Romania Military

Japonia respecta constitutia!

images (1)

„Distrugatorul” Izumo 

Construieste distrugatoare, dar la fel ca in bancul cu masina de cusut, ale dracului distrugatoare ies mai mereu portavioane. Bancul era cam asa: La Cugir se fabricau in ailalta epoca in mod oficial masini de cusut, insa toata lumea stia ca de fapt acolo sa fac arme de asalt si mitraliere, astfel ca un muncitor din fabrica fura in fiecare zi cate o piesa, in idea de ai construi nevestei o masina de cusut. Dupa cu fura el toate piesele si se canoneste sa le asambleze, un vecin , care stie de acest lucru il intreaba cum merge masina de cusut, la care muncitorul nostru zice cu naduf: “Dracu s-o ia de masina, ca am asamblat-o si dezasamblat-o de trei ori pana acum si tot mitraliera imi iese de fiecare data!”

Cam asa si cu “distrugatoarele “ de 27000 de tone ale japonezilor din clasa Hyuga. Cum le-or face, cum le-or construi ca pana la urma tot a portavioane usoare arata, oricat de ingaduitor ai fi. Dar ca sa fim corecti pana la capat, seamana mai mult a nave de asalt, similare cu USS America si tot F-35B ar putea avea pana la urma in dotare.

Asadar… distrugatorul japonez, pe numele lui de botez “Izumo” are cateva calitati destul de unice printre distrugatoare. Astfel pe langa cele 27000 tone (aproape dublu fata de crucisatorul american Ticonderonga class!), nava nu dispune de facilitati speciale pentru transportul trupelor, asa cum te-ai astepta din partea unui LPH (Landing Platform Helicopter), adica nava de asalt amfibiu, ci are mai mult caracteristici de portavion. Viteza este considerabila, pana la 54km/h, spatiul de depozitare este supradimensionat, are capabiliati medicale cam marisoare pentru o nava de dimensiunile ei si una peste alta, chinezii, cei mai buni “prieteni” ai japonezilor in ultima vreme, se uita chioras la noul “distrugator” sustinand sus si tare ca nava este de fapt gandita pentru operarea in caz de nevoie a avioanelor F-35B si ca poate fi convertita intr-un portavion get-beget foarte repede. Acum daca stam stramb si judecam drept, gura pacatosului adevar graieste, ca si primul portavion chinezesc, Liaoning, ar fi trebuit sa fie astazi un foarte frumos cazino plutitor prin Macao, asa ca…

Dar nici numele ales de supusii Imparatului nu-i prea fericeste pe chinezi, “Izumo” fiind in 1937, cand Japonia a atacat Shanghaiul, nava amiral a flotei japoneze de invazie, iar chinezii au, dupa cum se vede, o memorie extrem de vivace.

Pana in acest moment Japonia detine trei astfel de… distrugatoare din clasa “Hyuga”, primul fiind nava care a dat numele clasei, a doua fiind “Ise”, iar a treia ”Izumo”. Primele doua nave folosesc elicoptere S-60, in jur de 11 aparate la bord, iar principalul lor rol este lupta impotriva submarinelor, dar in acelasi timp pot fi foarte usor convertite in nave de asalt amfibiu sau nave de salvare si transport.

Constitutia Japoniei interzice fabricarea si operarea de nave  portavion (de fapt interzice construirea sau detinerea de armament ofensiv) si de aici probabil ca rezulta si gluma cu distrugatorul de 27000 tone. Navele din clasa “Hyuga” au insa, pe langa corpul aerian, si o capacitatea de lovire foarte serioasa. Astfel  dispun de 16 VLS Mk 41 care pot fi dotate cu rachete anti-nava, antiaeriene sau de croaziera, doua sisteme CIWS Phalanx, doua lansatoare cu cate16 rachete ESSM, pentru protectia anti-racheta si doua lansatoare triple pentru torpile calibrul 324mm cu rol ASW.

Insa “Izumo” este un pic diferit de celelalte  doua nave, fiind un pic mai mare si avand in acelasi timp un lift, care face legatura intre puntea de zbor si puntea hangarelor, suficient de puternic pentru a opera F-35B sau V-22 Osprey. Astfel nava este diferita fata de predecesoarele sale si pare a avea un rol de deschizatoare de drumuri, fiind o nava hibrid port-elicopter/portavion, oferind  Japoniei calea catre o noua flota de portavioane dedicate, dupa mai bine de 64 de ani…

 

GeorgeGMT

 

Exit mobile version