Oldies but goldies

AV-8B Harrier II doboara rachete houthi in marea rosie

Americanii au constatat, in recenta lor paruiala cu Houthi, ca pana la urma vechile metode sunt macar in cateva cazuri si cele mai indicate. Astfel, un avion considerat deja batran, AV-8B Harrier II, si-a aratat valoarea deasupra valurilor Marii Rosii reusind sa doboare drone lansate de rebelii Houthi cu tunul de bord, pe model WW2. O reeditare, daca vreti, a luptelor aeriene de deasupra Marii Britanii intre prima racheta de croaziera (drona autonoma?) din istoria lumii – V1 si vanatorii Royal Air Force.

Discutam despre remarcabilele realizari ale unui pilot american al USMC, de la bordul navei de asalt amfibiu USS Bataan. Capitanul Earl Earhart a reusit sa doboare nu mai putin de sapte drone cu avionul sau AV-8B Harrier II, folosind clasicul tun de bord.

Harrierul american are la bord un tun de 25mm – GAU-12 Equalizer. Ca radar, americanii folosesc AN/APG-65. La nivel de armament, batranul Harrier poate folosi rachete AIM-120 AMRAAM si AIM-9 Sidewinder, dar conform pilotului american, dronele emit foarte putina radiatie in IR (putina caldura) astfel ca senzorul rachetei are dificultati mari, atat pentru a gasi tinta, cat si pentru a putea s-o urmareasca.

AV-8B Harrier II doboara rachete houthi in marea rosie

Se poate vedea mai bine tunul GAU-12 Equalizer in containerul din partea stanga si containerul pentru munitie in partea dreapta

La aceste neajunsuri tehnice se adauga si problema raportului de costuri intre o drona si o racheta, astfel incat tunul de bord este cea mai buna varianta. Avionul este condus spre tinta sa de catre centrul de comanda aflat la bordul unui distrugator AEGIS iar odata ce pilotul poate identifica tinta si singur, isi aliniaza avionul si apasa tragaciul.

Insa, desi lucrurile par simple, in realitate sunt destul de complicate. Dronele sunt compacte si au o viteza foarte mica fata de un avion cu reactie. Chiar daca le identifica vizual, nu este deloc usor pentru pilot sa le loveasca cu tunul de bord cu atat mai mult cu cat distanta de angajare este redusa iar resturile pot lovi avionul sau, si mai rau, pot ajunge in motor.

Astfel incat, cele sapte drone doborate de ofiterul american reprezinta in sine un eveniment, chiar si in Ucraina dronele sunt angajate de catre antiaeriana, foarte rar de catre pilotii de la bordul MiG 29. Un pilot ucrainean, la adapostul anonimatului, explica ca nu gasirea dronelor este problema ci angajarea lor. Mai spunea respectivul ofiter ca, de la o anumita distanta, rachetele R 73 (ghidate in IR) “vad” drona dar tot nu prea pot fi folosite mai ales daca interceptarea are loc deasupra oraselor.

De asemenea, tunul de bord poate fi folosit doar pe timp de zi, in cazul MiG 29. In schimb, Harrier-ul american poate angaja tinte si pe timp de noapte folosind sistemul FLIR montat pe botul avionului si, spre deosebire de avioanele de lupta clasice, poate evolua la viteze mai mici, fiind din punctul de vedere al vanatorii de drone lente, avionul ideal.

Astfel, batranul Harrier si-a gasit o noua tinerete in vanatoarea de drone, un avion care se pregateste de iesirea la pensie, un avion istoric, ultimul avion de lupta dezvoltat si construit de industria aerospatiala britanica in proportie de 100%.

GeorgeGMT

69 de comentarii:

  1. Nice.
    Waste the bloody motherlovers!

    16
    • Pt.dl. George R. să se mai Documenteze cînd scrie un articol de Tehnică !!! :
      1) V1 NU a fost Rachetă ci avion cu Reacție Pulso-Reactor care era lansat de pe rampă inclinată și nu putea pornii motorul decît printr_o mică rachetă care impindea pe cițiva metri dupa care era amorsat motorul
      pulso_reactor : benzina +aer
      2) era forate autonomă fiind programată print-un sistem robust/primitiv dar eficien
      3) au fost lansate de Naziști app 10000 buc
      4 ) Singura Rachetă ( oxigen lichid+alcool din …cartofi ..) Balistica care a fost construita de un colectiv de 400 ing.& Tehnicieni condus de Werner Von Braun Nazist cu Carnet de partid…care a ” fost Recuperat ” de USA și construit faimoasa racheta Saturn5 care a duspe luna echipajele Apolo 8 , 11,12, 14,15,16,17 !!

      8
      • Dl George s-a documentat si absolut toata lumea considera V 1 ca fiind prima racheta de croaziera operationala din lume.Nu am spus ca nu ar fi fost autonoma ci ca astazi ar fi poate incadrata la capitolul „drone autonome”.
        Ce-are balistica cu cea de croaziera?!

        22
        • Se referea probabil omu’ la motorul rachetă (anaerob).
          Dar și eu spun “racheta de croazieră” și nici eu nici domnul George nu greșim.

          6
          • Bună dimineața soare… Orientarea pro vestica și antirusa a autorului l_a împiedicat sa scrie ca de fapt rusii doboară de vreo 7-8 luni încoace drone ucrainiene/vestice deasupra Marii Negre cu avioanele și mai nou și eficient cu elicopterele. Tunurile de bord fiind soluția ideala. Dar de, trebuie lăudat americanul….

      • @Culea Cornel
        1) nu era propulsata de o mica racheta ci de un piston cu abur, cam ca la catapultele portavioanelor
        2) de acord
        De acord si ca denumirea „racheta de croaziera” e improprie, noi romanii nu prea le avem cu termenii corecti, nu e singurul in caz in care folosim terminologii tehnic gresite chiar si in medii tehnice.
        Mai corect ar fi fost „proiectil (aduto)dirijat de croaziera”, „missile” neinsemnand neaparat racheta in engleza.
        De acord ca V-1 avea toate elementele necesare pt. a fi ceea ce se numeste astazi „racheta de croaziera”.

        @GeorgeGMT, termenul de „drona” nu exista din pct de vedere tehnic, e doar o „porecla” data acum ‘jde ani tintelor zburatoare, porecla care a prins. Termenul corect ar fi UAS/UAV asa cum sunt incadrate si de FAI – vehicul aerian fara echipaj.

        4
  2. da,da citisem👍interesant ce se întampla pe acolo iar venerabilul îmbatrâneste frumos.
    https://www.twz.com/air/marine-corps-av-8b-harrier-pilot-downed-seven-drones-report

    4
  3. Imaginati-va ce fascinant ar fi un Harrier deasupra Kremlinului !
    Dar 100 …tragand ghiulele in originea iadului !

    35
  4. Wow….o noua tinerete si pentru IAR 99. Centrul radar de la sol ghideaza avionul catre tinte(drone) iar tunul de bord executa dronele letal, limitand riscul de a deteriora avionul datorita vitezei mici de angaare a tintei.

    10 IAR 99 SM + 10 IAR 99 Soim = big stick for drones! 🙂

    By the way, nu ar putea si elicopterele sa faca genul asta de angajament? In cazul nostru elicpterele SOCAT?

    24
    • La fel ca tunuri AA: Daca nu le ai in apropiere, chiar si avioane, nu prinzi
      dronele.

      • Aerodromurile din Tuleca si Braila cred ca pot tine cate 2 bucati de IAR 99 in alarma aeriana. Cu ocazia asta ai toata Delta Dunarii acoperita!

        • Depinde de ce drona e vorba.
          Sa zicem ca cel mai mare pericol e Shared.
          E totusi o tinta destul de mica cu anvergura de 2.5 m si o viteza la fel de mica de doar 180 km/h.

          Ai nevoie de ceva cu o viteza redusa, apropiata de a lor, IAR 99 e prea rapid pt asta, ai avea la dispozitie doar o fractiune de secunda si nu te ajuta nici cadenta de foc.
          Apoi e detectia, sa ai o directie de zbor si o inaltime. Dar asta doar daca noi am fi atacati in viitor, nu prea e util la zboruri de cateva minute in spatiul nostru aerian, nu prea ai timp sa faci mare lucru decat de la sol daca ai ceva prin zona.

          4
          • iar99 are stall speed de 155 de km/ora, e avion de scoala totusi
            dar tun ? il prinde dorel cu o platbanda si niste suruburi din dedeman ? il actioneaza pilotul a la ww1 direct din carlinga ?
            si la Ianca sunt doar ruine, ministerul dezarmarii nationale a predat pista si hangarele la CJ , orice presedinte de CJ viseaza aeroport si orice primar de comuna viseaza echipa de fotbal in divizia A, in afara de ciulini si ruine nu cred ca e nimic acolo

            10
            • Armament [3][6]
              Tunuri:
              2 x 23 mm Gryazev-Shipunov GSh-23 cu 200 lovituri.
              1 x 20 mm Giat Industries NC 621 cu 180 lovituri.
              2 x 7.62x54R de câte 800 de lovituri.

              https://ro.wikipedia.org/wiki/IAR-99 Penrru mai multe informatii.

              6
            • 155 stall speed ? Nu pare corect, e posibil sa ma insel, dar de unde e informatia asta ?
              Shared are totusi cam 140, chiar mai putin viteza de croaziera, 180 e viteza max. Chiar daca 155 e stall speed pt IAR, nu vrei sa fii aproape de viteza asta, cu atat mai mult sa angajezi o tinta in timp ce tu esti aproape de stall.

              3
            • IAR 99 are tun in nacela sub fuselajul central – zvonurile spun ca induce vibratii prea mari in structura dar de avut in echipare are si tun acrosat.

              2
              • ingestie de gaze de la tun in admisiile de aer

                3
                • „ingestie de gaze de la tun in admisiile de aer” – fix ce-ti trebe cand esti aproape in stall 🙂

                  3
                  • Mai tii minte prabusirea din TopGun si cauza?

                    https://iar99soim.blogspot.com/2014/12/aterizare-fortata-iar-99-seria-721.html
                    „Practic, din proiectare, se limitează maximalul motorului acolo unde unghiul de incidenţă este maxim admis pentru paleta respectivă. Din această cauză, la acest regim, curgerea aerului în compresor este foarte aproape de limita stabilităţii. Depăşirea acestui unghi de incidenţă produce desprinderea curgerii, fenomen similar cu cel cunoscut de piloţi sub denumirea de „angajare” a unui profil de aripă, adică încetarea curgerii laminare, desprinderea fileurilor de aer de pe aripă, producerea de turbioane.

                    Desprinderea poate apare şi datorită unei perturbaţii (termică, undă de şoc, etc.) produsă de tragerea cu tunul la regimul de maximal şi viteză mică (în capătul de sus al pantei de urcare după redresare în poligon).

                    Şi aşa se explică „legenda” că, uneori, motorul IAR-ului 99 se opreşte la tragerea cu tunul. Nu numai al IAR-ului 99, toate motoarele turboreactoare au restricţii la tragerea cu tunul sau rachetele, în manualul F-ului 18 se interzice lansarea rachetelor şi tragerea cu tunul cu motoarele peste 80%. Fenomenul este valabil atât pentru turboreactoare, simplu sau dublu flux, cât şi pentru turbopropulsoare (cazul givrajului aparatului director). Nu cred că a avut cineva probleme de acest fel cu motorul în regim de relanti, indiferent de aeronavă. De aceea, nu au existat astfel de probleme la atacul ţintelor terestre din tur de poligon „normal”, adică cu „parcurs” în picaj şi motorul redus. Indiferent cu ce şi cât s-a tras. Au existat însă probleme la tragerea din zbor orizontal, la viteză mare.
                    Şi, încă un amănunt important. Instinctul de pilot ne spune că motorul are maximum de stabilitate în maximal. Motorul în relanti nu ne inspiră siguranţă. Senzaţie falsă, realitatea este exact pe dos.
                    Cum se iese din astfel de situaţie ? Simplu, „tăind” energia la dispoziţie turbioanelor, pentru a nu se mai putea produce în cascadă. Adică, turbina să nu mai producă energie suficientă, adică maneta de gaze pe pragul de relanti. Şi aerul începe din nou să curgă laminar, motorul îşi reintră în parametri”

                    7
                    • În articolul ăla autorul îi judecă pe alții că nu au făcut ceea ce crede el că trebuia făcut. Plus că ăia cu Hawk au continuat să urce urcat fiindcă aveau viteză peste cea de planare, normal din punctul pilotului canadian de vedere, ca să schimbe energia (cinetică) cu cea potențială. Logica e că de sus planezi mai departe. În altă ordine de idei, motorul RR Adour de pe Hawk nu se compară cu coaja de Viper de pe 99. Are supape antipompaj și palele de stator ajustabile. Cînd motorul intră în pompaj (compressor stall), palele alea reduc incidența și presiunea suplimentară e dată afară de supapa antipompaj, așa că rămîne în turaj maxim și, pe măsură ce își revine, valva aia se închide și palele de stator își cresc unghiul de atac fără a mai umbla la turații motorului fiindcă bine să ții motorul turat. La IAR-99 se pare că nu.
                      Din ce este descris în articol e vorba de o metodă de combatere a unui fenomen neprevăzut prin imaginarea de măsuri de tehnica pilotajului fiindcă echipamentul în cauză era limitat tehnic.
                      Și încă una, din tot articolul am înțeles că piloții din Șoim nici nu s-au gîndit la părăsirea avionului, la ei conta doar „salvarea aparatului” nu siguranța personală, cutumă nenorocită care încă mai există, piloții militari români temîndu-se mai mult de ce zice lumea dacă ai abandonat avionul într-o situație de criză, folosind echipamentele pe care constructorul le-a prevăzut tocmai pentru a salva viața pilotului.

                      1
          • AH-64 sau mai noul Bell V-280 Valor….chiar și niște Cobre..dislocate pe unde spune colegul, Tulcea, Braila..și se rezolva cu glumele inclusiv cele gen drone..aeriene sau navale

            3
          • Bine, asta clar! Daca suntem atacati, altfel ai alte solutii cu baza la sol. Sau daca, sa zicem, rusii aung la Odesa si se indreapta spre Bugeac. In cazul asta, pe langa faptul ca nu stii ce au de gand, nu stii nici cat de precisi vor fi in atacuri, inclusv cu drone. Poate le scapa una prin Glati, Tulcea sau Braila. E mai bine sa fii precaut!

            Am mai avea elicopterele SOCAT ca varianta, plus propriile drone. Dar aici avem lipsa mitralierelor de bord. Cred ca asta ar fi un topic de lucru pentru INCAS sau ACTTM. O drona anti drona, echipata cu mitraliera de bord si cateva rachete cu raza scurta si medie de actiune. Dca le mai fac si din fibra de sticla cu vopsea speciala si container interior, e deja SF. 🙂

            PS Off Topic. Ciolacu a fost informat oficial de catre Guvernul R Moldova in legatura cu dovezile oferite de serviciile secrete ucrainene si moldovenesti, legate de George Simion si conexiunile sale cu rusii. O sa avem o campanie electorala tare interesanta!

            PPS Pun pariu ca urmatoarea e Sosoaca. Cred ca vor aparea multe filmulete si inregistrari audio cu ea si prietenii ei de la rasarit! 🙂 Dar mai aproape asa, sa nu uite boborul pana se duce la urne!

            8
        • Favoritul meu pt misiune e asta:

          https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-1_Skyraider

          In loc de bombe ii trebuie un pod cu radar
          si altul cu FLIR

          5
    • IAR-99 e prea rapid. Noi nu avem Harrier sa poata pluti, asa ca ori elicoper, ori avion cu elice… Cel mai avantajos in exploatare dintre astea doua este Super Tucano.

      5
    • IAR-99 ar putea fi suplimentar echipate cu un senzor simplu FLIR in bot, deoarece nu are radar. Astea le-ar putea face utilizabile si noaptea.

      1
  5. Simpatic articolul, merci.
    Îmi aduce aminte de tinerețe, când în loc să lucrez, aveam instalat pe Mac-ul de la birou un program/joc unde pilotam un Harrier decolând de pe puntea unei nave de asalt amfibie ale Marines Corp (dacă nu mă înșală memoria, era USS Tarawa) și atacam ținte terestre. Parcă în Indonezia se petrecea tărășenia.
    Ce de timp pierdeam cu asta…

    21
  6. Problema privind doborârea dronelor , cred eu , vine de la viteza avioanelor , astfel ca pentru aceasta activitate ar fi utile niște subsonice sau poate chiar elicopterele dedicate pentru atac ar fi utile

    2
  7. Cred ca au mai fost discutii pe aici legate de folosirea Soimilor sau a unor avioane cu elice (Super Tucano like) in rol de antidrona, si mai tot timpul ideea a fost respinsa pe motiva de aviatie si AA inamica. Deasupra Marii Rosii nu prea exista problema asta, asa ca pilotii se pot concentra linistiti pe distrugerea dronelor. Nu stiu daca o solutie similara ar merge in Ucraina, poate doar in apararea zonelor mai indepartate de front (gen Kiev).

    Pe viitor probabil sa asistam la inceputul luptelor intre drone: se vor dezvolta drone de vanatoare specializate in vanatoarea de drone de atac, dotate cu tunuri usoare sau mitraliere, eventual cu niste rachete aer-aer mai ieftine, cu anduranta mare si probabil capacitati de realimentare in aer, ghidate de un AWACS aflat undeva sus+spate. Ramane de vazut cam care ar fi gradul de autonomie al unor astfel de drone.

    8
    • Nu stiu de ceilalti, dar stiu ca eu am mai ridicat „problema” asta… 🙂
      https://www.rumaniamilitary.ro/despre-conflicte-si-drone
      Marele avantaj al dronelor de genul Shahed este ca sunt ieftin si rapid de construit in numere mari. Iar pentru moment sunt nu doar dificil ci si scump de doborat.
      In opinia mea, ceea ce va urma va fi ceva de genul: solutii ieftine de doborat astfel de drone „proaste”, prin urmare dronele „proaste” vor trebui sa fie din ce in ce mai „destepte” dar isi vor pierde principalele atuuri: ieftin si rapid de construit. In acest fel vor inceta sa mai fie un mijloc asimetric de lupta, specific gherilelor.
      Tot in opinia mea, este vesnica batalie sabie vs scut in care, pentru moment, scutul e in dezavantaj…
      Zic si io, ca vorbitul nu doare… 🙂

      20
    • De acord! Si sunt unul din suporteri. Ca sa patrulezi granita, iti trebuie avion cu viteza redusa, pentru ca trebuie sa vezi. Elicopterele ar fi ideale doar din puctul asta de vedere, dar dezavantajate de alti factori. Asa ca ramane Super Tucano.

      Este ieftin de construit, rapid de fabricat si de inlocuit. O platforma buna pentru Spike si altele echivalente. A trecut ceva timp, dar se pare ca lumea incepe sa-i vada utilitatea. Bine si asa pentru inceput.

      P.S., Nu uitati ca are ejectare pentru piloti.

      4
  8. Si uite asa cariera Harrier-ului va continua pana apare o drona vanatoare de drona operationala, inclusiv pe portavioane si nave de asalt.
    In visele mele erotice vad avioane cu elice (ideale din punct de vedere al vitezei si andurantei) decoland de pe Gerald Ford si doborand drone iraniene 🙂

    6
  9. Referitor la MIG 29 – e ceva ciudat acolo – tunul de bord d ela MIG 29 poate fi pus pe „slave” la radarul de pe MIG 29 si practic cand apesi pe tragaci daca radarul stabileste ca nu esti pe tinta nu trage, chestia asta stiu sigur ca oa are inclusiv A-ul de la 29 deci cred ca ne lipseste imaginea de ansablu.
    Probabil pilotul ukrainean zbura ghidat d ela sol sau cu ajutorul onor alte input-uri venite de la NATO fara ca sa deschida MIG 29 radaul de ord pentru a nu isi deconspira pozitia fata de aviatia rusa care are arme BVR.

    4
  10. Ar fi bune niște A-10 pentru noi că tot vor americani să renunțe la ele, probabil că ar face minuni la drone (și la tancurile rusești).

    6
  11. avem si noi in curte oldies but goldies, bune pentru antidronă

    https://ro.wikipedia.org/wiki/Iak-52

    puse 2×14,5 si in loc de instructor un operator radar

    te duci de placere la muncă

    7
  12. Cel mai eficient mijloc de a doborat drone pana acum este evident racheta
    Tamir al lui Iron Dome.
    Dupa cum baniuesc, Romania a comandat asa ceva

    https://ro.wikipedia.org/wiki/Iron_Dome

    1
  13. Ce imaginație bogată între comentatori. Cum să ridici așa ceva în UA, acolo spațiul aerian e la discreția aviației rușilor. Prima condiție e chiar siguranța aparatului care atacă drona .Nu știu dacă în UA sau într-un conflict cu armata rusă pot fi ridicate aparate care să „plutească” că în zonele de conflict cu desculții.
    Poate doar F35C..

    1
    • Rușiilor le cad avioane de toate soiurile pe banda rulanta. Ca sa de-a jos un elicopter sau un avion care vânează drone trebuie mai întâi sa-l vadă de sus în jos cu un radar expus la apărarea antiaeriana apoi sa trimita de undeva o racheta sa-l prindă. Daca asa ceva nu-s in stare nici în UA de ce le-ar ieși mai bine contra aviației Nato ?

      4
  14. Dacă se introduce în dotare IAR 80sau ME 109,intru în aviație.

    Factorul „misto” ar fi prea mare.

    5
  15. Nu-s gloanțele de mitraliera mai ieftine, bila electro-optica mai potrivită pentru zburatoare electrice din compozite și elicopterele mai versatile? Aici discutam de H145 anul trecut, mult mai la îndemână chiar decât Apache, cu care faceți voi economie la rachete când e cazul. Daca nu se întâmplă nimic cu Airbus, in mod sigur se gândesc ai noștri să integreze gatling-uri pe pelicani ✌️

    3
  16. Hai mai repede cu IAR 80…E nevoie de el din nou, pentru apararea Patriei 😉

    E numai bun sa dea jos drone 🙂

    2
  17. Că avioanele astea de WWII și elicopterele nu se văd pe radarele de la sol ale rușilor pe motiv că sunt „stealth”.
    Si daca e chiar așa, de ce nu vânează ucrainienii drone cu așa ceva? Niste AN2 și ceva elicoptere utilitare tot ar mai găsi prin ograda să le doteze cu o mitralieră …!
    Glumele sunt bune doar daca suntem serioși!

    1
  18. „Oldies but goldies”! (google) Nouă dintre aeronavele F-15 cu două locuri au sosit din SUA în 2016, după mai bine de 20 de ani de serviciu în forțele aeriene americane. Luptătorii au fost transferați în Israel în scopul utilizării lor ca sursă de piese de schimb. După ce au ajuns în Israel, au fost supuși unor teste amănunțite și s-a decis ca unii dintre ei să poată fi readuși în serviciu. Deja al patrulea F15 a fost dezasamblat până la șurub, setul de putere a fost verificat și consolidat și reasamblat cu 300 de modificări diferite. https://img.mako.co.il/2024/02/21/8877_autoOrient_w.jpg

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *