A-67 Dragon… si AT-6 Wolverine

 

A-67 Dragon a fost un alt urmas indirect al Tucano, dar care a murit in fasa. Pacat, promitea! Ar fi fost probabil un concurent pentru Pilatus PC-21 si mai ales pentru AT-6 Texan in rolul de COIN.

In 2003, Raymond F. Williams si Charles Jones, respectiv antreprenor si general brigadier in retragere al USAF au facut un studiu al mentenantei aeronavelor americane ajunse la aliati. Problema era ca aeronavele erau retrase din uzul american cu mult inaintea aliatilor iar acestia, neavand bani sa le inlocuiasca pe ale lor la fel de rapid, aveau dificultati cu disponibilitatea pieselor de schimb, ducand la canibalizarea propriilor flote.

In acelasi timp, pe plan intern, aparuse amenintarea terorista din partea unor indivizi usor inarmati care se puteau deplasa pe jos sau in  vehicule usor inarmate. Astfel in 2004 se creeaza intreprinderea US Aircraft Corporation cu scopul de a oferi un avion usor, ieftin, polivalent si usor de intretinut, capabil de misiuni variate: patrula aeriana, observare, recunoastere, lupta anti-insurgenta si sprijinul aerian al fortelor de la sol.

Miracol, in 2005 USAF devin interesati de un avion de lupta anti-insurgenta, capabil sa combata traficantii de narcotice, patruland zonele de frontiera.

Mai specific, cautau un avion capabil sa care in patrulare cel putin doua munitii de tip GBU-12 sau Mk-82, a cate 230kg fiecare.

Cei de la US Aircraft Corporation semneaza apoi un contract cu Golden Aviation – intreprindere specializata in restaurarea de aeronave de lupta – tocmai pentru a beneficia de experienta acestora in structuri aeronautice.

U.S. Aircraft Corporation A-67 “Dragon” (S/N SR-P001; C/S N906US)

Si astfel este conceput A-67, o aeronava capabila de misiuni multiple cu o sarcina utila semnificativa, pentru a dispune de suficient carburant pentru patrulare dar si pentru a transporta suficiente munitii de lupta. La acestea se adauga folosirea de materiale moderne si rezistente la coroziune si conditii meteo severe in invelisul structurii. Astfel se reduce intretinerea si prelungeste viata celulei. Primul zbor al prototipului are loc in octombrie 2006 la Monett, in Missouri, dar trenul de aterizare nu rezista si aparatul este avariat irecuperabil.

Astfel se ajunge la asocierea cu intreprinderea braziliana Geometra folosind o noua configuratie bazata pe designul K52 al lui Josef Kovacs, cel care a conceput EMB-312 Tucano al Embraer.

Noul model aparut in 2007 difera de anteriorul prin configuratia biloc tandem, ceea ce duce la o sectiune mai ingusta a fuselajului, locul din spate fiind suprainaltat pentru vizibilitate.

A-67 model 2007

Aparatul era propulsat de o elice cu 5 pale si un motor turboprop de 1250Cp (930kW) Pratt & Whitney Canada PT6A-68. In urma aerodinamicii revizuite aeronava putea atinge o viteza de croaziera de aproximativ 500 km/h, avea o anduranta de 10 ore la un plafon de 6100m. Cu o masa totala maxima de 4,62 tone, putea cara pe pilonii externi o sarcina utila de 1,62 tone.

In 2007 U.S. Aircraft anunta posibilitatea construirii in aproximativ 15 luni a unui al doilea prototip in aceeasi configuratie, daca se gasesc investitori capabili sa finanteze sfarsitul dezvoltarii si intrarea in productie de serie.

Pretul estimat/ aparat era intre 4 si 5 milioane de dolari, simtitor inferior transei de 6-8 mil.$ a aparatului de antrenament T-6 oferit de Raytheon. Dar programul se pare ca nu a mai continuat, comenzile potentialilor clienti mergand catre aparate mai mature, cum sunt Super-Tucano si AT-6 Texan II.

Modelizare A-67 in culori de camuflaj si inarmat

Si pentru ca sa vorbim putin si despre AT-6, U.S. Air Force Life Cycle Management Center (AFLCMC) au anuntat ca U.S. Air Force a primit primul avion de atac usor Textron Aviation AT-6 Wolverine.

De fapt e vorba de doua doua aeronave AT-6 destinate Biroului de Atac Usor al Forțelor Aeriene ale SUA (USAF) de la Baza Aeriană Wright-Patterson din Dayton, Ohio, avioane care fac parte din programul Airborne Extensible Relay Over-Horizon Network sau AEROnet.

In martie 2020, USAF au autorizat un buget de aproximativ 70,2 milioane de dolari pentru achizitionarea si intretinerea celor doua aeronave AT-6 și pentru instruirea pe pilotilor. Denumirea AT-6E Wolverine reprezinta configuratia de atac usor a AT-6/AT-6B/AT-6B derivate din avionul de antrenament T-6 Texan II, plus dotarea cu comunicatii prin satelit si alte echipamente USAF nedivulgate.

AT-6E Wolverine Light Attack

AT-6B Wolverine este o versiune inarmata a T-6B pentru deprinderea armamentului de baza si rol de atac usor. Are cabina digitala similara, modernizata pentru a include datalink si senzori electro-optici, alaturi de configuratii de arme mai diverse.

Puterea motorului este crescuta de la 1200Cp la 1600Cp (1.193 kW) cu motorul Pratt & Whitney Canada PT6-68D, iar structura este ranforsata. AT-6 are 85 % componente comune cu Beechcraft T-6 Texan II al Raytheon Aircraft Company, fiind o versiune a Pilatus PC-9.  T-6 a inlocuit in US Air Force aeronavele de antrenament de tip Cessna T-37B Tweet si SUA T-34C Turbo Mentor.

AT-6E Wolverine Light Attack Aircraft (Fotografii de Brett Schauf / SUA AFLCMC) la receptie

Costul orei de zbor al AT-6 este mai mic de 1000 dolari iar amprenta sa logistica este extrem de redusa, ducand la disponibilitate si dislocabilitate ridicata.

Acest nou tip de aeronava de lupta al US Air Force este destinata operatiunilor de patrulare, anti-insurgenta, si conflictelor „neregulate”. AT-6E este o optiune low-cost pentru sprijinirea aeriana a unitatilor de operatiuni speciale sau a altor trupe aliate in conflicte de mica intensitate.

Detalii fuselaj ale AT-6E

 

O mica tabela tehnica comparativa, incadrata de A-67 si PA-48:

Date A-67 EMB 314 PC-21 Pilatus B-250 Calidus PA-48
Lungime: 10,39m 11,38m 11,23m 10,98m 10,41m
Anvergura: 12 m 11,14m 9,108m 12,09m 12,6m
Inaltime: 3,97m m 3,74m 3,79m 2,67m
Suprafata aripa: 19,6 19,4 m² 15,22 m² 18,7 m²  22,8 m²
Masa gol: 2,17t 3,2t 2,27t 3,2t 3,26t
Masa plin: 4,626t 5,4t 4,25t 5,2t 6,35t
Motor: PT6A-68/3 PT6A-68B PT6A-68B PT6A-68B  YT55-L-9
Tractiune: 1250Cp 1600CP 1600CP 1600CP 2445Cp
V. max: 687 km/h 590 km/h 685km/h 557km/h 555 km/h
V. min 148km/h 170km/h 183km/h
Anduranta 10h 8h 24 2h21 12h
Plafon 11km 10,66km 11,5/7,61km 9,1km 12km
V. urcare 24,8m/s 16,4m/s 20,32m/s 13m/s
Masa arme 1,62t/5 piloni 1,5t/ 5 piloni 1,15t/5 piloni 1,8t/7 piloni 2,58t/6 piloni
Dist. Decol/ateriz 900/860m 900m/725m 630/1120m
Distanta zbor: 3026km 2855km 1333km 2400km/4500km 1480km
P/masa 0,355kW/kg 0,39kW/kg
Incarcare aripa 171 kg/m2 200 kg/m2 208 kg/m2 143 kg/m2
Cost/ora: 1000$ 500-1000$ 1200$

 

Pentru cine isi mai aminteste… Piper Enforcer PA-48, atac usor la sol pur-sange, derivat dintr-un vanator pursange: P-51 Mustang.

La joaca cu AT-6E Wolverine II:

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://aviationsmilitaires.net/v3/kb/aircraft/show/944/us-aircraft-a-67-dragon

FlightGlobal

Mapsairmuseum.org

MilitaryHistoryNow

. https://militaryleak.com/2021/02/24/us-air-force-inducts-its-first-at-6e-wolverine-light-attack-aircraft-into-service/

. https://twitter.com/AFLCMCofficial/status/1362058905346584578

Citeste si:

Calidus-b-250

.

30 de comentarii:

    • Da cu 823 au zburat ai nostri in Angola unde au deschis o școala de aviatie, mie-mi place exemplarul asta restaurat si modificat de niște pasionați din USA …cine are aproximativ 90000$ i-l poate avea
      https://m.youtube.com/watch?v=wGM8vLabiKM

      Apropos , iar 823 ar putea fi si el utilizat pt chestii in gen Tucano sau Texan sau e de ajuns 99 pt ce ne trebuie noua?

      1
      • ar trebui sa scoata statul roman bani sa il recupereze… sau niste asociatii.
        Nu stiu la ce te referi la a doua intrebare… La formare/antrenament, ca asta e rolul principal al platformelor Tucano, Texan?
        Sau la COIN/CAS? ca pentru asta trebuie modificari suplimentare, avionica scumpa, care dubleaza (sau aproape tripleaza in unele cazuri) practic pretul platformei.

        • Si si…si formare /antrenament si COIN/CAS, am înțeles ca era un avion destul de evoluat la clasa lui in acele vremuri, acum nici nu cred ca mai suntem in stare de așa ceva, AEROSTAR parca nu mai fabrica nici Fesrivalul, se duce dreaqului tot de râpa cu politicienii astia care habar n-au cei aia industrie strategica

          1
          • „Si si…si formare /antrenament si COIN/CAS, am înțeles ca era un avion destul de evoluat la clasa lui in acele vremuri…”.
            …cu 290 C.P. sub capota era fix ce trebuia pentru astfel de misiuni. :)))

      • Unii spuneau că IAR 823 are origine germana , Me108 .
        Licența lui Me 108 a permis transferul de tehnologie de înaltă calitate către IAR …

        1
  1. „In urma aerodinamicii revizuite aeronava putea atinge o viteza de croaziera de 706 km/h…”

    Vàd datele si termenii acestia în mai multe surse (probabil copiat unii de la altii, cum ai fàcut si tu).
    Dar mà îndoiesc, fiindcà mi se pare prea mare pentru o vitezà de croazierà la tipul acesta de avion si probabil este o vitezà maximà.
    Viteza de croazierà este cea în care avionul este optimizat în raportul vitezà/consum carburant si în prezervarea celulei si motorului.
    De altfel în tabloul care l-ai dat se vorbeste de vitezà maximà.

    3
  2. Noi am avea nevoie de vreo 100 bucati.
    Idee… Sa produca IAR99 turboprop… cu una sau 2 elice coaxiale ar fi ideal.
    Un pic mai mare si structura mai tapana…
    Hai ca se poate….. Desigur niciodata..

    • Iar99 turboprop?? Cu elice(una sau doua coaxiale)??? Realizezi ca trebuie sa creezi un avion cu totul nou? Sau crezi ca scoti viperul si pui un turboprop cu o elice infipta in c. r? Apropo, ai idee ce e ala un turboprop?

      2
      • Cu elicoptere propulsive n-ar decola decât după curbura pământului, cu elici tractive ar fi piloti călare pe transmisie ca la Airacobra.

  3. Programul USAAF „Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR)”
    „WASHINGTON — At long last, the U.S. Air Force has definitively stated it will not procure light attack planes, putting to bed a three-year-long debate about whether to buy upward of 300 low-cost aircraft for the counterterrorism fight.
    In a statement to Defense News, Air Force spokeswoman Ann Stefanek confirmed that the service will not move forward with a program of record for light attack planes.
    Instead, U.S. Special Operations Command has requested $106 million in the fiscal 2021 defense budget for its armed overwatch requirement, according to Defense Department budget materials.”
    (https://www.defensenews.com/smr/federal-budget/2020/02/10/sorry-sierra-nevada-corp-and-textron-the-us-air-force-isnt-buying-light-attack-planes/)
    Aici talent la sifonat fonduri, ai nostri par gainari in comparatie. Cu banii papati de programele militare avortate ale astora rezolvai datoria federala.
    Un A-1 Skyraider bricolat si upgradat cu tehnologii moderne ar parea crucisator galactic in comparatie cu avioanele alea de epandaj agricol incluse in program. Oare s-or mai gasi cateva zeci stocate si renovabile?

    1
  4. Mda.. Frumos A-1 .. dar in ziua de azi cu atata portabilitate la rachetele aa cam greu..
    Oricum fara CAS nu ai cum sa supravietuiesti… fie ca o face un pilot sau o drona.
    MAcar drone kamikaze sa facem… jdemii..

    1
    • @Cristian P
      Un avion din asta poate face usor vanatoare de drone la cost scazut (mai ales la cat poate sta in aer), plus vanatoare de elicoptere (nu-ti mai vine sa trimiti Mil-uri la pocneala daca stii ca risca sa dea bot in bot cu asa ceva). Elicopterele de atac sunt mult mai vulnerabile la AA si tot au nisa lor, deci daca avionul se poate proteja decent de V/SHORAD ii e de ajuns. Programul LAAR avea ca scop principal COIN, CAS si RECCE in conflicte asimetrice de joasa intensitate unde V/SHORAD e cam tot ce risti sa intalnesti.
      @stelian
      De acord pe motor si vechime. Cred insa ca in loc sa se prosteasca cu tot felul de avioane de jucarie, Americanii ar fi trebuit sa combine punctele forte din A-1 si PA-48 intr-un pachet adus la zi cu experienta recenta; un biloc cu turboprop modern de vreo 2500CP, autonomie suficienta, bine blindat, cu 10-15 puncte de acrosaj, tunuri M230/30mm in aripi, avionica si contramasuri moderne ar fi perfect pe nisa asta si probabil s-ar si vinde foarte bine.

      1
  5. asta-i STROPii din planes….
    cu yak52 se poate face ceva?

  6. Avioanele astea sunt bune în Afganistan , Columbia, Mexic.
    Unde talebanii , traficanții de droguri nu au arme AA in afara de mitraliere maxim cal. 14,5 mm.
    E o ” rămășiță” a învățămintelor din Afganistan unde mega vânători cu costuri orare mari dădeau cu Paveway de 200.000 dolari împotriva unor fanatici cu AK 47 de 100 dolari bucata.

    Cu zburătoarele astea nu faci nimic împotrivă apărării ruse sau chineze. Cel mult avansări în grad post mortem.

  7. ???!!!!

    Aveam asa impresia ca macar aici isi dau cu parerea insi care macar stiu sa caute informatia ….

    Da nu!!!!

    Cum sa visezi la IAR 99 turbopropulsor?! In primul rand cu ce motor ? Apoi cate modiificari trebuie sa suporte celula?

    Sa visezi IAR 823 pe post de avion antigherila ?! Sa nu verific dinati .. sa zicem doar ce motor are IAR 823? A.. ca in rest era dragutel , cu performante accepatbile , bun de scoala si agrement (poa fi folosit ca un Logan aerian!) ba si scoala , „clasa I scoala primara tainele alfabetului” ptr CAS … mda. Dar nu pe post de Tucano antigherila sau Piper ala de zice Zgureanu….

    A! Poate ca in Angola , in unele situatii a fots sa zicem sufizant dar numa in conditii particulare.
    Ca tit in conditii particuale a actionat si „aviatia” biafreza . Adica avioane agricole , doate cu cateva racchete neghidate care zburand la un metru de=-asupra padurii a suroins la sol niste avioane mai … avioane militare si buf!
    Dar atata!

    hm .. se pare ca azi ajunge sa ai opinia politica considerta „corecta” . Restu duca-se!

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *