Romania Military

Programele militare aeriene poloneze

 

In aprilie anul acesta, Comitetul de Aparare Nationala Polonez a discutat cu privire la starea Fortelor Aeriene, capacitatea de a indeplini sarcinile si modernizarile planificate. De mentionat ca programul de modernizare a fortelor aeriene poloneze pe urmatorul deceniu trece de 32 miliarde $ (26 mld. euro).

Astfel au fost facute publice informatii specifice, cum ar fi cate F-16 sunt capabile de lupta sau cantitatile si starea programelor Fortelor Aeriene, sau cele vizand UAV-uri si sisteme AA.

 

Cum se stie deja, baza aviatiei de lupta sunt cele 48 de avioane F-16 în trei escadrile, iar alte trei escadrile: – una de Su-22  (18 aparate) si doua de MiG-29 (28 de aeronave) sunt folosite pentru sarcini pe timp de pace, cum ar fi politia aeriana, MIG-29 fiind folosit pentru supravegherea spatiului aerian plonez si al statelor baltice. Cele 6 escadrile sunt repartizate pe 5 baze aeriene, fiind structurate in 2 flotile aeriene tactice. Efectivul fortelor aeriene se situeaza in jurul a 16000 militari.

Structura aviatiei de lupta poloneze:

  • Flotila 1 de aviatie tactica, din Świdwin – cu baze avansate in estul si nordul Poloniei (langa Belarus respectiv M. Baltica)
    • Baza aeriana tactica nr.21 din Świdwin, operand Escadrila 40 echipata cu Su-22M4/UM3K
    • Baza aeriana tactica nr.22 din Malbork, operand Escadrila 41 dotata cu MiG-29A/UB
    • Baza aeriana tactica nr.23 din Mińsk Mazowiecki, operand Escadrila 1 dotata cu MIG-29A/UB
  • Flotila 2 de aviatie tactica, din Poznań – baze aflate in centrul/vestul Poloniei
    • Baza aeriana tactica nr. 31 din Poznań-Krzesiny, operand Escadrilele 3 si 6 dotate cu F-16C/D Bl52+
    • Baza aeriana tactica nr. 32 din Łask,operand Escadrila 10 dotate cu F-16C/D Bl52+
    • Batalionul nr.16 de intretinere aerodrom din Jarocin

Primele 2 escadrile de F-35 ar putea fi plasate la bazele Świdwin respectiv Lask,a ce inseamna ca bazele Malbork si Minsk Mazowiecki operand MIG-29 nu au un viitor clar dupa retragerea avioanelor sovietice.

Situarea pe harta Poloniei a bazelor aeriene si altor sisteme AA (cu fulger rosu – aviatia de lupta, cu fulger albastru, cea de antrenament) – sursa Wikipedia

Concluzia este insa clara, pe timp de razboi vechile modele de origine sovietica reprezentand jumatae din efectivele actuale, sunt practic inutile.S-a constatat ca 41 din cele 48 de F-16 sunt operationale, adica peste 80%, fata de cifra de 60% (30 de aeronave) raportata anul trecut, si superior cifrei inainte de fortele aeriene americane pentru propriile F-16, de doar 70%. Pentru Su-22 si MIG-29 nu au fost comunicati coeficientii operationali.

Pe langa acestea, se desfasoara programul Harpia de achizitie a 32 de aeronave F-35A in valoare de 5,11 mld. $, la care se adauga investitiile in armament si infrastructura de 7,3 mld. $.

Aeronavele Su-22 se asteapta a fi retrase in 2025 iar cele doua escadrile de MIG-29 vor fi inlocuite de F-35, pentru ca Polonia a detina la sfarsitul achizitiei acestui ultim model 5 escadrile a cate 16 aeronave fiecare. Pentru a finaliza programul Harpia se preconizeaza inca doua escadrile de F-35, pentru un total de 7 escadrile (3x F-16 si 4x F-35) la orizont 2035. F-35 ar putea opera pana in 2070 in inventarul polonez si este posibil ca dupa 2035, in functie de fondurile disponibile, sa se mai achizitioneze alte aparate.

Productia de F-35 poloneze ar putea incepe in 2022, acestea fiind la standard Block 4 cu „Technical Refresh 3 upgrade”, primul lot de 8 aeronave livrate fiind la orizont 2024-2025, capacitate operationala initiala prevazuta in 2026 si operationalizare completa a primei escadrile la orizont 2030.

 

Aviatia de transport militar poloneza detine 59 de aeronave, la care se vor adauga in curand inca 5 Hercules 130H prin procedura Excess Defence Articles:

  • 39 Bryza,
  • 16 C296M,
  • 5 C-130 Hercules,
  • 2 Gulf stream G550,
  • 1 Boeing 737-800 VIP (achizitie criticata pentru lipsa concurentei). 
  • Mai erau asteptate la data respectiva inca doua Boeing 737-800 in curs de modernizare in Franta, program care are intarziere din cauza impactului epidemiei de Covid 19. Aeronavele trebuiau sa devina operationale pana in vara.

 

La capitolul elicoptere, fortele poloneze detin 238 de aeronave cu aripi rotative, cu urmatorul inventar:
  • 8 W-3 Sokol,
  • 22 SW-4 Puszczyk,
  • 58 Mi-2 Hoplit,
  • 25 Mi-8,
  • 19 Mi-17,
  • 10 Mi-14,
  • 4 SH-2H ,
  • 28 Mi -24,
  • 4 S-60 Black Hawk (ultimele, modernizate pentru cerintele fortelor speciale)
  • 4 elicoptere SAR AW-101 Merlin.

Tot pentru misiuni SAR, polonezii au in modernizare 4 aeronave W-3 Sokol la standard W-3WA SAR / FADEC, alte 8 fiind modernizate pana acum, totalul programului cuprinzand 20 de aparate.

Se mai are in vedere un program pentru elicopter maritim multirol, denumit Condor, urmat de cel al elicopterelor de atac sub denumirea Kruk, totalul programelor de elicoptere totaalizand 4,14 mld. $.

Aviatia de scoala are urmatoarea componenta:

  • 52 de avioane:
    • 28 PZL-130 Orlik , unele fiind in curs de modernizare la standardul TC-II Advanced,
    • 8 M-346 Bielik (cu inca 4 in curs de operationalizare.), programul de pregatire a infrastructurii pentru M-346 fiind in desfasurare.
    • 8 avioane Iskra,
    • 8 avioane Bryza 
  • 33 de elicoptere SW-4 si Mi-2 si un centru de simulare la  baza 41 de antrenament aerian din Dęblin.
Aviatia de scoala este grupata in Flotila 4 Aeriana din Deblin, cu 2 baze situate in estul tarii:
  • Baza aeriana de antrenament nr. 41 din Dęblin, operand TS-11 Iskra, M-346A Master si elicoptere SW-4 Puszczyk, Mi-2
  • Baza aeriana de antrenament nr. 42 din Radom, cu o escadrila PZL-130 Orlik
Pentru UAV-uri este specializata Baza 12 aeriana din Mirosławiec, care este dotata cu 15 sisteme de recunoastere din clasa mini Orbiter 2B.Sunt in desfasurare proceduri de achizitie pentru UAV-urilor tactice cu raza scurta (Orlik), 15 sisteme tactice cu raza medie (Gryf) și patru sisteme Male (Marshmallow). La acestea se mai adauga un contract in pregatire pentru micro-UAV-uri si achizitia unor sisteme marine.

Cu toate acestea, achizitiile sunt considerate departe de a fi suficiente, mai ales din perspectiva ultimelor conflicte…

 

In domeniul sistemelor antiaeriene, polonezii au in desfasurare urmatoarele programeWisła, SHORAD Narew, sistem de artilerie și rachete Pilica (ZSU-23 cu Piorun integrat), sistem de rachete VSHORAD Poprad, rachete MANPADS Grom si Piorun, sistem de artilerie autopropulsat KDA cal. 35mm Sona (echipat si cu lansatoare de rachete Piorun 2) si Noteć (bazat pe tunul KDA 35mm tractat), sisteme de lupta aer-aer anti-UAS Nida, sistem de rachete SHORAD Grzmot, radare Bystra si Sola 3D.

Sona – modelizare – a se remarca asemanarea cu Ghepard

Vechile sisteme radar NUR-31 și NUR-41 vor fi inlocuite cu noul NUR-15M dezvoltat si fabricat local, prevazut in numar de 15 bucati. Programul national pentru radare cu raza lunga, denumit Warta, prevede 17 radare, mai fiind asteptate si 15 radare de control aeroport, program cu numele de cod Drawa.

Complementar, ca parte a a programului de recunoastere radar la mica altitudine la frontiera estica, urmeaza sa fie achizitionate, de asemenea, patru radare pe aerostate, program denumit Barbara.

 

De incheiere, nu sustin ca noi nu am face nimic, doar ca la noi nu se discuta pana acum de o imagine a intregului sistem integrat si costurile de ansamblu asociate, ci doar modernizari si achizitii punctuale.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.defence24.com/polish-mod-unveils-air-force-modernization-plan-over-30-usd-billion-to-be-spent-on-integrated-air-and-missile-defence

https://breakingdefense.com/2021/09/likely-base-for-second-polish-f-35-squadron-identified/

 

Exit mobile version