Evident că nu doar avioanele Gripen pot fi susținute pentru o anumită perioadă de timp în luptă folosind baze improvizate ci și alte modele, cum ar fi F-16MLU. Nefiind atenți la reclama Saab, sau neștiind deloc de ea, ucrainenii s-au apucat să-și împrăștie avioanele F-16MLU primite de la europeni pe unde au putut și cu această ocazie s-au și organizat pentru a putea să le susțină operațional.
Astfel, forțele aeriene ucrainene au primit vehicule pentru F-16 de la fundația caritabilă „Come Back Alive” care a anunțat cu ceva timp în urmă că a livrat forțelor aeriene două seturi de vehicule care să poată susține avioanele departe de bazele aeriene.
Aceste vehicule se ocupă de alimentarea cu combustibil, muniție, întreținerea aeronavelor la un nivel onorabil și de asemenea există și un post de comandă pentru pregătirea misiunilor.
Flota auto este compusă din vehicule 4×4 care să poată alimenta cu muniție avioanele, în acest sens sunt dotate și cu propria macara – 2 mașini, o mașină 4×4 atelier pentru verificarea și pregătirea munițiilor, la care se adaugă două pickup-uri 4×4 pentru transportul personalului, al sculelor etc.
Și nu discutăm aici despre vechicule militare 4×4 scumpe ci despre niște banale mașini de tonaj mic din familia Iveco Daily, des întâlnite și pe șoselele din România, plus două camionete pickup de la Peugeot.
La asta se adaugă un fel de centru de comandă care constă într-un camion MAN 6×6 și o remorcă banală, în total 10 vehicule. Totul pus la punct pe genunchi, încropit în grabă și uite că lucrurile funcționează și F-16 poate face și el ceea ce Saab susține că doar Gripen poate face…
Sunt un admirator al Gripen și am susținut achiziția acestui model de avion pe vremea când eram prost făcut grămadă și mai credeam că industria aeronautică românească mai poate fi resuscitată. Pe vremea când credeam că voință există dar avem nevoie doar de un mic imbold.
Ei bine, acum nu mai cred astfel de lucruri, nu mai suntem capabili nici măcar să carpim niște IAR 99, corupția și incompetența sunt deja la niveluri prea mari să mai putem face ceva, dar n-am crezut niciodată povestea Saab cum că Gripen C/D (la acea vreme) are costuri de zbor la 5000 de dolari ora și că poate zburda liber prin păduri și crânguri.
Dacă în materie de costuri cu ora de zbor nici acum nu știu, dar îmi aduc aminte cum cu mulți ani în urmă cehii au cerut slovacilor 50 de mii de dolari per ora de zbor ca să le execute serviciul de poliție aeriană, în schimb faza cu pădurea este marketing pur pentru gospodine și o să mă explic de ce cred asta.
Ca să susții că avionul tău a fost special proiectat să poată fi operat de pe piste improvizate, drumuri asfaltate de țară cu ajutorul a câțiva recruți trebuie să-mi prezinti și ceva cifre.
De exemplu, Saab ar trebui să spună că un F-16 are nevoie de 10 ore de muncă pentru întreținere la fiecare oră de zbor și o revizie în atelier la fiecare 50 de ore de zbor (cifre scoase din burtă), iar Gripen C/D are nevoie doar de 5 ore de muncă întreținere la ora de zbor și trebuie să intre în atelier la 100 ore. Mai trebuie Saab să ne explice cum că alimentarea cu combustibil, cu muniție, inspecția aeronavei după aterizare se poate face în 30 de minute la Gripen și este nevoie de 2 ore la F 16…
Și alte asemenea date, pentru că eu știu că acest sistem de descentralizare a forțelor aeriene nu este absolut nimic nou sub soare, era practicat încă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, sovieticii și americanii, ca și europenii îl foloseau și aveau echipe mobile de întreținere și alimentare pentru avioanele lor, vedem și astăzi cum se fac astfel de exerciții cu Rafale, Eurofighter și chiar F-35A, așa că nu-i nimic deosebit aici, iar dacă ucrainenii și-au pus pe picioare acest sistem descentralizat de luptă, folosind mașini banale de supermarket pentru asta și o mâna de tehnicieni, este clar că nu este un lucru pe baza căruia să-ți faci reclamă.
Dacă merge în cazul F-16, avioane vechi și care necesită probabil ceva mai multă atenție, este banal că va funcționa și în cazul Gripen C/D sau E/F.
GeorgeGMT
