Romania Military

Mai cumpara India avioane rusesti?!

La aceasta intrebare raspunsul este simplu si nu are legatura cu succesul sau esecul repurtat in recenta paruiala cu Pakistanul ci mai mult cu… contabilitatea. India nu cumpara ci inlocuieste ce a pierdut pana acum din cauze… naturale.

MiG 29UPG al IAF

Astfel, guvernul indian a anuntat (si Moscova a confirmat) ca s-a batut palma pentru achizitia a 12 Suhoi 30MKi si a 21 de MiG 29.

Conform Fortelor Aeriene Indiene (IAF), cele 12 aparate Suhoi au rolul de a inlocui 12 aparate Suhoi 30MKi pierdute de India in diferite accidente. Practic se cumpara pentru a acoperi avioanele pierdute si pentru a mentine numarul de aparate Suhoi 30 MKi stabilit:272 de aeronave.

Nu vorbim asadar de o crestere a numarului de Suhoi ci doar de acoperire a pierderilor.

In cazul MiG 29, cam aceeasi Marie, indienii au cumparat MiG 29 incepand din 1986, cu un total de 78 de aeronave (nu includem aici si cele 45 de MiG 29K ale marinei indiene). Intre timp, IAF mai are operationale cam 60 de aparate si s-a hotarat sa mai cumpere 21 de bucati, dar nu este cazul despre aparate noi ci aeronave din stocurile aviatiei ruse. Adica tot inlocuire 1:1.

Aparatele MiG 29 cerute de India nu au zburat niciodata ci au fost stocate dezasamblate, in lazilor lor din fabrica, inca de la sfarsitul aniilor “80. Odata asamblate aparatele vor fi modernizate la standardul MiG 29UPG, standard la care sunt toate aparatele indiene, modernizate incepand cu 2009.

Modernizarea a vizat un nou radar, o noua avionica si capabilitatea aparatului de a angaja tinte la sol. Indienii folosesc MiG 29 exact asa cum l-au gandit sovieticii: un aparat tactic de superioritatea aeriana cu raza medie pentru protejarea tintelor importante. Practic “29 are in IAF un puternic rol defensiv, inclusiv folosire lui pe linia frontului, adica exact asa cum ar trebui folosit MiG 29.

Nu stim cat costa cele 12 Suhoi 30 MKI, dar conform presei indiene, cele 21 de MiG 29 din era sovietica vor ajunge in India contra sumei de 847 milioane de dolari, o suma rezonabila, la care se vor adauga costurile cu modernizarea la standardul UPG.

Asadar, nu putem discuta despre noi achizitii ci doar despre inlocuirea pierderilor, mai ales ca programele de dotare cu un nou aparat multirol (care sa inlocuiasca MiG 21, poate si MiG 27, poate si Jaguarul) tot bat pasul pe loc si din cele 124 de aparate asteptate in cadrul MMRCA, India s-a ales deocamdata cu un singur Rafale (care a fost predat de francezi pe 8 octombrie), parte a unui program de achizitie de 36 de Rafale, posibil 72 in final.

India a mai cerut oferte pentru un avion multirol cu un singur motor (favorite atunci au fost LM cu F 16/F 21 si SAAB cu Gripen E), apoi s-au razgandit, au spus ca si bimotorul este bun, programul deocamdata nu este lansat oficial si are in vedere achizitia unui numar de peste o suta si ceva de aparate.

Din presa indiana aflam ca Saab cu Gripen E n-ar fi printre favorite, americanii de la Lockheed (F 16/F 21) si cei de la Boeing (E/A-18 Super Hornet E/F), alaturi de francezii de la Dassault (Rafale) avand cele mai mari sanse, cu atat mai mult cu cat ultimele doua aparate pot fi folosite si la bordul viitoarelor portavioane clasice indiene.

MiG 35 si Suhoi 35S nu sunt considerate (in presa cel putin) drept candidate viabile.

GeorgeGMT

Exit mobile version