Romania Military

Oldies but goldies

AV-8B Harrier II doboara rachete houthi in marea rosie

Americanii au constatat, in recenta lor paruiala cu Houthi, ca pana la urma vechile metode sunt macar in cateva cazuri si cele mai indicate. Astfel, un avion considerat deja batran, AV-8B Harrier II, si-a aratat valoarea deasupra valurilor Marii Rosii reusind sa doboare drone lansate de rebelii Houthi cu tunul de bord, pe model WW2. O reeditare, daca vreti, a luptelor aeriene de deasupra Marii Britanii intre prima racheta de croaziera (drona autonoma?) din istoria lumii – V1 si vanatorii Royal Air Force.

Discutam despre remarcabilele realizari ale unui pilot american al USMC, de la bordul navei de asalt amfibiu USS Bataan. Capitanul Earl Earhart a reusit sa doboare nu mai putin de sapte drone cu avionul sau AV-8B Harrier II, folosind clasicul tun de bord.

Harrierul american are la bord un tun de 25mm – GAU-12 Equalizer. Ca radar, americanii folosesc AN/APG-65. La nivel de armament, batranul Harrier poate folosi rachete AIM-120 AMRAAM si AIM-9 Sidewinder, dar conform pilotului american, dronele emit foarte putina radiatie in IR (putina caldura) astfel ca senzorul rachetei are dificultati mari, atat pentru a gasi tinta, cat si pentru a putea s-o urmareasca.

Se poate vedea mai bine tunul GAU-12 Equalizer in containerul din partea stanga si containerul pentru munitie in partea dreapta

La aceste neajunsuri tehnice se adauga si problema raportului de costuri intre o drona si o racheta, astfel incat tunul de bord este cea mai buna varianta. Avionul este condus spre tinta sa de catre centrul de comanda aflat la bordul unui distrugator AEGIS iar odata ce pilotul poate identifica tinta si singur, isi aliniaza avionul si apasa tragaciul.

Insa, desi lucrurile par simple, in realitate sunt destul de complicate. Dronele sunt compacte si au o viteza foarte mica fata de un avion cu reactie. Chiar daca le identifica vizual, nu este deloc usor pentru pilot sa le loveasca cu tunul de bord cu atat mai mult cu cat distanta de angajare este redusa iar resturile pot lovi avionul sau, si mai rau, pot ajunge in motor.

Astfel incat, cele sapte drone doborate de ofiterul american reprezinta in sine un eveniment, chiar si in Ucraina dronele sunt angajate de catre antiaeriana, foarte rar de catre pilotii de la bordul MiG 29. Un pilot ucrainean, la adapostul anonimatului, explica ca nu gasirea dronelor este problema ci angajarea lor. Mai spunea respectivul ofiter ca, de la o anumita distanta, rachetele R 73 (ghidate in IR) “vad” drona dar tot nu prea pot fi folosite mai ales daca interceptarea are loc deasupra oraselor.

De asemenea, tunul de bord poate fi folosit doar pe timp de zi, in cazul MiG 29. In schimb, Harrier-ul american poate angaja tinte si pe timp de noapte folosind sistemul FLIR montat pe botul avionului si, spre deosebire de avioanele de lupta clasice, poate evolua la viteze mai mici, fiind din punctul de vedere al vanatorii de drone lente, avionul ideal.

Astfel, batranul Harrier si-a gasit o noua tinerete in vanatoarea de drone, un avion care se pregateste de iesirea la pensie, un avion istoric, ultimul avion de lupta dezvoltat si construit de industria aerospatiala britanica in proportie de 100%.

GeorgeGMT

Exit mobile version