Romania Military

O flotă paralelă într-un stat paralel III

Amiralul paralel al flotei paralele a statului paralel a lăsat în seama mea – consultantul paralel – alegerea și integrarea dronelor paralele în a treia parte a articolului despre flota paralelă (după ce a decis cumpărăturile în partea I și partea a II-a). Asemenea celor din flota neparalelă, nu m-am grăbit. Amiralul a fost destul de generos cu bugetul, cererea fiind doar ‘să nu coste prea mult’. Deși aș intra puțin cu flexul în celelalte nave, este flota sa – regulile sale. Să înceapă, așadar, cumpărăturile.

Câteva informații

După mediul de operare există următoarele categorii de drone:

Nimic nou până aici. Evident, din punct de vedere al misiunilor îndeplinite, o scurtă listă este cea următoare:

De asemenea, în funcție de nevoia de echipaj, vehiculele fără echipaj mai pot fi împărțite în:

 

Dronele folosite de flotă, în funcție de modul de utilizare și capabilități, pot fi și ele împărțite in:

Cea mai simplă variantă de explorare a opțiunilor este în acest moment realizarea unei matrici de corespondență între mediul în care acționează dronele și misiunile lor, evidențiind și cât de realistă sau absurdă este implementarea cu un cod de culori.

Mediu/Misiune Aerian De suprafață Subacvatic
Recunoaștere Da Meh Da
Culegere informații Da Meh Da
Comunicații Da Da Nu
Supraveghere Da Meh Da
Luptă antisubmarin Da Da Da
Minare / deminare Nu Da Da
Luptă antinavă Da Da Da
Patrulare Da Da Nu
Auxiliară Nu Da Da

 

Pe apă (USV)

Deși amiralul a menționat că nu își dorește NPR-uri – nu știu de ce – mi-am permis să îi recomand următoarea configurație pentru navele fără echipaj.

Prima categorie de nave fără echipaj este reprezentată de o clasă de nave rapide pentru patrulare, escortă și atac, clasă numită Năluca. NPR-urile secolului XXI. Bazate pe Skjold, sunt o evoluție a lor. Armamentul versiunii cu echipaj (8 rachete NSM și tunul de 76 mm) este suplimentat în această evoluție de două teleoperabile stabilizate de 20 mm, un sistem SeaRAM (cu 11 RIM-116 Rolling Airframe Missile) și un lansator Mk 48 VLS Mod 3 (versiunea cu 12 rachete RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile – ESSM – în locul a 6 Sea Sparrow Missile – SSM – cunoscută și ca DP-48 (dual pack) și intrat în serviciu și ca Mk 56 VLS). Dacă nu se poate și nu se poate, se acceptă și Mk 29 GMLS (cu 8 rachete RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile).

Skjold (Reddit)

A doua categorie de nave fără echipaj este reprezentată de o clasă de nave concepute pentru a fi folosite ca extensii ale navelor cu echipaj, această clasă de nave autonome multifuncționale fiind numită Marțolea. Evoluate din Damen StanPatrol 5509, sunt echipate cu 4 rachete antinavă, tunul de 76 mm, teleoperabile stabilizate de 20 mm, un sistem SeaRAM (cu 11 RIM-116 Rolling Airframe Missile). Asemenea navelor din clasa Năluca, au un lansator Mk 48 VLS Mod 3/Mk 56 VLS (versiunea cu 12 rachete RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile – ESSM); evident, dacă nu se poate, vor folosi lansatorul Mk 29 GMLS (cu 8 rachete RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile). Au la bord, de asemenea, opt rachete Spike NLOS. Pentru lupta antisubmarin posedă șase tuburi de lansare pentru torpile antisubmarin (Mark 54 sau MU90 Impact) și un sonar tractat plasat într-o zonă multi-misiune aflată la pupa.

Damen StanPatrol 5509 (Damen)

A treia categorie de nave fără echipaj este reprezentată de cele dedicate luptei antisubmarin, clasa Duh. Evoluție a Sea Hunter, pe lângă sonarul montat pe carenă pentru detectarea și urmărirea submarinelor dețin și un sonar tractat și pot lansa torpile antisubmarin (Mark 54 sau MU90 Impact) folosind o instalatie cu trei tuburi, având o rezervă de încă 9. Armamentul este completat de un sistem SeaRAM (cu 11 RIM-116 Rolling Airframe Missile), o teleoperabilă cu tun de 30 mm, două cu mitraliere de 12.7 (Sea Protector RWS) și opt rachete Spike NLOS.

DARPA Sea Hunter (Fortune)

Toate cele trei categorii de nave de mai sus dețin și pot utiliza un sistem remorcat, bazat pe o aripă textilă zburătoare cu radar și bilă cu camere în spectrul vizibil și IR, care permite creșterea razei de acțiune a senzorilor. Din punct de vedere al comunicațiilor, toate navele sunt echipate cu sisteme de comunicații Link 16, putând transmite mesaje Link 16 și folosind sistemul de comunicații prin satelit aflat la bord.

DARPA Talons (DARPA)

Navele din clasele Năluca și Marțolea sunt echipate la alegere cu radarele Saab Sea Giraffe 1X sau Thales MRR-3D-NG, având și contramăsuri pentru amenințările submarine și aeriene.

SAAB Sea Giraffe 1X (Blogspot)

Thales MRR-3D (Thales)

Fiecare dintre navele fără echipaj dețin și UAV la bord, astfel:
– Clasa Năluca are la bord două variante de UAV de unică folosință – două modele, unul ușor și unul greu;
– Clasa Marțolea deține un UAV pe care îl recuperează (elicopter) și UAV de unică folosință – două modele, unul ușor și unul greu;
– Clasa Duh are la bord o variantă de UAV de unică folosință – doar modelul ușor.

Clasa Marțolea poate utiliza în locul sonarului tractat un sistem autonom de dragare și deminare.

În aer (UAV)

Dronele aeriene pot fi lansate de pe uscat sau de pe nave (navele cu echipaj și cele fără echipaj). Pot fi utilizate pentru extinderea razei și capabilităților navelor și pentru lupta antisubmarin. Dronele alese pentru lupta antisubmarin sunt în două categorii de sisteme – cu baza pe uscat și aflate la bordul navelor.

În cazul celor lansate de pe uscat varianta aleasă este – evident – MQ-9B Sea Guardian. Evident, întrebarea este de ce? Pentru că echiparea sa corespunde cel mai bine scopului în care vor fi folosite: supravegherea maritimă și lupta antisubmarin.

MQ-9 Sea Guardian (General Atomics)

Punctele de acroșaj permit folosirea în acest moment a următoarelor:

La finalul anului 2017, în noiembrie, US Navy a anunțat efectuarea cu succes a testelor cu un MQ-8B care a recepționat semnalele transmise de balize (cu echipament furnizat de Ultra Electronics), le-a procesat cu echipamentul de la bord (furnizat de General Dynamics Mission Systems-Canada) și apoi a trimis rezultatul procesării printr-o legătură prin satelit către un centru de control aflat la câteva sute de kilometri. Balizele au fost lansate de elicoptere.

Ultra Electronics (furnizorul principal de balize antisubmarin al țărilor vestice) a prezentat și un container echipat cu minibalize, dedicat MQ-9B, așa cum se poate vedea și în continuare. Ceea ce lipsește MQ-9B este un MAD (engl Magnetic Anomalies Detector – detector de anomalii magnetice), însă acesta poate fi integrat, elicopterele MH-60B având un detector aerodinamic, MH-60R renunțând însă la el.

MQ-9 ASW (Ultra Electronics)

Din punct de vedere al capabilității de luptă antisubmarin, este nevoie de integrarea torpilelor antisubmarin (Stingray – 267 kg, Mark 54 – 276 kg, MU90 Impact – 304 kg).
Pentru lupta antisubmarin dusă de navele cu echipaj, alegerea este în prima fază combinația MQ-8C Fire Scout – MH-60R Seahawk, urmând ca după o perioadă să fie realizată o actualizare a sistemelor, astfel încât lupta antisubmarin să fie dusă autonom de elicoptere autonome MH-60.

MQ-8C a zburat prima dată în octombrie 2013 și a efectuat în decembrie 2014 un număr de 22 de zboruri de pe distrugătorul USS Jason Dunham (DDG 109). Fire Scout C este dezvoltat din elicopterul comercial Bell 407, fiind generația următoare, după modelul B testat în 2009. Cu o autonomie mare, scopul său a fost să lucreze în echipă cu elicopterul MH-60. Este echipat cu o bilă având camere în spectrul vizibil și infraroșu, urmând ca o versiune viitoare să fie echipată cu un radar AESA produs de Leonardo.

MQ-8C Fire Scout (Northrop Grumman via New Atlas)

Are o autonomie de 12 ore (față de MH-60R care are o autonomie de doar 4 ore), neputând transporta intern o încărcătură prea mare (doar 310 kg). Northrop Grumman a declarat că sistemele utilizate la MQ-8C, dezvoltate inițial pentru MQ-8B pot fi utilizate pentru a converti orice elicopter în unul autonom. Deci pasul următor este trecerea în 3-5 ani la sisteme RQ-60 autonome pe nave, capabile să ducă autonom sau împreună cu alte sisteme autonome lupta anti-submarin.

MQ-8C Fire Scout (Northrop Grumman)

 

Evident, există și opțiunea unor elicoptere fără echipaj mai mici – Airbus VRS700 sau MQ-8B Fire Scout.

Airbus VRS700 (AAF – Actualité Aéronautique Francophone)

MQ-8B Fire Scout (Unmanned Systems Technology)

Alte UAV utilizate în flotă sunt elicoptere ușoare recuperabile, pe navele din clasa Marțolea și pe navele cu echipaj. Variantele sunt Leonardo AWHERO, Schiebel Camcopter S-100 și Saab Skeldar V-200.

Leonardo AWHERO (Twitter)

Schiebel Camcopter S-100 (Schiebel)

Saab Skeldar V-200 (SAAB)

O comparație a caracteristicilor tuturor elicopterelor este prezentată mai jos.

Caracteristici Leonardo AWHERO Schiebel Camcopter S-100 Saab Skeldar V-200 Airbus VRS700 MQ-8B Fire Scout MQ-8C Fire Scout
Masă maximă decolare 200 kg 200 kg 235 kg 760 kg 1430 kg 2720 kg
Masă gol 120 kg 110 kg 370 kg (?) 910 kg 1450 kg
Masă încărcătură 85 kg 50 kg 100 kg 272 kg 310 kg
Lungime 3.70 m 3.11 m 4.00 m 6.20 m 7.00 m 10.60 m
Înălțime 1.20 m 1.12 m 1.30 m 2.28 m 2.90 m 3.13 m
Lățime 1.20 m 1.20 m
Diametru rotor 4.00 m 3.40 m 4.60 m 7.20 m 8.40 m 11.20 m
Combustibil JP-5, JP-8, Jet A-1 AVGAS 100LL, JP-5, Jet A-1 Jet A-1, JP5, JP8
Capacitate rezervor 57 lt 296 (+70) lt
Autonomie 6 ore (35 kg) 6 ore (34 kg) 5 ore 10 ore 4.5-5.5 ore (f. mediu) 10-12 ore (f. mediu)
Plafon 4200 m (14000 ft) 5400 m (18000 ft) 3000 m (9800 ft)) 6100 m (20000 ft) 3800 m (12500 ft) 4900 m (16000 ft)
Vânt maxim 25 kt (46 km/h) 60 kt
Viteza max 90 kt max 130 kt max 81 kt max 101 kt 80 kt, max 85 kt 115 kt, max 135 kt
Generare curent electric 1 kW @ 24V
Distanță data link 200 km (108 nm) 100/200 km (54/108 nm)

A fost menționată, de asemenea, prezența pe navele autonome a UAV-urilor de unică folosință. Utilizarea lor nu este limitată la navele autonome, ele putând fi utilizate și de navele cu echipaj. Acestea sunt două modele și au la bază sisteme care au fost dezvoltate deja.

Modelul de observare, ușor, este dotat cu sistem de observare optic și detector de anomalii magnetice. Același model, având dimensiuni ale containerului de transport compatibile cu dimensiunile standard ale unei balize antisubmarin, poate fi lansat și de elicopeterele ASW. Ar trebui să aibă 16.5 kg (36 de livre), o viteză maximă de 90 de noduri și o autonomie de până la 45 de minute. Pe 12 iunie (2019) a fost solicitat industriei un asemenea UAV care să fie lansat din P-8A și să fie utilizat în lupta antisubmarin. Un exemplu de asemenea sistem este Raytheon Coyote.

Dominator (Boeing)

Modelul de observare și atac, mai greu, conține și un cap de luptă. Construit de Boeing, cu tehnologie împrumutată de la ScanEagle, Boeing Dominator este un aparat cu o masă de 48 de kilograme (105 livre), o încărcătură de luptă de 17 kg (38 livre) și o autonomie de 14-24 de ore.

Coyote (Raytheon)

 

Sub apă (UUV)

Au fost alese două variante de vehicule autonome subacvatice – unul de mari dimensiuni, cu autonomie mare și unul mediu cu autonomie redusă, lansat de pe nave. Cel de mari dimensiuni este Boeing Echo Voyager sau Submergence Group/MSubs Moray iar cel mediu Boeing Echo Seeker sau Submergence Group/MSubs Manta S201. Din tabelul de mai jos sunt evidente diferențele între performanțele UUV ale celor două companii.

Caracteristici Boeing Echo Voyager Boeing Echo Seeker Submergence Group/MSubs Moray Submergence Group/MSubs Manta S201
Lungime 15.5 m / 25.9 m 9.75 m (32 ft) 25 m 9 m
Lățime 2.6 m 2.2 m 2 m
Înălțime 2.6 m
Masă 50 t 45 t 70 t 9 t
Adâncime maximă 3300 m (11000 ft) 6000 m (20000 ft) 100 m 305 m
Autonomie 6 luni 72 ore 48 ore
Distanță 150 mile/6500 mile 260 mile 150 mile
Viteză 2.5-3 kt, max 8 kt 3 kt 3 kt, max 9 kt 12 kt
Propulsie diesel-electrică (litiu-ion/argint-zinc) electrică, baterii AIP, baterii
Incărcătură 56.6 m3, 8000 kg 4.8 m3, 2700 kg

Boeing Echo Voyager (Boeing)

Moray (MSubs)

 

Mod de întrebuințare

Câteva idei referitoare la folosirea sistemelor autonome paralele. În primul rând poate fi realizată și folosită orice combinație de sisteme autonome:

Evident, Sea Guardian este folosit în misiuni de patrulare, misiunile sale fiind observarea ZEE a României, supravegherea frontierei; poate supraveghea Marea Neagră aproape în întregime și poate fi utilizat și în misiuni de luptă antisubmarin. Fire Scout este utilizat de nave în misiunile de luptă antisubmarin și pentru creșterea distanței de detectare a posibilelor ținte. Un număr de 4 Sea Guardian și 8 Fire Scout pot acoperi necesarul cel puțin pe următorii 10 ani.

Dată fiind invizibilitatea lor și viteza extrem de mare, Nălucile pot acționa singure, în pereche sau în misiuni împreună cu navele cu echipaj.

Navele clasei Marțolea au fost gândite pentru a acționa doar în grup, în funcție de misiune, alături de alte nave autonome sau alături de navele cu echipaj. Alături de navele cu echipaj pot acționa ca escortă a lor, îndeplinesc misiuni punctuale, sunt primele care lansează rachetele antiaeriene și, dacă este nevoie, pot fi sacrificate atrăgând tirul inamic. De asemenea, clasa Marțolea poate fi considerată și multirol, configurația sa permițând efectuarea unui număr mai mare de tipuri de misiuni; limitările sale sunt legate în principal de senzori și de cantitatea de echipament și armament pe care o are la bord.

Clasa Duh este destinată patrulării și luptei antisubmarin, fiind gândită să acționeze alături de UAV, UUV, nave din clasa Marțolea sau navele cu echipaj. O navă autonomă din clasa Duh poate urmări submarinele și poate participa la lupta antisubmarin singură sau împreună cu alte nave autonome sau UAV.

Un alt avantaj pe care îl oferă configurațiile propuse este reprezentat de faptul că în momentul în care submarinele vor avea rachete antinavă în dotarea standard, navele autonome vor fi deja echipate cu sisteme de protecție.

A fost estimat un necesar de 4 nave din clasa Năluca, 8 din clasa Marțolea și 4 din clasa Duh, cu o durată de viață de cel puțin 25 de ani. Numărul mare de nave din clasa Marțolea este determinat de o schimbare care va avea probabil loc în următorii 10-15 ani în flote. Orice navă cu echipaj, în momentul în care este lovită de o rachetă anti-navă, suferă avarii substanțiale; dacă este lovită de două rachete poate fi considerată daună totală. Chiar dacă nu va fi scufundată, o navă avariată de rachete anti-navă va fi scoasă din luptă pentru o perioadă de timp medie-lungă, echipajele având pierderi. Echipajele sunt o resursă mult mai importantă decât o navă, clasa Marțolea fiind gândită și integrată în flotă pentru a scădea probabilitatea de avariere a navelor cu echipaj și pentru a crește capacitatea ofensivă și defensivă a lor. De asemenea, numărul lor mare face ca pierderea uneia să nu pună în pericol capacitatea flotei de a reacționa la amenințări.

UUV medii pot fi lansate de navele cu echipaj, ele fiind folosite în principal ca platforme pentru senzori și pentru plasarea de încărcături cu senzori sau cu sisteme antisubmarin. UUV de mari dimensiuni, având o autonomie și o capacitate mult mai mare, pot fi utilizate atât ca platforme pentru senzori, cât și pentru misiuni de luptă. Din punct de vedere al numărului UUV, estimarea este de 4 UUV de mari dimensiuni și 4 UUV medii.

Costuri

Costul unei Skjold este de 20 mil EUR, în varianta cu echipaj. În varianta fără echipaj se mai adaugă costurile senzorilor, SeaRAM, teleoperabilelor și ESSM, ajungând la ~50-60 mil EUR bucata. Costul estimat pentru o varianta fără echipaj de StanPatrol este de ~80-90 mil EUR. Costul pentru un SeaHunter (în versiunea US Navy) este de 20 mil USD, în cazul nostru ajungând la ~40-50 mil EUR.

Costurile zburătoarelor nu sunt tocmai mici, dar sunt mărunțiș față de restul flotei. India ar fi trebuit să plătească 2 mld USD pentru 22 MQ-9B Sea Guardian, rămânând apoi la 10 bucăți. În ianuarie 2019 Northrop Grumman a anunțat că în urma testelor efectuate de US Navy cu MQ-8C, a primit 55 mil USD pentru furnizarea a cinci MQ-8C FireScout și două fuel cells. Conform GAO, prețul unui MQ-8C era în 2015 de 18000 k USD (19500 k USD în dolari 2019), fără costurile R&D. Pentru un MQ-8B prețul în 2015 era, fără a include costurile R&D, 14600 k USD (15800 k USD în dolari 2019).

În februarie (2019) US Navy a anunțat că va cumpăra patru Boeing Voyager/Orca cu 43 mil USD, ceea ce duce prețul unui UUV la ~11000 k USD.

Torpilele, la nivelul anului 2019, sunt 908 k USD Mark 54 și 1785 k USD MU90 pe bucată. Costul rachetelor ESSM și RAM este de ~1 mil USD bucata.

Costul de achiziție pentru sistemele autonome este de 2350 mil EUR, împărțiți astfel:

Costul cu achiziția navelor pot fi redus scăzând numărul de rachete ESSM (sau eliminându-le, așa cum probabil va sugera domnul Hariuc) și înlocuind sistemele CIWS SeaRAM cu Phalanx sau Goalkeeper. Dar asta ar însemna schimbarea misiunilor navelor autonome.

Îl las acum pe amiralul paralel Nicolae Hariuc să taie din ceea ce crede că nu avem nevoie.
PS: Aceasta este doar una dintre variantele de vehicule fără echipaj; o altă variantă ar putea fi subiectul unui alt articol. Costul acestei variante este rezonabil – dacă realizăm un upgrade al radarului la Thales Sea Fire 500 și creștem dimensiunile navelor – utilizând și VLS Mark 41 și următoarea versiune de SeaRAM, costurile acestea vor părea dintr-o dată mici.
Iulian

Notă: Există o evaluare înglobată în acest articol, te rog vizitează acest articol pentru a-l evalua. Surse:
1. MQ-9B RPA ( http://www.ga-asi.com/mq-9b , accesat la 2019-03-19 )
2. MQ-9 Used in Successful Anti-Submarine Warfare Demonstration ( http://www.ga-asi.com/mq-9-used-in-successful-anti-submarine-warfare-demonstration , accesat la 2019-03-19 )
3. General Atomics – SEAGUARDIAN Data Sheet
4. General Atomics – THE SKY’S [NOT] THE LIMIT – MQ-9 Capability Profile
5. General Atomics – Multi-Role – Single Solution – MQ-9 Capability Profile

6. US Navy awarded Northrop Grumman contract for 5 MQ-8C ( http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/january/6790-us-navy-awarded-northrop-grumman-contract-for-5-mq-8c.html , accesat la 2019-04-10 )
7. Fire Scout – Unprecedented Persistent Situational Awareness ( https://www.northropgrumman.com/Capabilities/FireScout/Pages/default.aspx?utm_source=PrintAd&utm_medium=Redirect&utm_campaign=FireScout+Redirect , accesat la 2019-04-10 )
8. Fire Scout Media Gallery ( https://www.northropgrumman.com/MediaResources/Pages/MediaGallery.aspx?ProductId=MQ-10027 , accesat la 2019-04-10 )
9. USN expands MQ-8C Fire Scout capability ( https://www.janes.com/article/87877/usn-expands-mq-8c-fire-scout-capability , accesat la 2019-04-10 )
10. MQ-8C Fire Scout Unmanned Aerial System ( https://www.naval-technology.com/projects/mq-8c-fire-scout-unmanned-aerial-system/ , accesat la 2019-04-10 )
11. Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout ( https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-8C_Fire_Scout , accesat la 2019-04-10 )
12. Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout ( https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-8_Fire_Scout , accesat la 2019-04-10 )

13. AWHERO – Eye in the Skies ( https://www.leonardocompany.com/en/products/awhero , accesat la 2019-06-24 )
14. SCHIEBEL Camcopter S-100 ( https://schiebel.net/products/camcopter-s-100-system-2/ , accesat la 2019-06-24 )
15. V-200 SKELDAR Unmanned, Versatile & Mission Ready ( https://umsskeldar.aero/our-products/rpas-systems/v-200-skeldar/ , accesat la 2019-07-24 )
16. VSR700 rotary-wing UAV brings eyes beyond the horizon ( https://www.airbus.com/newsroom/news/en/2017/10/from-helicopters-to-uavs.html , accesat la 2019-07-24 )
17. In Details: VSR700 VTOL UAV – The Likely Future Unmanned Helicopter of the French Navy ( https://www.navyrecognition.com/index.php/focus-analysis/naval-technology/5323-in-details-vsr700-vtol-uav-the-likely-future-unmanned-helicopter-of-the-french-navy.html , accesat la 2019-07-24 )

18. Boeing Phantom Works Develops ‘Dominator’ UAV ( https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2012-11-02/boeing-phantom-works-develops-dominator-uav , accesat la 2019-03-17 )
19. Industry asked to develop magnetic anomaly detector (MAD)-equipped UAV for anti-submarine warfare (ASW) ( https://www.militaryaerospace.com/unmanned/article/14034795/antisubmarine-warfare-asw-uav-magnetic-anomaly-detector-mad , accesat la 2019-03-17 )

20. AUV System Spec Sheet ( https://auvac.org/configurations/view/13 , accesat la 2019-07-24 )
21. Echo Voyager ( http://secureoceans.org/tech/echo_voyager , accesat la 2019-07-24 )
22. ECHO VOYAGER – Long endurance, host ship independent system delivers capabilities anywhere. ( https://www.boeing.com/defense/autonomous-systems/echo-voyager/index.page#/solution , accesat la 2019-07-24 )
23. Meet Echo Seeker – Boeing’s newest unmanned underwater vehicle goes deep, goes long ( http://www.boeing.com/features/2015/07/bds-echo-seeker-07-15.page , accesat la 2019-07-24 )
24. Boeing Echo Seeker is the Autonomous Submarine of the Future ( https://www.motor1.com/news/76420/boeing-echo-seeker-is-the-autonomous-submarine-of-the-future/ , accesat la 2019-07-24 )
25. ‘Echo Seeker’ Submarine Patrols The Seafloor On Its Own ( https://www.popsci.com/boeing-designed-autonomous-unmanned-submarine/ , accesat la 2019-07-24 )
26. Echo Seeker ( http://www.navaldrones.com/Echo-Seeker.html , accesat la 2019-07-24 )
27. Echo Seeker: Boeing’s newest unmanned underwater vehicle goes deep, goes long ( https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2015-news/july-2015-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/2900-echo-seeker-boeings-newest-unmanned-underwater-vehicle-goes-deep-goes-long.html , accesat la 2019-07-24 )
28. The Navy Just Ordered the ‘Orca,’ an Extra-Large Unmanned Submarine by Boeing ( https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a26344025/navy-extra-large-unmanned-submarines-boeing/ , accesat la 2019-07-24 )
29. XLUUV / MANTA / S201 ( https://www.msubs.com/unmanned-submersibles/xluuv/ , accesat la 2019-07-24 )
30. MORAY ( https://www.msubs.com/unmanned-submersibles/moray/ , accesat la 2019-07-24 )
31. USN_XLUUV ( http://www.hisutton.com/USN_XLUUV.html , accesat la 2019-07-24 )
32. Boeing Echo Voyager undersea vehicle can operate unmanned for months ( https://www.themanufacturer.com/videos/boeing-echo-voyager-undersea-vehicle-can-operate-unmanned-for-months/ , accesat la 2019-07-24 )
33. NOAA – Boeing Echo Ranger Pilot AUV Mission 2014 ( https://oceanexplorer.noaa.gov/explorations/14rockfish/welcome.html , accesat la 2019-07-24 )
34. Boeing’s robot submarine is back roaming off the California coast ( https://www.latimes.com/business/la-fi-boeing-echo-voyager-20180623-story.html , accesat la 2019-07-24 )
35. Boeing wins US$43 million contract to build four Orca robotic super subs ( https://newatlas.com/boeing-contractoorca-robotic-subs/58505/ , accesat la 2019-07-24 )
36. Boeing, Lockheed Martin Moving Forward with Navy XLUUV Acquisition Program ( https://news.usni.org/2017/10/17/28810 , accesat la 2019-07-24 )
37. Boeing’s new autonomous UUV can run for months at a time ( https://defensesystems.com/articles/2016/03/14/boeing-echo-voyager-uuv.aspx , accesat la 2019-07-24 )
38. Boeing Echo Voyager takes the plunge ( http://www.hydrographic-catalogue.com/articles/boeing-echo-voyager-takes-the-plunge-240 , accesat la 2019-07-24 )

39. MU90 Impact ( https://en.wikipedia.org/wiki/MU90_Impact , accesat la 2019-03-14 )
40. Mark 54 Lightweight Torpedo ( https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_54_Lightweight_Torpedo , accesat la 2019-03-14 )
41. Sting Ray (torpedo) ( https://en.wikipedia.org/wiki/Sting_Ray_(torpedo) , accesat la 2019-03-14 )

42. Mk-29 Missile Launching System ( http://www.seaforces.org/wpnsys/SURFACE/Mk-29-missile-launcher.htm , accesat la 2019-03-14 )

43. AQS-24B Minehunting System ( http://www.northropgrumman.com/Capabilities/ANAQS24/Pages/default.aspx , accesat la 2019-03-14 )
44. US Navy contracts Boeing to build four Orca XLUUVs ( https://navaltoday.com/2019/02/14/us-navy-contracts-boeing-to-build-four-orca-xluuvs/ , accesat la 2019-03-14 )
45. Navy Awards Boeing $43 Million to Build Four Orca XLUUVs ( https://news.usni.org/2019/02/13/41119?utm_source=USNI+News&utm_campaign=64dee6eb31-USNI_NEWS_DAILY&utm_medium=email&utm_term=0_0dd4a1450b-64dee6eb31-233123429&ct=t(USNI_NEWS_DAILY)&mc_cid=64dee6eb31&mc_eid=b3dc276e18 , accesat la 2019-03-14 )
46. US Navy awarded Northrop Grumman contract for 5 MQ-8C ( http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/january/6790-us-navy-awarded-northrop-grumman-contract-for-5-mq-8c.html , accesat la 2019-03-14 )
47. US Navy looks to ease into using unmanned robot ships with a manned crew ( https://www.defensenews.com/naval/2019/01/29/the-us-navy-looking-to-ease-into-its-unmanned-robot-ship-future/ , accesat la 2019-02-11 )
48. EU-backed Autonomous Shipping Project Moves Forward ( https://www.marineelectronics.com/news/eubacked-autonomous-shipping-252248 , accesat la 2019-03-14 )
49. Rolls-Royce unveils plans for an autonomous patrol ship ( https://www.engadget.com/2017/09/12/rolls-royce-autonomous-patrol-ship/?guccounter=1&guce_referrer_us=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_cs=RvbxSnjzJaMyD-VSI0pW6A , accesat la 2019-03-14 )
50. Sea Shepherd’s New Vessel “Ocean Warrior” ( https://chuckhillscgblog.net/2016/11/20/sea-shepherds-new-vessel-ocean-warrior/ , accesat la 2019-03-14 )
51. Damen to build Sea Shepherd patrol vessel ( https://www.superyachttimes.com/yacht-news/damen-to-build-sea-shepherd-patrol-vessel , accesat la 2019-03-14 )
52. Belgian-Dutch MCM – Imtech Belgium – Damen unveiled its solutions ( http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2019/february/6836-belgian-dutch-mcm-damen-schelde-unveiled-its-solutions.html , accesat la 2019-02-28 )

Exit mobile version