Romania Military

Noul program de autostrazi

Noul program de autostrazi, recent lansat de guvern, nu face decat sa continue nebunia ce dureaza de la Revolutie, fiecare nou guvern facand praf proiectele celui precedent si desenand noi trasee de autostrazi in functie de fiefurile electorale detinute de partidul aflat la guvernare.

Despre ultima isprava in domeniu, cea a actualului guvern, s-au scris numeroase analize, cea mai buna, in opinia mea, fiind cea de aici: http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/baroniada-autostrazilor-189658.html. Va invit s-o cititi pe indelete.

 

 

Pentru ca articolul este foarte bine documentat, voi incerca doar cateva sublinieri si completari, pentru a nu risca sa repet (prea multe dintre) cele spuse in articol. Reiau doar o explicatie: traseele punctate sunt cele pentru care nu exista acum finantare

In esenta, planul nu are niciun stres sa conecteze Romania cu tarile vecine si sa completeze culoarele de transport convenite cu UE ci se ocupa cu conectarea fiefurilor electorale ale celor de la guvernare, indiferent daca sunt in afara rutelor de transport europene, au trafic scazut sau prelungesc inutil distantele.

Sa luam cateva cazuri:

 

1. A disparut dintre prioritati realizarea culoarului Giurgiu-Bucuresti-Ploiesti-Buzau-Focsani-Barlad-Husi-Albita care ar fi asigurat o conexiune rapida dinspre Moldova, Ucraina si Rusia catre Bulgaria, Grecia si Turcia.

Din acest culoar nu este realizat decat segmentul Bucuresti-Ploiesti sau, mai precis, camp-Ploiesti pentru ca autostrada nu e conectata normal la centura Bucurestiului.

Intre Bucuresti si Giurgiu exista o gluma de drum expres, cu traversare de localitati (50km/h) cu rezolvarea conexiunilor prin intermediul unor sensuri giratorii rahitice care gatuie si mai mult circulatia. Din proprie experienta va spun ca, daca merge un TIR pe banda 1 iar tu mergi pe banda 2, nu incapeti amandoi in giratoriu pentru ca TIR-ul nu poate sa-si pastreze banda si intra peste banda ta, riscand sa te arunce pe cascavalul din mijlocul intersectiei.

In rest: trafic de cosmar pe traseul Ploiesti-Buzau- Focsani.

Solutia guvernamentala spune: intrare pe la Ungheni (intrarile pe sosea sunt pe la Albita si Sculeni, la Ungheni trece trenul)- fief electoral Iasi-fief electoral Bacau- saritura peste munti catre fief electoral Brasov-saritura peste munti spre Bucuresti. Nu se intreaba nimeni de ce trebuie trecuti muntii de doua ori cand se poate cobori pe valea Siretului (pentru care nu exista finantare !?).

Pastrarea culoarului initial permitea o conexiune mai rapida si mai ieftina cu Republica Moldova (ca doar vorbim despre reunificare) precum si conectarea unui judet nefericit (Vaslui) la reteaua nationala de autostrazi (nu investeste nimeni pentru ca e izolat ….. sa-l izolam si mai tare!?)

Pentru ca Iasul sa nu ramana izolat, putea sa fie contectat, printr-o sosea expres (cel putin), de Albita pentru a avea acces la autostrada spre Bucuresti, descongestionand  Iasi-Bacau-Focsani.

 

2. Se amana indefinit (sau se renunta la) traseul Pitesti-Sibiu, in favoarea traseului Comarnic-Brasov…. la care investitorii trebuie sa vina cu finantare proprie.

Se justifica faptul ca ar costa foarte mult (peste 2 miliarde Euro, cifra contrazisa de altii care spun ca suma ar fi de doua ori mai mica).

Renuntarea la Pitesti-Sibiu lasa in aer tranzitul pe valea Oltului, exporturile de la Dacia si, chiar daca se face Craiova-Pitesti, ii lasa in aer si pe cei de la Ford. O tampenie absoluta in conditiile in care poti obtine finantare europeana (vorbim de culoarul 4) sau, chiar si pentru un parteneriat public-privat, o traversare a muntilor la 350-400 m altitudine ar costa mai putin decat o traversare pe la 1000m (Comarnic-Brasov), ca investitie si costuri de traversare cu masina.

Cat sa te lacomesti incat sa incerci sa deviezi culoarul 4 pe un traseu mai lung si mai scump?

As avea aici o observatie care nu tine de autostrazi dar ar putea ajuta programul. Recentele discutii cu chinezii, despre realizarea unui culoar CF de mare viteza de la Constanta spre Ungaria, arata aceeasi lipsa de inteligenta a partii romane. Vor sa urce cu TGV-ul tot spre Brasov, apoi spre Sibiu, in conditiile in care varful de transport se realizeaza in weekend, intre Bucuresti si valea Prahovei, cu conditia ca TGV-ul sa opreasca in fiecare statiune (atunci nu mai este TGV ci trenul zapezii… care exista deja).

Solutia ar fi alegerea traseului tot prin Bucuresti – Pitesti – Sibiu, avand in vedere ca scurtezi traseul pentru marfurile dinspre Constanta spre centrul Europei (si invers) si asiguri o cale foarte buna de export pentru Dacia si Ford.

In plus poti integra programele pentru magistrala Pitesti-Sibiu, lucrarea realizandu-se pentru cale combinata (sosea si cale ferata), fapt ce ar permite atragerea mai multor investitori in consortiu si scaderea costurilor, avand in vedere ca la poduri si viaducte se poate folosi infrastructura la comun ( pod sosea +CF).

 

3. Se propune (cu finantare asigurata) autostrada catre Braila-Galati.

Intre Galati si Braila exista doua drumuri paralele, de cate doua benzi, la fel si intre Braila si Buzau (unul direct si unul prin Ramnicu Sarat, cu vreo 10km mai lung). In plus, traficul in zona nu arata necesitatea unei autostrazi. Pur si simplu, se contecteaza doua fiefuri electorale traditionale.

 

4. Autostrazi catre Alexandria si Piatra Neamt

Primul e un orasel agricol de cca 45.000 locuitori dar un fief electoral puternic iar al doilea o tinta electorala importanta de recuperat. Daca se realizeaza Craiova-Pitesti traficul spre Alexandria se desumfla instantaneu.

 

5. Autostrada Braila-Tulcea-Constanta (acum fara finantare).

Chiar daca mi-as dori autostrada la Tulcea trebuie sa spun ca proiectul e o tampenie

De la Tulcea pleaca, spre vest, doua sosele paralele: una prin Isaccea, Garvan, IC Bratianu, trecere bac Galati iar a doua prin Cataloi, Nalbant, Cerna, Macin, Smardan, trecere bac Braila. Nu exista valori mari de trafic pe niciuna dintre cele doua cai si nici pe soseaua directa Cerna- Doua Cantoane care face legatura directa Braila –Constanta.

Soseaua dintre Tulcea si Constanta nu inregistreaza, nici ea, valori de trafic care sa solicite o autostrada (exceptand 12km, intre Tulcea si Cataloi) iar traficul poate fi rezolvat usor prin trecerea la sosea expres de 4 benzi (pe traseu sunt putine localitati iar traversarea acestora este larga, permitand usor trecerea la 4 benzi).

O autostrada Tulcea-Constanta s-ar justifica doar daca s-ar realiza pod peste Dunare intre Isaccea si Orlovka (Ucraina) care sa permita preluarea prin Dobrogea a traficului de marfuri si persoane dinspre Ucraina spre Istambul si Grecia, dar astea par sa fie SF-uri.

Daca stam sa analizam, toata aceasta frenezie nu inseamna decat o tentativa de imbogatire pentru aparatul de partid: daca trec autostrazile pe la noi, chiar daca vor lucra firme straine, subcontractorii vor fi firme de-ale noastre, furnizorii de piatra, carburant etc etc vor fi oamenii nostri, exproprierile de terenuri se vor face de la oamenii nostri (care vor sti dinainte traseele si vor cumpara terenurile respective), ceilalti expropriati vor primi banii numai dupa ce vor misca din urechi catre oamenii nostri.

Masura nu face decat sa se alinieze altor masuri la fel de “benefice” pentru Romania (bugetul pe 2014, proiectul de descentralizare)

 

Ca sa nu spuna lumea ca doar carcotesc si nu vin cu solutii vizionare 🙂 ))) as propune ca oamenii de decizie sa se gandeasca la un proiect de tipul:

Autostrada Iasi-Botosani-Suceava-Campulung Moldovenesc-Borsa-Sighetu Marmatiei-Negresti Oas-Satu Mare-P.F. Petea, cu conectare la M3-ul din Ungaria.

Conectare cu Republica Moldova s-ar putea face prin segment de autostrada Albita-Iasi si (poate) Sculeni-Iasi desi este greu de crezut ca moldovenii se vor descurca sa faca doua autostrazi intre Chisinau si Romania.

Avantaje:

– permite tranzitul din Republica Moldova si sudul Ucrainei spre vestul Europei pe o cale mai scurta decat orice alta varianta;

– conecteaza intre ele si la reteaua europeana de autostrazi cateva zone turistice foarte interesante care ar putea functiona (si produce bani) 12 luni / an: Oas, Maramures, Bucovina;

– asigura accesul la autostrazi pentru cateva judete la fel de napastuite ca Vasluiul (Suceava, Botosani, Maramures);

Asta e un proiect pentru realizarea caruia as fi chiar dispus sa-i las pe chinezi sa vina cu oamenii, utilajele si materialele lor de constructie, cu concesiune pe 50 de ani, cu o taxa rezonabila. Castigul din valorificarea zonelor turistice si revigorarea unor judete “bombardate” compenseaza faptul ca nu participa muncitori si firme din Romania la executia proiectului (care oricum ar dura maximum doi ani).

 

Eroul Bula

 

 

Exit mobile version