KF-41 Lynx alaturi de AS-21 Redback in finala Land 400

 

Finalistii

Ceea ce inseamna ca BAE Systems cu CV-90 si GDLS cu Ajax au fost eliminati din faza a 4-a a programului Land 400…

Da, e vorba de puiutul de 40 de tone al celor de la Rheinmetall:

versus mai micutul sud-coreean al celor de la Hanwha Defence (care si el a fost hranit pana la obezitate – 42 de tone):

In versiunea initiala, K/AS-21 are maxim 25 de tone si este amfibiu cu ajutorul unor flotoare gonflabile, insa este foarte probabil ca pentru cerintele australiene sa mai ia in greutate (si deci sa piarda si flotabilitatea), producatorul colaborand cu mai multe firme australiene pentru a integra solutii indigene. In paralel, producatorul lucreaza la o versiune trecuta prin cura de slabire – AS-31, limitata la 20 de tone pentru a fi aerotransportabila.

Inca putin si se decide cine ia cascavalul de peste 10,3 mld. $ americani (15 mld. in moneda australiana), ceea ce inseamna 450 de masini de lupta a infanteriei (cost 22,8 mil.$/masina)!

In faza 3, Rheinmetall a castigat cu Boxer 8×8 CRV (Combat Reconnaissance Vehicle), pentru 211 masini in valoare de 3,6 mld. $ americani.

KF-41 a mai fost „market”-at agresiv in SUA si in competitia cehilor pentru un nou MLI.

Dupa povestea cu nefinantarea Agilis si a modernizarii restului de MLI-84, in schimbul cumpararii de Puma, poate ar fi bine sa si constientizam cat ne-ar costa o astfel de achizitie. Pe modelul australian, cele 173 de masini, pe care MApN voia sa le achizitioneze in „regim de urgenta”, ne-ar costa aproape 4 mld.$.

BPsVI (ISTAR)

Intre cei 183 mil. euro deja aprobati pentru modernizarea MLI-84, modernizare care s-ar putea desfasura pe un calapod similar cu ce au facut slovacii cu ale lor derivate BVP-2M configurate pentru ISTAR (BPsVI : adica radar FLIR Ranger R20SS,  statie meteo Kestrel-5500,  UAV Micro Falcon si detector de mine Schiebel), si un program de achizitie a Puma, care are nevoie de negociere si aprobarea parlamentului, calea e lunga si diferenta de bani este imensa. Nu ca nu am avea nevoie de un nou MLI, dar MLI-84M ar avea inca o paine de mancat intr-un rol diferit ,cu senzorii specificati mai sus, un plus de protectie (inclusiv camuflaj multispectral), si flotoare pentru mentinerea capacitatii amfibii.

BVP 2M (inca) inotand

 

Iar ca stop gap in misiunea de MLI, intre momentul reprofilarii MLI-84M si sosirea unui nou MLI greu, am putea folosi un lot suplimentar de Piranha V, cu conditia sa termine si integrarea rachetelor antitanc si vehiculul complet sa fie odata acceptat in inzestrarea armatei romane. Oare MLVM se mai poate preta la un tratament similar de modernizare?

In incheiere merita mentionat ca un alt exemplu de modernizare interesanta de MLI il au sarbii cu al lor BVP M80AB1 (doar 13,5 tone masa initiala a vehiculului), doar ca platforma lor este din start conceputa putin diferit, fiind un hibrid mai degraba apropiat de AMX-10P decat de BMP-1/2:

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2019/09/17/two-companies-to-square-off-for-australias-10-billion-fighting-vehicle-program/

https://www.janes.com/article/91297/rheinmetall-and-hanwha-shortlisted-for-australian-ifv-requirement

https://defense-update.com/20190916_land400phase3_shortlist.html

https://www.hanwha-defense.co.kr/eng/products/antiaircraft-artillery-as21.do

28 de comentarii:

  1. In versiunea australiana, ,,micutul” Redback a crescut in greutate pana la 42 tone
    https://www.hanwha-defense.co.kr/eng/products/antiaircraft-artillery-as21.do
    Mie personal imi place mai mult versiunea K21, mai usoara dar puternica

  2. la noi subiectul mli nou cu senile e închis.

  3. Intersant este ca nemtii s-au dus cu Lynxul nu cu Puma…

  4. În ce stadiu se afla modernizarea MLI-84 ???

    • Da, niciuna… doar in pdf-uri. Cel putin nu sunt vesti si nu cred sa fi facut ceva, ca ar fi insemnat Moreni si am fi auzit si noi ceva. Era aprobata de mai bine de un an dar au reusit sa o dea pe aia cu luam Puma de banii aia, ca sa nu-i mai cheltuie, ca programul Rheinmetall nu fusese nici discutat, darami-te aprobat in parlament, ca ar costa aproape cat Patriot…
      http://www.dpa.ro/programe/1593-mli

    • Interesanta intrebarea : Oare MLVM se mai poate preta la un tratament similar de modernizare? Umila mea paere este ca Vanatorii de munte din ArmRo, si nu numai ei au nevoie de un vehicul senilat precum MLVM. Poate conceput un nou vehicul asemanator cu actualele MLVM, daca ele nu se vor mai putea moderniza si marit numarul lor la 200 masini.

  5. Ceva achizitii ?

    Anu asta pe ce se duc cei 2% clamati ?

    Any news?

  6. Mai bine cumparam un nr de Lynx sau Puma, iar offsetul aferent sa fi fost transformat in R&D si integrarea industriala pentru Agilis. Dar pentru asta trebuie sa fi capabil sa negociezi.

  7. Aratoase masini pacat ca nu le avem in ograda

  8. Sa inteleg ca australia plătește pentru
    1 x boxer 17 milioane $
    1 x lynx 22,8 milioane $
    Wiki scrie ca cehia ar plati 2100mil$ pentru 220 „platforme” lynx iar lituania a platit 390mil$ in 2016 pentru 88 boxer (4,41mil$)
    Iar dsca ca un batalion de tancuri(54) cu bulendre si munitie etc1000mil$(1x18mil$)
    Diferenta de pret este uriașă…

    • australienii includ toate costurile programului pe perioada de utilizare prevazuta: 10-20 de ani sau mai mult. Asta arata ca de obicei costul unei achizitii si mentenanta aferenta pe 2 decenii costa de cateva ori mai mult decat pretul platformelor la poarta fabricii.
      Atunci cand doresti sa faci o achizitie, modul sanatos de a o gandi este sa-i calculezi toate costurile aditionale si costul exploatarii pe durata de viata.
      Asta face diferenta intre un utilizator serios si altul care calculeaza doar la bara din fata achizitia (SH e bine mai ieftin decat nou, la prima vedere, sau nu e de fapt?), fara a prevedea apoi bani pentru o exploatare corecta – exact modelul smecherasului cu BMW second-hand, care n-are bani de piese si benzina si il tine nemiscat in fata casei, curatandu-l si polish-and-ul din cand in cand, sa aibe cu ce sa se faleasca.

  9. doua inutilitati inutile.grele cat un tanc greu din ww2,scumpe in draci si la achizitie si in exploatare,necesita o logistica enorma(transportoare rutiere sau cf sa le duci pe linia frontului,o gramada de autocisterne ,etc) si asta ptr. ce? sa duci cu 100 de magaoaie din astea(care costa vreo 1/2 de miliard) 700-800 de pifani in conditii de „siguranta” dincolo de liniile inamice?care linii inamice nu prea mai exista in razboiul secolului 21.si care inamic daca planteaza in calea lor cateva squad-uri aeropurtate dotate cu metis-m,spike-lr,javelin(dupa caz) ti le bubuie de sar tablele din ele(vezi descultii houthi vs miliardarii sauditi sau isis vs armata siriana sau irakiana).si sa nu aud de „mobilitatea lor uluitoare in teren greu” ca acum cateva zile am vazut cu totii ditamai mbt ul polonez impotmolit pana la turela intr-un parau de 2m latime.asa ca ,in cazul nostru,mai bine lasam naiba dinozaurii astia inutili alora care nu au ce face cu banii si ne axam pe transportoare usoare pe roti,eventual amfibii,mai ieftine dar in numar mai mare.o racheta metis de 152mm la fel ii prajeste pe aia din interiorul unui lynx de 40 de tone sau piranha3 de 18.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *