Evident că nu doar avioanele Gripen pot fi susținute pentru o anumită perioadă de timp în luptă folosind baze improvizate ci și alte modele, cum ar fi F-16MLU. Nefiind atenți la reclama Saab, sau neștiind deloc de ea, ucrainenii s-au apucat să-și împrăștie avioanele F-16MLU primite de la europeni pe unde au putut și cu această ocazie s-au și organizat pentru a putea să le susțină operațional.
Astfel, forțele aeriene ucrainene au primit vehicule pentru F-16 de la fundația caritabilă „Come Back Alive” care a anunțat cu ceva timp în urmă că a livrat forțelor aeriene două seturi de vehicule care să poată susține avioanele departe de bazele aeriene.
Aceste vehicule se ocupă de alimentarea cu combustibil, muniție, întreținerea aeronavelor la un nivel onorabil și de asemenea există și un post de comandă pentru pregătirea misiunilor.
Flota auto este compusă din vehicule 4×4 care să poată alimenta cu muniție avioanele, în acest sens sunt dotate și cu propria macara – 2 mașini, o mașină 4×4 atelier pentru verificarea și pregătirea munițiilor, la care se adaugă două pickup-uri 4×4 pentru transportul personalului, al sculelor etc.
Și nu discutăm aici despre vechicule militare 4×4 scumpe ci despre niște banale mașini de tonaj mic din familia Iveco Daily, des întâlnite și pe șoselele din România, plus două camionete pickup de la Peugeot.
La asta se adaugă un fel de centru de comandă care constă într-un camion MAN 6×6 și o remorcă banală, în total 10 vehicule. Totul pus la punct pe genunchi, încropit în grabă și uite că lucrurile funcționează și F-16 poate face și el ceea ce Saab susține că doar Gripen poate face…
Sunt un admirator al Gripen și am susținut achiziția acestui model de avion pe vremea când eram prost făcut grămadă și mai credeam că industria aeronautică românească mai poate fi resuscitată. Pe vremea când credeam că voință există dar avem nevoie doar de un mic imbold.
Ei bine, acum nu mai cred astfel de lucruri, nu mai suntem capabili nici măcar să carpim niște IAR 99, corupția și incompetența sunt deja la niveluri prea mari să mai putem face ceva, dar n-am crezut niciodată povestea Saab cum că Gripen C/D (la acea vreme) are costuri de zbor la 5000 de dolari ora și că poate zburda liber prin păduri și crânguri.
Dacă în materie de costuri cu ora de zbor nici acum nu știu, dar îmi aduc aminte cum cu mulți ani în urmă cehii au cerut slovacilor 50 de mii de dolari per ora de zbor ca să le execute serviciul de poliție aeriană, în schimb faza cu pădurea este marketing pur pentru gospodine și o să mă explic de ce cred asta.
Ca să susții că avionul tău a fost special proiectat să poată fi operat de pe piste improvizate, drumuri asfaltate de țară cu ajutorul a câțiva recruți trebuie să-mi prezinti și ceva cifre.
De exemplu, Saab ar trebui să spună că un F-16 are nevoie de 10 ore de muncă pentru întreținere la fiecare oră de zbor și o revizie în atelier la fiecare 50 de ore de zbor (cifre scoase din burtă), iar Gripen C/D are nevoie doar de 5 ore de muncă întreținere la ora de zbor și trebuie să intre în atelier la 100 ore. Mai trebuie Saab să ne explice cum că alimentarea cu combustibil, cu muniție, inspecția aeronavei după aterizare se poate face în 30 de minute la Gripen și este nevoie de 2 ore la F 16…
Și alte asemenea date, pentru că eu știu că acest sistem de descentralizare a forțelor aeriene nu este absolut nimic nou sub soare, era practicat încă din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, sovieticii și americanii, ca și europenii îl foloseau și aveau echipe mobile de întreținere și alimentare pentru avioanele lor, vedem și astăzi cum se fac astfel de exerciții cu Rafale, Eurofighter și chiar F-35A, așa că nu-i nimic deosebit aici, iar dacă ucrainenii și-au pus pe picioare acest sistem descentralizat de luptă, folosind mașini banale de supermarket pentru asta și o mâna de tehnicieni, este clar că nu este un lucru pe baza căruia să-ți faci reclamă.
Dacă merge în cazul F-16, avioane vechi și care necesită probabil ceva mai multă atenție, este banal că va funcționa și în cazul Gripen C/D sau E/F.
GeorgeGMT

https://www.youtube.com/shorts/LLbXkbK7EzA
https://www.youtube.com/shorts/kX1HqFTamOw
https://www.youtube.com/watch?v=dWTzVnvCnCo
https://www.youtube.com/shorts/7tGJN6zFf98
Apropo de capacitatea si vointa industriei nationale de aparare in sectorul aeronautic via IAR 99 SM. Au aparut informatii cum ca AerostaR vrea sa cumpere Avioane Craiova si Romaero. Poate ar merita un articol pe tema asta si variante posibile de salvare a industriei sau ce a mai ramas din ea.
PS Nu sunt sigur nici de faptul ca in caz de se se asambla Gripen la Craiova, AV performa astazi. Pur si simplu fara oameni, fara echipamente moderne si mai ales fara partea de proiectare ( INCAS), treaba nu merge bine.
https://www.defenseromania.ro/privatizarea-ultima-sansa-pentru-iar-99-soim-miscare-tectonica-in-industria-romaneasca-o-companie-interesata-de-avioane-craiova_637915.html
Privatizarea Avioane Craiova si Romaero Bucuresti catre Aerostar Bacau e singura optiune reala de-a avea si noi un jucator mic-mediu in industria aero globala.
Astia 3 impreuna inclusiv pot s-o puna usor de productia de drone de mici-medii, singurei sau legati la un proiect european.
Eu cred ca trebuie sa vina la pachet si cu INCAS. Lipseste cercetarea din veriga asta. Fara ea nu poti inova, iar fara inovare ajungi precum AV Craiova. Problema este ca INCAS, tot de stat apartinane, nu stiu cat performeaza si cat e sa fie acolo in ‘portofoliul’ statului si sa mai befeze o cerinta normala in lumea asta a noastra!
De-acord, subscriu.
Dmpdv INCAS poate sa puna relativ usor de un proiect de tip Geran3-Geran4, cu ajutorul unora (din tari din blocul UE-NATO) pentru repere unde n-avem competenta (cum ar fi zona de navigatie, atat GNSS cu protectie anti bruiaj cat si inertiala, productia de motoare) si sa ne folosim la ce ne pricepem si noi (sau e suficient de usor de realizat).
GERAN 3 cu motor cu reactie (motorete cu reactie, mai greu/scump de doborat), deja in productie, presupunem ca Geran4 este in faza de concept:
https://english.nv.ua/nation/russia-uses-new-geran-3-drones-to-target-ukrainian-fire-groups-isw-50508479.html
https://united24media.com/latest-news/new-russian-jet-drone-mimics-cruise-missile-and-its-already-hitting-ukrainian-cities-10315
Proiectul asta ar fi pe pe post de drona-lovitura sau drone de aparare; la cele de aparare avantajul fiind ca nu e nevoie ca drona sa aiba range de sute de km ci doar de cativa km + viteza mai mare decat drona-lovitura.
E f.f.f mult spatiu de inovat aci, fara sa fim ajutati de big-boyz (US, DE). In curand o sa se ajunga ca bariera intre drona si racheta AA sa se dilueze f f mult si preferabil sa plece toate din acelasi container lansator.
Ieri urmăream emisiunea pe proTV, românica ia liubliu tebea. Era despre armata finlandeză, cum se pregătesc soldații, în fine, compotul obișnuit al acestui post de televiziune. Doar că pe lângă multe alte chestii interesante, văd și ef trei’șcinciu cum se plimba pe șosea. Deci, dacă oprești cu un buldozer accesul bemveului condus de vreun cocalar, se poate face și pe șoselele noastre.
Buna gluma cu bemweu. Nu prea sunt glume pe seama lui.
1. Marea problema a operarii in „padure” e legata de ILS, sistemul de aterizare, de turnul de control.
Era si un banc, la sfirsitul stagiului militar un soldat e premiat in mod deosebit. I se cere sa spuna si el citeva cuvinte de despartire. „Da de ce am spus eu atita timp tren scos, flaps scos?”
Fara aceste sisteme pilotul e obligat sa aterizeze cumva dupa ochi, nu stiu citi mai sunt in stare de asa ceva, mai ales noaptea.
Evident presupun ca exista o sosea-pista potrivita tipului de avion.
2. Pregatirea dupa si inainte de zbor depinde masiv de misiuni. In misiuni de lupta nu e asa de simplu reinarmarea cu rachete, incarcarea tunului etc. Nu mai vorbesc de cazul in care apar defectiuni mai grave.
3. Mai toata lumea are masina, e cineva in stare sa spuna cit il costa ora de mers? Evident nu numai benzina, ci si intretinere, amortizare, asigurare, amenzi, etc.?
ILS nu prea. Exercitii de genul acesta sunt suplinite de sisteme mobile TACAN cum ar fi un MM-7000.
https://www.youtube.com/watch?v=4njL80MhoLU
https://www.youtube.com/watch?v=HWYLgEU_92M
Casa opereze de pe autostradă, trebuie să ai autostrada… însă până la autostrăzi noi ar trebui să putem opera mai întâi de pe aeroporturile civile.
Din acest punct den vedere, ar trebui ca pe fiecare aeroport civil să avem și o zonă dedicată pentru asemenea operațiuni.
Nu mă pricep însă cred ca suntem cam descoperiți pe zona de Nord și Nord Est… Bacăul e de tip rezervă și poate reactivat rapid, plus ca are cine să se ocupe de mentenanță… insa acolo ar pute fi localizate echipe mobile de genul celor din Ucraina care să acopere Iași și Suceava.
Asemănător, echipe mobile de pe Luna să acopere aeroporturile din MM, SM, etc.
Sunt multe de făcut pe partea de infrastructură … nu ar strica o prezență de poliție aeriană pe Marculesti 😉
finlandezii isi dispersau f18, cate 4 cate 4
da la f16 prizade aer e sub burta si trebuie luata la pas pista casa nu fie ceva portofele uitate sau fo scrisoare perduta pa sosea.
evident ca reviziile serioase se fac de specialisti pe aerodroame bombardate, da ideea la suedezi e mai dadamult, cu cele 2 modele precedente.
si suedezii sunt oameni practici. reaprovizionarea cu munitie si combustibil pt gripen o face o echipa de trupetzi dirijata de un mecanic profesionist tipicar
am si io unu pin vecini, si finlandez pe deasupra
f16 e un avion american conceput pt forta militara dominanta a planetei , care nu se gandeste ca trebe sa decoloze de la maralago .
Ia sa vedem..se pubica ?
Toate țările care au cumpărat F 16 au trebuit să refacă pistele de zbor. Deoarece priza motorului aflată pe burta avionului are prostul obicei să sugă tot ce e pe pista. Crengi, șuruburi, bucăți de asfalt neancorat, etc.
De aici eu personal mă întreb cum reușesc vecinii să facă să decoleze avioanele astea ascunse.
Întreținerea aviației ascunse a fost rezolvată din WWII . Inclusiv RSR avea piste acoperite și utilaje care să permită alimentarea cu combustibil, muniție a MIG 21 dislocate în zone imposibil de confesat . 😄
Basca turnul de control mobil era un camion cu o cabina deasupra plus niste aparate de emisie recepție.
Deci, de unde decolează in Ucraina Mig 29 ,
SU 25, Mirage, F16 ? Ca stau rușii cu ochii pe ele exact cum alții se uită la butelie .
Sau puterea mondială numita Rusia e mai slăbuță in anumite chestii militare?
Cam multe tovarăși comuniști revopsiți capitalisti.
( revopsiți deoarece tot la băutura, mașinile, hainele, ceasurile și pantofii occidentali tânjesc ei personal. Indiferent de funcția ocupată. Identic cum era în CCCP, RSR )
„Mă întreb cum reușesc vecinii să facă să decoleze avioanele astea ascunse”. Și eu mă întreb, Ștefan. Dar e de presupus că tronsoanele din șoselele folosite îs măturate și reparate amănunțit dar discret… Și mai ales cu gropile astupate – eu în UKR am fost doar pe drumul Siret – Cernăuți și înapoi; este de câte două benzi pe sens – dar fără separare mediană – si cu acostamente enorme, foarte… sovietic… M19 se numește; dar in afară de lățime, îți spun că avea gropi așa de adânci și de dese, ca toata lumea făcea slalom fără a se ține cont nici măcar de sensul de mers… la haiducie, așa! 😀
Poate că folosesc pentru facilitățile mobile și sisteme de camuflare multispectrală de tip suedez și poate că schimbă frecvent site-urile folosite.
Exista tehnologie ca aspiratoare stradale pt asfalt
E o deosebire esentiala.
Gripenul A FOST CONCEPUT (deci incepand de la design) sa decoleze/aterizeze facil de pe sosele, chiar iarna (prizele in primul rand, dar nu numai, de ex militarii in termen sunt cei care in sistemul suedez inarmeaza aparatele, alimenteaza cu kerosen, pot face asta chiar si fara asistenta din partea maistrilor militari/subofiterilor).
F 16 nu numai ca nu e in categoria asta, dar e unul dintre aparatele cele mai sensibile la piste grosiere/prost intretinute. Pista trebuie sa fie impecabila, de la materialul din care e construita, la „greblarea” ei vizuala cu autopasul, periodica, inainte de decolari.
De-aia si la noi au fost reconstruite.
Care ati vazut cum arata o pista militara inainte de 89 (si mult timp dupa) stiti diferenta, care nu, intrebati ai-ul sau pe gugal, trebuie si ei sa-nvete cumva.
Dincolo de asta, suedezii aveau cateva zeci de baze care operau zilnic in paduri, cu tot echipamentul corespunzator (de la radare, statii radio, la tractoare, subunitati paza, subunitati speciale antispetsnaz, subunitati mentenanta samd), pe scurt, cazare, masa, casa, paza pt piloti.
Nu un „merge si-asea, bah, da-i in plm de bugetari de lux”, stilul autohton verificat zeci de ani si cand nu e vorba de improvizatii.
Chiar pe vremea aia (Ceasca) a fost si la noi initiativa unei piste improvizate pe A1, singura autostrada, asta insemnand niste dale de beton in loc de asfalt si lipsa separatorului de benzi pe care erau plantate tufisuri/gard viu, atat.
Si uite ca ucrainenii, aflati in razboi, razbesc cu F 16 de prin codrii, de unde rezulta ca orice aparat are o anumita flexibilitate operationala.
Am vazut pistele aeriene de dinainte de epoca F 16, placate cu dale de beton.
https://www.youtube.com/watch?v=EZlI-WrVHog
Ucrainenii , aflați în război, răzbesc cu F-16, de prin codri, folosind foste baze militare aeriene sovietice, concepute pentru un război nuclear. Acestea au fost proiectată să reziste la atacuri multiple.Au o pistă suficient de lunga, de circa 3km, buncăre pentru avioane, depozite de combustibil și muniție, distanțate pe scară largă și sisteme redundante de alimentare cu energie. Chiar dacă o parte a pistei este bombardată, aceasta este rapid reparată și este din nou în funcțiune, în trei până la cinci zile.
https://www.youtube.com/watch?v=EZlI-WrVHog
exersam pin vaslui
apropo, chiar si generatia precedenta , viggen era gandita sa opereze peaeroporturi improvizate
un pasaroi care aducea a star wars
aveau si un storm trooper care dirija traficu pe endor
„viggen landing on road” in youtube si mai apar si alte clipuri
atentie, gripen a intrat in uz acu fo 30 deani, viggen are cel putin 60
https://www.youtube.com/watch?v=T0tV0A_A800
cobra , pe drakken
https://www.youtube.com/watch?v=LRR3mXOwAPY
https://www.youtube.com/watch?v=YKjO9wQLTBw gripen
bas90 https://www.youtube.com/watch?v=MNak9lB_q00