Din nou despre elvețieni

Dacă credeți că doar achiziția celor 36 de F 35A starneste controverse în Țara Cantoanelor, v[ înșelați profund, mai sunt și alte subiecte pe ordinea de zi.

Astfel, Elveția s-a hotărât în 2015 să cumpere șase drone de supraveghere Hermes 900 HFE MALE de la Elbit, pentru suma de 240 milioane de franci de-ai lor. Prima “zburătoare” ar fi trebuit să ajungă în noua ei casă în 2019, dar din varii motive primele două drone au fost livrate abia în 2022 iar costul programului a crescut la 298 de milioane de franci.

Atunci când Hermes 900 a fost aleasă, departamentul apărării local avea numai cuvinte de laudă și se bătea singur pe umăr:”The Hermes 900 HFE system was chosen because it achieved the best overall result of all the evaluation criteria.” Oficialii din apărare asigurau poporul că drăcovenia poate zbura în orice condiții atmosferice:”engaged în all weathers” și că asigură:” more flexibility, better autonomy and greater range” față de o mai veche dronă – ADS95 Ranger – care tocmai ce a fost retrasă din serviciu.

Totul bine și frumos însă pe lângă cei trei ani de întârziere în livrarea primelor drone și de creșterea bugetului cu 25%, s-au constatat și alte necazuri.

Dronelor le lipsea sistemul automat de evitare a coliziuni în zbor (fabricat de compania Ruag), sistemul de degivrare și sistemul care permite dronei ca pe baza GPS să decoleze/aterizeze independent. Asta dpdv tehnic, pentru că dpdv al legislației locale, dronele nu pot zbura decât dacă sunt acompaniate de un elicopter și nu pot survola zone considerate dens populate.

Confruntat cu aceste probleme, fostul ministru al apărării elvețian –  Urs Loher – a declarat că s-ar putea renunta la acest program:”Although we have long been of the opinion that an interruption was not an option, we have now reached a point where the question arises aș to whether the famous last straw was the straw that broke the camel’s back,” asta după ce Elbit nu și-a ținut promisiunea și nu a livrat la timp sistemul de aterizare/decolare automat.

Noul ministru însă – domnul Martin Pfister – a anunțat că programul va continua dar că se va renunta la sistemul automatic de aterizare, la sistemul de degrivare și la sistemul automat de evitare a coliziunii în aer.

„While this decision entails restrictions în terms of availability, it ensures the use of essential capabilities, including long-duration reconnaissance flights. The drone can also be used aș a platform for further developments, if necessary, for example for the integration of new sensors for electronic recognition,” a conchis noua conducere a DDPS.

Adică mai bine ceva acolo decât nimic, dar în aceste condiții elevetienii nu vor putea folosi dronele pe timp de iarnă în lipsa sistemului de degrivare, iar atunci când vor zbura vor trebui să fie însoțite de un avion: “escort aircraft în uncontrolled airspace, up to an altitude of 3000 meters above the Plateau and 4000 meters above sea level above the Alpine region”.

Deși nici acum elvețienii nu sunt siguri că Elbit nu le-a tras țeapă:”could not demonstrate that all the drones delivered to Switzerland were manufactured în accordance with the validated design.”

Pam-Pam!

De băgat la cap și pentru alții care au de primit drone de la Elbit și sisteme anti-aeriene de la Rafael…

PS Ar mai de menționat că în 2015-2022 Israelul nu era în război cu nimeni…

 

GeorgeGMT

86 de comentarii:

  1. Da, adevarat, responsabilitatea e Elbit. Punct. Din
    partea ei Elbit s a legat cu RUAG.CH o firma elvetiana
    care trebuia sa predea sistemele care lipsesc. Elbit
    aparent nu a dat vina pe nimeni la fel cu ministerul
    elvetian. E greu sa ti dai un sut in _oaie cand e vorba
    de propriile _oaie . Aceste cuvinte le am dedus dintr o simpla cautare pe net.
    Elbit, ca fiecare firma de echipament militar depinde de zeci de furnizori care de aceasta data erau si locali si nu numai, au fost alesi expre ca sa poata sa dea serviciu la sistemele proprii in mod local.
    Si toate astea inainte de razboiul din Gaza.

    6
  2. „Nici elvețienii nu au negociat integrarea sistemelor in contract ? Ca avioane Craiova „

    8
  3. mi-e frica cu sistemul ala Spyder, din mai multe puncte de vedere.

    pare o insailatura care suna bine doar pe hartie
    munitia vine din ISR? nasol, daca iar se harjonesc cu iranienii n-au de dat

    dronele Hermes ce fac, sunt bine? le asambleaza aici? zbora vreuna?

    12
    • Achizitia de Spyder o vad utila doar cu urmatoarele conditii:
      – capacitate cel putin partiala de producere locala a Python si revizie locala Python + Derby
      – idem pentru sistemul VSHORAD (Piorun?)
      – stoc MApN semnificativ de Python + Derby, nu cantitati farmaceutice. Stocuri comune cu alti utilizatori din NATO
      Apoi, de dorit:
      – integrare de AMRAAM + Sidewinder in Spyder, si de Python + Derby pe F-16, ulterior F-35 (de dorit sa ai macar 2 furnizori de rachete si sisteme)
      – integrare cu un viitor Iron Dome, cu capacitati locale de productie + intretinere

      19
      • imi place optimismul tau dar tinand cont de istoricul de negociere cu israelienii, mai degraba am avut probleme

        8
        • la ce sunt optimist? Am pus niste conditii destul de pretentioase pentru a contrabalansa decizia alocarii contractului. Nu am spus nimic despre sansele sa fie indeplinite.

          3
          • Pai oricum fara astea,ne … pe el Spyder.Valoarea sistemului dpdv combativ ar fi extrem de limitata.

            Cu riscul ticalos de repetitie,aviatia rusa si elicopterele nu mai sunt ce erau si slabe sanse sa redevina.Nu discutam de pierderi,simplul fapt ca au misiuni de lupta non stop de 3 ani jumate e destul ca dupa razbel sa fie pe butuci.

            Amenintarea lor e la capitolul rachete de croaziera,care sunt in fisa postului pt alde Python.Vb de 1000 si ceva de bucati anual ultima oara cand numaram echipa rosie.

            E adevarat ca se produc multe rachete de orice fel in UE si SUA,dar trebuie tinut cont ca daca e sa fie vb nu doar de industria rusa care ar produce,mai sunt si stapanii lor galbeni cu ochii sui.
            Deci,trebuie multe si capacitate de productie pe masura.

            Fara Python Made in RO,plus alte diverse de le-ai zis,achizitia nu se justifica.
            Cu toate astea incluse e invers,sistemul e smecher dpdv tehnic si o idee mai ieftin la munitii.Sa faci 3 rachete la banii cu care altii fac 2…

            3
            • „Pai oricum fara astea,ne … pe el Spyder.Valoarea sistemului dpdv combativ ar fi extrem de limitata”
              De unde stii ???? Pe ce te bazezi ?
              Daca esti sigur, arata ne criteriile de baza caee au fost
              folosite de guvern cand au facut ordinul de comanda
              ale acestor Spyder daca insinuezi „limitata”.

              1
              • Mai schimba si tu programul de tradus,te ajuta sa pricepi poate mai bine un text.
                Nu trebuie sa te porti mereu ca un chatbot de la o firma de vanzari masini rulate.

                2
                • Rolf, take-down :))

                  @Dov taica, pendulezi taica cu discursul ca un politician si-avem mare aversiune la astia care o invart cum le convine.

                  Ba te folosesti de discurs cu argumente obiective (cu asta: arata-ne criteriile de baza folosite de guvern) ignorand selectiv predilectia alor nostri pt combinatii, rezistenta sistemica de-a se alinia la blocul european (in mintea lor orice forma de rezistenta in a deveni seriosi e buna, atata timp cat creaza frictiune/incetineste procesul de aliniere si standardizare).

                  Sau o dai in texte de tip peste-combinator de Rahova (am alte exprimari legate de cutuma culturala imorala a evreilor de-a face business, dar ma abtin, ca respect locul asta) aci aplicat in domeniu geopolitic cu viziune limitata doar a interesului propriu, nimic mai mult.

                  Inteleg ca RO are ‘niste’ alinieri culturale bune cu Israel + impartasim acelasi aliat geopolitic samd, dar mai usor cu pianul pe scari.

                  2
                  • Respect Mihai, serios iti acord respect.
                    Daca vorbeai mai simplu si mai fi indreptat la
                    subiecte ar fi mai bine. Spune te rog clar
                    la ce te referi si unde crezi ca gresesc.
                    La ce te referi ? In aer e cam greu sa raspund
                    Dami un exemplu, ceva…..

        • Nu cred ca ai dreptate. Nu ai controlat cu lupa afacerile
          militare romanesti precum critici firmele israeliene,
          posibil din diversitatea bunurilor livrate sau din probabila
          incompetenta ale acelora care fac afacerea din partea
          tarii. Un exemplu rasunator care l ati adus voi aici este
          chestia cu Damen Mangalia la care guvernul s a impuscat
          in picior, propriul picior.
          Concluzia mea: Putem sa banuim, dar daca nu avem toate
          detailele in fata, faptul din subiect poate fi categorizat
          fara sa vrem ca o calomnie.
          Careva de aici a facut vreodata vre un contract de milioane
          si a primit bunul din contract in acord cu ce a fost scris
          in caracteristice ? A iesit perfect ? Garantez ca nu.
          Cate din astea ca Damen Mangalia au trecut sub radarul ochilor
          nostri fara sa stiim ? Daewoo remember ?
          Luati va rog un minut de gandire fc la sisteme din astea
          nu poti sa te porti ca la un magazin cumparand o pereche
          de pantofi. My five cents🙂

          1
      • Din seria vise umede Marius, o tzeapa de proportii epice sa te legi la cap cu un sistem cu arhitectura inchisa si vectori specifici pentru Israel. E o gluma asta cu productia de Pytrhon, am luat mii de bucati Spike si nu am vazut vreo linie de asamblare pe aici. Chiar daca integrezi AMRAAM si AIM-9 tot depinzi de BMS-ul lor si daca e la ca la LAROM aleluiah orice modernizari sau integrari noi! Imi pare rau dar in contextul actual trebuie sa fim tampiti sa mai luam orice echipament din Israel in loc sa ne orientam spre Europa / productie loco cat se poate / punctual de la US ca tot suntem plini de echipamente americane dar de la unchiul SAM au luat mai multi in Europa si la o adica mai putem imprumuta una alta daca nu mai vine camionul cu marfa peste ocean.

        16
      • Dupa cum inteleg eu, Spyder este vandut ca stand alone
        missile pentru tari care nu au in posesie sisteme ca
        Iron Dome.
        Daca Romania cumpara Iron Dome sistemul era
        Tamir- David Sling(stunner) -Arrow 2 sau 3. Spyder e ceva
        cam paralel cu David Sling.
        Daca Romania a gresit cumva la alegere, posibil.
        Asta a fost sigur din lipsa de buget dar nu a afectat
        calitatea Spyder. Chestie de prioritati nu de calitate
        dupa parerea mea. Sa nu uitam ca Patriot constitue
        stratul mai inalt decat Spyder, vasazica daca vrem Iron
        Dome trebuie adaugat Tamir dedesubt si Arrow deasupra.
        Integratia de sisteme in acest mod este probabil adica
        mai mult decat sigur problema nationala.
        Probabil ca Romania se bazeaza pe americanii cu
        THAAD in loc de Arrow, asa banuiesc.
        Gresesc ?
        Radarul care merge cu Spyder e El M 2084

        1
        • Romania nu se bazeaza pe Thaad in Romania este Aegis Ashore ,ca altii vor sa fie suveranisti pe bani multi sa fie sanatosi

          • Aegisul de la Deveselu e pe alt segment anti balistic. Thaad e pe mrbm, aegis cu sm3 e pe irbm si pe icbm

            3
          • THAAD si AEGIS sunt aproape la fel, adica adera la
            acelasi strat daca vorbim de aparare AA in forma
            similara cu Iron Dome. Ele amandoua sunt oarecum
            paralele cu Arrow cand Arrow 3 si Aegis Ashore sunt
            cu traiectorie mai lunga adica oarecum al 4 lea strat,
            cel mai inalt. Nota: dintre astea Arrow e si mult mai ieftin
            dar merge cam diferent de celelalte.

            1
            • dov tata nu te mai rahati pe tine, daca detinatorii tehnologiilor alea ati fi voi da poate dar sunt altii ,apararea aa a noastra sa hotarat cand sa decis ca se face la noi Aegis Ashore iar minimalul e ce luam restu cu licitatii de ochii lumii suntem satui si castiga cine trebuie ,aia care da spaga ,sau aia care baga sula in coaste ,spyder nu e din categoria de spaga

              1
          • Adevarat, este o conceptie draguta a lui Rafael, un fel
            de wish for, numai ca integratia, radarele, rachetele
            Arrow nu s a lor. Au aratat ei ce au vrut sa arate ca un
            exemplu de arhitectura.
            Acum ei pot sa adauge si ce s a chemat Iron Beam sib
            aceeasi palarie insa nu gasesti Spyder acolo.
            Israel foloseste Stunner a lui David Sling pt tinte medii fc
            este mult mai flexibil la distante medii si lungi.

        • Romania a intrat in programul nemtesc pentru ‘cupola de fier’ sau cum se numeste ea, in care un anumit numar de tari vor cumpara din Israel sistemul Arrow si il vor integra cu anumite sisteme europene, si daca nu ma insel, inclusiv americanul Patriot.

          Din pacate experienta recenta Avioane Craiova cu Elbit, precum si contractul pentru drone, tot de la Elbit…. arata problemele cu care firma israeliana se confrunta in livrarea de sisteme. Este absolut normal sa fim precauti. Israelul are razboaiele si problemele sale, iar noi interesele noastre. Fiecare isi face calculele asa cum stie, restul este propaganda, DOV!

          • Propaganda in romaneste faceam daca intr un caz
            care Romania producea ceva care sa concureze
            unul dintre sisteme de vorba aici. Nu i cazul
            Caesare: Beware the Ides of March 😉

        • Gresit…. David Sling este in aceasi categorie cu Patriot si SAMP/T(Mamba) long range si foloseste interceptorul Stunner. Spyder este o clasa mai jos pe SHORAD cu interceptoare Phyton si Derby/Amraam si Sidewinder. Iron Dome care foloseste interceptoare Tamir este o struto-camila SHORAD-VSHORAD. Arrow2 si Arrow 3 sunt in aceasi clasa cu Thaad, very long range, exoatmospheric hypersonic anti-ballistic missile defense.

          1
    • Deja la cat de repede a evoluat piata dronelor, acum colaboram cu firme americane si germane, o sa colaboram si cu turcii si ucrainienii. Concluzia e ca Hermes 450 a juns desueta, are autonomie si performante deja depasita de multe de pe piata ! Tinand cont ca am dat doar un avans si nu e vina noastra, ar trebui sa renuntam si sa renegociem si sa luam altceva util armatei, nu un produs deja deoasit ! Va ganditi, cat mai dureaza pana vin ,pana se operationalizeaza ? Fabricarea de dronele e ca o efervescenta apar mai bune si mai repede decat telefoanele…. Sa ne uitam numai unde a ajuns bayractarul nostru acum, care are alt motor, alte sisteme optice si armament alte performante ! Sper ca la timpul potrivit sa fie modernizate si ale noastre !

      13
      • Noua versiune a liniei de drone militare Bayraktar TB2 cu AI păstrează același concept de UAV de luptă ușor și ieftin, cu unele capacități care se apropie de clasa MALE (altitudine medie și anduranță mare) de UAV-uri cu mai multe îmbunătățiri.

        În primul rând, motorul a fost schimbat cu unul turbo pentru a-i îmbunătăți puterea, ceea ce a condus la obținerea unei viteze maxime de 300 km/h, îmbunătățirea ratei de ascensiune și creșterea plafonului de acțiune la peste 9.000 m. Pe baza calculelor de bază, presa turcă de specialitate estimează că motorul are o putere de peste 135 CP.

        Au fost făcute, de asemenea, îmbunătățiri aerodinamice prin introducerea așa-numitelor “canarduri” (aripioare în fața aripilor principale). Utilizarea acestora asigură portanță suplimentară, îmbunătățesc controlul la unghiuri mari de atac, reduc rezistența aerodinamică și contribuie la stabilitate și manevrabilitate.

        În cele din urmă, au fost adăugate trei procesoare pentru asigurarea funcționării optime a algoritmilor de inteligență artificială, obținându-se o navigare îmbunătățită și un nivel mai ridicat de autonomie operațională. La 9000 m altitudine cu tunul nu o mai dai jos, nici cu STINGER, nici cu Mistral, doar cu avion sau rachete seriose gen VL Mica etc

        7
      • pai ce se modernizezi la bayraktar romanesc ,ca motoru si sistemul optic nu sunt turcesti

        4
      • nu poti sa renunti si sa pleci, daca au inceput sa lucreze, va trebui sa acoperi costurile intregului flux de productie si componente deja declansat… presimt ca penalitatile in momentul asta, aproape de finalizare, se ridica aproape la valoarea contractului 🙂
        Daca gasesc o modalitate sa revanda catre alt potential client, dar nu cred… daca ar fi IDF, ar trebui demontate echipamentele specifice NATO/UE.

      • H450 e din generatia de ‘paradigma de razboi’ in care americanii zburau Reaper si Gray Eagle deasupra tarilor bananiere (Iraq, Afganistan, etc) si abia de mai doborau iranienii si proxii loc din an in pasti cate una -> suprematie tehnologica a tarilor din vest la capitolul drone.

        Dar s-a ajuns vazut ca in razboiul din UA ca gandirea asta nu mai este aplicabila, volumele conteaza enorm, cicluri de iteratie tehnologica f rapida (de cateva saptamani-luni), EW/bruiaj masiv, samd. De unde si-acum echivalentele lui Hermes 450 (sculele turcesti – desigur o comparatie grosiera dar relevanta) sunt folosite acu in cazuri f. specifice/limitate. Altele sunt diferentiatorii ‘drona’ in campul de lupta in acest moment.

        Deci dmpdv H450 o sa fie bune preponderent de antrenament, schimbat cultura armatei romane samd – dar mult mai putin in teatre reale vs. 10-15 ani in urma. Sper sa poata suporta upgrade-uri si facute mai in-house, nu pe alte zeci/sute de meleoane.

        Asa ca bani cam ‘aruncati pe fereastra’.
        O parereologie, desigur.

        2
    • zboara peste gaza

      1
    • Spyder nu i folosit de Israel.

  4. Prioritizing Israel creates problems for Elbit

    Ministry of Defense demands to supply Israel first has meant overseas deliveries have been delayed, irking the Philippines in particular.

    https://en.globes.co.il/en/article-prioritizing-israel-creates-problems-for-elbit-systems-1001501806

    1
    • Yes. Some understanding and patiance is required
      from some customers , they will face some delay.
      The good is that 5 of the IAR 99SM will start flying
      next days and the sixth is supposed in January 26.
      Once the constipation is released the „merchandise”
      will flow since the problems are solved and the
      IAR 99SM will flap its wings to take off. 😂
      As the uncoronated delegate here I bless the deed.😉

    • Deci i au intepat si pe altii….

      2
      • Trompetele noastre nu trebuiau sa se grabeasca si luau prin SAFE ,IRIS T, NASAMS si nu ne durea capul, chiar de era mai scump, nu conta ca banii se dau in zeci de ani…

        2
        • E o mare greseala strategica ! In caz de ceva aveam comonalitate, aveam de unde lua…! Acum 30 ani SUA era nr 1 nu avea cine sa i conteste ! Acum se ridica altii care produc mai mult ,mai ieftin si nu i intereseaza drepturile omului etc. Azi Israel e pe val…. In 10 ani nu o sa mai fie, pentru ca multe tari care nu i agreiaza au sa cumpere arme si aeronave de ultima generatie, rachete de la competitori si avantajul lor se va eroda ! In istoria lumii sunt sute de exemple ca un imperiu/putere nu dainue in veci, ci o sa dispara la un moment dat !

          2
        • Ne am ca__t pe noi pentru 100000-200000 milioane de euro… ca la corvete…

          1
  5. In December 2022, Romania signed a deal to acquire up to seven Watchkeeper X systems (the export version).

    The five-year framework is worth roughly 1.89 billion Romanian lei ($409 million). The first three WKX systems (initial purchase order) were delivered by Elbit in 2023 for $180 million, and Romania plans to assemble later WKX airframes domestically.

    Watchkeeper WK450 UAV: In-Depth Guide https://share.google/DBea55coQdpFGiuqh

  6. Altii care au luat teapa de la evrei, de fapt teapa e singura afacere pe care o stie natia aia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *