Romania Military

Polonia si Slovacia vor livra Ucrainei un total de 17 MiG 29

slovacia polonia mig 29 ucraina

Asa cel putin se scrie, dar Slovacia nu cred ca are de unde sa scoata 13 aparate, atat timp cat in august 2022, cand MiG-ul 29 a fost retras oficial din dotarea fortelor aeriene, slovacii mai aveau 11 aparate cu resursa de zbor, nu se stie daca toate erau si in stare de lupta. Cel mai probabil ca nu erau…

La despartirea de Cehia, Bratislava a mostenit 24 de aeronave MiG 29 si macar din acest punct de vedere ar putea exista un stoc de piese de schimb care sa readuca la viata 13 aparate, dar in acest moment pare foarte greu de crezut ca slovacii vor putea trimite in Ucraina 13 aparate gata de zbor in, sa spunem, 1-2 luni. Seful Statului Major General slovac, generalul Daniek Zemeko, a spus pentru presa ca nu stie inca cate aparate sunt apte de zbor si cate vor fi folosite doar pentru piese de schimb. Inginerii ucraineni ar fi inspectat deja avioanele MiG 29 slovace.

A mai declarat generalul Zemeko ca mare afacere cu MiG-urile 29 n-ar fi fost nici inainte de a fi retrase de la zbor, flota de 29-uri inregistra cate o defectiune la fiecare 43 de minute de zbor, iar maximul de avioane gata de zbor era de patru aparate. De unde vor scoate ei 13 unitati apte de lupta?!

Pe langa cele 13 MiG 29, slovacii mai doneaza Ucrainei si doua lansatoare KUB, ceva munitie, piese de schimb, desi termenul de “donatie” nu se aplica aici cu intreaga sa putere, Slovacia urmand sa primeasca compensatii in valoare totala de 900 de milioane de euro in contrapartida cu… donatia si cum este evident ca nimeni pe lumea asta nu ar cumpara 13 MiG 29 uzate si doua lansatoare KUB, afacerea slovacilor este demna de toata lauda, au reusit sa faca rost de bani frumosi pentru o marfa pe care oricum nimeni n-ar fi cumparat-o. Ca sa nu mai spunem ca avioanele trebuiau casate, dezmembrate, munitia de origine sovietica delaborata ceea ce inseamna alte costuri… Pentru ca daca adunam toate donatiile facute de Slovacia Ucrainei, ajungem probabil la o valoare de piata de sub 100 de milioane de euro, asadar o afacere cu totul exceptionala.

In cazul Poloniei, patru aparate gata de zbor sunt o certitudine.

Dar cat vor conta aceste batrane MiG 29, cam o escadrila in varianta optimista, in apararea anti-aeriana ucraineana? In lupta aer-aer BVR (raza lunga) nu cred sa conteze prea mult, dar nici nu cred ca Kievul pentru asta le-ar folosi.

MiG-ul 29 este un aparat foarte rapid si care evolueaza destul de bine la altitudini mici fiind din acest punct de vedere un posibil aparator impotriva rachetelor rusesti de croaziera, dar si impotriva elicopterelor sau aparatelor Su 24.

Nu par sa aiba prea multe sanse in fata unui Su 30 modernizat sau a unui Su 35S si intrebarea care se pune este daca ucrainenii mai au suficienti piloti care sa-l zboare. Chiar daca presa poloneza speculeaza despre o posibila intregrare a rachetelor BVR AIM-120 AMRAAM pe MiG-urile 29 donate ramane problema radarului original care nici sa-l pici cu ceara nu cred ca poate sustine racheta la o distanta suficient de mare inca sa ajunga la paritate cu radarele de la bordul Su 30SM/Su 35S.

De fapt, ca radarul original al MiG 29 sa comunice cu o AMRAAM ar fi un lucru foarte dificil de facut, nu imposibil dpdv tehnic, dar foarte complicat. In acelasi timp, AMRAAM poate fi folosita si fara radarul avionului, radarul rachetei putand sa achizitioneze tinta desi racheta este inca pe sina de lansare. Raza radarului de la bodul AIM-120 se duce spre 20 km, ceea ce nu-i putin lucru, iar AMRAAM este semnificativ mai eficienta in cazul in care avionul inamic fuge, decat rachetele rusesti.

Pe de alta parte, la lansare, AMRAAM poate fi orientata pe o anumita directie cu ajutorul colimatorului avionului, fara legatura cu radarul, iar daca in zona se afla un avion rusesc pentru razboi electronic, iar sistemele sunt active si bruiaza zona, AMRAAM poate fi lansata auto-ghidandu-se direct catre respectivul avion. Sansele sa-l loveasca nu sunt grozave dar ele exista si sunt suficient de bune pentru a incerca o astfel de manevra.

Acum, daca facem o paralela intre T 72 si MiG 29, am putea presupune ca batranul MiG 29 (care apropo nu este nici pe departe chiar atat de batran, ci doar nemodernizat) ar fi doar avangarda, tot asa cum T 72 poloneze, cehesti si slovace s-au dovedit doar o avangarda pentru Leopard 2.

Daca asa va fi ramane sa asteptam ca F 16/Eurofighter/Mirage sa-si gaseasca drumul spre Ucraina, cert este ca 17 aparate destul de vechiute si fara arme moderne in dotare nu vor rasturna balanta frontului din Ucraina, dar 3 escadrile de F 16, chiar si A/B, s-ar putea s-o faca…

 GeorgeGMT

Exit mobile version