Romania Military

Motor cu compresie ridicata pentru elicoptere Airbus

Airbus Helicopters au realizat in 6 noiembrie, pe aeroportul Marignane, primul zbor de test al unui elicopter EC/H120 Ecureuil modificat si echipat cu un motor cu compresie ridicata, tehnologie destinata demonstratorului tehnologic Green Rotorcraft Integrated Technology (ITD) parte a programului european Clean Sky. Testele au fost efectuate cu sprijinul consortiilor TEOS Powertrain Engineering si Austro Engine GmbH.

 

EC/H120 echipat cu motor diesel V8 cu compresie ridicata

Rezultatul vizat de acest program si confirmat de cele 30 de minute ale testului, potrivit lui Tomasz Krysinski, Head of Research and Innovation la Airbus Helicopters, este reducerea emisiilor poluante, scaderea consumului de combustibil cu pana la 50% in functie de regimul de functionare (35% in zbor la punct fix), raza de actiune aproape dubla si imbunatatirea performantelor in conditii de zbor «hot&high » (mai putin sensibil la variatiile de presiune atmosferica). Motorul cu piston folosit in teste este HIPE AE 440 (CP) iar referinta pentru comparatie este turbina Arius 2F de 504CP.

Motorul testat, dezvoltat incepand cu 2011, este de fapt un motor cu piston, diesel cu cilindri V8 la unghi de 90°, capacitate cilindrica de 4,6l, cu injectie directa common-rail si un compresor turbo pe fiecare set de pistoane, atingand o presiune de lucru de 1800bari (26100psi). Blocul motor este prelucrat in aluminiu, cu tije-biela din titan, pistoane si camasa de otel, capetele pistoanelor din aluminiu, iar pentru ulei de motor foloseste un ansamblu de lichid de racire si un sistem de management cu Carter-uscat (sistem de lubrifiere cu rezervor de recuperare extern blocului motor, specific motoarelor care trebuie sa opereze indiferent de pozitia fata de orizontala) similar cu cel folosit de masinile de curse si de avioanele de acrobatie.

Un alt avantaj al motorului este folosirea kerosenului ordinar de aviatie (jet-A), spre deosebire de majoritatea motoarelor cu piston existente actualmente in aviatie si care folosesc avgas (benzina cu cifra octanica ridicata).

Dezavantajul major al unui motor cu piston, cum e cazul HIPE AE 440 (CP) este masa aproape dubla fata de cea a unei turbine Arrius cu aproximativ aceeasi putere furnizata. Deci un raport putere-masa sensibil mai redus.

Motorul a fost testat incepand cu februarie 2014 pe un cadru de otel (iron bird) pentru a identifica vibratiile emise in structura aeronavei, iar primele teste pe o structura reala de elicopter H120 au avut loc in februarie-martie 2015, la sol.

Testele care urmeaza vor viza in special raportul putere-masa optim si standardele de emisie ale motorului pentru a stabili raportul competitiv fata de turbinele de elicopter actuale (in cazul de fata Arrius 2F), permitand in paralel atingerea maturitatii ansamblului motor pentru standardul Technology Readiness Level 6 (TRL 6).

Daca in prioritatile anterioare ale programului Clean Sky Joint Technology Initiative a figurat reducerea zgomotului rotoarelor, cresterea eficientei acestora si a eficientei aerodinamice a fuselajului, precum si un sistem inteligent de control al regimului de lucru al turbinei pentru scaderea consumului, motorul cu piston este urmatorul pas in atingerea tintei de ansamblu a programului: reducerea consumului specific cu 30%, a emisiilor cu 40% si a noxelor NOx cu 53% (cu ajutorul unor filtre similare celor auto).

 

Video :

https://www.youtube.com/watch?v=AtHANCDqeB4

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse :

http://www.airbusgroup.com/int/en/news-media/press-releases/Airbus-Group/Financial_Communication/2015/11/20151110_airbushelicopters_high_compression_engines.html

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2015-11-22/airbus-flies-diesel-powered-h120-light-single

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/airbus-h135-mai-silentios-mai-economic

Exit mobile version