name Enterprise., fără a menționa campania Star Trek dar referindu-se la faptul că în cursul serviciului militar fusese repartizat pe portavionul USS Enterprise. Fletcher s-a opus schimbării de nume, însă președintele avea ultimul cuvânt. La 13 septembrie Enterprise a fost prezentată public.

Enterprise la prezentarea publică [11]

Enterprise în filmul Star Trek [11]

Enterprise a fost parțial dezasamblată, componente ale sale fiind refolosite la celelalte navete spațiale. Este părerea autorului că în cazul în care OV-101 s-ar fi numit Constitution ar fi avut o soartă diferită de cea avută ca Enterprise. Rezultatul programului au fost 6 navete spațiale, din care doar 5 au ajuns în spațiu. Două au fost pierdute împreună cu echipajele. În momentul în care au fost concepute s-au estimat 50 de zboruri anual, o perioada de 2 săptămâni de pregătire pentru un zbor nou cu un cost de 10 mil USD (la valoarea din 1970) pe zbor. Programul a fost un eșec, navetele spațiale au fost o realizare de excepție din punct de vedere al ingineriei. Failed with success, în termeni de management.

Finalul este grafic.

Navetele spațiale Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis, Endeavour [14]

Ultimul zbor. STS-135 / Atlantis; imagine HDR compusă din imaginile obținute de 6 camere (sursa NASA)

Ultimul zbor. STS-135 / Atlantis; ultimele secunde (sursa NASA)

 

Deep Space 1

Vom arunca astăzi o privire și la Deep Space 1, a cărei misiune a durat 3 ani și aproape două luni. A fost lansată la 24 octombrie 1998 și a fost dezactivată în decembrie 2001. Sonda a fost dezvoltată în cadrul programului New Millennium (NMP – engl New Millenium Program) al NASA, acesta având ca scop testarea unor tehnologii noi.

Pentru a înțelege situația, vom face din nou o scurtă incursiune în trecut deoarece este necesară. În primul rând a existat neînțelegerea dintre NASA și guvernul/congresul USofA – NASA credea că explorează spațiul, politicienii știau că sunt o armă în războiul rece. În al doilea rând, după deceniul de mărețe împliniri (1959-1969), politicienii au preluat frâiele NASA, consecința fiind scăderea bugetelor și anularea programelor ambițioase, singurul supraviețuitor fiind naveta spațială. În al treilea rând, după 1990 a devenit și mai clar că epoca sondelor mari destinate explorării se încheiase, că NASA trebuia să caute modalități de a face lucrurile cu tehnologie nouă și costuri cât mai mici. Mai bine, mai repede, mai ieftin. Melius, Citius, Vilius. Tabelul următor prezintă comparația între Galileo, Cassini și Deep Space 1.

Sondă Durată dezvoltare Masă Cost
Galileo (1977-1986/9) 10 ani ~2500 kg 1.7 mld
Cassini (1982-1997) 15 ani ~2500 kg 3.2 mld
Deep Space 1 (1994-1998) 4 ani 373 kg 100 mil (150 mil total misiune)

Galileo, Cassini-Huygens și Deep Space 1 (sursa NASA)

Deep Space 1 avea o masă de 486 de kilograme, din care 31 de kilograme erau hidrazina utilizată de sistemul de control al atitudinii și 82 de kilograme erau xenonul utilizat de motorul ionic. Panourile solare generau 2500 W, din care doar motorul consuma 2100 W.

Așa cum a fost menționat anterior, scopul principal al DS-1 a fost testarea de tehnologii noi în spațiu. Acestea au fost:

Deep Space 1 – Motorul ionic (sursa NASA)

Deep Space 1 – Panourile solare (sursa NASA)

Deep Space 1 – AutoNav (sursa NASA)

Deep Space 1 – MICAS (sursa Dan Foley via NASA)

Deep Space 1 – Comunicațiile (sursa NASA)

Deep Space 1 – PEPE (sursa NASA)

Evident, fiind vorba de tehnologii experimentale, multe neîntâmplate s-au întâmplat, dar în mare lucrurile au mers bine:

Autorul consideră ca merită insistat pe RAX. La lansare – în octombrie 1998 – software-ul nu a fost gata, dezvoltarea lui fiind încheiată în februarie 1999, având loc o actualizare OTA (engl Over The Air) cu sonda în zbor în Sistemul Solar. Componentele sale majore au fost: un sistem de diagnostic bazat pe un model (Livingstone), un sistem de execuție (EXEC), un sistem de planificare (EUROPA). Inițial RAX ar fi trebuit să fie de fapt sistemul de control al sondei (Remote Agent) însă întârzierile – datorate între altele și faptului că a fost un sistem având politicienii ca proiectanți, asemenea navetei spațiale – au dus la retrogradarea lui la experiment de la cel de software de control.
EUROPA (engl planner) genera un set de acțiuni în funcție de eveniment sau de moment, numite tokens. Acestea erau trimise la EXEC (engl executive) care lua deciziile în funcție de cunoștințele pe care le avea despre navă (starea sistemelor, restricții operaționale, lista de operațiuni de efectuat. Un token era extins într-o serie de comenzi care erau trimise subsistemelor sondei, EXEC primind rezultatul comenzilor executate. În funcție de rezultat se generau alte comenzi, erau modificate cele trimise sau se solicita reexecuția comenzilor. În sistemul software bazat pe model nava fizică (împreună cu toate comonentele sale) era reprezentată în software împreună cu mediul în care naviga. Un alt aspect al modelului era posibilitatea software-ului de a descompune o operație, un scop, în comenzi în comenzi.

În mai 1999 RAX a preluat controlul sondei și … la 48 de ore de la preluarea controlului a ajuns la un bug imposibil, datorat race condition, astfel încât s-a ajuns la situația în care dezvoltatorii au căutat probleme la un program care (nu mai) rula la 45 de minute lumină.

RAX a fost utilizat pentru a testa 3 scenarii:
– o eroare a unui sistem electronic, rezolvată prin repornirea lui;
– defectarea unui senzor care oferea informații eronate; RAX a sesizat problema și le-a ignorat;
– defectarea unui motor utilizat de sistemul de control al atitudinii; RAX a sesizat problema și a manevrat sonda fără a îl utiliza.

Mai târziu, după încheierea misiunii DS-1, EUROPA va fi folosit de Mars Exploration Rovers (Spirit și Opportunity) iar EUROPA II va fi implementat pentru Mars Science Laboratory (Curiosity) și Phoenix Mars Lander; Livingstone2 va fi folosit la bordul EO-1 (Earth Observing 1) și pe un F/A-18 Hornet experimental. Remote Agent nu a mai fost utilizat niciodată ca sistem de management. Din celelalte tehnologii testate motoarele ionice au devenit norma, SDST a fost utilizat mai târziu de Mars Science Laboratory (roverul Curiosity). Evident, au fost scrise o mulțime de articole științifice pe baza rezultatelor obținute în urma utilizării tehnologiilor de pe Deep Space 1.

După testarea tehnologiilor (misiunea principală), DS-1 a trecut la misiunea extinsă. În prima fază a survolat asteroidul Braille (având succes parțial, așa cum s-a văzut) și cometa 19P/Borelly. În a doua fază a misiunii extinse au fost testate din nou sistemele și au fost colectate informații științifice.

Imagini cu asteroidul Braille și cometa Borelly (sursa NASA)

Programul New Millennium a avut trei direcții de dezvoltare: sondele erau în categoria Deep Space, sateliții de observare a Pământului erau în categoria Earth Observing iar tehnologiile intrau în categoria Space Technology. Au mai fost dezvoltate în NMP:

Restul propunerilor din New Millennium (Deep Space 3, Deep Space 4, Earth Observing 2, Earth Observing 3, Space Technology 8, Space Technology 9) au fost anulate.

Autorul continuă să creadă că NASA și-a pierdut scopul și nu și-a găsit nici un alt scop între timp.
 

BepiColombo

Revenim la BepiColombo, sonda lansată săptămâna trecută, despre care o perioadă vom mai auzi lucruri. Și-a făcut un selfie. 🙂 De fapt și-a făcut mai multe selfies, așa cum se poate vedea din imaginile următoare cu panourile solare și antenele. Ultima imagine arată localizarea camerelor.

Selfie cu BepiColombo (sursa ESA)

Și dacă tot am prezentat tehnologiile testate de Deep Space 1, nu poate fi omis faptul că MTM al BepiColombo folosește motoare ionice.

Motoare ionice MTM (sursa ESA)

Orbitele sondelor misiunii BepiColombo și orbita sondei Messenger a NASA sunt prezentate în imaginea următoare.

Motoare ionice MTM (sursa ESA)

 

Calcule cu ISS și Soyuz – continuare

Lucrurile încă sunt ca săptămâna trecută și acum două săptămâni. URSS Rusia va prezenta concluziile până la finalul lunii octombrie.
Pe 25 octombrie fost lansată o rachetă Soyuz-2-1b de la astrodromul Plesetsk, care a ridicat un satelit SIGINT al URSS Rusiei – Lotos-S1 / 14F145, parte a constelației Liana.
 

U.R.S.S.

Octombrie 2018 este o lună de sărbătoare pentru URSS Rusia deoarece se împlinesc 100 de ani de la marea revoluție de eliberare a poporului rus și, odată cu el, a Europei de Est. Evenimente importante ale lunii octombrie pentru URSS Rusia în domeniul explorării spațiului sunt în lista de mai jos; datorită numărului mare de misiuni și rezultatelor autorul a decis să facă dreptate Roscosmos.

Imagini de pe Venus transmise de Venera 9 și Venera 10 (sursa Donald Mitchell via RussianSpaceWeb)

Voskhod 1 (sursa 1 – Mark Carnaby, 2 – Pinterest)

 

USofA

Se discută tot mai aprins despre USSF. US Science Fiction Space Force.
 

Mărunțiș

Misiunea SSO-A (sursa Spaceflight Industries)

MarCO (sursa NASA)

Opportunity (sursa NASA)

Sonda Magellan și naveta spațială (sursa NASA)

Hubble în service; mecanicul Andrew Feustel și lada de scule (sursa NASA)

Halloween (sursa interwebs, twitter)

 

Evenimentele următoare

În perioada următoare au fost programate zborurile:

Dată & oră Loc Eveniment / Misiune Organizație Observații
26 octombrie 08:00-09:30 GMT Cape Canaveral Air Force Station Pegasus XL – ICON Northrop Grumman/NASA Lansare din avion (edit: amânată)
29 octombrie 2018 04:08-04:20 GMT Tanegashima Space Center, Japonia H-2A – GOSAT 2 & KhalifaSat JAXA
31 octombrie 2018 00:53 GMT Baikonur Soyuz – Progress Roscosmos
27 octombrie 2018 ZQ-1 LandSpace, China edit 16:54: explozie
octombrie 2018 Xichang LongMarch 3B – BeiDou China
octombrie 2018 Jiuquan LongMarch 2C – CFOSAT China&Franța
octombrie 2018 Satish Dhawan Space Center/Sriharikota PSLV – HySIS India alte surse vorbesc despre 22 noiembrie
octombrie 2018 Satish Dhawan Space Center/Sriharikota GSLV Mk 3 – SGAT 29 India alte surse vorbesc despre noiembrie
7 noiembrie 2018 00:47 GMT Sinnamary, Guyana Franceză Soyuz – MetOp C Arianespace/ESA
noiembrie 2018 Plesetsk Soyuz – Glonass M Rusia
noiembrie 2018 Launch Complex 1, NZ Electron – It’s Business Time RocketLab
noiembrie 2018 Wenchang Long March 5 – Shijian 20 China
14 noiembrie 2018 Cape Canaveral Falcon 9 – Es’hail 2 SpaceX/Qatar
15 noiembrie 2018 09:49 GMT Pad 0A, Wallops Antares – Cygbus NG-10 Grumman/NASA
19 noiembrie 2918 SLC-4E, Vandenberg Falcon 9 – Spaceflight SSO-A SpaceX/Spaceflight
22 noiembrie 2018 Baikonur Soyuz – EgyptSat-A Roscosmos/Egipt
27 noiembrie 2018 21:19 GMT Cape Canaveral Falcon 9 – SpaceX CRS 16 SpaceX/NASA
29 noiembrie 2018 SLC-6, Vandenberg Delta 4-Heavy – NROL-71 ULA/NRO alte surse vorbesc despre 3 decembrie
noiembrie 2018 Vandenberg Falcon 9 – Radarsat SpaceX/Canada Space Agency Maxar
decembrie 2018 Vandenberg Falcon 9 – Iridium Next SpaceX/Iridium

Evenimente din perioada următoare:

Un scurt calendar al lansărilor Falcon Heavy este:
– Ianuarie 2019: Arabsat 6A
– Martie 2019: STP-2 (DoD Space Test Program, 25 de sateliți)
– 2020: ViaSat 3 (contract care tocmai a fost semnat)
– 2020: Axiom (nesigur)
– 2020: Ovzon 3
– 2021 Q3: AFSPC 52
– TBD: Inmarsat
– TBD: Intelsat
 

Fotografia săptămânii

Autorul a ales ca fotografie a săptămânii … două fotografii; cele pe care le consideră a fi cele mai reușite fotografii ale navetei spațiale. Surprind complexitatea și fragilitatea acestui vehicul.

Naveta spațială (sursa NASA)

 

PS: Una din intențiile autorului este de a schimba titlul acestei serii, subiectul ramânând. Posibil să intervină schimbări și în organizarea curentă. Variante: Lansare!, Cometa, Satelitul 15 (pentru conosiori), Asteroidul, Radiații ionizate, Surf pe unde gravitaționale.
PPS: O întrebare pe care autorul dorește să o adreseze lui Grigore Leoveanu: nu vă tentează să scrieți o carte?

Va urma, nu va urma …

 

Surse:
1. Site NASA ( https://www.nasa.gov/ )
2. Site ESA ( http://www.esa.int/ESA )
3. Site Roscosmos ( http://en.roscosmos.ru/ )
4. Site SpaceX ( http://www.spacex.com/ )
5. Site Kennedy Space Center ( https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events )
6. Site ISRO ( https://www.isro.gov.in/ )
7. Site RocketLab ( https://www.rocketlabusa.com/ )

8. NASA History Program Office Web Page ( https://history.nasa.gov/ , accesat la 2018-10-23)
9. *** – From Engineering Science To Big Science, NASA, 1998 ( https://history.nasa.gov/SP-4219/Contents.html , accesat la 2018-10-23)
10. Ron Miller – Early Design Specs Show The Space Shuttle Could Have Been Much Cooler ( https://io9.gizmodo.com/early-design-specs-show-the-space-shuttle-could-have-be-1528524224 , accesat la 2018-10-23)
11. Miss Celania – Enterprise: The First Space Shuttle ( http://mentalfloss.com/article/28146/enterprise-first-space-shuttle , accesat la 2018-10-23)
12. Notă trimisă președintelui USofA referitoare la numele primei navete spațiale ( http://static.history.state.gov/frus/frus1969-76ve03/pdf/d133.pdf , accesat la 2018-10-24)
13. Mark Strauss – Declassified Memos Reveal Debate Over Naming the Shuttle „Enterprise” ( https://io9.gizmodo.com/declassified-memos-reveal-debate-over-naming-the-shuttl-1603073259 , accesat la 2018-10-24)
14. Space Shuttle ( https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle , accesat la 2018-10-24)
15. How Nerds Named NASA’s Space Shuttle Enterprise ( https://www.space.com/15454-space-shuttle-enterprise.html , accesat la 2018-10-23)
16. MIT course 16.885x – Engineering the Space Shuttle
17. T. A. Heppenheimer – The Space Shuttle Decision: Chapter 8: A Shuttle to Fit the Budget ( http://space.nss.org/the-space-shuttle-decision-chapter-8/ , accesat la 2018-10-23)
18. New Millennium Program ( https://www.jpl.nasa.gov/nmp/ds1/ , accesată la 2018-10-22)
19. Deep Space 1 ( https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Space_1 , accesată la 2018-10-22)
20. Deep Space 1 ( http://www.astronautix.com/d/deepspace1.html , accesată la 2018-10-22)
21. Ron Garret – The Remote Agent Experiment; Debugging code from 60 million miles away, prezentare Google Tech Talk
22. Descanso ( https://descanso.jpl.nasa.gov/rltdlinks.html , accesată la 2018-10-22)
23. Russian Space Web ( http://www.russianspaceweb.com , accesată la 2018-10-25)
24. SSO-A (Sun Synchronous Orbit – A) — first Rideshare mission of Spaceflight Industries ( https://directory.eoportal.org/web/eoportal/satellite-missions/s/sso-a , accesat la 2018-10-24)
25. MARS InSight Mission ( https://mars.nasa.gov/insight/ , accesat la 2018-10-24)
26. Mars Cube One (MarCO) ( https://www.jpl.nasa.gov/cubesat/missions/marco.php , accesat la 2018-10-24)
27. NASA Solar System Exploration – Basics of Space Flight – Telecom ( https://solarsystem.nasa.gov/basics/chapter10-1/ , accesat la 2018-10-22)
27. NASA Solar System Exploration – Basics of Space Flight – Science Instruments ( https://solarsystem.nasa.gov/basics/chapter12-1/ , accesat la 2018-10-22)
28. The Planetary Society – Voyage to Mercury ( http://www.planetary.org/explore/the-planetary-report/voyage-to-mercury.html , accesat la 2018-10-24)
29. NASA Artificial Intelligence Could Help Astronauts Work More Efficiently in Space ( https://www.nasa.gov/centers/ames/research/exploringtheuniverse/spiffy.html , accesat la 2018-10-24)
30. Autonomous Systems and Robotics ( https://ti.arc.nasa.gov/tech/asr/ , accesat la 2018-10-24)
31. NASA, PDS – Planetary Data System – ION PROPULSION SYSTEM DIAGNOSTIC SUBSYSTEM ( https://pds.jpl.nasa.gov/ds-view/pds/viewContext.jsp?identifier=urn%3Anasa%3Apds%3Acontext%3Ainstrument%3Aids.ds1&version=1.0 , accesat la 2018-10-24)
32. NASA Seeks Information for Gateway Cargo Delivery Services ( https://www.nasa.gov/feature/nasa-seeks-information-for-gateway-cargo-delivery-services , accesat la 2018-10-24)
33. Viasat, SpaceX Enter Contract for a Future ViaSat-3 Satellite Launch ( http://investors.viasat.com/news-releases/news-release-details/viasat-spacex-enter-contract-future-viasat-3-satellite-launch , accesat la 2018-10-24)

Exit mobile version