Romania Military

Italienii pe urmele japonezilor

S-a anuntat oficial ca viitoarele submarine italiene din clasa U 212 NFS vor folosi baterii Li-ion in locul celor clasice cu acid. Italienii vor monta la bordul navelor lor ceea ce ei numesc Lithium Battery System (LBS).

LBS a fost dezvoltat special pentru submarine si conform cu marina italiana sistemul a trecut prin teste numeroase fiind calificat pentru uzul la bordul submarinelor. Bateriile Li-Ion, pe care le avem cu totii in buzunare (telefoane mobile), au un foarte mare avantaj in fata bateriilor clasice pe baza de plumb in ceea ce priveste greutatea mult mai mica, volumul redus si cantitatea de energie stocata, care este mai mare.

Problemele generate de Li-ion sunt insa si ele de luat in considerare, mai ne aducem aminte de telefoanele care explodau sau luau foc, dar se pare ca pana intr-un final italienii au depasit problemele.

Si cel mai probabil ca au aruncat un ochi la japonezi, primii – dupa stiinta mea – care au folosit baterii li-ion la submarine clasice.

Japonezii au lansat la apa primul submarin dotat cu baterii li-ion in anul 2018, nava fiind cea de 11-a din clasa Soryu – JS Ōryū (SS-511). In cazul japonezilor, bateriile folosite au la baza  lithium, nickel, cobalt si axid de aluminiu, prescurtat NCA. Acest tip de baterii permit nu numai o navigatie mai lunga in submersie dar ofera in acelasi timp si o viteza maxima mai mare.

De asemenea timpul necesar reincarcarii este mai scurt iar durata de viata a bateriilor mai mare, necesitand, in acelasi timp, mai putina intretinere.

De asemenea, submarinele clasei “Taigei”, succesoarele clasei “Soryu” vor folosi acelasi tip de baterii.

In Coreea de Sud se merge pe acelasi drum si compania Hanwha Ocean se pregateste sa instaleze baterii li-ion pe un submarin din clasa KSS-III Batch-II, o premiera pentru sud-coreeni.

Deocamdata nu se cunoaste cat poate naviga un submarin japonez dotata cu baterii li-ion in imersiune intre doua reincarcari, iar in lumea submarinelor clasice aceste baterii nu sunt asimilate cu un sistem AIP.

Asadar putem presupune ca bateriile li-ion ofera o viteza mai mare, o perioada de navigatie sub apa mai mare fara  a atinge inca performantele sistemelor AIP (2-3 saptamani fara iesire la suprafata), dar viitorul pare sa apartina acestui tip de baterie, chiar daca singurul avantaj ar fi o masa si un volum mai mic, fara sa excludem insa sistemele AIP pe baza de pile de combustie pe hidrogen, care par, la randul lor, solutia ideala pentru submarine.

Evident ca in cazul nostru discutia este pur academica, de dam cu parerea de pe malul apei pentru ca atat sunt capabili.

In cazul rusilor, acestia nu sunt inca capabili de astfel de “delicateturi” tehnologice, marina rusa primind in dotare (Flota Nordului) cel mai modern submarin diesel -electric pe 31 ianuarie. Prima nava din clasa “Lada”, oficial succesoarea clasei “Kilo”, nu are nici AIP si nici baterii li-ion.

Cand spunem “prima nava” din clasa “Lada” ne referim la prima nava operationala – “Kronshtadt”, pentru ca primul submarin Lada-class a fost B-585 “Sankt Peterburg”, o nava care a avut foarte multe probleme si pe care marina rusa nu a acceptat-o, nava fiind in cele din urma retrasa in aprilie 2023.

GeorgeGMT

Exit mobile version