Romania Military

Până la urmă rușii își vând fregatele din lipsă de motoare

“Admiral Butakov” in martie 2016

 Prin august 2017 scriam că flota rusă are o problemă. Jenantă, precum o boală venerica, dar tot problemă se numește.

Mai exact, prietenii noștri sovietici au pus mână pe Crimeea – în bună lor tradiție bolșevică, cu tancul – dar în urma acestui proces „democratic” au rămas calici de motoare pentru navele lor militare mai rasărite. Adică ucrainenii (și ăștia tot sovietici) refuză să le mai vândă turbine.

Puși în fața acestui fapt regretabil, sovieticii noștri vecini de la Marea Neagră s-au gândit să-și vândă navele de luptă aflate în construcție, oricum n-aveau cu ce să le propulseze, către indieni (veșnicul coș de gunoi al industriei de armament ruse), pe ideea că hindușii să-și fac rost de la ucrainieni de turbine pentru nave. Navele ar urmă să ajungă în India tractate.

Prin 2016 hindușii și sovieticii au bătut palma pentru patru fregate din clasă „Admiral Grigorovich”, din care două construite în India, două tractate (cumpărate adică) din Rusia.

Dar afacerea a trenat, biata marină rusă nu vroia să dea fregatele, că erau ale ei, așa fără motoare, și chiar a reușit să blocheze vânzarea navelor (“Admiral Butakov” și “Admiral Istomin”) în 2017, crezând chiar că în 2018 navele vor fi pe apă.

Dar n-a fost să fie…

În octombrie 2018 India și Rusia au semnat contractul: aproape un miliard de dolari pentru cele două fregate mai sus menționate (fără turbine, India tre’ să-și faca rost de ele din Ucraina) și 500 de milioane de dolari pentru transferul tehnologic către India, întru construcția a încă două nave similare.

Așadar, ivanii rămân fără două fregate și încă nu au capacitatea de a-și construi singuri turbine, aia de la Saturn (de au primit însărcinarea pe linie de partid și de stat să facă turbine) nu pot să le facă, abia dincolo de orizontul lui 2020, poate, poate să iasă ceva, deocamdată se pare că nici motoare diesel nu știu să facă, vezi pățania celei mai noi corvete Buyan M, plecată spre Siria propulsată de elice și întoarsă la Sevastopol tractată de un remorcher.

Asa că Uniunea Sovietică a rămas să construiască nave mai mici, nave pe care echipajul le poate propulsa, la o adică, chiar cu forța braţelor, vâsle să fie și timp frumos. Și nu-i de ras, la vremea lor, triremele grecilor atingeau, scria presa vremii, chiar și 10-11 Nd, totul numai cu tracțiune ecologică: vâslași și vele. Așadar, se poate…

În linii mari, norocul nostru, poate până când învață sovieticii să-și croiască turbine vom avea și noi cele patru corvete, fregatele modernizate, Patriotul la malul marii și pe malul Prutului, 53 F 16, 1-2 submarine, poate și 1-2 fregate noi…

PS O întrebare rămâne totuși: de ce ucrainenii continuă indirect să facă afaceri cu rușii?! Pentru că India va primi turbinele din Ucraina, ori dacă fosta republică socialistă sovietica Ucraina chiar ar dori să-i faulteze pe foștii lor tovarași de Uniune ar trebui sa refuze livrarea de echipamente pentru navele cumpărate din Rusia. De unde reiese că ceva nu se învârte tocmai rotund in „razboiul” dintre Kiev și Moscova.

PPS Cele două fregate erau ultimele din cele șase nave ale clasei și urmau să facă parte din flota Marii Negre. Acum vor face parte din flotă indiană: aia de vest sau aia de est…

PPPS Între timp ivanii umplu Marea Neagra cu nave mici și dese (purtatoare de rachete) cheia marilor succese, din punctul lor de vedere.

 

 GeorgeGMT

 

Exit mobile version