Spaniolii dau din colț-n colț…

De unde până mai ieri se jurau că lor nu le trebuie F 35 în absolut nici o  variantă, acum o dau la întors: F 35A nu le-ar trebui dar F 35B s-ar putea să le fie de folosință cândva, în viitor.

Între timp, opoziția parlamentară, mai exact EPP a întrebat-o pe ministra apărării din Spania – Margarita Robles – de unde până unde ideea de a renunta la F 35 și cam care ar fi motivele?

Madama ministru susține însă că totul este de fapt doar o neînțelegere corectă a faptelor de s-au petrecut și că guvernul din care și ea face parte n-a spus așa ceva:”There has been no communication from the government regarding the abandonment of any program.”

În privința F 35A/B:”not a priority for the Navy at the moment” pe motiv că acum marina este preocupată de submarinele S 80 și viitoarele fregate F 110, dar când va veni vremea se vor gândi și la F 35B.

Asta în condițiile în care Harrier-ele spaniole sunt bătrâne rău și mai pot zbura până prin 2030. Cu toate acestea, și fără legătură cu subiectul, doamna ministru a informat poporul spaniol că spre sfârșitul lunii august va face o vizită la Berlin pentru a se întâlni cu omologul sau german Boris Pistorius pentru a susține “cauza” FCAS.

Însă cel mai probabil că va fi o întâlnire de-o cafea și un croasant, atât timp cât ministrul apărării francez nu va fi prezent iar discuțiile în cazul FCAS se poartă de facto între Berlin și Paris, Madridul neavând de fapt prea mare legătură cu hotărârile care se iau sau nu în program, iar dacă doamna ministru ar fi citit presa în ultima vreme ar fi aflat că de fapt FCAS este mort și îngropat, placă de marmură îi mai trebuie la cap, să fie treaba creștinească…

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Păcat de FCAS.

    1
  2. Aparusera „stiri” acum 2 zile pe neve… ca Portughezii ar fi ales Rafale in loc de F-35.

    1
  3. În 2030 se termină și cu Harrier, dar și un anumit mandat. Poate de aia trag spaniolii de timp.

    2
    • Spanioli trebuia sa colaboreze cu francezii sa faca un portavion serios mai marisor CATOBAR si luau si Rafale si banii veneau din SAFE, erau pentru achizitii europene si nu se indatorau acum peste 5-6 ani vindeau asazisul portavion,ca sigur gaseau o gasca sau il modificau in nava de asalt….Adica la momentul operationalizarii noului portavion..

      1
  4. O soluție stop gap alternativa la F-35 C ar fi un Typhoon navalizat..

    Erau știri că doreau indienii..

    https://defense-update.com/20110210_naval_typhoon.html

    Ar putea lucra la o varianta cartier based..

    Pe termen lung, Spania pare că se uită și la turci..au luat Hurjet pe trainer pe același model..adică program încă în dezvoltare..ar putea intra in programul Kaan..deja sunt zvonuri:

    Spain Eyes Türkiye’s KAAN as Strategic Alternative After Cancelling F-35 Purchase ?

    Madrid’s rejection of the F-35 has sparked debate on Türkiye’s KAAN stealth fighter as a land-based and naval alternative, reshaping Europe’s future airpower balance.

    https://defencesecurityasia.com/en/spain-eyes-turkiye-kaan-fighter-alternative-after-f35-cancellation/

    Poate e și stratagemă să pună presiune pe ceilalți parteneri din FCAS la modul..Puneți va pe muncă altfel mă bag in altă barcă..

    Spania este forță în aerospace!..nu cred că va accepta să facă figurație cum sugerează unele note..au share industrial in Eurofighter Typhoon, Eurocopter Tiger, Eurodrona..programul civil Airbus și cel spațial european..au airlifter-ul C-295 lider pe felia lui alaturi de Spartan..

    Dacă erau niște oarecare nu-i luau în program in the first place..

    Până la urmă trebuie sa se înțeleagă in FCAS pt că GCAP merge (fie și târâș gropiș) și sunt obligați să țină pasul.. părerea mea.

    1
  5. dacacade FCAS – nemtii o sa meargă singuri mai departe sau alaturi de Suedia si probabil Spania. Francezii au know how dar nu au bani de generatia a-6-a singuri.

    1
  6. Cred că doar Suedia în locul Franței nu va rezulta într-un avion competitiv.

    O (minimă) șansă ar fi, pe lângă atragerea Suediei/Saab, și integrarea cu programul Coreei de Sud-Boramae/Hanwha pe modelul GCAP care a unit Tempest cu Mitsubishi F-X al Japoniei..

    Și, spre deosebire de GCAP, chiar și așa rămâne problema cu motorul..nicio țară din cele 4 nu produce motoare aviatice cap-coada.

    Singura alternativa ar fi sa ia de la SUA motoarele GE care au pierdut tendere-le pt F-22 sau F-35 in dauna PW (GE F-120, F-136) dar sunt și experimentale (necesita fonduri multe și SUA n-are interes să pună umărul la o platforma până la urmă concurenta-care ar „mușca” din piata F-35 și viitoare gen 6) și la dezvoltare au participat si Rolls Royce care nu-și vor da acordul-idem de ce sa ajute concurenta?..așa că slabe șanse și așa.

    Germania trebuie sa recunoască, că fără Franța nu poate dezvolta avion de generația 6 punct.

    Articolul de pe Politico:

    „Germany explores how to replace France in Europe’s flagship fighter jet project”

    Berlin is weighing bringing Sweden and the U.K. into the €100B project as tensions simmer with France’s Dassault.

    SEPTEMBER 18, 2025 

    BERLIN — Berlin’s tensions with Paris over Europe’s flagship €100 billion fighter jet program are pushing Germany to explore how to replace France with Sweden or even the U.K. unless a deal is struck by the end of the year.

    The company was told that the German government is exploring potential closer cooperation with Sweden or the U.K. — or going it alone with Spain.

    The U.K. is leading the rival Global Combat Air Programme through BAE Systems, giving it a strong industrial base in stealth design and system integration. How it would be possible for BAE to work on two competing projects without a conflict of interests is unclear.

    Sweden is no longer a part of GCAP, and could contribute to FCAS through Saab, which builds the Gripen fighter and has long-standing expertise in avionics, sensors and lightweight airframes. Swedish Defense Minister Pål Jonson is in Berlin next week.

    https://www.politico.eu/article/germany-france-europe-fighter-jet-defense-aviation/

    0
  7. Franta nu produce motoare de avioane, whattttt….. pai si Safran ce produce, suzete???

    • @Alex 93..

      N-ai înțeles..

      Franța din contră..nu la ei mă refeream..

      Dacă Germania continuă singura..sau cu Spania, Suedia, Belgia și Coreea de Sud..niciuna din ASTEA nu produc motoare de aviație cap-coada..

      Germania depinde de Franța în special la motoare..Safran..

      Unde scriu eu că Franța nu produce motoare aero?

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *