Italienii pe urmele japonezilor

S-a anuntat oficial ca viitoarele submarine italiene din clasa U 212 NFS vor folosi baterii Li-ion in locul celor clasice cu acid. Italienii vor monta la bordul navelor lor ceea ce ei numesc Lithium Battery System (LBS).

LBS a fost dezvoltat special pentru submarine si conform cu marina italiana sistemul a trecut prin teste numeroase fiind calificat pentru uzul la bordul submarinelor. Bateriile Li-Ion, pe care le avem cu totii in buzunare (telefoane mobile), au un foarte mare avantaj in fata bateriilor clasice pe baza de plumb in ceea ce priveste greutatea mult mai mica, volumul redus si cantitatea de energie stocata, care este mai mare.

Problemele generate de Li-ion sunt insa si ele de luat in considerare, mai ne aducem aminte de telefoanele care explodau sau luau foc, dar se pare ca pana intr-un final italienii au depasit problemele.

Si cel mai probabil ca au aruncat un ochi la japonezi, primii – dupa stiinta mea – care au folosit baterii li-ion la submarine clasice.

Japonezii au lansat la apa primul submarin dotat cu baterii li-ion in anul 2018, nava fiind cea de 11-a din clasa Soryu – JS Ōryū (SS-511). In cazul japonezilor, bateriile folosite au la baza  lithium, nickel, cobalt si axid de aluminiu, prescurtat NCA. Acest tip de baterii permit nu numai o navigatie mai lunga in submersie dar ofera in acelasi timp si o viteza maxima mai mare.

De asemenea timpul necesar reincarcarii este mai scurt iar durata de viata a bateriilor mai mare, necesitand, in acelasi timp, mai putina intretinere.

De asemenea, submarinele clasei “Taigei”, succesoarele clasei “Soryu” vor folosi acelasi tip de baterii.

In Coreea de Sud se merge pe acelasi drum si compania Hanwha Ocean se pregateste sa instaleze baterii li-ion pe un submarin din clasa KSS-III Batch-II, o premiera pentru sud-coreeni.

Deocamdata nu se cunoaste cat poate naviga un submarin japonez dotata cu baterii li-ion in imersiune intre doua reincarcari, iar in lumea submarinelor clasice aceste baterii nu sunt asimilate cu un sistem AIP.

Asadar putem presupune ca bateriile li-ion ofera o viteza mai mare, o perioada de navigatie sub apa mai mare fara  a atinge inca performantele sistemelor AIP (2-3 saptamani fara iesire la suprafata), dar viitorul pare sa apartina acestui tip de baterie, chiar daca singurul avantaj ar fi o masa si un volum mai mic, fara sa excludem insa sistemele AIP pe baza de pile de combustie pe hidrogen, care par, la randul lor, solutia ideala pentru submarine.

Evident ca in cazul nostru discutia este pur academica, de dam cu parerea de pe malul apei pentru ca atat sunt capabili.

In cazul rusilor, acestia nu sunt inca capabili de astfel de “delicateturi” tehnologice, marina rusa primind in dotare (Flota Nordului) cel mai modern submarin diesel -electric pe 31 ianuarie. Prima nava din clasa “Lada”, oficial succesoarea clasei “Kilo”, nu are nici AIP si nici baterii li-ion.

Cand spunem “prima nava” din clasa “Lada” ne referim la prima nava operationala – “Kronshtadt”, pentru ca primul submarin Lada-class a fost B-585 “Sankt Peterburg”, o nava care a avut foarte multe probleme si pe care marina rusa nu a acceptat-o, nava fiind in cele din urma retrasa in aprilie 2023.

GeorgeGMT

58 de comentarii:

  1. Buna dimineata
    Interesant. Ar fi bine de adaugat ca la baterii care contin plumb , electrolitul
    e compus din acid de sulfur care in timpul de incarcare emaneaza gaz hydrogen care e foarte explozibil asa ca
    anturajul lor trebuie sa fie aerisit in mod
    frecvent.

    11
  2. Dupa cum spuneam acum vreo doi anisori, AIP ul fuse o moda, o solutie de moment, care „fuse, fuse si se duse”. Viitorul se pare ca il prezinta bateriili. In privinta autonomiei pe noile LiIon, nu prea e greu de calculat. Un U209 sau Kilo(comparabile ca si performante) aveau autonomie pe baterii de 400nm la 3-4 kn viteza. La LiIon se zice ca ar avea cam de 2,5X capacitate de stocare la aceeasi greutate. Asta unseamna ca se duc la vreo 1000nm in imersiune. U212 cu AIP(care ocupa si el neste metrii in corpul sub ului) avea autonomie de 1248nm la 4kn.Deci, probabil ca ce vor face acum macaronarii o sa se duca lejer spre 1500nm in imersiune la 4kn(adica vreo 15 zile autonomie in imersiune). Mai mult decat onorabil.

    6
    • Te ai balbait:
      AIP nu are legatura cu felul de baterii. Sistemul incarca bateriile sub apa, lucru
      care dieselul nu l poate face fara oxygen.
      Noile baterii prelungesc si mai mult potentialul dat de AIP.

      10
      • Asa o fi ca prea zici cu foc. Doar ca samuraii la ultimele doua Soryu si la noile Taigei au renuntat la AIP. Oare de ce? (poate penca sistemul suedez limita adancimea de scufundare la 200m? Sau poate ocupa prea mult loc la ce oferea? sau poate ambele?)

        2
        • Inca o data te ai balbait:
          Sistemul suedez e bazat pe Stirling engine
          care i alta branza. Verifica…..

          7
          • „and by not only replacing them in the existing space of(….) inside the hull previously occupied by the AIP Stirling engiens and their fuel tanks whits this new batteries. This has improved the underwater endurance and is felt will be an advantage over the slow recharge capability of the AIP system”. Vrei sa iti si traduc(romana stiu ca habar nu ai, dar poate la english te descurci 😂😂😂😂). In viitor incearca sa citesti articolele inainte sa dai link uri.

            1
          • Pe cuvant de soim al patriei?? Ia de citeste mai bine articolul linkuit, ca iti spun ăia ca la prosti, cu subiect si predicat, ca bateriile sunt in locul AIP si al rez de combustibil ptr mantocarie. Citez „by filling the huge space inside the hull previously occupied by the AIP Stirling engines and their fuel tanks with this new batteries.” Incheiasi citatul. Capisci „capitane” sau nu bunghesti nici englezeste?

            2
            • Tu ai spus la inceput ca AIP e vechi si
              v a fii schimbat. AIP e o idee, si nu v a
              fii nici o data schimbata dar v a fii
              adaptata si reinnoita in conformitate cu
              progresul stiintific dar si empiric.
              Baterii perpetuum mobile 😄 au sa
              fie si ele AIP , capisci ?

              • Hai ca acum o intorci ca la Ploiesti! AIP fuse o solutie de stop gap si cam atat. O dovedeste si cum au folosit o unii din primii utilizatori, vikingii. Au luat sub ul vechi, l au taiat, au carpit o sectiune cu inculpatul AIP si i au dat drumul pe mare. Si nu fusera singurii. PS. De mult vroiam sa te intreb. Va mai chinuiti mult cu descultii aia din Gaza? Maine poimaine aniversati un an de cand va luptati cu niste amatori in pappuci de plastic inarmati cu akm47 si ag7😂😂😂😂!!

                1
                • OFF .Nici o armata n a reusit sa termine 30000
                  de desculti inarmati si ascunsi in tunele nesfarsite in forma instant. Lucrul ia timp….
                  Pana acum au fost lichidate vreo 4 divizii (cam
                  cat e numarul infanteriei romane). Hamasul a pierdut vreo 11000 de morti si cam 10000 de raniti. Va lua timp pana terminam cu toti viermii.

                  3
                  • OUCH !!! mama, ce doare ! the best army in the world after „”licuriciul vesel”,nu poate casapi in juma de an 30k murirori de foame(la propriu).mor de ras! pentru ce dracu se baga bani in armate,habar nu am. deci perciunatii dau +17 melearde coco(+4 miliarde de la americanos) sa se lupte luni de zile cu papucisti cu akm47 si ag7!! ivanii au cheltuit anual in ultima vreme peste 60 miliarde sa se impotmoleasca in ukr(macar astia au scuza ca lupta cu o armata regulata de sute de mii de soldati dotata cu de toate din vest).sauditii,alti tembeli,zeci de miliarde cheltuite sa si o ia de la unii cu nume de Star Wars! la final,the best of the best in Universe,in curand vor avea buget de UN TRILION ptr rezultate destul de modeste after WW2 .Ultima isprava,fuga cu coada intre picioare(vesnicele chinook de pe acoperisul ambasadei) din fata altor papucisti cu ag7(dar doar aia mai smecheri).Gata m am hotarat.Fac precum Mickey H.Imi vand tot ce am,imi iau o barca si plec in Caraibi. Aruba,Barbados,Bahamas si restul gloatei nu baga miliarde in prostii de armate inutile.

                • Si AIP e o gramada de solutii, unele mai
                  bune si altele mai putin. Deocamdata acel
                  AIP folosit de germani si de noi, nu i rau.
                  Suedezii au ales o solutie mai putin eficienta
                  dar care si ea a tinut submarinul in imersie
                  mai mult decat bateriile conventionale.
                  3 saptamani in submersie fara a folosi
                  snorkelul nu i rau de loc.

                  2
                  • Las o balta! Ti ai luat o, inghite in sec, injura in barbă si mergi mai departe. La urmatorul subiect poate ai mai mult noroc. Mai ales daca citesti inainte sa linkuiesti. 😭😭😭

  3. la mintea ea, bateria de submarin, ca si bateria de autovehicul are caracteristici diferte fata de bateria de telefon:
    pt. ca bateriei tb sa i se mentina o temperatura cat ma constanta indiferent ca este vorba de incarcarea bateriei sau de utilizarea ei,
    mentinerea unei temperaturi cnstante permite o viata mai lunga a bateriei,

    daca am inteles bine, la vehiculele electrce vw se folosesc circuite de racire/incalzire a bateriei,

    viitoru nu este litiu (un metal care nu se gaseste n catitati mari) ci sodiu,
    sodiu are un cost mai mic si permite cicluri mai lungi de incarcare descarcare

    https://spotmedia.ro/stiri/mediu/bateria-revolutionara-din-suedia-care-poate-reduce-dependenta-europei-de-china

    • Si ? Pana la sodiu opresti submarinele ? 😋

      2
      • submarinu pe care il cumperi il cumperi pt razboiu de maine,
        nu pt ww2,

        asa ca este de preferat montarea unei tehnologii de viitor in defavoarea unei tehnologii mai vechi, in conditiile in care tehnologia mai veche litiu ion are un pret mult mai mare,

        articolul din link se referea la cazul unui fabricant suedez de baterii,
        dar exista si alti fabricanti de baterii si autovehicule cu tehnologie sodiu ion,
        ca n-a descoperit fabricantu suedez apa caldă,

        deja exista autovehicule, mai multe, care au baterii sodiu ion,
        https://24auto.ro/2023/05/acumulatorii-sodiu-ion-devin-o-alternativa-viabila-mai-ales-in-cazul-automobilelor-electrice-urbane/

        in plus tehnologia sodiu ion presupune un pret mai mik al bateriei,

        la mintea mea, italienii s-au grabit,
        fara dusmani potentiali in zona,
        dar n-au expertiza de la noi care, cu inamici potentiali in zona, dormim in papuci,

        la japonezi arma submarin e altceva,
        cu printre cele mai rapide cicluri de inlocuire a submarinelor din lume,
        iar marile si oceanele care ii inconjoara pe japonezi nu se compara cu Marea Mediterana,

        s-a mai discutat pe aici despre viitoru submarin japonez,
        https://www.rumaniamilitary.ro/29ss

        2
  4. Cum ar fi daca ai nostri, interesati se pare de Type 214, vor lua de la italieni 212 si nu de la nemti ? Ca pana semnam noi contractul devine matura tehnologia…

    4
    • Puțin probabil. Ar însemna că italienii dețin drepturile depline pt submarin de la nemți, inclusiv se a-i concura pe nemti cu propriile produse.
      De obicei când dai licență pt asa ceva te asiguri ca cel care cumpără nu are dreptul sa de-a mai departe

      2
      • Esti sigur ca e licenta ? Eu stiam ca e un proiect dezvoltat in comun, dar poate gresesc…

        1
        • Nu știm sigur pana nu ne uitam în acte sau nu vine o declarație oficiala.
          Eu ma bazez pe faptul ca atunci când norvegienii au luat U 212 au luat de la nemți și nu de la nemți+italieni sau de la italieni.
          Din ce am mai găsit în surse deschise l-au dezvoltat împreună, dar nemții dețin controlul, de aceea am spus licență

          1
  5. O complectare.
    Italienii au montat bateriile litiu- polimeri și pe torpila Black Shark.

    3
  6. Un submarin NATO pe baterii chinezești. Oh, the irony….

    8
  7. Dacă scăpăm de covrigari, comanda plasată în 2025, în cât timp pot livra italienii sau ceilalți europeni, primul submarin? Și ce este mult mai important, în cât timp se poate califica un echipaj și un comandat de vas? Plus structura de întreținere din port.

  8. Asta cu bateriile Li-Ion care pot sa explodeze este un mit urban, semi adevarat si preponderent fals care n-ar fi prea destept sa-l rostogolim si noi.

    Da, in anumite conditii (de proasta exploatare sau bad design) pot face bum-bum, dar sunt multe iteratii la tehnologia bateriilor de litiu, cu densitati mult mai mari si mai stabile vs ce-bateriile clasice. Cele mai cunoscute sunt clasicele LiFePO4 sau cele un pic mai high-tech/high-cost Li-Titanate cu beneficii specifice fiecari tehnologii (densitate, timp de incarcare, cost, scadere risc explozie la incarcare 100%, samd) dar si dezavantaje.

    Si mai mult de-atat, tehnologiile de BMS (Battery Management system) acum sunt f mature vs cum erau cu niste zeci de ani in urma.

    my2c (sau ‘hac, parerea mea’ cum zice un ‘faimos coleg’)

    2
    • LiFePO4 au jumătate din capacitatea per litru a LiNMC.

      1
      • De-acord ca Li NMC castiga la capacitate (n-as spune chiar dublu), dar sunt si altele de-avut in vedere.

        Capacitatea e doar un parametru dupa care judeci o chimie de baterie: mai e si numarul de cicluri incarcari, cost, safety (‘flamabilitate’ in cazul asta – eliberare de O2 care face bum-bum; capacitatea de operare la temperaturi inalte/joase), samd.

        Spor.

        • „densitati mult mai mari”
          Tu ai scris. Repara.

          1
          • Da mai, ai dreptate daca vorbim la virgule 🙂 am scris de densitate – amintindu-mi incorect ca LTO e mai potent decat Li NMC.

            Dar in acelasi timp am mentionat ca pt o alegere de chimie baterie sunt X alti parametri de avut in vedere.

            Spor.

    • Israeli submarines with American VRLA battery. (The Foreign Military Sales, FMS) But the „Dakar” type with NiZn battery, presumably (at least initially…) NiZn battery technology has the potential to bridge the energy density gap until Li-ion battery technology can be made reliably safe for submarine applications. In this sense, the next few years will prove decisive for rational choices, also FMS… Regards.

      4
  9. Scriu din vremuri imemoriale 🙄 pe aici ca nu ne-ar fi stat rău deloc să avem o cooperare cu japonezii , la suburi la rachetute, la fugaku, la avioane de transport și patrulare marină și câte și mai câte. Sunt beton la dezvoltare tehnologică, avem parteneriat strategic cu ei, avem 100 de ani de relații diplomatice f bune, oamenii au dat semnale ca sunt mai mult decât deschiși la cooperare DAR, cine să fie atât de deștept printre idiotii nostri, sa colaboreze cu ei? Colaborările dâmbovițene cele mai bune sunt interpartinice și au ca obiect furăciunile nu dezvoltarea economică . Ca așa-i în tenis.

    12
    • Samuraii nu prea isi dau produsele prin alte părți. Mai ales licente. Au bani destui sa isi amortizeze cheltuielile rdt&e din comenzi proprii.

      3
  10. O incercare de lamurirea subiectului AIP:
    Bateriile submarinelor sunt menite sa invarteasca sistemul de propulsie, elicea.
    Asta o fac cu ajutorul unui motor electric.
    Bateriile au nevoie sa fie incarcate si sunt
    incarcate de un dinam sau un alternator
    de curent care e invartit sa produca acest
    curent cu ajutorul unui motor cu combustie. Motorul la submarine e diesel.
    Un motor cu combustie interna ca si externa doreste in afara de combustibil
    (la submarine motor diesel cu motorina)
    si oxygen de 1/16 ratia.
    Vointa noastra e ca submarinele conventionale sa ramana scufundate cat mai mult timp. Atunci de unde aducem acest oxygen ?
    Luam apa de mare, o desalinizam prin
    osmoza inversa si prin un sistem de electroliza o impartim in 2 hydrogen si 1 oxygen. Oxygenul e folosit la combustia
    interna a motorului, ca in imersiune nu e
    de gasit iar hydrogenul e folosit pt pila de combustie
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Pil%C4%83_de_combustie.
    Aceste pile sunt angrenate si ele la sistemul de incarcare ale bateriilor pe submarin, nu conteaza de ce fel sunt.
    Asa cum am mai spus, bateriile ivartesc
    elicea care i sistemul de propulsie al unui
    submarin. AIP se chiama sistemul acesta care nu nevoieste acest submarin
    sa snorkeleze aer/oxygen pt motorul diesel ca sa incarce bateriile. Cu ajutorul
    acestui sistem se prelungeste imersiunea acestuia.
    Asa una scurta pt lamurire….

    16
    • Noroc cu tine ca muream prosti 😂😂🤣🤣

      3
      • Prost n o sa mori ca te am obligat sa citesti.
        Viitorul v a fii cu pile de combustibil si mai
        putin cu baterii. Sistemul german nu se schimba asa repede . Am stiut de Stirling dar nu m am
        apropiat chiar de el.
        Trebuie sa vedem oricum cum au sa mearga automobilele, care sunt terenul de incercare
        si asta o s o incercam la adancimi.
        In momentul de fata imersia unui submarin
        conventional depinde de cantitatea de motorina
        care o are la bord si de mancarea echipajului.

        8
  11. The innovative fourth-generation tkMS- fuel cells is 2-2.5 times lighter than Siemens-fuel cells. https://www.navalnews.com/naval-news/2023/05/powering-the-future-tkms-submarine-battery-developments/ The key innovative feature of this new generation is that fuel cell stacks can now be replaced onboard. “In fact, if customers have the spare parts with them onboard, they can change the stacks even during the mission,” Hauschildt comments.

    3
  12. 💥AIP cel nemuritor
    Am citit acest articol pana la sfarsit si am gasit lucruri care nu stiam ca pot fii
    divulgate. Nici un sistem de AIP , asa cum am stiut n a fost anulat, ci a fost adaptat in conformitate cu progresul lor.

    https://euro-sd.com/2023/12/articles/34972/developments-in-lithium-ion-batteries-and-aip-systems-for-submarines/#

    3
    • Sa ma bată mama!! La ora 03am,Dov sta sa caute articole care demonstreaza superioritatea AIP ului! Mor de ras! Nu ai somn coane, sau lucrezi la tura de noapte? PS. Oricum „te iubesc”! Si cum e Valentine Day, iti trimit ❤️❤️💞💕💘💝😍😍!!

    • I read the articles of Luca Peruzzi for many years…

  13. Italienii si submarinul „Scire” cel nou

    https://euro-sd.com/2023/06/articles/31371/maintaining-deterrence-and-defence-italys-improving-submarine-capability-strengthens-natos-southern-flank/

    Curiozitate: Submarinul Scire cel vechi a
    fost scufundat de englezi la Haifa in WW2. Epava cu osemintele echipajului in
    ea este prezenta la 26m adancime in mijlocul golfului. Marina Italiana a facut
    cu ajutorul Marinei Israeliene cateva ceremonii de onorare dealungul anilor la
    care am si participat.
    Dealungul anilor am vizitat epava de zeci de ori cu acvalungul impreuna cu familia mea.

    Scire
    https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_submarine_Scir%C3%A8_(1938)

    Strumf: Submarinele nu s bataie de joc !

    3
  14. Si acelasi subiect dar la Olandezi:
    Cine v a castiga la licitatia schimbarii
    submarinele lor de tip Walrus care s au
    invechit.

    https://www.defensenews.com/global/europe/2023/10/13/dutch-navy-starts-retiring-submarines-but-successor-still-unknown/

    1
  15. Most users supported the Damen-SAAB. But a true pro in this field- tkMS… (Dutch.) „Een Type 212CD E op basis van de „Dakar”- klasse (Israel) romp kan voor 80% gelijk zijn aan de Type 212CD en „Dakar” familie.” (A Type 212CD E based on the „Dakar” class (Israel) hull may be 80% similar to the Type 212CD and „Dakar” family.) We are waiting for an official announcement… (smiley)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *