Romania Military

MIG-21 Fishbed

Acum o spatamana am  vorbit despre primul avion emblematic al generatiei intai de avioane sovietice  reactive. Astazi ne vom opri asupra altui avion emblematic, ce a caracterizat generatia a doua de avioane reactive sovietice. Sunt convins ca stiti despre ce avion este vorba, de fapt cred ca toata lumea il cunoaste.

Deci Doamnelor si Domnilor MIG-21 Fishbed.

Fortele aeriene sovietice si-au dat seama, la inceputul anilor 50, ca este nevoie stringenta de un avion monloc care sa depaseasca viteza de 2 mach. Astfel la inceputul anilor 5o biroul de proiectare Tumannski dezvolta motorul R-11 cu o putere de 5098kgf, motor de care la inceput biroul Mikoian era sceptic.

Ulterior cei de la Mikoian a montat motorul pe un prototip de avion nou, avand aripa delta, model ce a primit denumirea Ye-5. Mai tarziu, cu un motor R-11 usor modificat, s-a dezvoltat varianta  Ye-6 care la a seasea decolare a ajuns la viteza de 2.05, la altitudinea de 12.500m. In 1960 a inceput fabricarea de preserie a avioanelor  denumite in uzina Ye-6T, avioane care au fost rebotezate MIG-21 F.

MIG-21 F a fost fabricat in numar de 100 de exemplare avind inca in doatare  2 tunri NR-30, incadrarea tintelor facandu-se cu aparatul SRD-5, telemetru radar si aparat de ochire tip ASP-5. Radarul de tip “Kvant”  putea lucra in 2 moduri: cu tunul de bord, cu bataia de la 300-la 1200m si cu racheta K-13 pana in jurul distantei de 7km. Aceasta varianta  era dotata si cu lansatoare de proiectile reactive nedirijate de tip PRND sau 2 bombe de 50-500Kg.

In anul 1960 a aparut o varianta modernizata a lui MIG-21 cu un radiolocator nou TSD-30T si sistemul Vozduh-1 care dirija pilotul pe baza indicatilor aparatelor de bord.

Vom vorbi in continuare de pricipalele variante ale avionului.

MIG-21 F-13 Fishbed-C

Este variante produsa in serie mare, inclusiv sub licenta. Cehoslovacia (denumite S-107) a primit licenta de productie, iar China le-a copiat asa cum stim noi toti…..

De mentionat ca avioanele cehoslovace erau mai finut executate decat cele sovietice.

In China, exemplarele copiate au primit denumirea J-7/F 7. Albania si Tanzania au cumparat varianta chinezeasca, desi era mult sub cea sovietica din punct de vedere calitativ. Ulterior variantele chinezesti au fost modernizate astfel incat sa poata purta rachete de tip AIM9-Sidewinder sau R550-Magic.

MIG-21 U Mongol

Este un avion biloc folosit la antrenamentul pilotilor.

MIG-21 PF Fishbed D

Diferentele fata de variantele anterioare constau in motor si radiolocator nou.

Motorul este mai puternic, de tip R-11 F2-300 cu tractiune de 6120kgf. Radiolocatorul este de tip RP-21 Saphir care functiona cu racheta dirijata prin radar K-5.

MIG-21 FL

Avioane care au fost fabricate in India sub licenta cu avionica si armament occidental.

Romania  a achizitionat si ea aparate MIG-21 , primele venite in anii 60. O parte din ele au fost modernizarte la standardul de Lancer. Vom revni cu o rubrica separata despre MIG21 Lancer.

In mod logic avionul MIG-21 a fost implicat in mai toate conflictele regionale din anii 60-80, daca doriti o sa dezvoltam un pic participarea la conflicte dar vom face o rubrica separata.

De mentionat ca au foat fabricate peste 11000 de exmplare.

Caracteristici tehnice

Dimensiuni

Performanțe

Propulsie

Combustibil și încărcătură

Armament

 

Sursa:

Top Gun

Wikipedia

 

Pentru amanunte legate de cariera MIG-21 in Aviatia Romana accesati Aripi Argintii

 

D.C.

 

Exit mobile version