SAGETILE DACIEI (3)

Mergem mai departe…LAROM, ultima zvacnire, putem spune, din pacate, a unei industrii care nu cu multi ani in urma asigura Armatei principalele sisteme de arme – avioane, elicoptere, tancuri, masini de lupta ale infanteriei, masini de lupta ale vanatorilor de munte, rachete antiaeriene si antitanc, sisteme de lupta radio-electronica, nave de suprafata, sisteme artileristice, complexe NBC, instalatii de Geniu, armament de infanterie, munitii. Cam tot ceea ce ii era necesar, bune, rele, erau produse aici de catre o industrie creata in zeci de ani cu eforturi umane si financiare enorme, industrie care, spre necazul multora mai “mari” ca noi, aducea bani la bugetul tarii.

O industrie facuta praf de niste incapabili, rau intentionati si anti-orice era/este romanesc, bun si viabil, jigodii de tipul “industria romaneasca este o gramada de fier vechi”…Astazi suntem o palida reminiscenta a ceea ce-am fost si puteam face, o natiune fara strategie, fara flexibilitate, o natiune incapabila sa avansam dar croita profund pe autodistrugere, condusa pe “ultimul drum” de ciocli aciuati in fruntea statului si a institutilor ce-l deservesc! Poate gresesc si concluzia este exagerata si greu de digerat, de acceptat, dar rog pe cei ce nu sunt de acord si considera ca totul e ok si Tara se indreapta spre bine, sa reflecte la aceste cuvinte citite nu cu mult timp in urma pe timpul documentarii articolelor, cuvinte intelepte care extrapolate la Romania mi-au dat si imi dau mult de gandit: “Sa avansezi fara o strategie este imprudent. Sa te retragi fara o strategie este un dezastru”.

DAC-15.240 DFAEG

  Inainte insa de a trece la LAROM ne vom ocupa de platformele de transport. Fiindca odata cu modernizarea APRA-40 s-a impus, printre altele, aducerea vechii platforme DAC-665T in secolul XXI prin remotorizare si automatizare. Prima modernizare a venit dupa anul 1990, DAC-15.240 DFAEG, masina fiind net superioara vechiului DAC la toate capitolele, capacitate de evolutie in teren accidentat, putere, fiabilitate, ergonomicitate, raza de actiune, capacitate de transport si nu in ultimul rand, versatilitate. DAC-15.240, varianta transport trupe si materiale, aflat deja de multi ani in numar mic in dotarea armatei romane, supranumit Dracula, are urmatoarele caracteristici: lungime 7,96 m; latime 2,49 m; inaltime cabina 2,91 m; 6×6; garda la sol 43 cm; volum util al platformei de transport 9,60 mc. Obloanele laterale si cele spate ale platformei sunt rabatabile si demontabile in vederea usurarii incarcarii/descarcarii sarcinii transportate, dar si in vederea transportului de sarcini agabaritice; platforma de transport este prevazuta cu prelata termosudata proiectata la ACTTM, aceasta asigura protectia militarilor la aparatura de vedere in infrarosu.

Covergile ce sustin prelata sunt reglabile in inaltime putand fi ajustate in functie de volumul si natura incarcaturii de pe platforma (am spus intotdeauna si o repet, proiectantii romani n-au fost nicicum inferiori omologilor straini); greutate cu platforma standard 10,60 tone; incarcatura utila 5 tone; poate tracta pe remorca tip RM-7.5, pe sosea -10 tone, in teren accidentat -5 tone; urca rampe -fara remorca, maxim 60◦/cu remorca, autotren, maxim 40◦; trece vaduri adanci de maxim 1,20 m; trece santuri/gropi de noroi de maxim 40 cm adancime; trece santuri de maxim 70 cm lungime; raza maxima de virare 21,25 m; inaltimea banchetei destinate militarilor, rabatabila, 50 cm; operational la temperaturi cuprinse intre -33◦/+45◦ (din cate stiu, exemplarele trimise in Irak si Afganistan, putine la numar, au fost modificate, acestea rezistand la maxim 52◦ temperatura. Informatia e incerta si provine din sursa individuala); motor Deutz BFM-1013EC/Deutz BF6M -1013 EC, Diesel, turbosupraalimentat cu RAS, 4 timpi, 6 cilindri in linie, racit cu apa, 7,14L/7140 cmc, 236 CP la 2300 rpm, EURO 2 (ulterior s-a trecut la EURO 3 –motorizare MAN,360 CP. Masina este cunoscuta drept DAC-26.360. Foarte putine exemplare au fost cumparate de Armata. Haideti cu Iveco ca Roman e romanesc! Fir-ar…).

Motorul e prevazut cu intercooling –racire intermediara a aerului de supraalimentare, sper c-am priceput bine. Motorul foloseste combustibil NATO F-34/54; cabina tip MGL, integral metalica, rabatabila, 3+1 locuri, prevazuta cu sistem performant de incalzire si ventilatie, parbrize plane antireflex, trapa pe acoperis/plafon. Soferul dispune de scaun antisoc, ergonomic, reglabil, prevazut cu amortizare hidraulica. In cabina se afla comenzile electropneumatice de blocare a diferentialelor axiale si interaxiale –acestea se afla dispuse, la vedere, pe plansa de bord; directie asistata hidraulic ceea ce face ca mastodontul sa fie usor de manevrat; cele 6 roti 14.00-20 V150 sunt prevazute cu Central Tyre Inflation System/CTIS/Sistem de Umflare a Rotilor in Mers, comenzile instalatiei de reglare a presiunii in pneuri gasindu-se in apropierea volanului. Drept urmare, soferul regleaza din cabina presiunea rotilor ajustand-o in functie de natura si starea terenului traversat – asfalt, noroi, nisip, zapada, mlastina, aratura; ambreiaj ASAM-420, monodisc, uscat; sistem de franare prevazut cu uscator de aer tip WABCO. Sistemul de franare are doua circuite independente cu actionare pneumatica.

Dispune de ABS (la ultimele exemplare livrate Armatei); cutie de viteze mecanica 5S-100, sincronizata, 5 trepte inainte+una inapoi. Este prevazuta cu cutie de distributie cu doua trepte G-550, mecanica, permanent cuplata si diferential interaxial blocabil; camionul este prevazut cu 3 punti. Puntea fata –VAO-524M este motoare, directoare. Cele doua punti spate –HD0835M sunt in tandem, motoare cu diferential interaxial si transversal blocabil; camionul este prevazut cu troliu de 10 tf/tone-forta, tip TH-10, hidraulic, ce poate fi comandat atat din cabina cat si din afara acesteia. Lungimea cablului 55 m avand ghidaje fata-spate; sistem de iluminare camuflat; aerotransportabil C-130H, pe mare sau calea ferata. Pentru toate aceste date, pentru rabdarea de a imi comunica, de a rezista asaltului intrebarilor puse si intelegerea manifestata fata de un profan pasionat de tehnica militara, aduc si pe aceasta cale multumiri domnului maistru militar care si-a batut capul cu mine la Expomil 2003. Respect si consideratie pentru acest Om, Militar Roman! Astfel de oameni sunt liantul dintre societatea civila si mediul militar, nu incuiatii ancorati in nestiinta, secretism idiot si limbaj de lemn! 

MASINA DE INCARCAT SI TRANSPORT CONTAINERE LAROM

 Pe platforma DAC-15.240 DFAEG s-a facut prima modernizare a autospecialei MITC, a ceea ce este cunoscut in armata romana drept “Autocamion pentru Incarcat si Transportat Rachete Tip 122”. Aceasta platforma specializata se afla in dotarea Batalionului 85 Sprijin Logistic “General Mihail Cerchez” din Barlad, unitate ce face parte din Brigada 8 LAROM. Pe suprastructura camionului se afla suporti de sustinere pentru doua containere cu rachete calibrul 122 mm/40 de rachete (se pot lua atat containere GRAD cat si containere LAR/160 mm. Containerele GRAD sunt refolosibile, cele LAR sunt de unica folosinta), si o macara hidraulica cu brat extensibil –lungime maxima 5,20 m/sarcina maxima 2,20 tone/inaltime de ridicare 6 m. Platforma duce si o remorca tip RM-7.5/2-S, pe aceasta fiind dispuse doua containere GRAD sau LAR. Autocamionul MITC DAC-15.240 DFAEG are urmatoarele caracteristici: viteza maxima pe sosea 75 kmh; trece rampe de maxim 20◦, fara remorca; trece pante transversal de maxim 15◦, fara remorca; greutate utila 9 tone; poate lua pe remorca -10 tone greutate, pe sosea/5 tone greutate in teren accidentat; greutate maxima pe platforma camionului 16,50 tone; lungime 8,76 m; latime 2,50 m; inaltime 2,85 m; garda la sol partea spate 43 cm.

ROMAN 26.360 DFAEG MITL

Celelalte caracteristici sunt identice cu DAC-15.240 mentionat mai sus. Totusi, in uzul Brigazii 8 LAROM se afla si ultimul model de autospeciala MITCL (L=LAR) pe platforma ROMAN 26.360 DFAEG, avand urmatoarele caracteristici: 6×6; lungime 8,95 m; latime 2,55 m; inaltime cabina 3,15 m; garda la sol, partea spate 39 cm (ATROM -40 cm); suprastructura deschisa la MITCL prevazuta cu o macara cu brat hidraulic extensibil, lungime brat 5,20 m, inaltime de ridicare 6 m, sarcina maxima 2,20 tone; sarcina maxima este de 26 de tone. La MITCL sarcina maxima este de 20 de tone,vehiculul putand lua la remorca 10 tone pe sosea si 8 tone in teren accidentat (ATROM -15 tone). Sarcina utila este de 9 tone la MITCL (ATROM -10 tone); cabina tip FNDL, integral metalica, rabatabila –prevazuta cu cilindru hidraulic, 6 locuri, prevazuta cu sistem performant de incalzire si ventilatie, parbrize plane antireflex. Soferul si insotitorul dispun de scaune antisoc, ergonomice, reglabile, prevazute cu suspensie mecano-hidraulica, oglinzi retrovizoare clasele II (oglinzi retrovizoare exterioare principale)/IV (oglinzi exterioare cu unghi larg)/V (oglinzi exterioare de proximitate). In cabina se afla comenzile electropneumatice de blocare a diferentialelor axiale si interaxiale –acestea se afla dispuse, la vedere, pe plansa de bord; directie asistata hidraulic ceea ce face ca mastodontul sa fie usor de manevrat.

O varianta speciala de cabina a fost realizata pentru prototipul ATROM –cabina era prevazuta cu 6 scaune, 4 usi si protectie balistica la mine antipersonal si proiectile calibrul 7,62 mm. Din pacate…s-a dus!; 3 axe –axa fata PF-7 fiind motoare, directoare/6 roti tip Gigant Steel 395/85 R20 (ATROM are punte spate motoare prevazuta cu diferential blocabil, in tandem. Cele doua punti sunt de tip PT-13 si PS-13). Rotile fata sunt prevazute cu Central Tyre Inflation System/CTIS/Sistem de Umflare a Rotilor in Mers, comenzile instalatiei de reglare a presiunii in pneuri gasindu-se in apropierea volanului. Drept urmare, soferul regleaza din cabina presiunea rotilor ajustand-o in functie de natura si starea terenului traversat –asfalt, noroi, nisip, zapada, mlastina, aratura. Rotile spate sunt simple. ATROM si LAROM au CTIS pe toate rotile; sistem de franare prevazut cu uscator de aer tip WABCO. Sistemul de franare are doua circuite independente cu actionare pneumatica. Dispune de ABS (sistem de antiblocare a rotilor. Calculatorul ABS dispune de senzori inductivi care inregistreaza viteza de rotatie a rotilor.

Daca una dintre roti incepe sa se blocheze, forta de franare va fi incetinita, scazuta, in vederea preintampinarii alunecarii/patinarii, cu deosebire pe timp de iarna) si EVB (inseamna distributia electronica a fortei de franare. Sistemul creste eficienta franarii si inlatura blocarea rotilor); motor EURO 3 Diesel MAN D-2866 LF24, V6, supraalimentat, intercooling, racit cu lichid, 11.967 L, 360 CP la 1900 rpm. Foloseste combustibil NATO F-34/54; viteza maxima pe sosea 90 kmh; cutie de viteze 16S-181OD, mecanica sincronizata, 16 viteze mers inainte+2 viteze mers inapoi. Producatorul ofera si transmisie automata Allison insa MApN nu a comandat vehicule in aceasta configuratie –fineturile costa…; ambreiaj monodisc uscat, F-S 430 MFZ; cutie de distributie Steyr VG-2000/300, mecanica, permanent cuplata, 2 trepte, diferential interaxial blocabil; sistem de iluminare camuflat si interfata electrica NATO; urca rampe -fara remorca, maxim 30◦ (ATROM -25◦); trece pante transversal de maxim 20◦, fara remorca (ATROM -15◦); trece vaduri adanci de maxim 1 m (80 cm la ATROM); raza maxima de virare 21,20 m; inaltimea banchetei destinate militarilor, rabatabila, 50 cm –varianta transport, platforma MITCL nu dispune de asa ceva. MITCL poate duce pe suprastructura 2 containere cu rachete GRAD sau LAR, alte doua astfel de containere putand fi dispuse pe remorca; operational la temperaturi cuprinse intre -33◦/+52◦. Pe platforma ROMAN 26.360 se afla in dotarea armatei romane, inclusiv in cadrul batalioanelor LAROM, autostatii si post de comanda mobil (exista astfel de vehicule speciale si pe platforma 6×6, DAC-21.310. Vom vorbi despre acestea la momentul potrivit, inclusiv despre “bunatatile” continute! Atat cat putem stii…); camionul este prevazut, inclusiv MITCL, cu sa de cuplare/placa de cuplare postament tip JOST, avand mobilitate mare (compania JOST a fost infiintata in Neu-Isenburg, Germania, in 1952. Este un producator renumit de cuplaje din otel turnat pentru camioane si semiremorci. Compania lucreaza cu producatori consacrati precum Volvo, Mercedes, MAN, Iveco, chiar si KAMAZ); camionul, inclusiv MITCL si LAROM, dispune de troliu SEPSON, hidraulic, 10 tf, lungime cablu 50 m, cuple de ghidare fata-spate.

Ultimul “strigat” la LAROM este vehiculul ROMAN 26.410 DFAEG, putine exemplare au fost cumparate de catre armata romana. Are urmatoarele caracteristici: 6×6; lungime 8,35 m; latime 2,55 m; inaltime totala 3,15 m; garda la sol, partea spate 39 cm; suprastructura deschisa –contine lansatorul de rachete, GRAD -40 de rachete sau LAR -26 de rachete (2 containere); sarcina maxima vehicul gol este de 22,50 de tone. Vehiculul poate lua la remorca 10 tone pe sosea si 8 tone in teren accidentat. Sarcina utila este de 12 tone; cabina tip MGL, integral metalica, 2 usi, rabatabila –prevazuta cu cilindru hidraulic, 4 locuri, prevazuta cu sistem performant de incalzire si ventilatie, parbrize plane antireflex. Soferul si insotitorul dispun de scaune antisoc, ergonomice, reglabile, prevazute cu suspensie mecano-hidraulica, oglinzi retrovizoare clasele II (oglinzi retrovizoare exterioare principale)/IV (oglinzi exterioare cu unghi larg)/V (oglinzi exterioare de proximitate). In cabina se afla comenzile electropneumatice de blocare a diferentialelor axiale si interaxiale –acestea se afla dispuse, la vedere, pe plansa de bord; directie asistata hidraulic ceea ce face ca mastodontul sa fie usor de manevrat.

LAROM cu cabina blindata

Cabina dispune de protectie balistica nivel 1 la mine antipersonal si proiectile calibrul 7,62 mm, STANAG 4569 (a aparut in 2007); 3 axe –axa fata PF-7 fiind motoare, directoare/6 roti tip Gigant Steel 395/85 R20. Cele doua punti sunt de tip PT-13 si PS-13 sunt si ele motoare avand diferential blocabil. Rotile fata-spate sunt prevazute cu Central Tyre Inflation System/CTIS/Sistem de Umflare a Rotilor in Mers, comenzile instalatiei de reglare a presiunii in pneuri gasindu-se in apropierea volanului. Drept urmare, soferul regleaza din cabina presiunea rotilor ajustand-o in functie de natura si starea terenului traversat –asfalt, noroi, nisip, zapada, mlastina, aratura; sistem de franare prevazut cu uscator de aer tip WABCO. Sistemul de franare are doua circuite independente cu actionare pneumatica. Dispune de ABS si EVB; motor EURO 3 Diesel MAN D-2866 LF24, V6, supraalimentat, intercooling, racit cu lichid, 11.967 L, 410 CP la 1900 rpm. Foloseste combustibil NATO F-34/54; viteza maxima pe sosea 90 kmh; cutie de viteze 16S-181OD, mecanica sincronizata, 16 viteze mers inainte+2 viteze mers inapoi. Producatorul ofera si transmisie automata Allison insa MApN nu a comandat vehicule in aceasta configuratie –fineturile costa…; ambreiaj monodisc uscat, F-S 430 MFZ; cutie de distributie Steyr VG-2000/300, mecanica, permanent cuplata, 2 trepte, diferential interaxial blocabil; sistem de iluminare camuflat si interfata electrica NATO.

Sistemul de iluminare este produs de compania Gabriel/Franta, corpurile de iluminat permit trecerea de la regim necamuflat la regim camuflat foarte rapid si foarte usor, soferul actionand doar un comutator aflat pe panoul de bord din cabina; urca rampe -fara remorca, maxim 30◦; trece pante transversale de maxim 20◦, fara remorca; trece vaduri adanci de maxim 1 m; raza maxima de virare 21,20 m; operational la temperaturi cuprinse intre -33◦/+52◦; camionul dispune de troliu SEPSON/Suedia, hidraulic, 10 tf, lungime cablu 50 m, cuple de ghidare fata-spate; ATROM este prevazut la partea spate cu falcele si sape actionate hidraulic. Acestea sunt desfasurate inaintea tragerii stabilizand platforma; trecerea in pozitie de tragere se face in maxim 5 minute; parasirea pozitiei de tragere are loc in maxim 3 minute; ATROM dispune de APU/Unitate Auxiliara de Putere, conform informatiilor de care dispun, ceea ce permite operarea instalatiei de lansare atunci cand motorul este oprit. Din cate stiu, ATROM a fost prevazut cu asa ceva. La dezvoltarea LAROM au contribuit companiile Aerostar Bacau, Roman SA Brasov, Elprof SA si Electromagnetica SA din Bucuresti, Elbit/Israel (parte din sistemul de conducere a focului) si IMI/Israel (rachete LAR Mk.4. Ca fapt divers, IMI investeste anual peste 50 de milioane de dolari in cercetare-dezvoltare, are 15 fabrici doar in Israel, 65% din produse ajungand la export. Bineanteles, IMI e principalul partener al IDF insa lucreaza masiv si cu SUA, Marea Britanie si Germania. Asta fiindca…pot!La sfarsitul lui 2007, Jane’s sustinea ca Aerostar Bacau produce LAR-160, licenta Israel.Ulterior a dezmintit informatia, cert e faptul ca nu producem rachete LAR Mk.4 si submunitiile aferente. De fapt, nu mai producem de nici unele!). Modernizarea APRA-40 la standard LAROM a debutat in 1996, noua instalatie de lansare fiind prezentata public in Romania, pentru prima data, la Expomil 1999. Prima instalatie LAROM a intrat in dotarea Brigazii 8 LAROM in anul 2001, existand astazi 54 de asemenea instalatii in uz.

 

LAROM 160mm

 LAROM GRAD

O instalatie LAROM poate lansa 40 de rachete GRAD calibrul 122 mm in maxim 40 de secunde/minim 20 de secunde la 20,40 km, stabilizate aerodinamic –rachete M21-OF (9M22, 9M22U. Din cate cunosc, MApN utilizeaza rachete cu ogive HE-Frag sau cu fum –pentru instructie). Din pacate, din cate stiu, MApN nu a cumparat rachete cu bataie marita la 40 km dotate cu fuzee de proximitate FORAD-2 si motor-racheta de provenienta Franta, rachete produse la UM Tohan dupa anul 2000 (despre rachete am vorbit in capitolele anterioare, nu vom reveni). LAROM poate lansa si 26 de rachete LAR Mk.4 in maxim 45 de secunde la 45 km distanta, rachetele fiind containerizate (containerele mai sunt cunoscute drept LAR-160, au fost proiectate la sfarsitul anilor *70/sec.XX de catre IMI.

LAROM LAR

Au inceput sa intre in dotarea armatei israeliene din 1983. LAR-Light Artillery Rocket. Containerele, in terminologia militara, poarta numele de LPC-Launch Pod Containers. In cazul LAR-160, fiecare container contine cate 13 rachete) –containere de unica folosinta. Rachetele LAR sunt produse de catre Divizia Sisteme de Rachete a Israel Military Industries/IMI. LAROM poate folosi si varianta dirijata a LAR-160, varianta cunoscuta drept ACCULAR –nu e cert daca Romania a importat astfel de rachete.

PROTOTIP LAROM IN ISRAEL -PROBABIL ANUL 1998

Cert e faptul ca o instalatie LAROM a fost folosita la testele acestei rachete, teste desfasurate in Israel. Din informatiile mele, MApN nu a cumparat rachete ACCULAR desi a existat…intentia. Tot cert este si faptul ca LAROM este in acest moment sistemul de artilerie cu cea mai mare putere de foc din armata romana, insa curand va fi detronat de HIMARS.

 

Racheta LAR Mk.4 are urmatoarele caracteristici: motor-racheta cu combustibil solid; dispune de aripioare de stabilizare ce se deschid imediat ce racheta iese din lansator; ogiva rachetei contine 104 bombleti M85 (grenade), aria circulara de raspandire 200 m (fiecare grenada are 5 m raza letala impotriva infanteriei. 104 bombleti au o raza letala de aproximativ 100 mp). Acestea sunt submunitii cu efect dual, antiinfanterie+vehicule neblindate sau usor blindate, munitie cunoscuta in lumea militara drept Dual-Purpose Improved Conventional Munitions/DPICM; ogiva contine HE –fragmentare controlata cu impact contopit; raza de actiune a rachetei –minim 10 km/maxim 45 km; motorul-racheta genereaza fum redus ceea ce contribuie substantial la mascarea pozitiei de tragere; timp de tragere LAROM, 26 de rachete –maxim 46,80 secunde; rata de foc este de o racheta la fiecare 1,80 secunde; racheta este prevazuta cu fuzee electronica de timp; o salva de 26 de rachete LAR Mk.4 acopera o suprafata de aproximativ 31.400 mp; bombletii M85 sunt prevazuti cu autodistrugere –sistem de siguranta, sunt fabricati de catre IMI. Conform surselor israeliene, posibilitatea ca o submunitie M86 de ultima generatie sa nu se autodistruga este mai mica de 1%. Cert e faptul ca proiectile cargo echipate cu bombleti M86 sunt in dotarea mai multor state, precum Georgia, Azerbaidjan, Marea Britanie, Suedia, Chile, Argentina, Elvetia, Germania, Turcia, Romania, Australia. Asta la modul oficial fiindca exista si state din Africa care au aceste submunitii.

Bomblet M 85

  IMI, conform datelor publice, produce inca doua variante de rachete LAR-160: Mk.I –lungime 3,40 m; motor-racheta cu combustibil solid; greutate 100 kg; ogiva HE-COFRAM, greutate 40 kg; fuzee de proximitate sau de impact; raza maxima de actiune 30 km; se afla in uz venezuelean, 20 de lansatoare montate pe platforma AMX-13, 2 containere cu cate 13 sau 18 rachete fiecare (combinatia s-a facut de catre Giat Industries/Franta, actuala Nexter); Mk.II –greutate 110 kg; ogiva HE-COFRAM sau cargo -104 bombleti CL-3022 S4, greutate 46 kg; fuzee electronica de timp; raza maxima de actiune 35 km; raza minima de actiune 12 km. Se afla in dotare chiliana –Grupul de Artilerie 6 “Dolores” din cadrul Brigazii Motorizate 4 “Rancagua” din Arica/18 km sud de frontiera cu Peru (aceasta e unica unitate a armatei chiliene dotata cu LAR-160/IMI Lynx.

AMX-13 LAR-160 -VENEZUELA

Au doua baterii, fiecare baterie avand cate 4 lansatoare pe platforma Mercedes 6×6). Argentinienii au si ei in dotare LAR-160 pe platforma TAM, cunoscut drept TAM VCLC/Tanque Argentino Mediano Vehiculo de Combate Lanza Cohetes, 3 exemplare produse in 1980, inca in uz.

Va urma.

 

WW

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet.

https://defencyclopedia.com/…/greatest-world-war-ii-weapon…

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://ww2db.com/photo.php?source=ll&color…

www.o5m6.de/redarmy_old/chevy_7117.html

www.artillery-museum.ru/…/the-history-of-rocket-armament…

https://historicspacecraft.com/Rockets_Russian.html

hram-tbm-spb.ru/2015/11/rzhevskiy-poligon/

WW2 Equipment Data

https://www.rbth.com/history/328229-katyusha-5-facts-about marksrussianmilitaryhistory.info/ROCKARTY.html

Panzerserra Bunker

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id. https://forum.warthunder.com/index.php?/…raketen-vielfach…

https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=79048…30

Valka.cz

bashny.net

zweiterweltkrieg.org

Энциклопедия военной техники

Wehrmacht-Awards.com

www.kfzderwehrmacht.de/…/Somua/Somua_MCL/somua_m

beutepanzer.ru/Beutepanzer/france/france.html 

www.bocn.co.uk › Forum › ORDNANCE › Cutaways

Weltkrieg

http://www.deutsche-artillerie.de/geschichte/raketenartillerie.html

http://www.roden.eu/HTML/714.htm

http://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id=810

http://en.valka.cz/topic/view/30641/8-cm-Raketen-Vielfachwerfer-auf-Fahrgestell-Maultier

https://www.academia.edu/…/Motorizarea_tracțiunii_în_armata_română_între_1948_ș…

www.historyandpolicy.org › Policy Papers  

https://defensionem.com › Aviation

Encyclopedia of safety

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id

https://www.forecastinternational.com/…/disp_pdf.cfm?DAC

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

tanknutdave.com/the-russian-bm-27-uragan-mlrs/ 

https://112.international/…/Militants-use-220mm-multiple-ro…

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

https://www.army-technology.com/projects/uragan/

https://armshield-defence.com/military…/bm-27-uragan/

www.military-today.com › Artillery

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_BM-30_Smerch_v…

Army Recognition

vniisignal.ru

https://www.pmulcahy.com/artillery…vehicles/russian_asv.ht

https://southfront.org/a-hurricane-of-fiery-arrows/

www.ramg.info/ramg-2017-17.php

fieldgradeleader.themilitaryleader.com/…/The-Russian-Way-…

desert-storm.com

www.strategic-bureau.com/en/bm-22-uragan-lrm-russie/

www.army-guide.com/eng/product1808.html

https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/9p140.htm

radartutorial.eu

https://www.armyrecognition.com/…/bm-30_smerch_9k58_…

https://www.armyrecognition.com/…/9a52-2_smerch-m_bm-..

www.military-today.com › Artillery

warforukraine.com › Weapons › Artillery › Ukrainian artillery

https://www.defenseindustrydaily.com/indias-500m-smerchm…

Strategic Bureau

https://www.armyrecognition.com/…/russian_army_arctic_br…  https://www.tapatalk.com/…/9m55k4-rocket-shell-t10211.ht… www.deagel.com/Defensive…/9M55K5_a000988006.aspx

www.enics.ru/company-e

https://www.volatdefence.com/en/about/istoriya/1912/

https://ro.performancegunworks.com/761-universal-military-chassis-maz-543.html

https://defence-blog.com/…/ukraine-successfully-tests-new-3..

www.military-today.com › Artillery

https://www.armyrecognition.com/…/bm-21_grad_9k51_mlr…

characterisationexplosiveweapons.org/…/annex-a-122-mm-…

www.weaponsystems.net/…/DD05+-+BM-21+Grad.html

https://www.warhistoryonline.com/…/soviet-mrls-vehicles-co…

tonnel-ufo.ru/…/122-mm-multiple-rocket-launcher-ship-a-2… https://en.topwar.ru/30276-naslednik-katyushi.html

www.tohan.ro/WARHEADS%20for%20122%20mm%20RO… www.worldandwe.com/…/about_incendiary_ammunition_us

www.strategic-bureau.com/db-62-damba-lrm-russie/

weaponsystems.net/weaponsystem/DD05+-+Type+81.html

tanknutdave.com/the-chinese-type-90-122mm-mlrs/

https://www.armyrecognition.com/china_artillery…systems…

Valka.cz

https://www.tatra.cz/…/files/tatra-military-vehicles_en.pdf

https://fas.org/man/dod-101/sys/land/row/sakr-36.htm https://rogueadventurer.com/…/sakr-122mm-cargo-rockets-s…

https://nationalinterest.org/…/north-koreas-artillery-rocket-la…

Uskowi on Iran

Большая военная энциклопедия

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.asp?armor_id…

Tank Encyclopedia

https://armedforces.eu/…/rocket_artillery_WR-40_Langusta_…

defenceindustry.co.za

https://www.army-technology.com/…/langusta-wr-40-rocket-… https://www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic…

https://www.academia.edu › Contribuții_la_istoria_dotării_cu_armament_a… https://www.academia.edu › Contribuții_la_istoria_dotării_cu_armament_a… www.brigada8art.ro › Istoricul_unitatii

https://www.militaryfactory.com › armor › detail

https://www.promotor.ro › news › ce-modele-militare-se-produc-la-roman-…

www.roman.ro › …

18 comentarii:

  1. foarte pretențios,prețios și cusurgiu clientul numit mapn.
    delicat si nehotărât ca o virgină dar comprtament de curva satului?no offence celei mai vechi meserii

  2. Multumim WW!
    Eu cred ca ai intelegerea corecta in ceea ce priveste intercooler-ul. Este un schimbator de caldura, in marea majoritate a cazurilor aer-aer (gaz-gaz) care este folosit cel mai adesea in cazul motoarelor auto pentru a creste eficienta volumetrica a admisiei, si arar (foarte rar din cate stiu) pentru controlul temperaturii maxime a gazului. Este foarte asemanator radiatorului clasic (schimbator aer-apa) dar optimizat pentru flux gazos (sectiuni de trecere marite, viteze scazute, eficienta scazuta a scchimbului, plaja ingusta deta t). Altfel spus scopul lui este de a aduce o cantitate mai mare de oxigen in camera de ardere (racire aer->reducere volum->cantitate mai mare de O per unitate de timp). In Romania se fabrica doar aer-aer pentru motoare auto (nu si naval, din cate stiu). Denumirea automotive este CAC (charge air cooler).

  3. Brigada 8 Larom „Alexandru Ioan Cuza” din Focsani la diferite exercitii de trageri:

    https://www.youtube.com/watch?v=Mlre68x7kUY
    https://www.youtube.com/watch?v=C-hre2JyqjA
    https://www.youtube.com/watch?v=fn3RJEb6GRs
    https://www.youtube.com/watch?v=U07aYhvTvnE

    Ne trebuie mai multe, inclusiv lovituri termobarice (se mai aude ceva despre asta?) si raza extinsa.
    Si cu integrarea productiei in Romania, ca altfel sintem si ramanem tigru de hartie…

  4. …nu a ajuns lumea de la biserică.

  5. Marius B&psycho. Va multumesc pentru lamurire. S-a notat pentru articole viitoare, nu se stie cand am nevoie! Am un carnet unde notez tot, termeni tehnici explicati, subiecte pentru articole, etc. Cand nu stii e mai bine asa, profit de orice explicatie adusa de catre specialisti. Multumesc!

  6. Cum vine asta cu ” raza maxima de vieare 21,25″? Nu e raza minima? Va adresez intrebarea asta ca poate ma lamureste si pe mine cineva care e RAZA MINIMA DE VIRAJ a unui camion, sa zicem autospeciala de pompieri.
    Foarte interesant, dar bag seama ca ACCULAR-ul fuse doar asa, mirosit. Deci nema racheta LAR ghidată. Stiu ca am dezvoltat STAR LR care era o racheta ghidată prin iluminarea tintei cu un fascicol laser, modificand un proiectil reactiv nedirijat de aviatie. Intrebare: nu se poate adapta sistemul ala la racheta de 122mm? Am avea un Krasnopol reactiv cu batsie mai mare decat proiectilul ghidat al rușilor. La un CEP de 10 m o salva de 3 proiectile ar anihila orice tinta neblindata sau usor blindata.

  7. Pai dronele ce au de facut?

  8. si de putinele programe cu cap s-a ales usor-usor praful.
    daca in perioada de pre aderare la nato era o anumită emulatie pe partea de inzestrare după intrarea cu acte in organizatia nord atlantica s-a instalat o relaxare si suficiență morbidă la mapn.

  9. Cătălin Cojocaru

    Apropo de primul paragraf, oferta industriei de apărare a RSR era cu totul inadecvată. Ministerul Apărării avea nevoie de mașini de strâns cartofi, porumb, sfeclă, utilaje pentru terasamente de canale, etc.
    Adică am vorbit cu un ofițer bătrân și mi-a spus cum s-a simțit când li s-a spus că noile bareme pentru trupă s-au modificat de la săpat groapa penttru aruncător la număr de știleți depănușați. Dar măcar dacă mai e în viață ia pensie specială. Yay!

    • Cred ca ne-am pacalit singuri cu existenta unei industrii nationale de aparare care sa poata asigura tehnica militară cu adevarat folositoare! Degeaba produceam o paleta larga de tehnică, tancuri , blindate, avioane, elicoptere, armament artileristic, armament individual, nave, etc, cvasimajoritatea acestor produse erau complet depăsite și inutile in cazul unui conflict. Si mai ales, credeam ca putem produce noi, eventual prin copierea mai mult sau mai puțin autorizată a ceea ce era necesar in loc să procedam la importul apoi la cumpararea licentei de fabricatie a unor produse cat de cat competive, asa cum au procedat statele din jurul nostru. Asa se face ca in loc de sute de T 72 am ramas cu T 55, eventual la standardul TR 800, ceea ce era doar un pic mai bine, in loc de MI 24 aveam IAR 316 si 330, in loc de MIG 21 in licenta sau SU 25, am avut IAR 93, in loc de adevarate fregate cu propulsie CODOG , armament și electronică la nivelul anilor 80, avem Tetal si Marasesti cu motoare de locomotiva si armament de anii 50, in loc de tunuri autopropulsate avem modele tractate din anii 40 produse sub denumiri noi ca modele 1987 si enumerarea ar putea continua. Asta in timp ce tari din vecinatatea noastra, asa cum erau Polonia si Cehoslovacia, produceau mii de avioane, MIG 15 și 21, bombardiere IL 28, tancuri T 72, etc. Pana si Bulgaria a fost mai bine inzestrată la capitolul tehnică militară, avand sute de T 72, fregate si submarine, elicoptere MI 24 și avioane SU 25 de atac.Si asta pentru ca intodeauna am mers pe idea că noi stim sa facem mai bine ca altii, idee care din pacate s-a dovedit absolut gresită. Niciodată nu am fi putut produce la nivelul tehnic al URSS decât cu acordul lor, care nu se obținea dacă nu cumpărai masiv propriile lor produse, apoi licenta. Si toate aceste erori de orientare urmau să fie platite cu vietile militarilor ce urmau să piară inutil ,neajutorați in caz de conflict real, trimisi la lupta cu tehnica ,,modernă” autohtonă.

      • Eu cred ca situatia este ceva mai complexa.
        Intamplarea face ca tocmai citesc o carte despre licente si industria noastra. Industria militara este pana la urma doar un sector. Intelegerea mea este ca la nivel general industria noastra a beneficiat mult de pe urma licentelor ne-rusesti, prin cel putin 3 aspecte:
        – grabirea industrializarii (pentru ca la inceput sovieticii nu dadeau licente cand si in ce domeniu doream);
        – eficienta investitiei (exista plangeri oficiale romanesti catre URSS privind nerespectarea intelegerilor privind licentele gratuite – practic sovieticii fortau sa-si ia partea netinand cont de profitabilitatea beneficiarului);
        – atractivitatea produselor : principalele exporturi (ba chiar majoritatea covarsitoare indraznesc sa spun, daca nu ne uitam prea atent la produsele energetice) au fost cele realizate cu implicarea licentelor vestice (tractoare, produse petro-chimice, anvelope, instalatii petroliere, locomotive/vagoane, camioane, textile etc).
        In conditiile colaborarii Romaniei pe plan industrial cu state din afara CAER eu traiesc cu impresia ca URSS era cu atat mai putin dispusa sa imparta cu noi tehnologia militara. Poate si de asta o parte din tehnica „sovietica” produsa de noi a fost realizata prin colaborarea cu China, si nu cu URSS.
        Punctual, ca opinie personala eu cred ca IAR330 a fost o alegere excelenta pentru noi, indiferent la ce criterii ne gandim. si a fost una din platformele cele mai avansate aflate in dotare.

        • Dacă vorbiți cumva despre excelenta monografie a dlui Col. Dr. Petre Opriș, într-adevăr, este un studiu care delimitează clar mitologia industriei socialiste românești de realitatea economică a epocii.

      • uiti faptul ca tarile astea erau pe granita pactului si aveau si componenete sovietice pe teritoriul lor.

        1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *