Mai cumpara India avioane rusesti?!

La aceasta intrebare raspunsul este simplu si nu are legatura cu succesul sau esecul repurtat in recenta paruiala cu Pakistanul ci mai mult cu… contabilitatea. India nu cumpara ci inlocuieste ce a pierdut pana acum din cauze… naturale.

MiG 29UPG al IAF

Astfel, guvernul indian a anuntat (si Moscova a confirmat) ca s-a batut palma pentru achizitia a 12 Suhoi 30MKi si a 21 de MiG 29.

Conform Fortelor Aeriene Indiene (IAF), cele 12 aparate Suhoi au rolul de a inlocui 12 aparate Suhoi 30MKi pierdute de India in diferite accidente. Practic se cumpara pentru a acoperi avioanele pierdute si pentru a mentine numarul de aparate Suhoi 30 MKi stabilit:272 de aeronave.

Nu vorbim asadar de o crestere a numarului de Suhoi ci doar de acoperire a pierderilor.

In cazul MiG 29, cam aceeasi Marie, indienii au cumparat MiG 29 incepand din 1986, cu un total de 78 de aeronave (nu includem aici si cele 45 de MiG 29K ale marinei indiene). Intre timp, IAF mai are operationale cam 60 de aparate si s-a hotarat sa mai cumpere 21 de bucati, dar nu este cazul despre aparate noi ci aeronave din stocurile aviatiei ruse. Adica tot inlocuire 1:1.

Aparatele MiG 29 cerute de India nu au zburat niciodata ci au fost stocate dezasamblate, in lazilor lor din fabrica, inca de la sfarsitul aniilor “80. Odata asamblate aparatele vor fi modernizate la standardul MiG 29UPG, standard la care sunt toate aparatele indiene, modernizate incepand cu 2009.

Modernizarea a vizat un nou radar, o noua avionica si capabilitatea aparatului de a angaja tinte la sol. Indienii folosesc MiG 29 exact asa cum l-au gandit sovieticii: un aparat tactic de superioritatea aeriana cu raza medie pentru protejarea tintelor importante. Practic “29 are in IAF un puternic rol defensiv, inclusiv folosire lui pe linia frontului, adica exact asa cum ar trebui folosit MiG 29.

Nu stim cat costa cele 12 Suhoi 30 MKI, dar conform presei indiene, cele 21 de MiG 29 din era sovietica vor ajunge in India contra sumei de 847 milioane de dolari, o suma rezonabila, la care se vor adauga costurile cu modernizarea la standardul UPG.

Asadar, nu putem discuta despre noi achizitii ci doar despre inlocuirea pierderilor, mai ales ca programele de dotare cu un nou aparat multirol (care sa inlocuiasca MiG 21, poate si MiG 27, poate si Jaguarul) tot bat pasul pe loc si din cele 124 de aparate asteptate in cadrul MMRCA, India s-a ales deocamdata cu un singur Rafale (care a fost predat de francezi pe 8 octombrie), parte a unui program de achizitie de 36 de Rafale, posibil 72 in final.

India a mai cerut oferte pentru un avion multirol cu un singur motor (favorite atunci au fost LM cu F 16/F 21 si SAAB cu Gripen E), apoi s-au razgandit, au spus ca si bimotorul este bun, programul deocamdata nu este lansat oficial si are in vedere achizitia unui numar de peste o suta si ceva de aparate.

Din presa indiana aflam ca Saab cu Gripen E n-ar fi printre favorite, americanii de la Lockheed (F 16/F 21) si cei de la Boeing (E/A-18 Super Hornet E/F), alaturi de francezii de la Dassault (Rafale) avand cele mai mari sanse, cu atat mai mult cu cat ultimele doua aparate pot fi folosite si la bordul viitoarelor portavioane clasice indiene.

MiG 35 si Suhoi 35S nu sunt considerate (in presa cel putin) drept candidate viabile.

GeorgeGMT

41 de comentarii:

  1. oau,fulcrum nou nouț din anii’80?cine știe e bunătăți mai găsești prin stocurile cccp-ului.
    un fel de „războiul depoziteler” de pe tv ,gen.
    oare o baterie pentru delfin nu putem gasi?!?

  2. nu stiam de standardul ăsta la upgrade,seamăna cu smt-ul după „cocoașă”

  3. Pentru lenea indiană , tehnologia rusească a fost perfectă.In plus, indienii au avut un aliat in Rusia, in toate conflictele lor cu Pakistan.
    Au primit destulă tehnologie si astfel si-au plătit si protecția, oarecum.

      • Vrei sa vezi un F15 de se rupe pe jumate in aer din senin ?

        • Nu din senin. Din cauza că o piesă era mai subțire decât trebuia să fie, iar F-15-le avea ceva mii de ore zburate (fiind un avion de antrenament).

          În schimb hârbul rusesc e nou-nouț și mai e și la un zbor demonstrativ special să-i impresioneze pe indieni ca să-l cumpere.

          Din partea mea, felicitări indienilor pentru alegerea înțeleaptă.

          • Acelasi lucru a patit si un F-16V tot nou nout si el in Londra la un show aviatic, anul asta.

            Deci se mai intampla si la altii… Chiar si asa as prefera f16v in fata mig si alte balarii resapate.

            • Link ? Detalii ?

              • Poftim. Au fost si ai nostri cu MiG-21 anul asta. Lumea a fost foarte bucuroasa sa vada asa aeronave vintage. 🙂 Cred ca fata de mig aici e ceva mai usor dar oricum… cam rusinos.

                https://theaviationgeekclub.com/f-16-from-usaf-viper-demonstration-team-does-emergency-landing-at-riat-2019-after-experiencing-issue-with-right-horizontal-stabilizer/

                • Sherlock ala este un F-16 Block 50 cu aproximativ 6300 de ore de zbor nu un F-16V „nou nout”

                  • russia stronk 😀

                  • Cred sa se datoreaza faptului ca, aici la noi, in coltul asta de UE si NATO, suntem obisnuiti ca aparatele de zbor sa aiba peste 40 de ani vechime si 100k+ ore de zbor. La 6-7k ore de zbor e ca si cum ar fi nou nout, abia iesit de pe portile fabricii. De fapt toate avioanele cu sub 40k ore de zborle consideram ca fiind inca cu vopseaua proaspata, abia peste 50k devine SH (vezi cazul F16 romanesti). N-ai ce sa-i faci, asa e traditia, trebuie respectata.
                    Aaaa, si blindatele, era sa uit de ele. Ca un blindat sa fie considerat vechi, trebuie sa aiba 100+ ani, orice vehicul nu indeplineste acesta conditie este considerat optim, si se considera ca isi poate indeplini misiunea cu succes.

                    • De ce continui sa fii prost cand un F-16 Block 50/52 are o viata operationala echivalenta cu 8000 de ore de zbor?

                    • Cata inteligenta sa ai sa nu intelegi un sarcasm dus la extrem? ?

                    • @Alex
                      Era ironic

                    • Inteleg perfect, dar tot prost esti.

                    • Nu e nevoie s-o luăm pe aratura… greseala mea. Cand am citit stirea la momentul acela era pe alt site si zicea de f16 viper, probabil au confundat numele echipei cu modelul avionului.

                    • Dupa ce ca esti banana si n-ai inteles nimic, nu ai nici macar demnitate sa recunosti ca ai IQ-ul cât o nucă? ? Mare om, mare caracter!

                      Daca F-ul ala de s-a rupt bucati era inca in perioada lui de viata de 8k ore nu trebuia sa se rupa nici o bucata din el dupa logica mea, se pare ca nu si a ta.
                      Vezi ca au extins astia durata de viata de la 8.000 la 12.000 de ora, iar ai ramas in urma.
                      https://www.defensenews.com/air/2017/04/13/lockheed-says-it-can-double-f-16-s-service-life-but-will-have-to-compete-for-opportunity/
                      Iar un avion daca e mentinut cum trebuie duce mai mult de 8.000 ore.
                      Uite, BoB a putut mai mult, a trecut pragul de 8.000 de ore chair si inainte de a se gandei astia sa incepa modernizarea si extinderea duratei de viata de la 8K la 12K.
                      https://theaviationgeekclub.com/9500-hours-belt-bob-flown-hours-usaf-f-16/
                      Tu poti mai mult? ?

                      PS: acum ceva vreme imi lasasei impresia ca te-ai schimbat, dar m-am inselat! Sa iti bag iar proverbu’ cu prostu’?
                      PS2. Daca ai fi inteles atat de perfect nu ai fi venit tu cu prostii, sa imi explici tu(mare cunoscator de aviatie?) mie durata maxima de viata a F16, care nici macar nu e la zi. Si in nici un caz nu m-ai fi caracterizat pe mine cu calitatile tale.

                    • AlexIS, congrats! Pinpoint accuracy. L-ai facut KO pe saracu om.
                      Alex instead, multipe hits, all misses. Shame!
                      Cred ca trebui sa iti treaca prin bibilica ca a face o cautare pe google despre durata de viata exprimata in ore a unui F16 este mult mai usor decat sa faci un sarcasm de genul celui facut de AlexIS.
                      Invata-ne si pe noi, F35ul ala japonez de s-a prabusit in aprilie cate ore de zbor avea? 10? 100? Se uscase vopseaua de pe el? :))

                    • Inteleg ca sunteti doi prosti care isi ridica mingea la fileu recirpoc, dar ca sa ajungi la valorile respective sunt necesare niste lucruri cum ar fi un SLEP. Pana una alta tot USAF iti spune ca baremul este 8000.

                      https://www.afmc.af.mil/News/Article-Display/Article/1512449/f-16-service-life-extension-program-a-great-deal-for-department-of-defense-taxp/

                    • Wtf? Pai tu ce faci mā, mai scrii odata ce ai scris deja? Eram sigur ca nu vei intelege nimic, creier de alunā.
                      Mai citeste sarcasmul lui AlexIS si restul comentariilor de dupa. Citeste de mai multe ori, poate vei intelege vreodata, speranta intotdeauna moare ultima, sa stii. Cum pana mea exista specimene ca tine pe lumea asta?
                      De ce ai venit tu cu numarul de ore al duratei totale de viata daca omul a facut o ironie? E la mintea gainii ca un avion militar nu are cum sa aiba 100.000!!! de ore, si era mai simplu unui om sa scrie pe net 3 cuvinte decat 30. Tu poti pricepe asta?
                      Daca nu poti intelege anumite comentarii care sunt prea complexe pentru tine, intreba pe altcineva. Sau gaseste-ti un interpret care sa iti traduca in limbajul inteles de creierul tau texrele scrise de altii. Cand toata lumea intelege ceva si tu nu reusesti, cum se numeste? Inteligenta?
                      Dar nu mi-ai raspuns la intrebare. Dupa mintea ta, era normal sa se dezintegreze bucati avionul ala tinand cont ca nu depasise perioada lui de viata? Altfel spus, este nromal sa se inchida telefonul din lipsa curent, cand bateria inca mai are 20% la viata?
                      Ce pot sa iti mai zic daca tu nu reusesti sa intelegi nimic? Cum crezi tu ca putem avea o conversatie cand tu mai si eviti intrebarile mele si le repeti aceleasi care oricum nu au sens?

                  • #Alex, lasa-i si tu mai usor

                    • @Alex,you’re not showing to be the bigger man by bullying others,doesn’t serve you at all ?

                    • Lower life forms like this one cannot be bullied enough. ???

                    • Faza asta e indentica cu momentul ala in care arunci cu putere maxima bumerangul si te loveste tot pe tine dupa cap. :))

                    • Acu’ sunt doi contra ta Alex 😀 stronk care ieste … Unul mai spalatel in ultima vreme; altu indentic cu mujicul prost de spiru haret 😀 … Da’ ce te faci cand apare si desenu’ animal 😀 ?

                    • Alex, de ce continui sa fii redus mintal? Nu iti ajunge ca te-ai facut de tot rasul?
                      Tot spui ca intelegi dar nu ai inteles nimic. In primul rand nu iti permit sa te tragi de sireturi cu mine ca nu am facut gradinita impreuna, si nici colegi de clasa nu cred sa fi fost, nu am avut vreodata asa specimene. Eu doar ma amuzam de inteligenta ta redusa, fara sa te jignesc in nici un mod! Practic nu exista inca un cuvant inventat sa te descrie, bati recorduri.
                      Daca tot ai incercat sa te tragi de sireturi cu mine, te ajut sa iti mai dai odata cu bumerangul dupa ceafa.
                      Ai setat limita duratei de viata la 8000 ore. Acel aparat care s-a defectat sustii ca avea 6300. Matematic 6300 < 8000. Poti intelege ca 6300 ore inseamna ca este inca in limita celor 8000 de ore, care mai nou a devenit 12.000, adica dublu?
                      Tu ce incerci sa faci acum, sa imi explici ca e normal sa se inchida telefonul cand mai am 20% baterie?
                      Stii vorba aia, cand doi iti spun ca esti beat tu trebuie sa te duci sa dormi?
                      Hohenstaufen, nu stiu cum vezi tu lucrurile, da eu nu ii spusesem nimic omului asta, nu l-am jignit in nici un fel, doar ma amuzam de cum a luat un KO fantastic de la AlexIS. Eu am fost cel care a avut 2 chiar 3 pe mine, dar macar oamenii aia au inteles ca discutia nu era ok si nu au mai continuat, total pe dos ca in cazul de fata, cand omul asta pur si simplu nu e capabil sa inteleaga, mai arunca si cu vorbe urate pe deasupra.

                    • Prostule #2 nu yo am stabilit „aircraft service life,” ci USAF si Lockheed Martin. Ca sa ajungi la 12.000 de ore trebuie sa supui avionul unui SLEP. Primul prototip cu un SLEP a iesit de la Ogden in luna mai a anului trecut. Ca sa inteleaga mintea ta pintenoaga un strop, mai sus sa facut o afirmatie ca un avion F-16V „nou nout” si-a pierdut un panou. Daca te uiti cu atentie la numarul de serie al avionului poti sa-ti dai seama ca acel avion este un F-16 Block 50 din dotarea USAF. Asta este constatarea pe care am facut-o. USAF nu are in dotare F-16V. Deci care este logica la tot borsul ala care il imprastii mai jos?

      • Este un stereotip tipic romanilor….ii credem pe altii foarte prosti dar nu stim nimic de economia lor sau de noul „Sillicon Valley” din India…….sau cine sunt pe locul 2 ca numar in toate ,dar toate firmele americane de IT……

        • Dap. Mitul indianului din IT.

          • @Iulian
            Nu este mit….eu personal cunosc romani care au lucrat acolo si nu este mit crede -ma…..
            Era mult mai frumos daca erau si despre romani asa mituri …..dar stii ce mituri sunt despre noi.

        • Herr Von Renn Weg

          Hai bre 1975 ca aia is salbatici, rurali si total needucati! Rapesc minore sa le faca nevestele lor, uneori nevasta satului, adica pentru vreo 7 handralai! Unuia ii murise nevasta si a gasit-o pe alta cu acelasi prenume si a zis ca fata aia ca nu isi reface buletinul, ci ii ia identitatea primei neveste, aleia moarte! Multi nu au nici curent, e haos in trafic la ei chiar si pe drumuri nationale… ultra-jeg si toata menajeria de animale vagaboante… Din 1.3 miliarde de oameni bine-nteles ca au mai multi it-isti ca noi, dar majoritatea saracii sunt praf!

        • Eu lucrez cu indieni de 4 ani si nu e nici un mit, e o realitate. Si da, noi suntem mult, mult peste ei ca competenta.
          Sunt clienti care refuza sa mai lucreze in India, nu putini

      • Inaintea Romaniei, la coruptie, e India.
        Si asta spune totul, incepand cu avioane recolta 1980 di terminand cu razgandeala asta obositoare (de fapt e cifra comisionului).
        Metroul din Delhi a fost facut de un primar absolut incoruptibil in 2002. Tocmai d-aia s-a si putut face, spre deosebire de alte orase indiene mari. In Bambay abia in 2014.

  4. India dacă va vrea ceva non-rusesc , va cumpăra din Franța. Știți ca ei sunt cu diplomația, cu pacea…

  5. Eu am inteles ca la indieni sunt doua „scoli” de gandire cu privire la inzestrare. Una care prefera Rusia/URSS si alta care prefera Occidentul (adica SUA, in mare parte). Vorbim atat de militari cat si de politicieni ca doar astia din urma iau deciziile.

    Probabil are legatura cu preferintele fiecaruia fata de echipament, doctrina, istorie dar si cu locul unde au facut unii pregatirea in afara.

    Aceeasi treaba e si la irakieni care in ultimii ani au luat destul de mult armament din Rusia cum ar fi tancuri si elicoptere.

  6. Daca sunt ieftine comparativ cu alea vestice, de ce nu ?! Si functioneaza ca un Kalasnikov numai cu intretinere ieftina sau fara.

    Si rusul vinde daca ai banii, e ahtiat dupa valuta sa mai echilibreze balanta si asa subreda la valuta. El nu e chinez sa atraga firme mari cu toate acareturile sa fabrice totul in tara, rusnacul nu stie sa faca asta.

    Nu stiu in ce masura rusnacul ofera tehnica la vanzare de ultima generatie, aici e marea problema spinoasa ruseasca vis-a-vis de armele tranzactionate, la arme de ultima generatie prezinta doar reclama sau afisul dar nu iti da deloc.

    Sssslava Rossyia y vdokhnovitel’ Putin…

  7. ați futut tot articolul omului,niciun comentariu la subiect?nebuni

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *