Romania Military

Indian Navy-fregata clasa- SHIVALIK, partea a II-a

Exista suspiciuni din partea SUA, cu privire la un program secret indo-israelian de dezvoltare a unui sistem GPS avansat, ce ar urma sa doteze noile rachete de croaziera din clasa BRAHMOS. Conform serviciilor secrete americane, indienii lucreaza intens la acest program, obtinand giroscoape foarte sensibile, de mare precizie, ce ar putea fi utilizate si la rachetele strategice nucleare (posibil si din sursa externa, nespecificata). Deocamdata, indienii au acces la sistemul GPS rusesc, GLONASS, dar si-au manifestat intentia de a accede la sistemele americane, NAVSTAR-TERCOM (posibil insa ca SUA sa le acorde acces limitat la aceste sisteme, existand suspiciunea ca le-ar putea folosi pentru ghidarea rachetelor strategice nucleare).

Centrul de comanda si control

GARPUN-BAL/PLANK SHAVE, este un radar de control al focului, activ-pasiv (pasiv, de la peste 100 km distanta/activ, pana la 180 km distanta), operand in banda X (I/J), putand urmari 150 de tinte de la o distanta de 45 km (poate detecta si tinte de la 180 km distanta, in anumite conditii, inclusiv „dincolo de orizont”). Are capacitatea de a clasifica (inclusiv emisiile radar/radio inamice) si evalua tintele prioritare. Radarul are emisii scazute, fiind greu de bruiat si detectat, avand rezistenta crescuta la ECM. Acest radar conduce tirul tunului super-rapid, OTO MELARA SRGM (Super Rapid Gun Mount), calibrul 76 mm, fabricat in India sub licenta italiana, avand hardware de conceptie autohtona –Bharat Electronics Ltd, putand trage 120 proiectile/minut. Nava dispune si de varianta modificata a acestui radar, numita BEL APARNA (Active and Passive Radar for Navigation and Attack), construita local, avand hardware local.

RADAR GARPUN-BAL

DISPLAY-SISTEM GARPUN BAL

De asemenea, nava are un sistem de navigatie format din doua radare BEL RASHMI PIN-524 (Rapid Aid for InSHore and harbour Manoeuvring I-band), radare de navigatie, facute local sub licenta, dupa Decca Bridgemaster/Marea Britanie  -Sperry Marine Inc. Radarul poate urmari 60 de tinte simultan, de la peste 150 de mile marine distanta, destinat inclusiv evitarii coliziunilor in timpul manevrelor portuare.

Radar BEL APARNA

SHIVALIK, dispune de 4 module a cate 8 rachete BARACK-8, ce cantaresc doar 1700 kg fiecare. Acestea sunt rachete ce pot angaja eficient aeronave si rachete anti-nava si de croaziera, cu lansare verticala. Sistemul permite lansarea rachetelor simultan sau in ordinea depistarii amenintarilor la adresa navei, avand ghidaj GPS/laser/radar activ. Racheta cantareste 1350 kg, este in doua trepte, avand raza de actiune de 70 km la o altitudine maxima de 16000 m, viteza supersonica –Mach 3 si inalta manevrabilitate, oferind protectie pe o raza de 360º, putand angaja mai multe tinte simultan.

Barack 8

Racheta este containerizata putand foarte usor a fi inlocuita, recipientul de lansare vertical avand semnatura IR redusa, sporind capabilitatile stealth ale navei. Se afla in dezvoltare o noua racheta numita, BARACK-8NG (se pare ca indienii au alocat deja acestui program cel putin 2,5 miliarde $), ce ar urma sa aiba bataia marita pana la 130 km si datalink propriu, fiind deservita de un nou radar, ELTA M-2248 MF STAR –radar multifunctional ce cu siguranta se va afla in dotarea noilor fregate din clasa SHIVALIK. Despre tandemul BARACK-8NG/ELTA M -2248 MFSTAR, atat indienii cat si israelienii, sustin ca ar fi superior celui american,PATRIOT PAC-3 (posibil sa existe ceva adevar aici dar cu siguranta, Israelul are capacitatea de a dezvolta sisteme foarte performante). De asemenea, indienii doresc sa achizitioneze sistemul de aparare antiracheta israelian ARROW-2 (SUA-Israel), dar deocamdata au achizitionat doar sistemul radar (exista opozitie din partea SUA, in acest sens).

Oto Melara 76mm

 

Nava dispune de doua CIWS, AK-630M, de calibrul 30 mm, Gatling, putand lansa 5000 de proiectile/minut, la o distanta de 2000 m. Sistemul contine un tun AA,GSH-6-30K (AO-18), ce probabil este facut pe plan local sub licenta, avand camp de tragere cuprins intre -12º/+88º. CIWS, sunt deservite de sistemul de control al focului, MR-90 OREKH, dar si de catre SHIKARI DIRECTOR (sistem de control si directionare a tirului, construit local de catre Bharat Electronics Limited, probabil sub licenta Oerlikon Contraves TMX, ce lucreaza in banda X –intre 8,6-9,5 GHz, avand senzori electro-optici TV/IF/telemetru laser).

AK 630M

Fregata dispune de sisteme de comunicatii prin satelit SATCOM, a caror provenienta este incerta, dar cu siguranta sunt produse cumparate „de pe raft”. Posibil sa fie rusesti, englezesti sau americane.

SATCOM

Are 2 lansatoare de rachete anti-submarin, de tip RBU-6000 SMERCH, fiecare avand cate 12 tuburi, greutate totala 3100 kg, lungime 2 m, inaltime 2,25 m, elevatie (inaltime) intre -15º/+60º. Poate lansa proiectile RGB-60, avand greutatea de 112,5 kg, ogiva de 19,5/25 kg, 1,83 m lungime, putand distruge submarine in imersiune la peste 100 m adancime si torpile la o adancime cuprinsa intre 4-10 m.

RPK-6000 SMERCH-RPK 8

De asemenea, sistemul poate lansa rachete anti-submarin de tipul RPK-8, ghidata semiactiv sub apa, putand distruge teoretic, submarine ce evolueaza la 1000 m adancime, dar poate fi folosita si impotriva torpilelor si a scafandrilor de mare adancime. Ogiva cantareste cel putin 19,5 kg, continand exploziv de mare putere ce nu este afectat de apa sau presiune. Se pare ca exista si o varianta de racheta anti-submarin, avand raza de actiune cuprinsa intre 1-12 km, posibil o dezvoltare a RPK-8, construita de catre OFB-Ordnance Factory Board.

Nava are doua sisteme de sonar, unul montat in coca, de tip BHARAT APSOH (Hull Sonar Complex Panoramic Mount) /HUMSA (Hull Mounted Sonar Array) -sonar de adancime variabila, facut local cu suport Thales, state-of-the-art. Este dezvoltat de catre indieni inca din anii *90, avand hardware si software de conceptie indigena, fiind apreciat pozitiv de catre Marina; cel de-al doilea sonar fiind de tip ATAS (Thales Sintra), sonar remorcat, ce probabil lucreaza pe trei frecvente: 6,5/7/7,5 KHz, putand detecta submarine, scafandrii si torpile, la o adancime de peste 6000 m. Poate fi folosit si ca momeala pentru torpile.

SHIVALIK, dispune de sistemul de contramasuri si EW, BHARAT AJANTA II, cel mai probabil o combinatie autohtona a sistemului italian, Nettuno 2000/Elettronica Spa, achizitionat de catre marina indiana in anii *80, cu cel israelian, ELLORA (bruiaj activ) si cel rusesc, PK-10 (lansare de momeli si capcane termice). Sistemul de bruiaj, TQN-2, este furnizat de catre Elettronica Spa, dar are in componenta sa si sisteme israeliene (vezi radarele), toate aceste sisteme lucrand impreuna, iar lansatoarele de dipoli si capcane termice (posibil de tip ZIF-121, sunt montate pe fiecare parte a navei, fiecare avand cel putin 100 de incarcaturi. De asemenea, nava dispune de sisteme generatoare de zgomot destinate bruierii torpilelor cu ghidaj acustic, posibil de conceptie autohtona. Exista zvonuri care mentioneaza trecerea la o noua generatie, AJANTA MK-3 ECM/ESM/ELINT, bazat pe cel italian, Nettuno 4000, dezvoltat de catre DRDO, impreuna cu un sistem de conceptie autohtona destinat lansarii de dipoli si capcane termice, numita KAVACH (construita de catre OFB –Ordnance Factory Board).

SHIVALIK, de parca nu era destul, se remarca prin luxul asigurat echipajului –fapt remarcat si de catre vizitatori straini. Dispune de un sistem modern si performant de Control al Atmosferei (TAC) –aer conditionat si ventilatie, operational in toata nava; cabine separate, spatioase si moderne (destinate ofiterilor, atat barbati cat si femei), ce dispun de mobilier modular –usor de schimbat –personalizat si cabine de toaleta individuale (cabinele ofiterilor si cea a capitanului). Acestea sunt grupate in apropierea cabinei capitanului, fiind proiectate si executate de catre firma locala, Godrej-Boyce.

SHIVALIK-CONSOLA MODULARA MULTIFUNCTIONALA

Nava SHIVALIK este complexa si moderna, si este laudabila dorinta indienilor de a-si construi o Marina credibila, dotata cu nave realizate pe santierele navale locale, ce nu sunt cu nimic mai prejos decat produse similare straine. Despre fondurile imense de care dispune Armata Indiana si Marina implicit, nici n-are rost sa mai vorbim! Despre Marina noastra, nici atat, deocamdata…Mi-as fi dorit insa sa fie invers; sa avem ce scrie despre despre NOI, si mai putin despre ALTII. Dar, vorba cantecului: „Unde dragoste nu e (interes din partea clasei politice pentru Armata, as zice…), nimic nu e (deci, nici bani si nici dotare)”. Punct!

                                                                                                                                        

 WW

 

 
Surse poze si date: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.

www.brahmos.com/ –

en.wikipedia.org/wiki/BrahMos

www.defence.pk/…/130464-top-10-war-det…

 

 

 

http://rumaniamilitary.wordpress.com/2012/06/29/indian-navy-fregata-clasa-shivalik/

Exit mobile version