Mwari se vinde

 

Poate nu pare cine-stie-ce, o platforma bazata pe conceptul de avion (ultra-)usor AHRLAC (Advanced High Performance Reconnaissance Light Aircraft) care poate fi folosit pentru patrulare, recunoastere si chiar lupta la nevoie, dar asa, mai usor, contra-insurgenta! Un mini urmas al OV-10 Bronco daca vrem… Bronco II fiind chiar numele sub care a fost oferita varianta americanizata celor de la U.S. Special Operations Command, in cadrul programului „Armed Overwatch”.

South African Paramount Aerospace Industries au anuntat la Africa Aerospace and Defence Expo ca au vandut 9 aeronave Mwari catre mai multi clienti, primul aparat fiind deja livrat acum o saptamana. Platforma poate fi produsa in mai multe versiuni de echipare, cea de baza fiind echipabila cu sisteme de recunoastere – atat radar cat si electro-optice.

Mwari poate executa si misuni de atac la sol cu armamentul ambarcat, iar de curand a fost conceputa si o configuratie antidrona.

Corelat cu faptul ca are capacitati de avioane cu decolare/aterizare scurte (STOL) – 550 metri complet incarcat – de pe piste slab amenajate si o capacitate de desfasurare rapida pentru misiune, rezulta ca Mwari poate fi o platforma extrem de versatila.

Paramount Group nu a dezvaluit nici valoarea contractelor nici identitatea destinatarilor, doar faptul ca unul este o tara africana.

Producatorul a incheiat un parteneriat cu Hensoldt pentru echipa Mwari cu sistemul de observatie aeropurtata Argos II. Diversele sisteme de observatie pot fi instalate intr-un compartiment special prevazut in fuselaj dar si intr-o turela reconfigurabila in bot. Un alt parteneriat a fost anuntat cu Boeing in 2016 pentru varianta „americanizata” echipata cu un ansamblu integrat de senzori si armament, pachet aflat in optiune alaturi de variante mai simple de echipare.

Proiectul Mwari/AHRLAC a inceput in 2009, scopul fiind acela de a concura nu doar platforme de antrenament si atac usor – EMB314 Super Tucan si Beechcraft T6 Texan II – ci si UAV-uri, fiind mai ieftin de operat decat acestea din urma datorita subsistemelor mai simple decat cele necesare controlului la distanta. Cu toate acestea se lucreaza si la o versiune UAV (cu autonomie de 4 ore si turela optronica), bazata pe prototipurile de studiu la scara 1/4, sub denumirea de Mwewe. La nivelul misiunilor, Mwari mai poate concura si elicopterele de atac, avand o viteza si un plafon de zbor duble fata de majoritatea acestora si senzori si armament similare.

Cu o masa gol de 2 tone si incarcat de 3,8 tone, este propulsat de un motor  Pratt & Whitney Canada PT6A-66 de 950 Cp. Plafonul de zbor maxim este de 9,3 km. Avionul atinge o viteza maxima de pana la 500 km/h, iar raza de actiune este de aproape 1000 de kilometri. Autonomia de zbor a Mwari este de 6,5 ore in configuratie lisa si de pana la 10 ore (2130 km) cu rezervoare suplimentare si viteza de croaziera de pana la 180 km/h. Sarcina utila este de 890 kilograme.

Pilotii sunt asezati in tandem in cabina cu vizibilitate crescuta, in scaune catapultabile Martin-Baker, iar controlul zborului este de tip HOTAS (hands on stick-and-throttle) asigurata de o avionica cu arhitectura deschisa. Protectia pilotilor poate fi imbunatatita cu blindaj suplimentar in jurul cabinei.

Armamentul este compus dintr-un tun intern Denel GI-2 calibrul 20mm, la care se adauga 6 piloni de acrosaj cu capacitate de 226 kilograme fiecare pe aripi pentru containere de misiune sau diverse munitii ghidate sau neghidate.

Pretul estimat initial al versiunii de baza a Mwari este de aproximativ 10 milioane USD. Paramount a investit aproximativ 42 de milioane de dolari in dezvoltarea acestui tip de aeronava.

De retinut, procesul de productie a fost studiat pentru a fi extrem de simplu si ieftin, astfel ca producatorul ofera clientilor si un sistem modular de productie. Li se permite astfel cumparatorilor de Mwari sa produca variante configurate pe cerintelor lor.

Dupa cum am amintit deja, se lucreaza la echiparea Mwari cu tehnologii antidrona, care sa ii permita misiuni de tip hunter-killer contra dronelor de altitudine medie si anduranta ridicata (MALE) de pana la 2 tone. Scopul este de a angaja dronele la altitudini intre 6-9000 metri, dincolo de perimetrul de angajare eficace a sistemelor AA cu raza scurta (GBAD), misiuni care astazi necesita interventia unor avioane de lupta inalt subsonice sau supersonice.

Dronele pot fi angajate atat cu rachete aer-aer cu raza foarte scurta (derivate din MANPAD) sau cu tunuri de calibru mic, montabile fie in fuselaj fie acrosate in containere. Detectia este asigurata de optronica multispectru si radarul ambarcate, corelate cu legatura de date de banda larga si legatura satelit (SA7 CRM – Satellite Communication).

 

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

Mwari (paramountgroup.com)

WDS 2022: South African Mwari aircraft is now equipped with advanced anti-drone technologies 

Altair-com-pl/news/view?news_id=38039

AHRLAC Holdings Ahrlac – Wikipedia

 

19 comentarii:

  1. Banuiesc ca nu ar avea vreo utilitate in Europa. Acum, aparatul o fi mai ieftin decat o drona MALE dar daca e doborat, milioanele bagate in antrenamentul pilotului se pierd.

    3
    • Daca il tii pe linia frontului e victima sigura, dar la 2-300 de km de linia frontului cred ar ar putea sa vaneze cu succes drone de toate felurile. iar daca ii integrezi si o racheta mai seriosa, macar un Sidewinder si il dirijeaza un radar de la sol, ar avea o sansa si impotriva unor rachete de croaziera. ar duce doar racheta intr-o pozitie mai avantajoasa, ceea ce nu poate face un lansator de la sol.
      Cred ca vom vedea si astfel de avioane anti-drona in Ucraina cat de curand. Sa antrenezi un astfel de echipaj e mult mai usor decat pe un jet, iar baza de selectie este foarte mare.
      macar ca experiment si tot vom vedea, mai ales ca Air Force a cumparat cateva exemplare parca din Super Tucano inca din 2009

      5
      • Sigur nu are nici un rol in Europa. si in Africa e problematic, exista MANPADS, tunuri AA vechi si e in raza acestora.

        Nu mi se pare nimic remarcabil la acest avion, autonomie mediocra, viteza mica, armament foarte limitat…

        La o misiune secundara anti drona ma gandeam ca ar putea fi adaptat IAR-99 dar ar fi dezavantaje si acolo cu pretul mare pe ora de zbor desi cred ca in caz de razboi asta ar fi ultima preocupare

        6
  2. Mie unul mi s-ar parea utile pe timp de pace, la politia de frontiera. Senzorii aia mi se par suficienti pentru supraveghere la sol. Daca ii mai pui si ceva radar, cred ca devine spaima dronelor care cara tigari. Cu tunul ala clar poate sa le doboare, ieftin. Acum, nu stiu daca ar avea voie politia de frontiera sa zboare prea aproape de granita cu ele….

    2
  3. Eu cred ca subestimati mult tarile africane. Da-ti un search pe google la cateva tari si la fortele lor aeriene.

    zimbabue, tanzania, zambia, congo, sudan, unganda etc

    o sa vedeti avioane chinezesti cu reactie sau mig-uri vechi si SAM-uri rusesti.

    4
  4. Paramount. Da, bun pt filme

    3
  5. Prefer IAR ul nostru. Alea care cica trebuiau modernizate sau RK.

    4
  6. In Africa AA înseamnă tunuri cal 23 până la 57 și Manpads
    Practic tot ce zboară peste 4000 m este in siguranta

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *