Romania Military

KF-41 Lynx alaturi de AS-21 Redback in finala Land 400

 

Finalistii

Ceea ce inseamna ca BAE Systems cu CV-90 si GDLS cu Ajax au fost eliminati din faza a 4-a a programului Land 400…

Da, e vorba de puiutul de 40 de tone al celor de la Rheinmetall:

versus mai micutul sud-coreean al celor de la Hanwha Defence (care si el a fost hranit pana la obezitate – 42 de tone):

In versiunea initiala, K/AS-21 are maxim 25 de tone si este amfibiu cu ajutorul unor flotoare gonflabile, insa este foarte probabil ca pentru cerintele australiene sa mai ia in greutate (si deci sa piarda si flotabilitatea), producatorul colaborand cu mai multe firme australiene pentru a integra solutii indigene. In paralel, producatorul lucreaza la o versiune trecuta prin cura de slabire – AS-31, limitata la 20 de tone pentru a fi aerotransportabila.

Inca putin si se decide cine ia cascavalul de peste 10,3 mld. $ americani (15 mld. in moneda australiana), ceea ce inseamna 450 de masini de lupta a infanteriei (cost 22,8 mil.$/masina)!

In faza 3, Rheinmetall a castigat cu Boxer 8×8 CRV (Combat Reconnaissance Vehicle), pentru 211 masini in valoare de 3,6 mld. $ americani.

KF-41 a mai fost „market”-at agresiv in SUA si in competitia cehilor pentru un nou MLI.

Dupa povestea cu nefinantarea Agilis si a modernizarii restului de MLI-84, in schimbul cumpararii de Puma, poate ar fi bine sa si constientizam cat ne-ar costa o astfel de achizitie. Pe modelul australian, cele 173 de masini, pe care MApN voia sa le achizitioneze in „regim de urgenta”, ne-ar costa aproape 4 mld.$.

BPsVI (ISTAR)

Intre cei 183 mil. euro deja aprobati pentru modernizarea MLI-84, modernizare care s-ar putea desfasura pe un calapod similar cu ce au facut slovacii cu ale lor derivate BVP-2M configurate pentru ISTAR (BPsVI : adica radar FLIR Ranger R20SS,  statie meteo Kestrel-5500,  UAV Micro Falcon si detector de mine Schiebel), si un program de achizitie a Puma, care are nevoie de negociere si aprobarea parlamentului, calea e lunga si diferenta de bani este imensa. Nu ca nu am avea nevoie de un nou MLI, dar MLI-84M ar avea inca o paine de mancat intr-un rol diferit ,cu senzorii specificati mai sus, un plus de protectie (inclusiv camuflaj multispectral), si flotoare pentru mentinerea capacitatii amfibii.

BVP 2M (inca) inotand

 

Iar ca stop gap in misiunea de MLI, intre momentul reprofilarii MLI-84M si sosirea unui nou MLI greu, am putea folosi un lot suplimentar de Piranha V, cu conditia sa termine si integrarea rachetelor antitanc si vehiculul complet sa fie odata acceptat in inzestrarea armatei romane. Oare MLVM se mai poate preta la un tratament similar de modernizare?

In incheiere merita mentionat ca un alt exemplu de modernizare interesanta de MLI il au sarbii cu al lor BVP M80AB1 (doar 13,5 tone masa initiala a vehiculului), doar ca platforma lor este din start conceputa putin diferit, fiind un hibrid mai degraba apropiat de AMX-10P decat de BMP-1/2:

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2019/09/17/two-companies-to-square-off-for-australias-10-billion-fighting-vehicle-program/

https://www.janes.com/article/91297/rheinmetall-and-hanwha-shortlisted-for-australian-ifv-requirement

https://defense-update.com/20190916_land400phase3_shortlist.html

https://www.hanwha-defense.co.kr/eng/products/antiaircraft-artillery-as21.do

Exit mobile version