Bumar Labedy mestereste la Leoparzi, nu doar la PT-91

Polonezii astia!

Mai jos un detaliu interesant cu locul unde au instalat o teleoperabila .50 cal:

ceea ce inseamna ca acolo ar putea fi si vizorul comandantului.

Cine are fotografii recente din interiorul halei de la UMB? Asa, de comparatie…

Cand te gandesti ca si noi puteam candva mesteri la TR-125, apoi TR-2000… iar acum am fi putut mesteri la versiunile M1, M2 ale acestora… Nici macar la batalionul cel „nou” de Leoparzi nu cred ca vom atinge ceva mentenanta sau modificari in urmatorul deceniu. Vor veni gata pusi la punct de altii, KMW, Rheinmetall si care o mai fi inclus in acordul pan-european de leasing de testoase.

 

Marius Zgureanu

88 de comentarii:

  1. noi incercam sa ne oprim din cădere ,să ne stabilizăm cumva .ei pe de altă parte….nu cred că hârtia mai poate suporta comparația dintre cele doua părți.
    în europa e complicată treaba cu tancurile,si sh și noi.
    cu gdls implicat la noi cu piranha 3,5 si posibil 4 amfibiu eu as tatona partea americană și pe partea de tancuri.

  2. Zgurene, interiorul fabricii lor arata aproximativ la fel ca la UMB, doar ca au (eventual) retencuit si dat cu var.

    In rest:
    1. Nici un robot care sa faca ceva pe acolo
    2. Nici un CNC vizibil
    3. Macarale vechi

    Ca sa iti dai seama ca sunt tot manuela, uita-te si tu cum surubaresc astia la tancuri – 3 baieti trag de o fiara. Se imbolnaveste ala care stie sa stranga surubul no 3 se opreste productia in toata fabrica. Plus uita-te la ERA de pe T72 – din cauza ca nu pot sa faca niste forma decente la bucatile de puzzle le fac paralelipipedice si nu se potrivesc bine pe turela. Pe linga faptul ca arata ca o p**a e si o paine de mancat acolo – ca daca te trezesti din greleseala cu un proiectil intre caramizile de ERA esti mort…

    Practic sunt UMB dupa ce au reconditionat si ei halele si probabil au schimbat motoarele la macarale.

    Pentru comparatie uita-te la fabricile de reconditionare de ma Abrams-uri

      • Uita-te la filmele postate de tine si vezi cata automatizare este acolo.

        In primul ( https://www.youtube.com/watch?v=qlEce66aq68 ) filmulet eu vad:
        1. O masina care iti intoarce un corp de tanc de pe o parte pe alta. (lipseste la noi si la polonezi) min 1.42
        2. O banda rulanta (lipseste la noi si la polonezi) 1.52
        Uita-te in dreapta benzii aleia rulante ca are un calculator care controleaza ce se intimpla acolo. Pare sa fie un CNC specializat
        3. O scula care il ajuta pe manipulator sa insereze ceva in spatiul de la galet – 1.55
        4. Tot felul de scule ajutatoare – uita-te la min 4.03 de ex

        Ok, fabrica lor nu e Tesla, dar e infinit mai automatizata ca la noi si la polonezi.

        • Organizarea ptr productie o faci in functie de cantitatea de munca , timp avut la dispozitie ptr livrare , grafice , etc
          Una e sa modernizezi 2000 de abrams ..unde iti convine sa investesti in vreo hala automatizata unde sa faci sablarea , decaparea ..alta e sa faci 40 de tr-uri , sau 60 t72
          Acolo ai nevoie sa pregatesti rapid carcasele ptr celelalte statii de lucru , sa nu le tii degeaba
          La celelalte nu
          La seriile mici de vehicule , aproape ca nu e rentabil sa ai benzi rulante , etc
          Sunt metodologii diferite
          Dupa anumite procese ai nevoie sa faci verificari , testari ..nu merge linia de asamblare pana la capat ..dupa aia se face o testare finala
          Instalatiile electrice se verifica din timpul montarii ..la fel hidraulicele , ptr ca e mai usor sa gasesti o defectiune pe 3 metri de conducte , cable montate..si sa inlocuiesti , repari ..decat pe toata instalatia ..si sa dai totul jos
          Liniile astea cu procesele foarte bine puse la punct ..de obicei iti dau mai multe probleme pe masini ptr ca folosesc procedee de testare bazate pe studii ..aleatorii…etc , sa nu facem apologia lor
          Cadrele de manipulare ..sunt eficiente ..nu zic nu , trebuie sa vezi si ce iti corespunde sa faci , normal si la noi probabil or avea bancuri din alea standardizate cu sergenti ptr sudura ..din moment ce se planuieste fabricarea carcasei aici
          Aparatele de control probabil sunt portabile , ar fi interesant de vazut vreunul din ala de face controlul dimensional
          Sunt multe de spus ..important e sa incepi sa produci , intre timp pot apare chestii mai multe ..in functie de acceptarea in productie
          Oricum ptr serii mici munca cu oameni in locul masinilor poate fi mai eficienta , mai flexibila ..vezi la avioane , unde doar recent si fabricantii foarte mari incep sa aiba mai multe automatizari ..si sa se inspire din metodele de productie a marilor constructori de automobile
          Mai degraba ce spune @Veniamine ..sa vedem mai multi tineri printre muncitori ..si sa vedem un fel de plan , continuitate ..sa le permita sa mearga in dezvoltare

          • Vedeti ca au aparut azi imagini de la UMB cu hala. Din ce am vazut acolo absolut nici o diferenta intre noi si polonezi.

            Beton nou pe podea, o vopsea noua pe peretei, scule relativ noi. La mai bine 🙂

          • Pai si in caz de razboi cand trebuie sa inlocuiesti 100 de vehicule blindate pe luna ce faci? Ca la cotul Donului, iei ciocanul, te sui pe tancul inamic si incepi sa dai in el ?

            Fara un sistem in care poti sa treci repede de la reconditionat 50 de vehicule pe an la produs 100 de vehicule pe luna esti carne de tun (in sensul propriu al cuvantului).

            • alea pierdute, nu mai apuci sa le inlocuiesti. Razboaiele se termina rapid in zilele noastre… greu dar nu imposibil de a avea un nou razboi de uzura.

              La ce poate fi utila o linie din asta, e sa te ajute sa repui pe picioare si modernizezi din stocuri (ale tale sau ale aliatilor) tehnica de lupta in numere semnificative in cele cateva luni de dinaintea folosirii fortei, daca ai semnale din timp. Si sa le pregatesti de campanie, cu revizia la zi si alte adaptari pe cele active.

            • Bai, da’ ca veni vorba, cu fabricile de ciocane cum stam?

        • @LionHeart nu poți să compari ce au polonezii cu ce au americanii.

          Să nu uităm că am pornit și noi și polonezii din același punct – unde suntem acum, nu tre să mai zic.

          Compară Abrams-urile cu ”cu cei mai buni” – https://www.youtube.com/watch?v=a206TwNm9vI

          iar pentru o comparție corectă cu polonezii, ia de aici – https://www.youtube.com/watch?v=t0RQdSNWW_k

          p.s. ”scula care il ajuta pe manipulator sa insereze ceva” apare și la polonezi – doar că e o varintă mai veche.

    • Ai dreptate, arata ca la UMB, chiar ieri vedeam un filmulet pe Youtube cu un TR-85 modernizat iesind pe poarta fabricii. Dupa care m-a sculat alarma de la telefon.

      Ce roboti si cnc-uri vrei in hala in care se face montajul final? Tu gandesti cand scrii sau doar scrii de dragul de a critica, ca un adevarat roman?

    • Cine a dat clipuri cu fabrici de Abrams aici?
      Diferenta e ca la polonezi se misca ceva, se tehnologizeaza, formeaza oameni. Nu poti sari direct de la echiparea mostenita la o fabrica de F-35!
      Sa vedem cum va arata mai intai „linia de productie” pentru Piranda V si poate si IV, mai incolo, si dupa aia mai vorbim…

      • subiectul era lucrul manual.

      • Herr Von Renn Weg

        Ok Marius, dar sa spunem ca „nu suporta hartia comparatia dintre noi si polonezi” mi se pare exagerata! Mai e si chestiunea de buget… ei sunt vreo 35 de milioane, noi aproape jumatate… se strang mai multi bani la buget, si cu un buget mai mare iti permiti sa varuiesti o hala si sa angajezi/mentii niste ingineri/mecanici cu surubelnita in mana… Si sa fii neinteresat si de-a dreptul tradator cum au fost pana acum cei care erau insarcinati de inzestrare si industrie militara, de la un punct te imping banii sa faci ceva…

    • fatu meu aia e cheie dinamometrica, pentru ca trebuie strans la un animit moment piulita aia…nu exista cheie pneumatica sa stranga la cuplul ala si nu e ca si cum ai strange mii de suruburi zilnic sa trebuiasca sa automatizezi ceva..E foarte OK hala..Cat timp la podul rulant se schimba cablul si protectia la suprasarcina e in regula, nu are peste 30 de ani e totul OK!!

    • What what was presented on propaganda films is usually assembly halls and there you will see nothing but boxes with parts. These are the halls where real production stopped in the 90s of the last century. Currently, Bumar deals only with repairs and modernization, such as for L2PL. Most of the elements are imported from other plants in Poland and Germany, assembly halls are the remains of a factory that could produce 100 tanks per month. Currently, this plant is practically a workshop. As for active armor, they look exactly like they must and technology requires it, this is not the case. If you knew it, you would not write such a stupidity. Kind regards!
      Ps. Poland has not been producing tanks for decades, if you want to see a modern plant ,then look at HSW
      https://youtu.be/3FolF5feF9U
      https://youtu.be/G9BWql8qT1c

  3. S-a schimbat guvernul – e posibil ca asta nou sa aiba alte prioritati. Sa nu uitam ca acum Ciuca va fi ministrul apararii. Sper din tot sufletul ca „baiatul” asta sa continue lupta pentru inzestrarea armatei romane. Daca nici el nu o sa fie in stare, atunci nu stiu cine o sa fie.

    Eu sunt optimist – zic ca o sa vina o perioada mai buna pt inzestrarea armatei.

    • Pai…. cu ceva timp în urmă era un cor de bocitoare pe aici, ai uitat? L-au făcut în toate felurile pe Ciuca, umflat, gras urat… „asta mănâncă în fiecare zi o fleica mare la cantină ” cam așa a scris cineva.
      Putem cauta articolul cu pricina,a fost după declarația lui Ciuca că trebuie să cumpărăm Patriot.

      • Pana la Ciuca si guvern sa ne uitam la .ministrul finanțelor astazi cand va spune ce dracu a găsit în finanțele României…..după mesajul de ieri al lui Theodorovici precum ca , nu mai sunt bani nici macar in fondul de urgență….Nu stiu ce viitor avem pe diverse domenii si mai ales pe apărare… viitorul este crunt

    • Ciuca oricat de bine ar fi intenționat, va face doar ce ii permite guvernul și bugetul alocat armatei Este foarte bine ca acum, după mai mulți ani, la conducerea MAPN se afla în militar de cariera. Ultimul ministru care a fost militar de cariera a fost generalul Spiroiu care încă era în activitate în acel moment. Mai ales la armata as merge la funcția de ministru si secretari de stat în exclusivitate doar pe militari de cariera din motivele pe care le puteți foarte ușor bănui.

      • Militari? Pai, in afara de Ciuca, mai stii vreunul?
        Daca guvernul pica/pleaca, cu cine il inlocuiesi?

      • Bugetul MApN strict pentru achizitii (deci nu pensii, salarii si alte vrajeli) pentru anul asta este de 2+ miliarde de euro (posibil si anul trecut sa fi fost asa, nu sunt sigur, nici ei nu prea erau la un moment dat).

        Cu 2 miliarde si ceva de euro se pot face multe chestii. Si asta dupa ce dai vreun miliard sau cat naiba o fi pentru himars, patriot, piranha 5… Chiar si cu 500 de milioane de euro tot ai avea ce sa faci. Mai ales ca in multe situatii nu dai toti banii jos. La patriot nu s-a platit din prima 4,9 miliarde. Se plateste esalonat pe o anumita perioada de timp.

        Saracia aia de fabrica de pulberi cu siguranta ca se putea moderniza si deschide cu vreo 50 de milioane de euro, mai ales ca cica e in „conservare”.

        Cu cateva milioane de euro se poate deschide sau moderniza un centru de cercetare.

        Le iei oamenilor softuri sa proiecteze si sa simuleze diverse chestii. Le iei imprimante 3D sa nu stea sa lipeasca cu scotch sau sa faca piese din lemn cum am vazut acum un an sau doi la o asa zisa drona romaneasca care era testata de ai nostri si arata de parca a fost facuta de un african in curte la el acasa.

        https://armed.mapn.ro/Primul-avion-f%C4%87r%C4%87-pilot–fabricat-%C4%ABn-Rom%C4%81nia-2099-19

  4. Ce tot ne comparati cu o tara dubla ca nr de populatie, mai mult ca dublu pib, fost imperiu, iar in zilele de astazi majoritatea alimentelor si produselor se fac acolo in Europa?

    • Sti de ce? Ca din comunism au plecat ambele tari insa Polonia cu o datorie 42 mld $ si noi cu nimic. Daca vrei ne comparam cu ungaria o tara cu jumatate din populatia noastra la care am pierdut in 6 luni doua investitii strategice de peste 1 mld $, de la Samsung si BMW.Sau Bulgaria mai nou, unde se face fabrica VW si unde le ridica MCV-ul.

      • Chiar nu exista comparatie. Au avut si au o diaspora net peste a noastra (USA si UK), au avut un Papa, au fost iertati de datorie. Istoric au avut o pozitie economica mai buna (proximitatea Germaniei, Scandinaviei, Cehiei) si avantaje ce au venit din asta. Clar ar trebui, si in multe aspecte suntem, sa dominam Ungagia si Bulgaria. Sa nu uitam totusi ca maghiarii au fost mai bine vazuti si inainte de 90 si dupa, din varii motive. Am mari dubii fata de MCV si cum este alcatuit cat timp in Bulgaria au loc asasinate la comanda, infractionalitatea este alarmanta si coruptia peste ce vedem la noi.

        • RTI draga, eram putulica pe vremea aia dar imi amintesc anii 90 chiar dupa revolutie, presa straina care ne prezenta ca un popor erou, romanii au murit pentru liberate, popor martir etc etc. Sasi cum aveam destui pana prin mijlocul anilor 90 la Bistrita mai treceau informatii pe acolo, ziare straine etc.
          Cum am reusit sa facem muci imaginea asta, povestea operatiunii incepe cu mineriadele din pacate. Cred ca in T0-90 aveam pentru un foarte scurt timp imaginea mult mai buna decat Polonia. Dar asta-i parerea mea nu am date statistice aici.
          Sunt si eu de acord ca ar trebui aferent marimii noastre ca tara sa facem mai mult si sa fim un pivot economic regional.
          Cred ca este vorba de o comparatie mutatis-mutandis si pastrand desigur proportile. Ieratul de datorii s-a produs prin negociere o negociere de care noi nu avem nevoie ci noi putem negocia cu totul altceva de la o pozitie in Europa la avantaje economice la privatizari in conditii de celeritate si interes al statului.
          Suntem apropiati de varsta daca nu chiar de aceeasi varsta si sunt sigur ca iti amintesti de anii 90 in care privatizarea nu sa facut cu Mercedes in conditile de mai sus ci cu flexul industrial, taiat in bucati si la fier vechi in timp ce peste noapte fosti directori de fabrici isi cumparau elicopter: http://www.ziua.ro/display.php?id=25317&data=1999-05-21 Pe mine nu ma deranja cu nimic daca langa 240D se porducea si G Klasse. Si nici Actrosuri la BV. Nu am dat intamplator exemplul ci faptul ca una din cele mai mari fabrici MB este in Polonia. Mutandu-ne mai aproape de prezent, am mai putea discuta si absrobtia fondurilor UE, la care polonezii sunt cotati mult mai bine. Pe exercitiu 2007-2013 Polonia ii pe locul 9 si noi pe penultimul -> https://cohesiondata.ec.europa.eu/2007-2013/Total-Percentage-of-Available-Funds-Paid-Out-by-th/w8x7-cqjd
          Nu stiu ce sa zic cu MCV-ul, 50-50% Stiu ca au probleme in continuare cu infractionalitatea dar si Franta spre exemplu creste alarmant. Desigur ca este vorba de doua feluri de infractionalitate: la bulgari ii crima organizata avand un fundament financiar si la francezi este saptamana si atentatul, spre norocul nostru 90% dejucate. Ambele sunt infractiuni si ambele se aduga la statistica.

          • Lt.rez-uiti niste aspecte,noi nu trebuia sa ajungem in NATO Si UE,trebuia sa avem soarta Belarusului,norocul nostru s-a numit ELtin,singurul caruia i-as face o statuie pe teritoriul tarii noastre langa o mare sticla de vodka,care a vazut exact ce aduce Rusia lumii si ce pot ei cu adevarat sa produca,in afara de saracie si prostie mai nimic.Daca Rusia reusea sa se reorganizeze dupa 90 asa cum le era planul ,noi si bulgarii eram si acum in mizeria lor de sfera de influenta.Din fericire pt noi nu au reusit ,din pacate am pierdut 15 ani sub comunisti care au avut doar o singura misiune,sa nu lase Romania sa mearga spre vest.Cand s-a primit ok sa intram in UE ,din pacate toate economia noastra era varza dupa aproximativ 15 ani de salbaticie neo-comunistoida.E normal sa ne fie mult mai greu sa ne revenim decat polonezilor,am avut alta istorie din pacate din multe puncte de vedere ,dar astazi dupa mult timp suntem pe un drum bun,ce s-a intamplat in Romania ultimilor ani e cu adevarat fantastic,pt prima data dupa 90,partidul comunist roman tremura din toti rarunchii,ceea ce nu e putin lucru.Trebuie sa nu ratam momentele care urmeaza care sunt decisive pt noi,daca PSD-ul devine un partid de maxim 25% in viitor,ROmania e salvata.

            • Nu uit aceste aspecte insa cred ca Rusia a avut o perioada de degringolada care ne-a permis o evolutie mult mai buna decat drumul ales de nesuferitii aia de sovietici. Nu cred ca a facut asta constient Eltin ci el s-a focalizat pe reconstructia unui stat aflat in disolutie dupa 91. Nu prea putea rusia sa se reconsolideze in asa scurt timp, spre norocul nostru astral. Sunt sigur ca daca puteau sa ne calce pe cap, o faceau fara ezitare.
              Pe de alta parte, sa nu uitam ca Polonia a disparut ca stat de 3 ori in istorie de pe harta.
              In alta ordine de idei, de acord ca reminescenta asta comunista trebuie sa dispara treptat.

        • Iti dau dreptate, in plus au mai avut un avantaj. Occidentul a intrat in al doilea razboi mondial pentru invadarea Poloniei si apoi i-au abandonat la rusi. Aveau datoria morala sa-i ajute mai mult decat pe altii dupa ce au scapat de comunisti.

          • Nu prea cred in datorii morale, cred in schimb de capital si circulatia banilor prin economie/economii. Nu iti face nimeni nimic gratuit, cu atat mai mult sa-ti dea bani. Unde se intalneste oportunitatea de a face bani cu conditile prielnice o punem de o intelegere.Pur si simplu ei au fost mai abili decat noi, fara sa isi devalizeze economia asa cum o facem noi. Exemplul de mai sus, ca sa privatizezi o fabrica in primul rand nu trebuie sa o tai si sa o vinzila fier vechi si asta nu tine de nu stiu ce pozitie privilegiata in raport cu Europa ci tine de a nu fura totul, da chiar totul, asa cum s-a intamplat in Romania anilor 90.
            Ca paranteza, sigura exceptie istorica notabila este planul Marshall pentru Germania, dar dupa razboi ce a mai ramas din nemti munceau nu gluma. Liber era weekendul din a 3-a saptamana din luna su Adenauer. In rest. Munca! Si aia a avut substrat limitarea/stoparea exitinerii comunismului in europa de vest.
            Eu nu sunt de parere ca victimizarea noastra, sau supralicitarea altor natiuni ne va produce un fel de avantaj nici macar psihologic ci ne ne tine permanent unde suntem acum, in acesta mocirla a diatezei reflexive: „L-a noi nu s-a putut”… ca la altii „s-a putut”. Niciodata nu vom admite ca altii au muncit mai mult decat noi, tot timpul altii au fost privilegiati si noi nu.Asta suna ca discutile mele cu tata cand eram la scoala: Eu: am luat 5, dar Gabi(colegu’) a scris cat am scris eu si a luat 8. Deci la invatator ii palce mai mult de Gabi decat de mine. Tata: Ba, sigur nu are asta legatura cu faptul ca ieri ai jucat fotbal pe strada in loc sa inveti?

            • E un intreg lant de patologii aici:
              1) Nu accept c e vina mea. Asa ca dau vina pe altii. Pt ca nu am inc aexercitiul maturitatii de fi responsabil pt mine.
              2) Accept ca e vina mea si ma resemnez. „Astia-s romanii, dintre care eu sunt primul!”. Accept vina, dar nu si actiunile reparatoare (care cer efort).
              3) Accept ca e vina mea, si negocierile mele interne cu mine ma fac sa vreau sa iau masuri. „Vreau sa ma mobilizez”. Ideea e ca te poti resemna o vreme, dar la un moment dat, tot se intampla ceva enervant sau necesar.
              4) La fel ca la trei, dar chiar ma mobilizez. Nu e cu „vreau”.
              5) Mobilizarea a devenit reflex.
              Societatea romaneasca prezinta categorii sociale in toate aceste paliere, dar intrebarea mea este cate pe fiecare? Categoriile cele mai de jos sunt in genere PSD-isti, iar 2,3,4 sunt in genere specifice diasporenilor.
              5 sunt oamenii de genul celor doua care construiesc un spital. Devin voluntari si li-i se pare normal.
              Toata aceasta clasificre e aplicabila pt orice aspect al vietii 🙂 .

  5. Ceva noutati de la umb? Dau odata drumul la pirandele alea?

  6. Mda, Polonia ii tara unde tot ceea ce trebuia sa se intample in Ro s-a intamplat.
    Acum ceva timp pentru o entitate a unui client din Germania am angajat personal. Aveau nevoie de ceva helpdesk si BPO processing, o salarizare care in Romania lui 2014 se invartea pe vremea aia in Cluj sau Bucuresti pe la suma de 2800 ron net. Ei, intr-un oras precum Szczecin, unde firma respectiva avea birourile, adica un oras pe la 350.000 locuitori, nu capitala, nu al doilea oras ci unde pe la al-7-lea sau al 8-lea oras din Polonia, salarizarea minima pentru functia asta era 3000 de Zloti, paritatea find 1 leu = 0.9 zloti. Deci, va zice baiatu, ca ne bat astia la curul gol fara drept de apel.
    Revenind la Achtung! Panzer!, modernizarea t72 putea sa fie o solutie si pentru noi, destule in blocul sovietic de vanzare la preturi acceptabile iar astazi, ca si ei, sa fi ciocanit putin la un batalion de leo sau abrams, 72-ul ramanand in functiune modernizat. Dar la noi, T55 tati, ca ii bun.
    Vorba autorului de șlagăre Spike: Astia suntem băăăă… manele, manele! – https://www.youtube.com/watch?v=MK5oONFMPGQ

    • Și eu as fi mers pe T72 modernizat cu germanii sau americanii. Un asemenea tanc este net superior fata de ce avem acum.

    • @lt(rez)
      Idea T-72 a fost o pistă falsă chiar în anii 90, când ar fi fost posibilă, la fel ca pottențialul program Sniper pt escadrila de 9.12 (MiG-29). Dacă aveam în dotare măcar două sau trei unități de T-72, era altceva.
      Nu numai că s-a decis modernizarea TR, dar aveam multe T-55AM2, apoi am primit alte AM2 din RDG gata modernizate, cu Volna și rachete, deci alea au fost. Cunoști istoria.

      Acum, Leoparzi verzi pe pereți și aia va fi foarte bine. Eu le aștept cu ochii în zare de un deceniu, iar în ziua intrării în dotare te voi cinsti, fericit, cu minim două halbe de bere Solca!

      • Oh stimate flogger, pai atunci eu aduc o tabla de slanina si niste tarie de pruna. Sunt de acord cu tot ce spui eu mentionam ca daca optiunea era t72, adica decizie asumata, puteam lua ceva t72-uri de la fostul bloc sovietic. Nu stiu ce se putea face cu tr125, daca puteam produce noi mai mult de 5 bucati.
        Cu migul acolo era alta poveste si nu am absolut nimic de obiectat la ce spui. Este perfecta adevarat si ca aviataia nu este chiar domeniul meu.

  7. mentenanta pentru Grippen facuta in Cehia
    https://www.youtube.com/watch?v=FQ_wIptrASY
    ce am remarcat:
    curatenie ca in spital
    tehnicieni cam in virsta
    inca mai folosesc lada niva

  8. pe armament se lucreaza mult manual cu forta de munca specializata nu cu linii complet automatizate.
    in fabrici se face asamblare finala nu productie de piese.
    se mot modifica/repara unele piese dar de regula se trimit inapoi producatorului.

  9. Veniamine Franqueline

    Vazut adineauri imagini in direct dela UMB din hala de ‘asamblare Piranha’. Din cate am vazut si am putut pricepe ca un novice, hala arata decent, ca un fel de service auto mai mare. Erau aliniate trei Piranha care, dela distanta, pareau asamblate.
    Dotarea tehnica vizibila era compusa dintr-un ansamblu de tavite si cutii metalice pe roti, din ala cu chei si surublenite de toate felurile, pe care iarasi, sunt sigur, le-ati vazut in toate service-urile auto civilizate.
    In fine… ce m-a socat si ingrijorat era ca langa Piranha erau 4 (patru) muncitori, maistri, ingineri, TOȚI trecuti de 60 de ani. Probabil ca au fost recuperati dintre cei care au fost nevoiti sa iasa la pensie. Daca o hala corespunzatoare (ce am vazut la DIGI arata, repet, OK dela distanta) o faci relativ repede, problema este ‘de unde specialisti’? Chiar sunt uimit de lipsa de interes sau entuziasm, partial explicabile, din partea unor tineri de 20-30 ani sa se califice ca muncitori calificati General Dynamics Piranha.

  10. https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/romania-incepe-sa-produca-blindate-piranha-5-armata-a-comandat-deja-sute-de-transportoare.html

    Au dat drumul oficial la linia din UMB care produce Pirahna V. In mod normal, de acum incolo pot lua in considerare si blindatul flotabil, iar mai apoi tancurile.

    Nu vad sa mai fie cineva capabil sa fure sunca din fasoalea americanilor, mai ales ca AGILIS-ul celor de la RM este in coma profunda. Cred ca mai degraba inca spera la contractul ala pentru camioane. Atat ei cat si Roman Brasov.

  11. Pirania v urma sa se ansambleze in garajul lui dragnea de la TELA VIV vorba unui fost europarlamentar roman.Vede ti ce repede se rezolva acum problema!!

  12. Personal nu inteleg ce asamblam noi in hala. KIT uri care vin gata in pachet si tehnicienii le monteaza pe masina aproape gata?

    • Dupa cite se vad in poze si filmulet, vine masina, se monteaza kitul de blindaj suplimentar, turela plus alte citeva maruntisuri, iar la final se vopseste jucaria. Daca are cineva mai multe informatii, sunt binevenite.
      parerea mea, hic…

      • Veniamine Franqueline

        Nu inteleg ce ii tot dati cu ‘ce producem noi, la urma urmelor’? Dar General Dynamic ce produce? Produce anvelopele, vopseaua, otelul, cablajele, ce?… Cati subfurnizori or avea pana la urma urmelor?
        Vreti cumva ‘sa facem totu’ ‘?

        • @sharky
          Uite o informatie despre vopsit (si pentru pasionati de economie, o eficienta nemaintalnita a offsetului):
          Constantin Oprea, fost director ROMARM:
          ”Dacă înseamnă offset să duci doi oameni să-i înveţi să vopsească, ca să vopsească stema transportorului, asta nu e offset.”” (Sursa: al treilea link pus in commentul meu de mai sus 6 noiembrie 2019 la 17:05)
          Adica vom vopsi doar stemele. Nu-i asa ca e imbucurator? Le putem vopsi peste tot, cate vrem, pe unde vrem, multe si mici sau una mai mare sa se vada de la distanta. Cred (sper) ca avem libertatea sa ne alegem si nuantele la culori. Nu e ok?
          Acuma, intreb si eu, ce tehnologie vor folosi la pictura, pensonul sau trafaletele? Eu as paria pe penson?

          @Veniamine Franqueline, candva, demult, tot pe aceste meleaguri (Ro) se produceau majoritatea componentelor daca nu chiar toate. IMHO, baietii au dreptate sa intrebe ce producem, ca e dureros sa vezi ca totul e la pamant si nimeni nu face nimic. Am ramas doar sa facem haz de necaz la propriu.

          • @ AlexIS
            No offence, dar aticolul ala e cam bullshit! In primul rind tovarasul director cit a fost in egzersisul fontiunii nu a facut nimic concret entru propasirea companiei din subordine, doar a stat si a luat o gramada de bani degeaba( de la psycho si reis, ca ei sunt platitorii de salarii 😉 ). In al doilea rind, la faza cu Patriotul si Himarsul, deja Aerostar a fost cooptata in procesul de productie de ceva piese pentru Patriot, din cite stiu eu. Si nu am mai avut rabdare sa citesc pina la capat, ca mi s-a facut scirba…
            parerea mea, hic…

            • @Sharky, te inteleg perfect ca nu ai putut sa citesti tot articolul sau sa urmaresti video-ul, eu il pusesem ca mi-a placut ca palavragea omul ala acolo, ii prefer pe papagalii care mai si vorbesc decat pe aia care dau doar din umar. Este un fenomen care ni se intampla noua, cei plictisiti de atata minciuna si incompetenta.
              Stii cu ce imi seama mie bucuria asta ce se simte in atmosfera vi a vis de asamblarea Piranha in Ro? Cu fericirea aia maxima a momentului in care un copil asambleaza un puzzle dupa o imagine. Bucuria aia mareata din sufletul lui cand realizeaza ceva care i se pare nemaipomenit..
              E nasol ca am ajuns sa ne bucuram ca vom face doua suruburi si trei piulite de la Patriot si ca vom asambla Piranhii la noi, cand industria noastra a fost capabila la un moment dat sa fie autonoma si sa produca echipamente diverse, ba chiar sa le si exporte..(bune rele, erau de productie proprie). candva am fost pe locul 5 la nivel mondial la exporturile de armament, si ne pupau talpile ciuhabii din arabia si africa…

              „doar a stat si a luat o gramada de bani degeaba( de la psycho si reis, ca ei sunt platitorii de salarii ? )”
              Ce sa zic..cred ca fenomenul asta e generalizat pe la noi, dar nu e dedicat direct unei anumite persoane din sistem. Poate au spus de nervi (i-ati enervat voi cu ceva) sau poate alte motive..La @psyho de ex, poate fi putina gelozie din cauza ca va iubesc prea mult babele si ca numele vostru e pe buzele tuturor, inclusiv al preotilor..La Reis poate fi ca nu i-a dat un soldat prioritate in trafic..posibil..
              Ce pot eu spune e ca voi, soldatii, imi sunteti simpatici si va consider cele mai pasnice fiinte umane din tot sistemul bugetar, ii intreceti lejer chiar si pe cei din ministerul sanatatii. Nu jefuiti populatia, nu bateti civilii, nu aveti sictir, nu asteptati spaga, nu dati amenzi etc, si sunteti foarte utili chiar si pe timp de pace, la parade (copii si babele mai ales, sunt in extaz, noi ceilalti doar respiram mai usurati ca mai exista ceva in tara asta care este in aceeasi oala cu noi si ne-ar apara la nevoie), la dezastre naturale, si cand are omu nevoie de ajutor si voi sunteti prin preajma (o echipa de soldati m-au ajutat sa imping masina ca sa porneasca, ca ma lasase electromotoru in the middle of nowhere) si chestii de astea. Chair daca am avut discutii in contradictoriu cu soldati aici pe forum, eu unul nu am personal nimic cu nimeni, si nici nu discriminez pe nimeni.
              Considerand totusi ca nu sunteti atat de bine inarmati pe cat ar trebui as avea doua propuneri:
              1. Ori va inarmeaza astia pe toate palierele cu ultimele noutati in domeniu
              2. Ori, daca nu fac asta din cauza ca ei gandesc ca nu e necesar, (ca nu ne ataca nimeni, noi suntem pasnici, blablabla) in acel caz nu ar mai fi nevoie de ofiteri, si recomand ca toti ofiterii si generalii sa fie promovati la rangul de soldati(la nivel de salarizare in special) iar cei din MaPN sa fie demisi, si sa ramana doar cei cu contabilizarea salariilor voastre si cu achizitia de pusti, pistoale, veste antiglont si munitii, ca si asa unele echipamente de ale noastre parca sunt proiectate pentru uz civil. Pot intelege ca suntem un popor pasnic (cum intotdeauna am fost) dar asta nu inseamna ca trebuie sa avem gloante oarbe..

      • @Sharky acum se asambleaza sau se completeaza dotarea celor 36 bucati produse in Elvetia. Restul vor fi produse aici intr-un anume procent. Intr-un interviu pt Mediafax unul din directorii Mowag vorbeste despre lucrul la dezvoltarea unor capacitati de productie pe care momentan nu le au la UMB.

  13. Subscriu la ce zice @Sirius mai sus, primele 36 le asambeaza din cutii ca pe Lego, e de inteles. Dar restul aproape 200 care trebuie „produse”, cam cat o sa se produca? Carcasa, blindajul, cauciucurile? Motorul si chestii mai sensibile sigur se importa, nu?

  14. Atrag atentia ca montaj nu e egal cu productie.
    Imaginile cu hala pentru Piranha V confirma.
    Se primeste sasiul, carcasa ( cu subansamble deja montate sau nu ) si se insurubareste restul aparaturii , ansamble care vin in cuti. Dupa care se monteaza turela ( care cred ca vine gata echipata ) , se pun rotile , se fac probe la rece si ulterior ” la cald”. In un poligon.
    Multi nu pricep ca asamblare IFV nu poate fi ” pe banda rulanta” ca la Dacia. Diferenta colosala de numere.
    Ceva deosebit ce am remarcat , personalul e foarte ” tanar” si asta confirma ce banuiam. Lipsa unor scoli care sa pregateasca personal calificat si care ulterior vine specializat/ perfectionat la specificul locului de munca. Cum oricare mitraliera , bomba , cartus, transportor , avion , luneta e facuta de oameni si cu oameni , problema strategica e personalul. Niciodata nu e prea tarziu sa rezolvi problemele dar chiar daca faci hale noi , sa pregatesti personal cere timp.
    De regula ani de zile. Nu poti obtine un specialist in cablaje sau in electrooptica prin OUG .

    • la UMB problema nu e atat lipsa de scoli, ci faptul ca au fost inghetate cu anii (decenii) angajarile, iar cand au scos de curand posturi pe piata, salariile sunt destul de mici si nimeni nu e interesat. La fel la Moreni…

  15. Au pus foto pt ca s-a dus generalul acolo ca altfel…

  16. Herr Von Renn Weg

    Ca tot era vorba ca polonezii au o hala cu o macara unde strangeau niste suruburi cu o surubelnita mai smechera… si noi nu ne puteam compara sub nici o forma, dar nici in ruptul capului, cu ei!

  17. Veniamine Franqueline

    Razboiul nu este o afacere buna! Doar pentru cateva state: USA, UK, Rusia si Franta, pote Suedia si Elvetia
    Pentru restul, ca Romania, Polonia, Cehia este o afacere proasta. Cum va imaginati ca intr-un razboi in Europa (cu cine altii decat cu rusii?) s-ar mai putea lucra la bibilit tancuri, APC-uri, IFV-uri, avioane cum se vede in clipurile mentionate mai sus? Modul asta de lucru este ok atat timp cat esti la mii de km de inamic, cand ai fabricile de armament dincolo de Urali sau cand te despart de dusman doua oceane si juma de ditamai continentul. Si nici atunci.
    Sa ne amintim cateva franturi: zeci de mii de femei americane, britanice, rusoaice lucrand in fabrici de munitii sau la asamblat avioane Boeing la Wichita, Kansas, Franta care producea toata gama de armamente moderne si tot s-a frant in mod rusinos in 7 zile in 1940, rusii la fel, salvati de imensitatea stepei euro asiatice si de Lend lease -ul american, Sarkozi ducandu-se cu caciula in mana la Obama sa ii mai dea niste rachete pentru ca Franta (Franta !) isi terminase stocurile dupa 3 zile de atacuri impotriva lui Gaddafi, Iugoslavia care fabrica ca si noi cam tot armamentul si avea hangare si bunkere in munti pentru MIG-uri, si multe altele…
    Ce vreau sa spun: o industrie romaneasca de armament nu o vad sa aiba sens decat daca Romania se duce la razboi la multe mii de km distanta, sa zicem in Afganistan, sau daca am vrea sa repetam (nu stiu daca am mai putea, dar merita sa facem un plan in sensul asta) figura lui Ceausescu cu exportul de armament. Care Ceausescu nu a facut bani din exportul de tancuri (refuzate de egipteni si de marocani pe motive justificate de calitate execrabila) sau de avioane sau rachete sau statii de radio locatie sau de cine mai stie ce armament cat de cat sofisticat ci din armament usor de infanterie si din munitii. Si doar pe vremea aia faceam totul…
    Mie imi este clar ca nu avem puterea sa facem totul: facem de exemplu o fabrica de anvelope pt. Piranha care sa produca 3000 fe anvelope? La fel, o fabrica pt 3000 de baterii? etc.
    Ce ne lipseste noua este ‘the fighting spirit’, un pistol mitraliera in fiecare casa, cate 5-10 RPG-uri in fiecare primarie comunala, si da, o productie autohtona de pistoale mitraliera si RPG-uri moderne. Si bineinteles pregatirea militara obligatorie pentru toata populatia, inlcusiv sau mai ales contra actiunilor militare hibride de dezinformare si diversiune care facut posibila ocuparea Romaniei in 24 de ore in decembrie 1989, doar cu o mana de omuleti versi si o televiziune. Si doar atunci aveam 2000 de tancuri, 200 de avioane, 150000 de trupeti, etc. Este drept ca tancurile nu aveau baterii, avioanele nu aveau kerosen, iar trupetii, ca va de ei…

    • Nu pot spune ca imi pare rau ptr ce s-a intamplat in ’89
      Din contra
      Si asa 50 de ani de comunism ..si inca ne vindecam ranile si traim cu sechelele
      Imi pare rau ptr ce a urmat
      Tranzitia
      Acum in sfarsit societatea da semne de „asezare” , de gasire a unui fagas normal ..cetatenii au o constiinta civica , incep sa stie ce vor ..se definesc arii de interes , oamenii cu interes se aduna in jurul lor ..si incep sa fie intelese si ascultate de partea politica si administrativa
      Nu e totul negru ..parerea mea e ca de cativa ani incoace societatea noastra incepe sa isi regaseasca elitele si incepem sa convietuim cu istoria contemporana ..nu suntem o societate izolata , sau una autista ce nu intelege ce are in jur
      Desigur ..ca se poate si mai bine , ca trebuie sa impulsam sa atingem un nivel economic si de trai undeva la media europeana ..da
      Partial ..nu sunt de acord cu „militarizarea” societatii..pe timp lung iti poate aduce o gramada de boli asociate ..xenofobie , rasism si nationalism
      Si nu e o cale de urmat
      Sunt de parere de o atragere a acelor oameni din societate ..pe modele propuse de @Lt rez ..de construire a acelor nuclee , cu oameni echilibrati ..care sa pastreze vie ..si care sa reprezinte liantul acelei parti a societatii despreocupata de fenomenul militar ..si ce reprezinta in constituirea si perpetuarea societatii romanesti..acest „factor” militar
      Sa nu credem ca numai ceea ce e militar are un rol covarsitor in definirea societatii noastre
      Legat de tehnica militara , economie ..am spus mai mult pe aici ..nu exista vreo corelare directa intre beneficii economice ..ptr mai nici o natie , doar daca vorbim de exporturi ce depasesc costurile dezvoltarii si a producerii cumulate si care iti aduc beneficii..nu e cazul nici a Sua , nici a altora
      Ci mai mult o forma de a mitiga pierderi si a face sustenabila forma lor de imarmare
      Alta tema ar fi cum reactioneaza diferitele economii ale lumii si in special industriile militare in caz de criza ..Sua avand modul sau particular
      La noi ..am fost de parere ca industria militara trebuie sa fie capabila intr-o anumita masura sa sprijine eforturile de dotare , sa pastram ca parte de invatamant superior tehnic de calitate ..ca parte de a forma resursa umana( amintesc aici doar faptul ca liceele militare din tara , cand dadeam eu examenul de admitere , erau la nivelul primelor 2 licee din principalele resedinte de judet si aveau rezultate in multe discipline ..poate peste nivelul lor , reprezentand aproape varful..si stiu ca nu e neaparat de unde isi extrag resursa ceea ce denumim industria de aparare)
      Intre toate ele e mai usor sa construiesti si sa continui cu ceva ce exista , ai ..decat sa pleci de la zero
      Nu sunt de acord cu ceea ce multi viseaza de pe vremea raposatului..o industrie supradimensionata ..imposibil de a fi sustinuta de statul roman , fie prin comenzi la intern..fie sprijinita la export
      Ci de a fi integrata ..de a fi viabila economic , de a pastra unele capabilitati
      Nu sunt de acord cu totala dependenta a inzestrarii ..de la intern , armata trebuie sa fie capabila sa cumpere ce considera adecvat ..ca orice entitate ce isi construieste eficienta ..bazandu-se pe propriile nevoi si criterii ..nu dictata de vreu factor extern
      Si industria sa urmeze codita soricelului ..a programelor de inzestrare si sa se adapteze
      Dupa mine asta e modul de eficienta
      Am mai spus in postari mai vechi ..la nivel industrial ..fabricile astea aveau (acum nu mai stiu) ..capabilitati ce le permit producerea de multe produse , servicii ptr partea civila a pietei ..trebuie doar gandire
      Nu sunt de acord cu „dirijarea” statului ..ci cu sprijinirea producatorilor autohtoni..in aceeasi masura in care statul trebuie sa isi sprijine producatorii ..fie agricoli ..fie de orice altceva
      Nu ..sa ne intoarcem la concepte de economie centralizata …ci la metode prin care administrarea statului isi sprijina producatorii de tehnica in conditiile unei economii descentralizate
      Autarhiile ..tot visate de unii sunt drumul incet dar sigur spre esec economic ..cu implicatii , chiar si in randul economiilor foarte dezvoltate ..si a statelor potente financiar ..ptr ca e o incongruenta intre principiile economiei libere de piata ce ne dicteaza drumul societatilor..si gestionarea acestei parti a industriei
      Trecand peste generalitati ..si cum ar spune cineva de pe aici ..platitudini
      Sa facem tbt-ul piranha 5 in multiple variante si sa revitalizam producatorii implicati direct
      Sa facem un pas mai departe ..ceva cu tun de 120 mm
      Sa recuperam fabricatia de elicoptere ..fie ca o fi cu bell fie cu airbus fie cu ambele
      Pulberile
      Munitie calibru nato adoptata pe toate calibrele
      In fine sa speram ca se misca
      Apropo nu face nimeni special fabrica de cauciucuri ptr piranha ..in schimb e posibil sa avem vreo fabrica prin tara ce face cauciuri ptr camioane cu caracteristici mai speciale ..la fel cum aveam pe unii de fabricau hidraulice ptr avioane , displayuri de diagnoza-control pe la craiova samd
      Furnizorii si sinergiile si le cauta producatorul ..trebuie sa te asiguri ca pui bazele ..firele pe care vor urca vitele de vie prin parghiile ce le ai la dispozitie ca parte administrativa , legislativa
      Si fata de ’89 ..suntem mult mai trezi …50 de ani de tinut in intuneric ..ne facusera sa fim naivi

      • Veniamin Franqueline

        Stiti cumva, anvelopele de Logan se fabrica on Romania? Ok, nu atiu ce face Pirelli la Slatina sau Michelin la Zalau.
        Ce produse civile aveti in.gand? Celebrele masini.de cusut Ileana si masinile de spalat cica automatee fabricate la Cugir ci piese, cum ne ziceau politrucii din armata, ramase dela AKM-uri? Pai le fac turcii la.Gaesti pe masinile de spalat.
        Ce display-uri? Noi nu mai facem(corect, asamblam) njci televizoare. Cine la urma urmelor in Europa.mai face altceva decat sa puna doua suruburi si niste etichete pe kituri.de televizoare venite din Korea, China sau Malaiezia?
        Fabrica Apple iPhonuri.in State? Nu, in.China, si.asta pentru.ca aine pot gasi acolo 500 de.ingineri.calificati.cu care sa inceapa productia unui.nou.model. Exact problemele.noastte dela UMB
        Poate ca trebuie sa ne gandim sa mutam productia de.Piranha romanesti la Shanghai.sau sa aducem vreo 1000 de chinezi la UMB.
        Cum am zis: razboiul.este.o afacere proasta pentru.unii.de dimensiunea.noastra, ba chiar si pentru altii mult.mai potenti.
        Anyway, lucrurile incep sa se limpezeasca acum, dupa ce Macro a declarat.NATO in moarte clinica. Macar stim.pe ce picior jucam.

        • Cu ce a zis Macro ar fi multe de spus
          Dezindustrializarea si mutarea productiei in extremul orient nu e o problema ce o descoperim de acum ci vine de prin 90 si nu e numai ptr noi ci cam ptr toata lumea occidentala
          La noi doar a coincis cu perioada de tranzitie si neputinta de a reconverti spre capitalism toata economia noastra centralizata ..cu partea ei industriala
          Ne-au luat ani sa punem agricultura sa mearga( nu ca ar merge optim suta la suta ..dar e altceva) , incepem sa descoperim turismul
          Dar fiindca vorbim de industrie si in special de aparare
          Displayuri de diagnoza fac de o gramada de timp la fabrica de trenuri din craiova( nu ii pun numele)
          Am pus cateva exemple ca sa se vada ca exista si se poate…fiecare producator isi alege furnizorii in functie de criteriile sale ..nu se uita aici pe site si decide
          Stiu ca alea militare au alte cerinte decat alea civile ..dar au o multime de similitudini cu astea din industria feroviara ( de obicei industria feroviara pastreaza multe chestii ..ce pot fi usor folosite ptr a fabrica subansamble ptr blindate)
          Pana sa decidem noi politici la nivel international mai bine ne vedem de drum si continuam cu ce ne intereseaza
          Chinezii si coreenii nu au construit in 2 ani ce au acum ..asta e rodul muncii de cateva decenii
          Inginerii de maine nu ii formezi cu hartie si creion ..si dupa aia ii trimiti in vest sau alte parti ptr ca nu ai cum sa le oferi alternative
          Pornim de unde suntem si cu ce avem

        • Perceptia nu reflecta mereu realitatea. Avem industrie mai puternica acum decat inainte de 89, valoarea produsului industrial (mai mare) fiind obtinuta mult mai eficient (productivitate mult mai mare).
          Dacia poate alege orice marca de anvelope; faptul ca sunt romanesti nu poate fi un criteriu valid sau sanatos. Ca fapt divers totusi sunt cel putin 4 marci de anvelope produse in Romania montate (nu concomitent) prima echipare pe turismele Dacia plus productia replacementului sub marca Dacia. In momentul lansarii Logan avea 100% anvelope romanesti. Zalaul face anvelope de camion si industriale. Afara de Pirelli Slatina avem 3 fabrici Michelin si vreo 10 Continental (anvelope la Timisoara, rd Sibiu…parca). Mai sunt si alte 2 fabrici fara nume mare/consacrat. Industria cauciucului nu se rezuma doar la anvelope, producem si curele, membrane, semifabricate pentru alte fabrici de anvelope samd.
          Situatia industriei de aparare este alta poveste, dar o poveste in opinia mea destul de asemanatoare cu a altor fabrici gestionate de stat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *