Romania Military

Licitația camioanelor

Ca de obicei, la noi în România licitațiile sunt mai mereu cu peripeții, evident licitația camioanelor nu face nici ea excepție. Ca orice licitație care se respectă, și aceasta a ajuns în faza contestațiilor, bătălii aprige purtându-se în instanță. Deznodământul spre care ne îndreptăm pare să fie în favoarea italienilor de la Iveco și nu pot să nu observ că Germania urmează să piardă încă un contract în România.

licitatie camioane MAPN

Sursa: Iveco Defence Vehicles

Scurt istoric

Nu trebuie să fii cine știe ce mare specialist ca să-ți dai seama că armata are nevoie de înlocuirea parcului de camioane. Lăsând la o parte accidentele care au generat o puternică reacție emoțională, așa cum era și firesc (evident exploatată corespunzător de mai toți actorii publici), armata folosește un tip de camion al cărui producător este într-un soi de moarte clinică de mai mulți ani de zile. Nu este scopul acestui articol să trateze subiectul Roman Brașov dar este suficient să dai o căutare pe google cu numele fostului patron (Ioan Neculaie) pentru a înțelege de ce s-a ales praful de singurul constructor de camioane românesc. Unul cu tradiție și potențial dar care, din păcate, s-a născut talent și a murit speranță.

Dar să continuăm. În data de 21 decembrie 2017, Iveco Defence Vehicles anunța pe site-ul propriu că, în data de 19 decembrie 2017 a semnat cu MApN un contract având ca obiect livrarea în 2018 a 173 de camioane 6X6 pentru transport trupe sau bunuri. Acest contract urma altuia, semnat în 2015 și având ca obiect livrarea a 57 de camioane sau capuri tractor în diverse configurații: 6×6, 8X8.

Iată ce declarau cei de la Iveco Defence Vehicles în comunicatul de presă dat în decembrie 2017:

The contract encompasses purpose designed 6×6 military logistic vehicles from Iveco DV’s high mobility truck range. Designed as troop and transport carriers with a self-recovery winch, the vehicles offer exceptional mobility (Central Tyre Inflation System included) and fording capability to provide tactical support to any military operation. Moreover they are C-130 air transportable. This contract results from the customer’s full satisfaction with the performance and reliability of the 57 vehicles ordered in 2015, consisting of high mobility trucks in 6×6, tractor 6×6, 8×8, 8×8 with hook lift, 8×8 with trans container configurations, which have been already fielded in Romanian territory. With this contract, the solid, established and trusted relationship between the Romanian Ministry of National Defence and Iveco DV is further extended, enhancing the company’s position as a key industrial truck supplier.

Conform caietului de sarcini, autocamioanele achiziționate în 2017 trebuiau să aibă un motor Diesel care să respecte norma de poluare Euro 5 atunci când funcționau pe motorină. Motoarele trebuiau să aibă și posibilitatea utilizării combustibilului unic, standard NATO – conform prevederilor STANAG 4362 și să dezvolte o putere de minim 13 CP/tonă și să aibă o viteză maximă pe șosea de minim 85 km/h.

Transmisia, 6 X 6, sarcina utilă de 10 tone, iar masa maximă 26 de tone, garda la sol de minim 38 cm, capacitatea de a traversa vaduri de apă cu o adâncime de minim 70 cm iar dimensiunile fizice trebuie să permită transportul acestuia în diferite tipuri de aeronave militare și nave.

Cabina trebuia să fie prevăzută cu oblon în plafon care să permita ieșirea / tragerea cu armamentul individual de către personalul însoțitor. Se mai cereau aerul condiționat, sistemul de diagnositcare OBD și sistemul de reglare automată a presiunii în pneuri. Suprastructura trebuia să conțină o platformă plană, acoperită cu o prelată impermeabilă în culoarea caroseriei (verde) și să fie echipată cu bănci rabatabile care să permita transportul a minim 24 de persoane. Se estima o durată de utilizare a camionului de minim 10 ani.

Potrivit anunțului de atribuire nr. 186173/30.01.2018, MApN a acordat contractul pentru achiziția a 173 de autocamioane de transport capacitate medie către IVECO DEFENCE VEHICLES S.p.A pentru suma de 127.898.519 lei, fără TVA. Valoarea estimată inițial era de circa 131 de milioane de lei. Criteriile de atribuire au fost prețul ofertei (60%) și oferta tehnică (40%).

Nu-mi aduc aminte de contestații la acest anunț de atribuire. De altfel, le-am văzut pe stradă, arată foarte bine.

Sursa: internet

Licitația actuală

În iulie 2018, MAPN lansa în SEAP o nouă licitație pentru platforme de transport auto multifuncționale pe roți în valoare totală de 3 423 620 527.35 lei (o sumă frumușică, nu mi-e clar dacă include sau nu TVA-ul) împărțită în două:

  1. prima, cu o valoare de 3 365 849 996.85 lei, are ca obiect achiziția în cadrul unui acord cadru întins pe durata a 84 de luni a unui număr minim de 844 până la 2 902 de autocisterne de carburanți, furgoane, tractoare rutiere, camioane cu platformă ridicătoare, vehicule de depanare și semiremorci;
  2. a doua, în valoare de 57 770 530.5 lei, are ca obiect achiziția în cadrul unui acord cadru întins pe durata a 84 de luni a unui număr minim de 100 până la 363 de semiremorci și remorci cisternă de mare capacitate (30 000 litri).

În cazul ambelor licitații, criteriul de atribuire este cel al prețului cel mai scăzut. Mai multe informații despre criteriile și cerințele de calificare la licitație puteți citi aici. Termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost 13 august 2018, amânat ulterior la 10 septembrie 2018.

Iveco a câștigat. Rheinmetall MAN Military Vehicles gmbh a contestat rezultatul licitației. Normal, e dreptul lor și, după cum vom vedea în soluția Tribunalului București de mai jos, nereguli au fost, unele procese verbale întocmite în cadrul procedurii fiind anulate. Astfel, instanța a dispus:

Prin urmare, licitația nu se va mai relua, asta dacă instanța de recurs – Curtea de Apel București nu întoarce cele stabilite prin hotărârea instanței de fond, Tribunalul București. Este posibil ca procesele verbale anulate să fie refăcute, în conformitate cu dispozițiile legislației aplicabile. Oricine are mai multe informații și/sau a lucrat în achiziții publice este invitat să le împărtășească și cu noi ceilalți, dacă dorește.

Concluzie

Contractul este unul mare pentru orice constructor de camioane, de aici și bătălia  de proporții de-a dreptul epice dintre cei doi constructori de camioane. Cererea pentru camioane militare pare să fie destul de redusă la nivel european, lucru vizibil și din numărul mic de camioane livrate armatelor țărilor membre UE în ultimii trei ani.

Ca și la corvete, și aici mai avem calea de atac a recursului, cale pe care cel mai probabil cei de la Rheinmetall o vor folosi, miza este mult prea mare. Să sperăm că licitația nu se va relua și că un contract va putea fi semnat în 2020.

Există și o obligație de offset, localizarea unei părți din producție pe plan local: cabină montaj și șasiu, ceea ce ar reprezenta cam 35% din întreaga valoare a contractului. În cazul în care Iveco va câștiga acest contract, rămâne de văzut unde ar putea fi amplasată construcția, având în vedere capacitățile de acum limitate ale României. Asta pentru că Rheinmetall a încheiat o colaborare cu Roman Brașov în vederea executării componentei de offset.

Iveco deține o unitate de reparații în Ulmi, Dâmbovița – Iveco Truck Services care, având în vedere dimensiunile terenului, poate fi transformată într-o unitate de asamblare, astfel încât mare parte din sumele contractuale să rămână “în familie”.

Știu că uneori caietele de sarcini par a fi făcute cu dedicație, dar uneori se poate pur și simplu întâmpla să-ți dorești lucruri pe care nu toată lumea le are pe produsele lor. Să avem puțină încredere în militarii noștri și să le acordăm credit în sensul în care măcar știu ce vor de la camioanele lor. Presupunând că nu și-a băgat coada vreun drăcușor…

În final, un scurt material video preluat de pe site-ul celor de la Iveco.

Nicolae Hariuc

 

Surse:

http://sicap-prod.e-licitatie.ro/pub/notices/c-notice/v2/view/100004594

https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22257484-armata-cumpara-173-camioane-militare-6×6-iveco-pentru-circa-128-milioane-lei.htm

https://www.ivecodefencevehicles.com/Pages/Products/tactical-vehicles.aspx

https://www.ivecodefencevehicles.com/news?year=2017

https://www.cotidianul.ro/nemtii-pierd-cursa-dar-ce-castiga-romania/

http://portal.just.ro/3/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=300000000851849&id_inst=3

Exit mobile version