Romania Military

POLONIA – inarmarea pentru descurajare!

1

A 24-a Expozitie Internaționala pentru Industria de Apărare,  MSPO din Kielce, al treilea cel mai mare targ in industria de specialitate din Europa, a avut loc in perioada  6-9 septembrie 2016 si  s-a desfasurat in momentul cand  Ministerul polonez al Apărării Naționale (MND) se confruntă cu decizii majore in achizițiile publice, precum și iminente reforme guvernamentale privind  colaborarile in domeniul  apărarii. Tinand cont de bugetul alocat pentru aparare de catre Polonia in urmatorii ani, acest targ a atras majoritatea producatorilor de arme din toata lumea.

Polonia este la cea de  a treia revizuire strategică a politicii de apărare (DST) de la aderarea la NATO în 1999, ca si  rezultat al Summit-ului de la Varșovia al Alianței din iulie, in special datorita amenintarii unui conflict potential cu Rusia.

 

Deschidem o paranteza:

In acest context este intersant articolul publicat pe 19 iulie intitulat ”Inarmare pentru descurajare” , prin care Polonia este definita ca o fortareata a Europei de Est intr-un conflict cu Rusia, de catre  Consiliul Atlantic, un think tank american, de fapt o  strategie de 25 de pagini .

Documentul  este un fel de post-scriptum la summit-ul NATO ce a avut loc la Varșovia, în luna iulie. Acesta solicită măsuri care merg chiar mai departe decât rezoluțiile summit-ului.

Autorii lucrării, generalul Sir Richard Shirreff, un fost general al NATO (comandant adjunct in Europa ), și Maciej Olex-Szczytowski, un bancher polonez, descriu Rusia ca  pe cea mai mare amenințare geopolitică  a NATO.

http://www.atlanticcouncil.org/images/publications/Arming_for_Deterrence_web_0719.pdf

 

In opinia autorilor, Polonia ar trebui sa faca urmatorii pasi:

Autorii, de asemenea, fac un apel pentru un plan  „credibil” de apărare comună, sub conducerea cartierului general al NATO și pentru unificarea forțelor armate poloneze cu cele ale Statelor Baltice și a altor forțe NATO. Este prevazuta inclusiv posibilitatea ”dispersarii” avioanelor F 16 pe teritoriul Romaniei – aeroporturi sau autostrazi.)

Inchidem paranteza si revenim la subiect:

 

Noul  plan de apărare este datorat si  faptului  că cele două planuri  anterioare nu au fost niciodată puse în aplicare pe deplin. In conformitate cu declarațiile de susținere a consolidării față de flancul estic al NATO din cadrul Summit-ului de la Varșovia, actualul plan va oferi o nouă evaluare a amenințărilor destinate să constituie baza pentru programul de modernizare tehnică  (TMP), care acoperă perioada 2017-2026.

Noul plan ar trebui să se bazeze pe ipoteze financiare și programe mai realiste decât cel precedent care acoperea perioada 2013-2022.

MND isi va concentra probabil resursele asupra descurajării convenționale: sisteme de apărare aeriană, rachete cu rază lungă ghidate, rachete de croazieră, capabilități cibernetice ofensive si defensive, C4ISR și vehicule aeriene fără pilot.

Cel  mai bun exemplu de necesitate in a aborda o dotare cu echipamente vechi și uzate este Marina Poloneză – serviciul cel mai subfinanțat al forțelor armate poloneze. Cele mai multe nave de luptă sunt la capătul perioadei  de serviciu  și urmeaza să fie retrase foarte curând (de exemplu, sumbarinele norvegiene  Kobben și cel Kilo-class,  fregatele Perry  și dragoarele Gopło). Din păcate, pentru marinarii polonezi, în ciuda necesitatii inlocuirii lor, realitatea bugetului cel mai probabil, nu va permite Marinei să pună în aplicare pe deplin planurile sale ambițioase de a-și procura 3 submarine de atac Orka, 3 corvete Miecznik și 3 nave de patrulare Czapla.

 

Acest lucru subliniaza o schimbare doctrinară clară  a  armatei poloneze,  departe de postura strict defensiva, spre un accent pe capacitățile ofensive care ar putea servi pentru  a descuraja potențiali dușmani și anume Rusia.

 

Slăbirea monedei poloneze,  va face mai costisitoare achizitia echipamentelor străine oferite. Prin urmare, MND  ar putea deveni mai deschis la achiziționarea de echipamente mai puțin sofisticate, mai ieftine și mai ușor de a fi produse în țară fata de soluțiile de state-of-the-art din străinătate.

Pentru a satisface cerințele de modernizare extinse militare poloneze, Varsovia intenționează să mărească cheltuielile sale de apărare de la 2% – fiind  doar unul dintre cei cinci membri ai NATO cu cheltuieli de 2% sau mai mult pe apărare astăzi – până la 2,2% din PIB până în 2020. Până în 2030, aceasta va ridica la 2,5%. Lăsând la o parte fezabilitatea unei astfel de creșteri (care este în discuție din cauza creșterii costurilor din sănătate și de asistenta sociala), bugetul total de investiții de apărare ar putea depăși  38 mld $ pe perioada 2017-2026. Această cifră include  34.8 mld $ pentru achizițiile din domeniul apărării și o suplimentare de 3,5 miliarde $ pentru  cercetare și dezvoltare. Dar, chiar și 3.5 miliarde $, ar putea să nu fie suficiente pentru a acoperi toate prioritățile MND in cercetare și dezvoltare, cum ar fi radare, tehnologii de rachete, arme de precizie, energie direcționată și arme electromagnetice, informații și tehnologii de comunicații și vehicule aeriene fără pilot.

Într-un moment de schimbari semnificative în prioritățile de apărare ale Poloniei, guvernul a încercat să consolideze poziția  Grupului industrial polonez de Armament  (PGZ).

 

 Prioritățile pentru Varșovia includ dezvoltarea capacităților industriale de apărare indigene, legate în mod specific de a produce, intretine și moderniza armamentul din dotare.

 Sectorul aviatie si aparare (A & D) este chemat să joace un rol principal în strategia națională de reindustrializarea promovată de viceprim-ministru Mateusz Morawiecki în cadrul Planului de Dezvoltare Responsabil (PDR). Acest plan include investitii de peste 250 mld $ in urmatorii 25 de ani (este vorba de planul de investitii pentru intreaga economie poloneza –Morawiecki Plan).

PDR urmărește să susțină pe termen lung creșterea economică internă, prin investiții în cercetare și dezvoltare, industrie bazata pe inovare și de înaltă calificare. În viziunea lui Morawiecki, sectoarele de aviație și apărare poate fi esențiale pentru transformarea economiei poloneze.

În cazul în care toate planurile de modernizare a armatei  poloneze și ambițiile economice vor fi îndeplinite, va exista un impact semnificativ în străinătate pentru vecinii și aliații  Poloniei.                          Un pas spre aceasta este Programul Regional de Asistență pentru Securitate 2022 (ResAP) pentru Grupul de la Vișegrad (Republica Cehă, Slovacia, Ungaria), precum și țările baltice, România și Bulgaria. Cadrul ResAP permite achiziționarea de arme poloneze  în termeni comerciali mai favorabili. Deși este prea devreme pentru a evalua impactul ResAP asupra industriei poloneze și securitatii regionale, merită să ne amintim că astfel de acorduri nu conduc întotdeauna la contracte viabile.

In acest context, expozitia de la Kielce s-a incheiat cu nenumerate acorduri cadru de colaborare intre mari societati occidentale si Grupul industrial polonez de Armamen  (PGZ), toti sperand sa obtina o felie din tort pe baza colaborarii industriale cu producatorii locali.

Toti asteapta noul plan de modernizare al armatei poloneze 2017-2026.

 

Singurul contract  mai aproape de realizare, este  cel de cumparare a 8 sisteme de rachete Patriot, produse de Raytheon,  tip Sky Sceptor, pentru distanta de interceptare medie, utilizabile in programul polonez Wisla –  inclusiv cu implicarea in proiect a industriei locale. Polonezii  au facut o cerere in acest sens catre US.

Sky Ceptor este conceput ca interceptor low-cost pentru Polonia, dar, în viitor, ar putea fi oferit în comun de către clienții străini.

SkyCeptor este o variantă SUA  a rachetei Stunner, dezvoltata în comun Rafael și Raytheon. Stunner este acum introdusă în serviciu operațional în Israel. Este o racheta de tip cinetic (hit-to-kill) capabila de a intercepta  rachete balistice cu raza scurta si medie (70-250 km), rachete de croazieră și alte amenințări aeriene.  Potrivit lui Raytheon, The SkyCeptor va fi mult mai ieftin decât rachetele deja utilizate de sistemul Patriot, inclusiv PAC-3, PAC-3 MSE și GEM-T.

Tinand cont de cele prezentate mai sus, cred ca solutiile noastre de aparare trebuie sa fie legate de solutiile si strategia polonezilor.

 

Grigore Leoveanu

Surse:

http://www.thenews.pl/1/12/Artykul/240951,Development-minister-announces-economic-roadmap-for-Poland

http://www.thenews.pl/1/12/Artykul/269835,Polish-Defence-Minister-confirms-plans-to-buy-Patriot-system

http://raytheon.mediaroom.com/2016-09-06-Poland-announces-it-will-officially-request-Patriot-Integrated-Air-and-Missile-Defense-System

http://www.atlanticcouncil.org/images/publications/Arming_for_Deterrence_web_0719.pdf

http://www.atlanticcouncil.org/programs/dinu-patriciu-eurasia-center

Exit mobile version