Romania Military

KA-226 in Siria

In luna martie a.c., ministerul apararii Federatiei Ruse a publicat filmari cu exercitiile care au avut loc alaturi de armata siriana, la granita dintre provinciile Alep și Hama. A participat divizia a 25-a de elita a fortelor speciale Tiger, cu sprijinul  fortelor aeriene siriene si rus, simuland contratacul asupra unui sat capturat de rebeli.

Una dintre filmari:

In filmare sunt vizibile doua elicoptere multirol Ka-226, prezentate ca apartinand armatei siriene. Alaturi de acestea, din partea fortelor siriene au mai participat doua elicoptere MI-24/35, elicoptere MI-8 Hip si doua aeronave de scoala si atac usor L-39ZO Albatros.

Protectia AA dar si sprijinul cu foc sunt asigurate de complexe autopropulsate cal. 57 mm tip AZP-57 complex S-60. La sprijinul de artilerie participa obuziere D-20 cal.122mm, calibrul 106,7mm si sistem de artilerie reactiva Type 63 calibrul 107mm cu raza scurta (8km). Un derivat al Type63 cu raza extinsa la 11km este produs sub licenta inclusiv de turcii de la Roketsan, care tocmai au prezentat o varianta a lansatorului instalat pe un vehicul Vuran 4×4 usor blindat.

Prima fotografie cu Ka-226 sirian a fost postata pe Twitter de binecunoscutul blogger LuftwaffeAS, care a mai publicat informatii despre aviatia militara siriana.

O alta veste legata tot de KA-226 este faptul ca rusii intentioneaza sa renunte la motoarele Turbomeca (Safran) Arrius 2G1 ale acestuia, inlocuindu-le cu motoare indigene VK-650V de 650Cp, aflate inca in dezvoltare:

Prototipul motorului este deja in teste iar planificarea actuala este ca motorul sa fie certificat in 2023 iar productia de serie sa inceapa in 2024.

VK-650V este dezvoltat de V.V. Chernysheva, UEC-UMPO, Salyut Production Complex și KEMZ, care fac parte din Rostec State Corporation.

Reamintim ca Federatia Rusa a semnat in 2009 un acord cu Turbomeca pentru motoarele Arrius 2G1 pentru elicopterul cu bimotor Ka-226T cu rotor dublu contra-rotativ. Cealalta varianta de realizare a Ka-226 cu motoare occidentale era cu Allison 250-C20B.

Dupa 2014, SUA si Uniunea Europeana au interzis exportul in Rusia pentru produse cu dubla utilizare civil/militara, facand parte din sanctiuninile economice. Aceasta decizie blocheaza acordurile convenite anterior pentru utilizarea pieselor și echipamentelor occidentale in produsele militare rusesti.

Revenind la motor, certificat in noiembrie 2011, Arrius 2G1 este capabil de o putere de decolare de 720 Cp si o putere sustinuta de croaziera de 610 Cp. Puterea maxima in regim de urgenta „One Engine Inoperative (OEI)” este de 792 Cp. Arrius 2G1 este echipat cu un sistem de control digital al motorului (FADEC) si un sistem de protectie la viteza excesiva. Timpul dintre revizii (TBO) este de 3000 de ore.

Arrius 2 echipeaza H-135 in versiunea T2, iar in alte variante elicopterele Bell-505 JRX, Agusta AW-109 Power, EC-120B Colibri si familia AS-550/555/H-125 Fenec.

Reamintim ca elicopterul KA-126 B fabricat sub licenta la IAR Brasov era echipat initial cu motorul Omsk OMKB TVD-100 cu o putere de 538 kW (720 Cp).

Ka 126

A mai existat intentia unei variante Ka-126 echipate cu motor occidental: a fost testata o versiune echipata cu motor occidental Turbomeca Arriel 1D1 de 722CP, redenumita KAMOV-128. Clasa de putere a acestui motor este similara cu a Arrius2. Poate candva vom afla ce s-a intamplat cu documentatia si licenta lui Ka-126…

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=33100

https://www.defenseworld.net/news/28662#.YJ9-I-fgpEY

Russia to Replace French Engine in KA-226T Helicopters with Locally-made Powerplant! – YouTube

https://en.topwar.ru/181229-rossijskie-mnogocelevye-vertolety-ka-226-zamecheny-v-sirii.html

https://laptrinhx.com/russia-s-ka-226t-helicopter-spotted-in-syria-photos-769030799/

http://www.zf.ro/zf-english/elicopterul-mai-ieftin-ca-tractorul-2869531

 

Articole pe teme similare:

https://www.rumaniamilitary.ro/ka-126-o-oportunitate-inca-viabila

http://www.rumaniamilitary.ro/inca-o-durere-de-putini-stiuta-elicopterul-ka-126-construit-la-iar-ghimbav

http://www.rumaniamilitary.ro/modernizare-super-puma-nigeriene-la-brasov

Exit mobile version