Noul program de autostrazi

Noul program de autostrazi, recent lansat de guvern, nu face decat sa continue nebunia ce dureaza de la Revolutie, fiecare nou guvern facand praf proiectele celui precedent si desenand noi trasee de autostrazi in functie de fiefurile electorale detinute de partidul aflat la guvernare.

Despre ultima isprava in domeniu, cea a actualului guvern, s-au scris numeroase analize, cea mai buna, in opinia mea, fiind cea de aici: http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/baroniada-autostrazilor-189658.html. Va invit s-o cititi pe indelete.

1tt

 

 

Pentru ca articolul este foarte bine documentat, voi incerca doar cateva sublinieri si completari, pentru a nu risca sa repet (prea multe dintre) cele spuse in articol. Reiau doar o explicatie: traseele punctate sunt cele pentru care nu exista acum finantare

In esenta, planul nu are niciun stres sa conecteze Romania cu tarile vecine si sa completeze culoarele de transport convenite cu UE ci se ocupa cu conectarea fiefurilor electorale ale celor de la guvernare, indiferent daca sunt in afara rutelor de transport europene, au trafic scazut sau prelungesc inutil distantele.

Sa luam cateva cazuri:

 

1. A disparut dintre prioritati realizarea culoarului Giurgiu-Bucuresti-Ploiesti-Buzau-Focsani-Barlad-Husi-Albita care ar fi asigurat o conexiune rapida dinspre Moldova, Ucraina si Rusia catre Bulgaria, Grecia si Turcia.

Din acest culoar nu este realizat decat segmentul Bucuresti-Ploiesti sau, mai precis, camp-Ploiesti pentru ca autostrada nu e conectata normal la centura Bucurestiului.

Intre Bucuresti si Giurgiu exista o gluma de drum expres, cu traversare de localitati (50km/h) cu rezolvarea conexiunilor prin intermediul unor sensuri giratorii rahitice care gatuie si mai mult circulatia. Din proprie experienta va spun ca, daca merge un TIR pe banda 1 iar tu mergi pe banda 2, nu incapeti amandoi in giratoriu pentru ca TIR-ul nu poate sa-si pastreze banda si intra peste banda ta, riscand sa te arunce pe cascavalul din mijlocul intersectiei.

In rest: trafic de cosmar pe traseul Ploiesti-Buzau- Focsani.

Solutia guvernamentala spune: intrare pe la Ungheni (intrarile pe sosea sunt pe la Albita si Sculeni, la Ungheni trece trenul)- fief electoral Iasi-fief electoral Bacau- saritura peste munti catre fief electoral Brasov-saritura peste munti spre Bucuresti. Nu se intreaba nimeni de ce trebuie trecuti muntii de doua ori cand se poate cobori pe valea Siretului (pentru care nu exista finantare !?).

Pastrarea culoarului initial permitea o conexiune mai rapida si mai ieftina cu Republica Moldova (ca doar vorbim despre reunificare) precum si conectarea unui judet nefericit (Vaslui) la reteaua nationala de autostrazi (nu investeste nimeni pentru ca e izolat ….. sa-l izolam si mai tare!?)

Pentru ca Iasul sa nu ramana izolat, putea sa fie contectat, printr-o sosea expres (cel putin), de Albita pentru a avea acces la autostrada spre Bucuresti, descongestionand  Iasi-Bacau-Focsani.

 

2. Se amana indefinit (sau se renunta la) traseul Pitesti-Sibiu, in favoarea traseului Comarnic-Brasov…. la care investitorii trebuie sa vina cu finantare proprie.

Se justifica faptul ca ar costa foarte mult (peste 2 miliarde Euro, cifra contrazisa de altii care spun ca suma ar fi de doua ori mai mica).

Renuntarea la Pitesti-Sibiu lasa in aer tranzitul pe valea Oltului, exporturile de la Dacia si, chiar daca se face Craiova-Pitesti, ii lasa in aer si pe cei de la Ford. O tampenie absoluta in conditiile in care poti obtine finantare europeana (vorbim de culoarul 4) sau, chiar si pentru un parteneriat public-privat, o traversare a muntilor la 350-400 m altitudine ar costa mai putin decat o traversare pe la 1000m (Comarnic-Brasov), ca investitie si costuri de traversare cu masina.

Cat sa te lacomesti incat sa incerci sa deviezi culoarul 4 pe un traseu mai lung si mai scump?

As avea aici o observatie care nu tine de autostrazi dar ar putea ajuta programul. Recentele discutii cu chinezii, despre realizarea unui culoar CF de mare viteza de la Constanta spre Ungaria, arata aceeasi lipsa de inteligenta a partii romane. Vor sa urce cu TGV-ul tot spre Brasov, apoi spre Sibiu, in conditiile in care varful de transport se realizeaza in weekend, intre Bucuresti si valea Prahovei, cu conditia ca TGV-ul sa opreasca in fiecare statiune (atunci nu mai este TGV ci trenul zapezii… care exista deja).

Solutia ar fi alegerea traseului tot prin Bucuresti – Pitesti – Sibiu, avand in vedere ca scurtezi traseul pentru marfurile dinspre Constanta spre centrul Europei (si invers) si asiguri o cale foarte buna de export pentru Dacia si Ford.

In plus poti integra programele pentru magistrala Pitesti-Sibiu, lucrarea realizandu-se pentru cale combinata (sosea si cale ferata), fapt ce ar permite atragerea mai multor investitori in consortiu si scaderea costurilor, avand in vedere ca la poduri si viaducte se poate folosi infrastructura la comun ( pod sosea +CF).

 

3. Se propune (cu finantare asigurata) autostrada catre Braila-Galati.

Intre Galati si Braila exista doua drumuri paralele, de cate doua benzi, la fel si intre Braila si Buzau (unul direct si unul prin Ramnicu Sarat, cu vreo 10km mai lung). In plus, traficul in zona nu arata necesitatea unei autostrazi. Pur si simplu, se contecteaza doua fiefuri electorale traditionale.

 

4. Autostrazi catre Alexandria si Piatra Neamt

Primul e un orasel agricol de cca 45.000 locuitori dar un fief electoral puternic iar al doilea o tinta electorala importanta de recuperat. Daca se realizeaza Craiova-Pitesti traficul spre Alexandria se desumfla instantaneu.

 

5. Autostrada Braila-Tulcea-Constanta (acum fara finantare).

Chiar daca mi-as dori autostrada la Tulcea trebuie sa spun ca proiectul e o tampenie

De la Tulcea pleaca, spre vest, doua sosele paralele: una prin Isaccea, Garvan, IC Bratianu, trecere bac Galati iar a doua prin Cataloi, Nalbant, Cerna, Macin, Smardan, trecere bac Braila. Nu exista valori mari de trafic pe niciuna dintre cele doua cai si nici pe soseaua directa Cerna- Doua Cantoane care face legatura directa Braila –Constanta.

Soseaua dintre Tulcea si Constanta nu inregistreaza, nici ea, valori de trafic care sa solicite o autostrada (exceptand 12km, intre Tulcea si Cataloi) iar traficul poate fi rezolvat usor prin trecerea la sosea expres de 4 benzi (pe traseu sunt putine localitati iar traversarea acestora este larga, permitand usor trecerea la 4 benzi).

O autostrada Tulcea-Constanta s-ar justifica doar daca s-ar realiza pod peste Dunare intre Isaccea si Orlovka (Ucraina) care sa permita preluarea prin Dobrogea a traficului de marfuri si persoane dinspre Ucraina spre Istambul si Grecia, dar astea par sa fie SF-uri.

Daca stam sa analizam, toata aceasta frenezie nu inseamna decat o tentativa de imbogatire pentru aparatul de partid: daca trec autostrazile pe la noi, chiar daca vor lucra firme straine, subcontractorii vor fi firme de-ale noastre, furnizorii de piatra, carburant etc etc vor fi oamenii nostri, exproprierile de terenuri se vor face de la oamenii nostri (care vor sti dinainte traseele si vor cumpara terenurile respective), ceilalti expropriati vor primi banii numai dupa ce vor misca din urechi catre oamenii nostri.

Masura nu face decat sa se alinieze altor masuri la fel de “benefice” pentru Romania (bugetul pe 2014, proiectul de descentralizare)

 

Ca sa nu spuna lumea ca doar carcotesc si nu vin cu solutii vizionare 🙂 ))) as propune ca oamenii de decizie sa se gandeasca la un proiect de tipul:

Autostrada Iasi-Botosani-Suceava-Campulung Moldovenesc-Borsa-Sighetu Marmatiei-Negresti Oas-Satu Mare-P.F. Petea, cu conectare la M3-ul din Ungaria.

Conectare cu Republica Moldova s-ar putea face prin segment de autostrada Albita-Iasi si (poate) Sculeni-Iasi desi este greu de crezut ca moldovenii se vor descurca sa faca doua autostrazi intre Chisinau si Romania.

Avantaje:

– permite tranzitul din Republica Moldova si sudul Ucrainei spre vestul Europei pe o cale mai scurta decat orice alta varianta;

– conecteaza intre ele si la reteaua europeana de autostrazi cateva zone turistice foarte interesante care ar putea functiona (si produce bani) 12 luni / an: Oas, Maramures, Bucovina;

– asigura accesul la autostrazi pentru cateva judete la fel de napastuite ca Vasluiul (Suceava, Botosani, Maramures);

Asta e un proiect pentru realizarea caruia as fi chiar dispus sa-i las pe chinezi sa vina cu oamenii, utilajele si materialele lor de constructie, cu concesiune pe 50 de ani, cu o taxa rezonabila. Castigul din valorificarea zonelor turistice si revigorarea unor judete “bombardate” compenseaza faptul ca nu participa muncitori si firme din Romania la executia proiectului (care oricum ar dura maximum doi ani).

 

Eroul Bula

 

 

95 de comentarii:

  1. O mica observatie, legat de autostrada proposa de tine:Autostrada Iasi-Botosani-Suceava-Campulung Moldovenesc-Borsa-Sighetu Marmatiei-Negresti Oas-Satu Mare-P.F. Petea, cu conectare la M3-ul din Ungaria
    Exista facut traseul pentru autostrada Baia Mare Satu Mare. Exista o intelegere intergurvernamentala intre Romania si Ungaria pentru aceasta autostrada. Unugrii sunt la 40 de km de Petea deja, dar au oprit lucrarile Terenurile de pe traseu sunt cumparati de baietii destepti…
    Legat de autostrada sibiu brasov terenurile sunt cumparate de plagiator prin interpusi (cumnatul lui).
    Un popor care voteaza corupti nu e victima, e complice

    • Este drept ca o autostrada de tranzit care sa vina din Moldova catre Bistrita, Baia Mare, Satu Mare ar fi mai scurta si cu mai putini munti de sarit dar ideea este sa legi zonele turistice susmentionate pentru ca toata lumea recunoaste ca sunt fantastice dar reteaua de drumuri este mizerabila. Cu ceva investitii (unele exista deja) in infrastructura pentru sporturi de iarna Oasul dar in special Maramuresul si Bucovina pot produce bani 12 luni pe ani.
      Odata ce tranzitul dinspre Moldova ar fi preluat de noua autostrada, scaderea traficului pe Bistrita-Baia Mare-Satu Mare ar permite solutii mai ieftine (sosea pe 4 benzi) pana cand vom avea bani sa ne tragem autostrazi prin toata tara.
      E drept ca ar merge si o varianta Sighet-Baia Mare-Satu Mare, completata cu un drum pe 4 benzi prin Oas.

      • Eu as vrea sa termine macar o autostrada care intra in tara prin punctul A si iese pe cealalta parte prin punctul B, fara prea multe zig-zag-uri, prioritara fiind legarea zonelor industriale de axele de tranzit international si terminale.

        Pentru legarea rapida a restului tarii la axele de tranzit, prefer largirea drumurilor nationale la 4 benzi + centuri de ocolire, eventual alcatuite pe portiunile mai dificile din doua sosele paralele de 2 benzi cu sens unic. Se poate circula cu 90-110km/h fara sa ai regim de autostrada si ar fi suficient in prima faza, chiar daca nu sunt autostrazi.
        Am scris-o si aici:
        http://rumaniaeconomic.wordpress.com/2012/12/08/ce-i-dorim-romaniei-posibile-prioritati-in-urmatorul-deceniu/

        punctele 12-c, d, e si 13

        doar ca exista interese ca asa ceva sa ramana mult timp de-acum incolo doar pe hartie… ca tot vorbim de interesul national 🙁

        • depinde unde si-au cumparat baietii terenurile, in 2008 erau cumparate terenurile care leaga sibiul de timisoara. culmea e ca unii au luat teapa si autostrada trece milimetric de terenurile lor :))

  2. „Cat sa te lacomesti incat sa incerci sa deviezi culoarul 4 pe un traseu mai lung si mai scump?”

    Eroule, s-a legalizat furtu’ ma 🙂 , esti bolnav la cap 🙂 ??? , te lacomesti oricat mah, ca nu-s banii tai, sunt banii prostilor 🙂 🙂

    In rest, nu ma prinz ce vrei matale sa spui cu articolul ‘cesta 🙂

    Zece mii de autostrazi incepute si neterminate cu gropi prin ele la 2-3 luni de la darea in folosinta. Stim povestea.

    Ca le lungesc si imbarliga cat sa ajunga de furat la toata lumea, stim si povestea asta.

    Solutii? De solutiile voastre n-are nimeni nevoie mah, numa’ de taxele voastre, solutii au ei mah ce sa faca cu ele 🙂

    Solutii la ce? Tu dai solutii la proiecte si trasee si problema e in cu totul alta parte 🙂

    Hai sanatate si spor la furat la toata lumea 🙂 Sau la supt 🙂 🙂

    Cand v-oti satura de supt, v-or veni prin cap si alte solutii 🙂 🙂

    • taci bre ca nu aveau solutzii acu le citesc aci pe blog si se executa… Eroul va fi numit in locul lui Sova la Misterul Marilor Proiecte…

      Noi construim autostrazi fara de sfarsit cu bani fara de numar… e ca in basme.
      An de an ele se strica si trebuie refacute ca si zidul lui Manole… e ca in legende.

  3. Sa anulezi sau sa amani cu o caruta de ani autostrada Pitesti – Sibiu via Craiova e otrava curata pentru industria sudului(aici vorbesc de Ford si Dacia). Mai grav e ca, Sova si Ponta, doi anti romani, se dau de mama folului sa forteze Comisia Europeana sa mute coridorul IV pan europea de pe Pitesti – Sibiu, pe Sibiu – Brasov via Ploiesti. Astia doi cred ca vor sa ajunga mai usor la munte, nu le pasa de industrie si de pagubele ei. Sau mai bine spus, de la fonduri UE nu pot fura sau lua comisioane, in schimb din parteneriate public-private si concesiuni se imbogatesc. Costul unei masini Dacia transportate in vest, creste cu 60 de Euro per bucata datorita infrastructurii deficitare, conform conducerii uzinei le la Mioveni. Cred ca la Ford e mai mult….. Daca Ford si Dacia parasesc Romania, va fii jale pentru romani si pentru tara, dar nu pentru astia de conduc azi tara. Ei vor fi bine merci…bogati pana peste cap si fara griji. De Moldova nici nu mai vorbesc, ca aia saracii or sa ramana cu autostrazile doar pe hartie, mai saraci decat restul tarii de acum si peste 100 de ani……Vai de mama de om! Argesul merita terfeleala asta a PSD-ului, ca doar puternica filiala argeseana a PSD l-a adus pe Ponta in fruntea partidului, implicit l-a facut si prim-ministru. Pe cine nu lasi sa moara, nu te lasa s atraiesti. Oricum vor ramane pe hartie toate…..

  4. Sa termine macar A1 pana in 2022 si tot e ceva…

    • Daca terminam A1 pana in 2022 putem sa ne-o bagam linistiti in cur.
      Bulgarii au terminat autostrada A1 (leaga Burgas de Sofia), muncesc de zor la A2 (Varna-Sofia) au completat bucata dintre Sofia si granita cu Serbia.
      La sarbi se lucreaza pe bucata de la granita pana la Nis iar de acolo exista autostrada pana in Ungaria.
      Cand se vor termina proiectele astea culoarul 4 cu ramificatie prin Brasov-Bucuresti-Constanta va deveni neeficient ca si costuri de transport iar varianta prin Sibiu-Pitesti, daca intarzie prea mult,nu va mai pupa finantare din aceleasi motive.
      Nici macar varianta culoarului 4 prin Timisoara-Turnu Severin-Calafat nu va mai fi interesanta pentru tranzit pentru ca nu are rost sa treci muntii de atatea ori cand poti s-o faci o singura data, intre bulgari si sarbi.
      In plus, culoarul european care, in viitor, ar utiliza tot Calafat-Timisoara, apoi Oradea, spre tarile baltice ar putea fi deviat tot pe la sarbi (nu trebuie decat sa vina cu autostrada de la Belgrad la frontiera cu Romania, spre TM, chiar daca noi nu construim nimic.

  5. @ Eroul Bula

    Bre Boola, erai cu mult mai simpatic atunci cand te gandeai (cu voce tare) cam cate metralere ar incapea pe nu mai stiu care portavion americaniz 😀 Amu` la faza cu autostrazile chiar nu mai ai pic de umor, bre 😉 😀 Ti-ai pierdut timpu` de pomana scriind un astfel de articol 😉

    Uite acilea o fotografie foarte iecspilicita vis-a-vis de sursa fondurilor pt autostrazi:

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=548740728554065&set=pb.110984548996354.-2207520000.1386840332.&type=3&theater

  6. Pitesti-Sibiu -> 95% fonduri europene -> si noi de unde mai furam !? 🙂
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16142338-controversele-amanarii-autostrazii-pitesti-sibiu-cost-sicane-birocratice-pana-traseu-spune-dan-sova.htm
    Mai bune sunt cele cu fonduri de la buget 😉
    PS Votati pe Ali-Baba, ca are numai 40 de hoti 🙂

  7. Exista deja calea ferata Pitesti -Valcea, aproape gata in 1989, lasata in paragina de atunci, neterminata chiar daca era vorba de costuri minime, si se poate lega la coridorul feroviar Constanta-Ungaria, cu investitii minine(sub 10%) din costul unei constructii noi. Uitati si articol despre ea:
    http://www.ziarulprofit.ro/index.php/exclusiv-lucrarile-la-calea-ferata-valcele-ramnicu-valcea-ar-putea-fi-reluate/
    Astia chiar au ceva cu partea asta a tarii…altfel nu se explica….exceptand coruptia si cat de mult pot fura dintr-o parte si cat din alta. Dar ce sa mai vorbim de inteligenta si omenie, atata timp cat, ieri, astia alesi de prostime au incercat sa legifereze hotia, pazaindu-si spatele, si sa-si scoata creditorii si aliatii din puscarii. Se numea lobby parca, nu!? Eu il numesc tot trafic de influenta!!!
    PS Calea asta ferata e o minunatie din toate punctele de vedere….o priveliste dementiala cu niste viaducte imense de mai vezi prin filme….zac nefolosite de atatia ani, iar cel care a a considerat necesar ca ea sa existe, in total dezacord cu astia de azi, zace tot de atatia ani in pamant, iar acum, culmea, oamenii au ajuns sa-l regrete pe el si pe cam toate intentiile si proiectele lui de odinioara….considerandu-le inca de actualitate si foarte necesare pentru tara. E tare trist ce sa intampla…. 🙁

  8. Absurd îmi pare procesul de închegare a transportului în Transilvania. Timișoara – Sibiu – Pitești e de bază. Apoi legarea Clujului, Sălajului, Bihorului și Mureșului pe Alba sau Sibiu.
    Traseul spre Moldova e total ne-economic încă, prioritar e legarea industriei din Muntenia și Transilvania de culoarul de export produse.
    Timișoara – Sibiu s-a aproape făcut, legătura cu A3 (Câmpia Turzii, Cluj și continuare prin județele Sălaj și Bihor – Satu Mare) e în meditație profundă, dar anii trec neiertători…

    Treaba o văd așa: e o luptă între conservatori și moderniști. Primii nu înțeleg să renunțe la trecutul/prezentul sigur (pentru ei și acoliți) și vor prelungirea suptului mult din puțin. Ceilalți vor să avanseze treaba ca să aibă din ce se înfrupta pe termen mediu. M-aș bucura chiar cu victoria porcilor, în variantă modernă. De aici optimismul diluat pe care l-am afișat.
    Oricum, dacă nu schimbă stratagema, pierd toți și noi cu ei.

    • De obicei autostrazile se fac acolo unde exista trafic mare.
      Legarea Transilvaniei de Moldova nu are cum sa fie economica si rentabila acum si, de asta, nu va gasi finantare europeana / guvernamentala.
      Asta-i si motivul pentru care am vorbit despre concesionare catre un executant capabil sa o faca ieftin si repede. In momentul in care o faci, cu conectare spre Rep.Moldova si Ungaria, poti atrage incasari din tranzitul dintre Moldovele amandoua, sudul Ucrainei si Ungaria, Austria etc. In cazul asta ar actiona ca factor catalizator pentru dezvoltarea zonelor traversate (valoare turistica, forta de munca ieftina pentru investitori straini)

      • Corect, la partea cu dezvoltarea, eroule, de aceea scriam de terminarea rutelor acolo unde AMU NI e trafic, unde produc ceva și ajută.
        Stupid e să le faci munte-mare din Bucureșci. De la Cta spre Argeș-Pitești și – Sibiu și Timișoara TREBUIE acum și în viitor!
        Asta se numește strategie și are implicații pozitive.
        Poate îmi scapă ceva, dar esența e clară.

    • @Flogger

      „Treaba o văd așa: e o luptă între conservatori și moderniști.”
      „Conservatori” si aaaaaaa…”modernisti” 🙂 🙂 zici bre?

      Hai ca aici ai dat-o in „ancorat in sinergia faptelor, recursul la universalitate nu eludează meandrele concretului.” 🙂

      Nu-s nici conservatori nici modernisti, doar hamesiti. Si dupa aia hamesitii se impart in hamesitii din gasca aia sau hamesitii din gasca ailalta si pe urma gastile cu subdiviziunile de rigoare. Ce termen scurt/mediu, de supt vor toti sa suga indefinitely.

      Problema e ca de fapt o sugem numa’ noi 🙂

      „De aici optimismul diluat pe care l-am afișat.
      Oricum, dacă nu schimbă stratagema, pierd toți și noi cu ei.”

      Asta nu fu constructiv, pai se poate stimabile 🙂 ? Pai se poate?!

    • bre in Romania nu exista curente politice ca aia care chiar au potential pentru asa ceva nu sunt promovati.

      Singura exceptie a fost Coposu in rest is praf toti.

      Basescu fost sef de vapor, Blaga fost vames, MRU fost activist se dau de dreapta…. N-au muncit o zi la privat. Au trait toata viata la stat si iti fac teoria dreptei.

      Pana la urma pentru ce iti trebuie ideologi ca furatul nu necesita multa minte?!

      Iti trebuie doar sorici gros dupa ce imparti spagile colectate de la paduri vama si alte surse sa vii sa faci declaratii despre mersul luptei impotriva coruptiei la televizor….

    • Bre or fi politicieni modernisti si conservatori pentru electoratul impresionist dar iti repet cu putin iluminism te desprinzi mai usor de vizunea matale cubist dualista si o sa vezi ca e aceeasi cloaca politica din perioada antebelica din perioada interbelica cu un iz puternic bolsevic.

  9. Nu avem nevoie de autostrazi , voi nu intelegeti implicatiile strategice. Ne trebuie drumuri cat mai putine si pline de gropi ca sa nu existe culoare favorabile unor invazii dinspre Bulgaria si Ungaria. Conducatorii nostrii sunt vizionari, nu pot fi intelesi de mintile simple. Acum nu ne dam seama dar peste ani urmasii ne vor fi recunoscatori. Amin !

  10. Mai aveam eu o propunere, mai SF decat aia din nord, dar nu vroiam s-o spun.
    Acum, ca m-am enervat, o trantesc si p-asta:
    Daca tot se ofera chinezii sa faca autostrazi si cai ferate hai sa le propunem sa faca o magistrala (autostrada + CF) pe traseul Odesa-Izmail-Tulcea-Constanta-Varna (de aici intra pe autostrazile bulgaresti).
    Ar fi cea mai scurta cale pentru marfurile si pasagerii/turistii care vor sa ajunga din sudul si centrul Ucrainei si din RUsia catre peninsula Balcanica si Istambul.
    Desigur, e un SF pentru ca ucrainenii ne privesc ca pe potentiali invadatori si nu vor accepta un asemenea proiect. Ai nostri se chinuie de ani buni sa faca un punct de trecere cu bacul intre Isaccea si Orlovca iar vecinii nu si nu. Probabil ca proiectul ar putea deveni fezabil dupa recuperarea Bugeacului. :-))))

    • @Eroul,

      Cate marfuri vezi matale circuland pe autostrada aia cand cred e mai ieftin cu baporu…

      Iar trafic consistent de turisti pe directia Tulcea, Izmail, Odessa doar daca ai invadam pe ukrainieni…

      Si ai vezi tu pe ukrainieni lasandu-i pe chinezi sa ne faca noua autostrazi prin Ukraina 🙂

      Vorba ta, proiectul ar putea deveni fezabil doar dupa recuperarea Bugeacului 🙂 adica …mai incolo…

      Si asta numai daca or castiga modernistii aia ai lui Flogger…

      • Doar de dragul discutiei pentru ca nu va fi realizabila prea curand, din motivele pe care le cunoastem amandoi:
        Traseul, pe uscat, intre Odessa si, sa spunem, Istambul este doar cu putin mai lung decat cel pe mare (a se vedea profilul tarmului Marii Negre).
        Transportul naval este mai ieftin dar trebuie sa luam in calcul ca, pentru distante scurte (cum ar fi traversarea Marii Negre N->S), ponderea timpilor de incarcar/descarcare in total timp de livrare este mult mai mare si, impreuna cu viteza redusa de transport, anuleaza avantajul pretului scazut.
        Sa luam un caz: Presupunem ca trebuie livrate marfuri containerizate din Ucraina la Istambul:
        1. Cu vaporul: vine vagonul sau tirul cu containerul la Odessa, face manevrele pentru a ajunge la dana de incarcare, se fac formalitatile vamale,containerul este incarcat pe nava dar nava pleaca doar dupa ce a terminat incarcarea tuturor marfurilor. Apoi nava face manevrele de plecare, iese in mare si se deplaseaza spre Istambul, cca 600 km, cu 18-20 Noduri (33-37 km/ora), ajunge in zona, e preluat de pilot, efectueaza manevrele de acostare, incepe descarcarea, se descarca si containerul nostru si se trece pe vagon sau TIR, se fac formalitatile vamale iar containerul pleaca spre destinatie;
        2.Transportul cu TIR-ul sau cu trenul:
        Vine TIR-ul, intra pe autostrada si pleaca spre Istambul, cu opriri pentru control la frontiere pentru formalitatile vamale. Traseul masoara cca 800 km pana la Istambul. Similar pentru tren, cu observatia ca, daca nu vine garnitura gata formata, se poate pierde ceva timp pentru triaj la Odessa.
        Ca timp:
        Pentru vapor o jumatate de zi incarcare, 1 zi manevre de plecar+traversare+manevre sosire, o jumate de zi descarcare. Total 2 zile, fara formalitatile vamale.
        Pentru TIR: 12-13 ore de la Odessa la Istambul, fara timpii de control la frontiere.
        Pentru tren, probabil o zi intreaga fara formalitati vamale.
        Ce deducem de aici:
        Marfurile cu cantitati foarte mari si valori unitare mici (cereale, minereuri etc etc) vor merge cu vaporul.
        Marfurile cu valoare adaugata mai mare (produse industriale, bunuri de larg consum etc etc) vor merge cu trenul sau cu TIR-ul, in functie de cantitatea de livrat si de urgenta transportului.
        Pentru transportul de persoane (autocar sau tren) timpii de transport vor fi undeva la 12-13 (mai putin cu un tren rapid 150km/h) ore Odessa-Istambul, permitand micul comert de weekend chiar si din Odessa (o zi drumul dus-intors, o zi pentru cumparaturi, plus ca poti sa pleci de vineri dupa amiaza. Chiar si pentru turism de tip break-out Odessa, Constanta, Varna si chiar Istambul devin interesante. In sezonul estival se poate realiza o miscare mult mai buna intre statiunile de pe coasta de vest a Marii Negre.
        Sigur, e doar teorie pentru ca avem, pana atunci, multe probleme de rezolvat cu ucrainenii.

  11. chestia cu autostrazile e simpla
    a 1 sau coridorul 4 de la nadlac ,sibiu ,pitesti ,bucuresti (a 1) ,cernavoda ,constanta e prioritara
    de ce ?
    nu numai ca o cere dacia ,sau ford ,sau altii
    e agreata la finantare de ue ,are termene concrete etc
    adica un timp in care se realizeaza(teoretic) foarte realist si nu in visele unora
    sunt alte tronsoane pe a 3 si spre lugoj calafat ,etc care pe care ue le agreeaza si ar intra si ele la finantare
    deci astea ar fi prioritare si ar fi sustinute si prin looby ,etc ,inclusiv la bruxelles si nu de ai nostri ,ci de ai lor ptr ca si ei le necesita
    astea ar fi cele mai realiste si prioritare

    dupa aia e concesiunea de la ploiesti la brasov ,inclusa in a3 ,care in teorie s-ar face pe banii unui concesionar(banca,constructor) si sigur „beneficiaza” de un lobby foarte agresiv in favoarea ei ptr a obtine conditii cat mai favorabile ,atat de la statul roman cat si de trafic
    -avantaj :fiindca se face pe banii constructorului (bancii),probabil termenele se vor respecta si se va da in circulatie foarte repede(in nici un caz nu va fi facuta la standardele de pe a 1 -foarte inalte de altfel ,in comparatie si cu alte autostrazi europene ,ptr ca practic constructorii vor vrea ceva durabil ,dar nu vor da bani inutil de la ei din buzunar)
    -dezavantaj: a 3 nu are decat un tronson la cluj si unul ce il leaga de bucuresti si dat fiind cum guvernantii nostri respecta termene etc,sigur se va impiedica si deserveste mai mult un scop turistic(cu toate ca brasovul e un centru industrial si e importanta ,mai ales din prisma racordarii lui cu centrele industriale din mijlocul tarii)
    acum ai nostri vor sa lege sibiul de brasov si sa impace si capra si varza(dar e de vazut „experienta” psd-ului in a negocia termene favorabile ptr noi ,cum a fost in negocierea cu bechtel),ramane de vazut daca ue agreeaza( la nivel personal ptr mine ptr ca e varianta ce mi-ar conveni cel mai mult,dar continui sa sustin ca varianta cea mai buna ar fi sibiu pitesti ,datorita finantarii si fiind agreata de ue, pe langa dacia etc)
    totusi tind sa cred ca va fi mai greu si mai scump de construit pe sibiu brasov(doar prin munti) decat pe sibiu pitesti(partial prin munti) si restul e doar o „gogoasa” de la guvernanti

    acum spre moldova ,exista europeanul spre iasi ce trece prin buzau ,care are 2 benzi pe sens ,e foarte bine intretinut
    eu nu inteleg de ce nu se incearca transformarea lui intr-un drum expres „la standard de autostrada”
    sa ma exemplific: in spania sunt o multime de astfel de drumuri ( de ex: nationalul 1 madrid burgos),care in fapt sunt niste autostrazi ,construite peste unele nationale existente,cu 2 benzi pe sens ,banda de urgenta ,mediana despartitoare si incorporari ,iesiri denivelate fara intersectii,rotunde etc
    adica o autostrada ,dar fara limitele ei de constructie gen;inclinari,rampe ,latime specifica benzi si banda de urgenta
    permite viteze specifice de 120 km la ora ca in cazul autostrazilor(130 la noi),cu limitari in punctele critice(gen urcari coborari si curbe mai stranse)
    presupune un cost de constructie mult mai mic(construiesti pe o baza existenta) si fara „limitarile” legislatiei unei autostrazi clasice
    odata facuta asta ,ar fi usor sa legi si galatiul pe acelasi tip de drum,pe aceeasi baza existenta( se justifica perfect la cifrele de trafic etc) si din pct de vedere a sigurantei circulatiei,comoditatii e aproape la acelasi nivel cu autostrada
    la fel legi craiova de pitesti
    orice autostrada care sa traverseze carpatii orientali si sa se lege de a3 nu se justifica din cauza traficului prea mic si dificultatii constructiei (cine a vizitat zona stie de ce vorbesc)
    restul sunt aiureli ale baronilor locali care nu au nici un fel de finantare ,nici nu exista vreo vointa ferma de a fi duse la capat
    pe aceasta baza se pot conecta in viitor celelalte orase la reteaua de autostrazi
    si scopul nu e sa treaca autostrada „prin oras” ,sau prin poarta ,ci sa treca una macar la 100-150 km de orasele medii si prin orasele mari mai aproape ptr a putea prelua traficul de medie ,larga distanta

    • Exact asta spuneam si eu cu drumul expres, faci mult mai multi km de aceeasi bani cu o pierdere de viteza de doar 10-20 km/h.

      • @Marius Zgureanu
        Tare ma tem ca reluam o discutie veche de vreo 20 de ani, discutie care ne-a adus in aceasta situatie. Adica fara autostrazi si fara drumuri expres.
        Toata Europa civilizata circula pe autostrazi, iar noi inca ne mai gandim daca avem cu adevarat nevoie de ele.
        Oare care este vina noastra ca natiune pentru inapoierea aceasta in raport cu vecinii nostri occidentali?
        Eu sunt intr-o situatie fericita. Stau in Arad. Arad-Timisoara este functionala de anul trecut. Ungurii lucreaza la tronsonul Mako Nadlac, iar oricum Arad-Viena se face in 5, maximum 6 ore..
        Dar oricum…

        • drumurile expres la care ma refer eu sunt practic niste autostrazi fara toate „limitarile” ei (de constructie, sau mai bine zis standarde)
          si sunt foarte raspandite in toata europa
          am mers prin italia si de exemplu o autostrada construita nu stiu cati ani in urma ,nu reuseste sa aiba standardul unui asemenea drum expres
          adica ,incorporari,iesiri extrem de scurte ,in multe cazuri cu curbe cu raza mica (intre 5-10 metri)si unghi de chiar 90 grade(te face ca atunci cand iesi de pe autostrada ,de la 130 la ora sa pui la proba franele masinii sa reduci in 70 metri pana la 40 ca sa te inscrii si sa-i „bataii” bine pe pasageri).
          la fel incorporarile ,acelerezi la maxim ptr a te putea incadra in ” a teia” la 70 pe ora (limita minima ptr autoturisme pe autostrada)
          la fel benzile de urgenta,au latime foarte mica
          dar ,ei au fost limitati de relief si standardele erau altele
          la noi in schimb autostrazile au un standard foarte bun(banda de accelerare ,incadrare foarte lunga,raza curbelor foarte mare,banda de urgenta lata,urcarile ,coborarile cu inclinatie foarte mica)
          de aceea ne ies si mai scumpe
          dar e bine ,pe principalele coridoare sa fie asa(a1,a2,a3 si variantele de legatura intre ele)
          totusi ptr upgradarea retelei si racordarea la aceste coridoare nu e necesar sa le faci pe toate asa
          dar ,un drum expres ,cu 2 benzi pe sens ,cu incorporari ,iesiri cu supranivel,subnivel cu sensuri giratorii la capetele incorporarilor,iesirilor(varianta simpla si ieftina ptr traversarea drumului-ma refer la trafic,nu piietoni),banda de urgenta mai ingusta poate fi usor facut pe anumite portiuni prin upgrradarea retelei existente
          de ex: spre iasi,intre braila-galati(dau exemple cunoscute si circulate de mine)
          drumurile respective au 2 benzi pe sens(1 intre braila galati ,dar destul de lata si cu posibilitate de latire)
          deci o upgradare e posibila ,prin instalarea unei mediane despartitoare ,construirea incorporarilor si iesirilor cu respectivele schimburi de ses (la alt nivel-pod pe deasupra sau trecere pe dedesubt-mai improbabil dar se poate ptr a pastra inclinarile unde se impune)
          si obtii drumuri expres cu un profil tipic de autostrada,cu viteze medii ptr autoturisme de 120 (cu limitari la 100-80 pe alocuri),cu confortul tipic conducerii pe autostrada(unde nu ai intersectii la nivel, pericolul cel mai mare ptr viteze mari)
          repet ,sunt foarte tipice aici si practic sunt la acelasi standard cu autostrazile mai vechi de prin italia
          dar ,prioritar raman coridoarele existente la standardele existtente,astea fiind doar ptr racordarea la reteaua principala

        • Si eu in Timisoara, dar nu e suficient pentru restul tarii.
          Discutia e reluata pentru ca astia la fiecare 2-3 ani se razgandesc cu proiectele, evita cu mare abilitate fondurile europene, umfla preturile si nici macar niste drumuri nationale, expres pe anumite portiuni, nu vor sa faca!

          De-aia!

          • @Marius Zgureanu
            Adica vrem drumuri expres pentru ca politicienii nu vor autostrazi?
            Dar daca politicienii nu vor nici drumuri expres?
            Atunci noi ce vrem..?

            • Nu, eu vreau drum expres pentru ca:
              1.) va fi disponibil mult mai rapid, rezolvand in 2-3 ani in proportie de 70-80% o problema devenita urgenta. Drumul expres este largirea sectiunilor de drum national.
              2.) imi creste simtitor viteza de deplasare fara sa platesc taxa de autostrada
              3.) fondurile alocabile sunt bine mai reduse, cu impact mai mic in buget
              4.) autostrazile oricum sunt facute din alte fonduri de la UE, acolo unde proiectele sunt acceptate pentru finantare

              Indiferent ca e vorba de autostrada sau drum expres, si mai urgent ar fi nevoie de inceperea lucrului la tuneluri care sa treaca Carpatii pe cel putin doua directii, daca nu chiar 3, ca sa usurezi si scurtezi timpul pierdut prin pasuri.

              Drumul expres nu exclude continuarea lucrului la autostrazi… desi se pare ca din nou lucrul la autostrada inseamna blocarea sectiunilor care au finantare UE asigurata si platirea a noi si noi studii de fezabilitate.

              • @Marius Zgureanu
                Daca vrei drum expres in locul autostrazii, atunci nu pot fi de acord.
                Argumentul ca ne multumim cu ceva substandard doar pentru ca din incompetenta si din alte cauze problema a devenit stringenta nu poate fi un argument pertinent.
                Daca se vor face si drumuri expres pentru a lega diverse culoare de autostrada, atunci e cu totul o alta discutie..

                • Tedy,
                  Poti sa nu fii de acord, dar „realistic” (asa cum o zice GSG9 prin Irlanda) vorbind, nu vei vedea oricum prea multi km de autostrada in urmatorii 5 ani.

                  Eu insa vreau sa circul in tara mult mai usor in urmatorii ani, nu cand oi ajunge la varsta de pensie (ca pensie IOC)! Vreau sa vad o imbunatatire in urmatorii ani, nu de fiecare data cand vreau sa merg in concediu sa plec spre Austria/Ungaria/Croatia, ca incolo e autostrada, dar nu spre locatiile turistice din Romania.
                  Ideea este sa incepi sa-ti ajuti turismul si traficul rutier acum, cee ce inseamna ca imediat sa incepi sa ai mai multe fonduri colectate la buget, din care sa-ti alimentezi lucrari la scara mai mare. Pe cand daca ramai blocat in lucru cu anii pe 4-5 portiuni de autostrada, nu toate legate cap-coada intre ele, fara tuneluri prin munti, ce-ai facut?!
                  Zero BARAT!

                  • Sper ca e mai clar acum unde bat eu…

                    In plus, daca pe alti producatori auto sau de piese, sau de ce-o mai fi, ii mai pui sa astepte 5-8 ani pana sa poata iesi pe autostrada spre UE… pe cand ai terminat ultimul tronson o sa constati ca aia au plecat de cativa ani de aici.

                • @Marius Zgureanu
                  Drumul expres inseamna ingroparea conceptului de autostrada in Romania.
                  Intrebare.
                  De ce drumurile din vest sunt atat de proaste?
                  Drumurile din Bihor sunt praf. Unele portiuni de drum din Arad sunt impracticabile.
                  cele din est sunt mult mai bune. De ce?

                • @Marius Zgureanu
                  Am fost cam prin toata Europa de Vest. Predomina autostrazile de departe..

                • @tedy
                  legat de ultimul comment
                  total de acord

                • Iata si ritmul in care se executa aceste autostrazi:
                  http://www.ziuaveche.ro/actualitate-interna/autostrada-arad-nadlac-mai-aproape-de-finalizare-201559.html

                  Deci pt. Arad Nadlac mai sunt in lucru 2 tronsoane, blocate pana acum de contestatii, care trebuiau deja sa fie gata dar vor fi gata doar in 2015, adica pest 2 ani. Deci daca suntem norocosi, abia la sfarsit de 2015 putem circula Nadlac-Lugoj fara oprire. Doar atat! Pai treaba e asta?!

                  „Lucrările la tronsonul Nădlac – Arad ar fi trebuit să fie finalizate deja, dacă nu erau întârziate de falimente, încălcări de contracte, rezilieri și proceduri noi de licitație. În cel mai fericit caz, lotul 1, de 22 km, ar putea fi finalizat în 2015.

                  Lotul al doilea, de 16,6 km, se află într-o fază mai avansată (circa 80%), însă există unele probleme cu conservarea lucrărilor. Guvernul nu a organizat încă o licitație pentru atribuirea continuării lucrărilor, iar finalizarea acestui lot este incertă, deși după o eventuală reluare a lucrului acest segment de autostradă ar putea fi finalizat mai devreme de un an.”

              • eu nu spun de inlocuirea autostrazii cu drumul expres ptr ca e neproductiv(peste n ani trebuie sa inlocuiesti etc)
                ci ,dupa harta propusa ,pare ca umplem romania de autostrazi
                ori nu mi se pare necesar
                cu a1 si a 3 ,daca se finalizeaza ai 2 culoare de iesire din tara la standarde foarte bune si daca se face centura sud ai legatura dintrr-un colt al tarii in celalalt pe autostrada(la standardul impus)
                in schimb,chiar de vor sa faca autostrada inspre moldova( varianta veche tg mures iasi)prin munti mi se pare total fanteziista si vom sta sa ne uitam la proiecte pe hartie
                la fel ,daca ne punem sa facem autostrazi sa legam orice orass de 150000locuitori pe autostrada ,poti ajunge in cazul spaniei ce au facut aeroporturi in orase asa mici fara sa se intrebe cine le va folosi si acum nu gasesc cui sa le vanda (si populatia plateste diferenta dintre pretul de constructie si cel de vanzare)
                stim ca sunt autostrazile care „sunt in curs” si pe astea nu le schimba nimeni ,dar in viitorul apropiat se pot upgrada unele drumuri ptr a rezolva o problema stringenta
                daca ue ar accepta la finantare sa spunem bucuresti bacau iasi ,atunci nu mai are loc discutia ,poate se are in vedere si o racordare ulterioara a republicii moldova
                fara a fi un exempu neaparat ,modelul dezvoltarii infrastructurii de aici e cam asa
                6 autostrazi concentrice ce unesc extremele tarii si trec prin madrid(care are trei inele -centuri-,2 trec prin afara si una precum inelul median a lui ooprescu)-astea dupa iesirile ,intrarile in orase (aprox 60 km) sunt cu plata
                dupa aia sunt comunitatile care ar fi echivalentul macroregiunilor de la noi(care ar fi cu descentralizarea),care au unit sau construit variante ce convin nevoilor locale(aici sunt principal drumurile expres fiinde mai ieftine ,usor de facut de comunitati)
                si dupa aia e bomboana de pe coliva infrasstructurii spanish(si modelul de neurmat),avand bani garla de la ue s-au pus sa faca radiale in concesiune (parteneriat public privat)
                radialele sunt partial paralele cu unele autostrazi ,sunt total de plata la un standard foarte inalt ,ce permit viteze foarte mari si unesc in principal unele zione turistice de forma directa
                pe astea din urma ,pe care nu le folosesc transportistii de loc,nu mai circula acum mai nimeni ..si bani…??
                la noi nu cred ca merge dezbaterea cu ce e mai util (ce e in plan si ce se face momentan),totusi nu cred nici in varianta ca acum facem pe valea oltului ,ca facem legatura doar prin sibiu brasov etc
                si oricum trebuie sa ne bucuram si sa vedem ce fac si colegii de la sud si de la vest ptr ca autostrazile noastre fara o continuitate pe a lor sunt degeaba

                • Da, nici eu nu ma refer ca una s-o inlocuiasca pe alta. Nici in tarile unde exista autostrada si drum expres pe aproximativ aceeasi directie, nu o inlocuieste una pe alta… rutele nefiind exact aceleasi.
                  Vreau si eu sa vad macar o autostrada terminata in urmatorii 3-4 ani (adica tranzitand tara de la o frontiera la alta)… iar peste ani poate o alta. Cert este ca nu putem sa umplem tara de autostrazi iar restul directiilor fata de cele 1-2 axe majore pot fi suplinite de drumurile expres de care vorbeam…

                • Nu as avea nimic cu drumurile expres daca as fi intr-o tara izolta, non UE, care nu ar avea fonduri europene si care ar incerca sa rezolve o problema cat mai ieftin. Insa sa renunti la autostrazi finantate din fonduri UE ca sa faci drumuri expres pe banii tai, asta e cel putin o crima..
                  Noi suntem contemporani cu ceea ce se intampla si avem opinii extrem de critice. Sunt insa curios ce vor scrie istoricii despre vremurile astea… Oare ca in trecut ca am fost asupriti si furati de catre marile puteri, sau ca suntem incapabili de o guvernare cat de cat decenta..

                  • Tedy, e nu am sustinut sa renunti la autostrazi, mai ales ca acolo ai peste 50% finantare UE, mergand pana la 90%.

                    Doar ca am nevoie si de altceva pe anumite directii, unde nu sunt alocate inca finantari UE sau nu vor fi in veci autostrazi.
                    Ce tot sustii chestia asta cu renuntarea la autostrazi ?!

                • @Marius Zgureanu
                  Uite de asta..

                  @Marius Zgureanu
                  Daca vrei drum expres in locul autostrazii, atunci nu pot fi de acord.
                  Argumentul ca ne multumim cu ceva substandard doar pentru ca din incompetenta si din alte cauze problema a devenit stringenta nu poate fi un argument pertinent.
                  Daca se vor face si drumuri expres pentru a lega diverse culoare de autostrada, atunci e cu totul o alta discutie..

                  Marius Zgureanu
                  Post Time 12 decembrie 2013 la 17:31 –
                  Tedy,
                  Poti sa nu fii de acord, dar “realistic” (asa cum o zice GSG9 prin Irlanda) vorbind, nu vei vedea oricum prea multi km de autostrada in urmatorii 5 ani.

                  • Pai ce-ti ziceam eu e ca autostrada avanseaza prea lent pentru ca nu reusesc sa atraga fondurile si sa faca niste licitatii ca lumea. Si nu am de gand sa astept 15-20 de ani ca sa avem 2 autostrazi pe care se poate circula ca lumea.

                    De aia trebuie sa vii cu un plan paralel, al drumului expres. Evident ca nu faci acum un drum expres Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti, pentru ca ai sanse ca in viitorul apropiat sa termini autostrada pe acolo.
                    Daca ne gandim insa la o magistrala a Vestului Timisoara-Arad-Oradea-Satu-Mare-Baia Mare, una a Estului Dorohoi-Botosani/Suceva-Iasi-Galati sau la propunerea de autostrada Targu-Mures -> Iasi, sau la un drum care sa lege Timisoara-Drobeta-Craiova-Bucuresti, eu cred ca e mai bine sa demarezi un proiect de drum expres.
                    In plus sunt deja anumite portiuni de national unde terasamentul e atat de lat incat daca ai reduce putin de tot latimea benzii ai putea adauga 1 sau chiar 2 benzi cu minim de efort. La asta ma refer.

    • „acum spre moldova ,exista europeanul spre iasi ce trece prin buzau ,care are 2 benzi pe sens ,e foarte bine intretinut
      eu nu inteleg de ce nu se incearca transformarea lui intr-un drum expres “la standard de autostrada””

      DN2/E85 chiar e drum expres și nu are 2 bec prin localităținzi de mers pe sens ci doar o bandă jumătate, adică cum e mai rău. Și nu trece prin Iași ci prin Suceava și iese din țară pe la Siret.

      Încă un aspect. Oricît ai lărgi și moderniza drumurile naționale actuale există un mare impediment: trec prin localități.

      • Chiar si la localitatile mai mici, se poate face centura care nu e mare lucru, localitatea fiind mica. In Franta pe nationalele importante, asa s-a procedat acolo unde s-a putut.

      • nu incercam sa explic ceva „tinand cu dintii de un aspect,solutie”
        imi exprimam o opinie
        acum ,nu stiu clasificarea drumurilor la noi ,sau daca exista un standard si clasificare uniforma(legat de drumul expres)
        pe cel mentionat am mers de multe ori ,si chiar de e 1,5 cum spui e destul de ok (partea naspa e ca invita la depasiri si e cam periculos ptr ca unii risca prea mult)
        problema expusa in final de tine ,nu prea e o problema sau ca nu are solutie
        adica aici (si in italia si in alte tari) multe autostrazi (nu cu regim sau drum expres etc)trec prin localitati si nu e o problema(adica nu in totalitate),o fac cu regim de autostrada urbana ,ai limita de viteza la 100 pe acea portiune etc
        se fac 2 sau trei supratraversari ptr traficul local, la care se unesc schimbarile de sens etc
        adica ,ma refer ,ca acolo unde se poate exista solutii,nu propun in nici un caz ..”ideea de hai sa abandonam autostrada ,ca e mai buna aialalta”
        ci trebuie stabilite prioritati si solutii pe anumite termene
        chiar de exista o anumita „densitate” pe aceste rute ,in unele cazuri se poate ocoli ,construi de la 0 ,pe unele se poate suprapune
        dar e necesara o „actualizare” a standardelor de drumuri odata cu regionalizarea(cu toata paranoia unora ,reorganizarea tocmai asta ar trebuie sa produca,o concentrare a resurselor ptr infrastructura ,de toate categoriile)
        la noi e putin alandala si in general facut ,construit cum i se pare oricui(de la drumuri comunale ,locale- am vazut construite la noi intr-un sat cu 20 de case varianta ocolitoare la un standard mai bun decat unele nationale de tranzit,si unele nationale care sunt o banda de asfalt fara demarcatie intre ele ,-ma refer la constructii noi)
        aici spre ex e destul de simplu,sunt pe tipuri
        -radialele(autostrazile de rang mai inalt ,ce unesc doar localitati importante ,sunt in gen construite in ppp,sunt de plata si in general ocolite de toata lumea mai putin in perioada vacantelor de vara)
        -autopistas(autostrazile de la noi,echivalentul)(cu toate ca sunt la un standard inferior de constructie, sunt partial de plata)
        -autovia(similar constructiv cu autostrada, dar fara limitarile privind latimea benzii,inclinarea si raza curbelor).astea eu incerc sa le „asimilez” cu drumurile expres de la noi si as vrea sa fie la fel(sunt fara plata si cum am spus nu inlocuiesc culoarele de transport ci le complementeaza acolo unde se impune)
        dupa aia incepe clasificarea drumurilor „normale”
        fara sa fiu expert ,deci nu stiu exact cine se ocupa de ele si clasificarea stricata(ptr ca unele „autovia” sunt in „grija” comunitatilor si sunt drumuri nationale -echiv dn-urilor la noi-care sunt ale echiv cnadr-ului nostru ,dar sunt la standard „normal”,fara mediana despartitoare si cu intersectii la nivel)
        nu le pun ,ptr ca …consider solutiile adoptate aici neaparat mai bune,ci ptr cred….ca ai nostri ar trebui sa se inspire din multitudinea de solutii si variante ptr a elabora pe termen mediu si lung o strategie care sa ne convina noua,strategie ce trebuie permanent „upgradata” ,dar la nivel practic nu pe hartie,..ptr ca nimeni nu sta pe loc

  12. Nitel off-topic, din emisiunea lui Sabin Gherman:

    http://youtu.be/CGiN29jYH8o?t=35m

    De asta ce parere aveti? Propaganda SG de luni pana joi la 19:30.

  13. Se pare ca palaria parlamentarilor romani a fost prea mare pentru capetele lor seci. Au inceput sa dea inapoi cu legilea alea miselesti, dupa ce occidentul a sarit pe ei…la propriu si la figurat.
    http://www.gandul.info/politica/interventie-de-urgenta-a-germaniei-frantei-olandei-si-marii-britanii-in-parlament-ambasadorii-au-cerut-explicatii-pentru-codul-penal-ponta-nu-am-stiut-de-lege-trebuie-rediscutata-11760261

  14. off topic, stie cineva ce se intampla cu Focus Blog?

  15. uite ca e si UE buna la ceva.mai tempereaza pornirile dictatoriale ale politrucilor.

  16. Mai tragem o ”liniuta ” Sefu ? Mie cam asta imi inspira ”programu” . Pana la urma parca vad ca va ramane tot un petec de hartie platit inutil cu o caruta de bani .:”we agree” …,sau cu terenuri agricule , cum e la moda dupa jenuarie , daca nu navalesc cumva cinejii .
    Problema cu S.G. este foarte buna , omul chiar e important ! Cu cat mai mult rating aduc cei de genul lui , cu atat mai proasta si corupta inseamna ca e guvernarea si starea de spirit a ”natiunii ”! E un rau necesar , si faptul ca ajunge sa fie discutat si dezbatut ,in loc ca nimeni sa nu-l bage in seama [uneori mai umfla si chestii bune ,pana nu vorbeste de autonomie ,apoi o taie omu …la ce-l doare -mde $ ..] semnifica doar starea de dezorientare si dezbinare indusa de ”liniutarii de pe harta ”de care profita jupanii , alta data urmariti si pt. legaturi cu ”agenturili straine ” .

    • Auzi, da’ pentru desene cu tancuri, avioane si alte SF-uri, vorba lui GSG9, nu putem lua si noi niste milioane de euro de la MAPN?

      Macar sa le puna in vitrina sau pe post de vitraliu la fereastra, cand se uita ministrul si conducerea MAPN pe geam sa zica – „iete ce bine dotati suntem!” 🙂

  17. ha , ha , chiar mi s-o facut pofta ,Marius ,de ceva designuri de tancuri , mai am ceva schite da’ tre sa mai rafinez cate ceva … poate reusesc de mos, asa sa arate bine , in loc de cadouri .
    In rest , io cred ca tre sa ne luam noi banii invirstiti in guvern , adeca sa nu le mai platim o letcaie ,pe taxele lor , asa o luna , toata tara , in schimb sa-i investim intr-un cont sau intr-o banca nationala [ daca o mai fi ] care sa functioneze pe baza de proiecte si ajutorari spitale , industrii ,cultura etc , adeca sa-i distribuim noi , nu ei , si pe detectivi privati care sa-i monitorizeze pe ei si sa monitorizeze contul …o luna doar , asa de control [ asa , de S.F.].Italienii chiar incearca sa o comita …prinzand si banci sau companii externe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *