Romania Military

Proiect de modificare a mai multor legi privind apărarea națională

După cum știți dragi cititori a apărut in dezbaterea publica un proiect de modificare a mai multor legi din domeniul apărării respectiv al siguranței naționale(în josul paginii, link). Media, după cum ne-a obișnuit a comentat subiectul fără expertiza in domeniu si „parerologic”. In opinia mea, având in vedere ce se întâmpla in prezent, acest lucru este o mare greșeală.

De principiu văd acest proiect de bun augur însă din start menționez că nu trebuie sa fie motiv de panică ci constituie un mijloc prin care este acoperit un gol legislativ. Suntem datori cu acesta reparație anului 2007 când am trecut la serviciul militar pe bază de voluntariat in detrimentul celui obligatoriu si cineva s-a gândit că dintr-un număr de contingente de voluntari care prin instruire ar urma să ajungă profesioniști poți suplini dinamica de personal în materie de rezervă a unei armate. Era evident pentru orice persoana care a avut tangență cu resursele umane că așa ceva nu este posibil. Mai departe in vederea imposibilității obiective de a obține cadre militare in rezerva la baza ierarhiei militare de abia 2017 când am avut prima serie de rezerviști voluntari ne-am dat seama ce lipsuri avem, la nivel de analiza provenita din exteriorul sistemului deoarece ministerul nu a catadicsit niciodată sa explice clar si pe cifre societății lipsa personalului rezervist mobilizabil.

Făcând pași spre a reduce aceste lipsuri, au fost o serie de modificări ale legislației  care vizau personalul activ cu precădere. Desigur că legislația privind formarea rezervei generale, a cele mobilizabile si a bazinelor de selecție pentru mobilizare  a rămas in urmă fiind considerată eventual neinteresantă de decidenți. Altcumva nu pot sa îmi explic cum rămân persoanele pana in 35 de ani luate in vedere si evidență pentru serviciu militar in cazurile expres prevăzute de lege, si statutul cadrelor militare modificat admite ca orice persoana doritoare de carieră militara poate deveni cadru militar sau s.g.p. pana la vârstă de 45 de ani conform ultimelor modificări.

Fac precizarea însă ca aceste modificări, cum vor fi ele in forma finală, sunt bune conceptual si acoperă o necesitate însă va fi complet inutil fără existenta unor sisteme de pregătire voluntara. Mărirea bazei de selecție este irelevanta daca nu adaptezi politica de resurse umane existenta atât pentru rezerviști ca si pentru activi. Orice cetățean doritor si apt trebuie primit la cicluri de formare si astea nu înseamnă 100 de locuri pe an, din care 50 sunt pentru specialități complet inutile care naiba mai știe ce caută in organigrama ministerului, si cele ramase sunt la distante pe care in Romania le străbați in 22 de ore.

De asemenea, dacă legea va fi folosită pentru a mobiliza o rezervă nominală doar și neinstruită din timp, pur si simplu va fi un mecanism pentru a genera proverbiala carne de tun.

Chiar marți (08.03.2022) am observat ca ministru apărării într-o declarație menționează ca proiectul nu mai este de actualitate. Am avut parte de același modus-operandi clasic al decidenților, scurt si pe românește si-au dat cu stângul in dreptul. Lansezi proiectul public Luni (07.03), fără expunere de motive, fără explicații si mai apoi comunici prin ministrul apărării faptul ca „proiectul nu mai este de actualitate”

Domnilor din minister care ne citiți, știți ca eu sunt mai acid de fel însă având in vedere situația extraordinara in care ne aflam, va adresez o simpla rugăminte: Va rog comunicați pe seama acestor subiecte impecabil in contextul geostrategic de astăzi. Angajați niște comunicatori civili, profesioniști, ca sa nu va treziți ca faceți „ damage control ” mai mult decât comunicare in sine.

Așteptam așadar cu interes o alta forma a proiectului eventual luarea in considerare a recomandării de mai sus.

Preluare de pe știrile PROTV din data de Luni 07.03.2022:

România ar putea trece din starea de alertă în stare de criză.

Este o măsură pe care o pregătește Guvernul și pe care ar putea să o instituie în clipa în care teritoriul, populația, sănătatea sau mediul ar fi amenințate în vreun fel.

Desigur că măsura are legătură cu războiul de la granițele țării și ar putea fi chemați la ordine bărbații cu vârste între 18 și 60 de ani. După aprobarea proiectului, intrarea în starea de criză poate fi decisă doar de Consiliul Suprem de Apărare a Țării.

Surse politice susțin că a fost dorința premierului ca România să aibă o lege prin care s-ar putea institui starea de criză. O eventuală intrare în stare de criză va fi însă decisă la cel mai înalt nivel – prin hotărâre a Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.

Vasile Dîncu, ministrul Apărării Naționale: ”Guvernul nu introduce starea de criză, aceasta nu este în nomenclatorul, să spunem, constituțional, criza există. Va trebui să facem niște adaptări legislative pentru a putea să mergem mai departe cu lucruri care țin și de dezvoltările care vin din Ucraina, managementul refugiaților.”

Măsura de intrare în stare de criză ar putea fi adoptată în situațiile în care populația, teritoriul, sănătatea, mediul, stabilitatea politică, economică sau socială ar fi amenințate.

Marcel Ciolacu, președinte PSD: ”România nu are niciun motiv de a intra într-un conflict armat cu Rusia și nu cred că România va intra într-un conflict armat cu Rusia, dar cu toții știm ce se întâmplă în Ucraina și considerăm că ceea ce face Vladimir Putin și la ce instigă să facă poporul rus e inadmisibil în 2022.”

Potrivit legii, în cazul unui conflict militar, sunt înrolaţi doar bărbaţi apţi medical de până în 55 de ani, inclusiv cei care nu au apucat să facă stagiul militar. Surse politice susțin că Guvernul se gândește să extindă categoria celor care ar putea fi chemați la ordine de la 18 la 60 de ani. Măsura nu este pusă pe hârtie, dar ar putea să completeze legile privind pregătirea populaţiei pentru apărare.

Noile reglementari se referă şi la detaşarea medicilor, în cadrul spitalelor militare, de pildă. Iar achiziţiile, precum cele de aparate de zbor, ar putea fi accelerate la nevoie. O altă măsură se referă la militarii români, care ar putea să treacă sub coordonarea altei țări membre a NATO. Proiectul de lege, odată aprobat de Guvern, are nevoie şi de girul parlamentarilor.

O decizie finală a Guvernului ar urma să fie luată în această săptămână.

https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/romania-ar-putea-trece-din-starea-de-alerta-in-stare-de-criza-ce-presupune-acest-lucru.html

Declarațiile ministrului apărării, 08.03.2022:

Într-un interviu pentru Agerpres, Dîncu a afirmat că „Proiectul ajuns în media era o colecţie de prevederi din mai multe legi, fără expunere de motive, fără detalii. Nu este de actualitate. Era un draft, nu era pregătit pentru a intra în transparenţă. Când avem un proiect, anunţăm noi opinia publică”, a precizat Vasile Dîncu.

https://www.realitatea.net/stiri/actual/vasile-dancu-proiectul-de-lege-ajuns-in-spatiul-public-privind-starea-de-criza-nu-este-de-actualitate_62275ad2d63ba67584391252

Pentru lectura proiectul complet publicat luni, retras marți:

stare-de-criza-proiect-de-lege-aparare-04-03-forma-avizata

 

Mă semnez al vostru lt(rez)

Exit mobile version