Romania Military

Proiectul ARES

Cred ca ARES este un proiect cu mare potential, chiar si la 30 de ani de la initializarea sa, iar elementele sale constituie o lectie usturatoare pentru sustinatorii proiectelor militare megalomanice ce inghit zeci sau sute de mld de dolari.

Aceasta abordare ar trebui studiata si de designerii si inginerii nostri (poate unii au facut-o, dar n-am luat la cunostiinta).

Ideea de baza, similara cu cea a proiectului SABA (prezentat la sfarsitul acestui material) era realizarea unui concept revolutionar de avion de lupta: cost redus, vulnerabilitate redusa, foarte agil (,180 grade in 5s) , operare simplificata, intretinere redusa si ieftina in teren, rezistenta sporita si capacitate de operare pe orice vreme, zi si noapte, pentru a asigura sprijin aerian apropiat.

Agile Responsive Effective Supports (ARES)

http://www.scaled.com/projects/ares/ares.htm

http://www.youtube.com/watch?v=zG9LlHcX8lg

The ARES, Scaled Model 151, was designed initially in response to a U.S. Army request for a Low Cost Battlefield Attack Aircraft (LCBAA). A design study was performed by Rutan Aircraft Factory in 1981 for such an aircraft. Its mission goals were low-altitude, close air support, with long endurance, and with adequate field performance to operate from roads.

Scaled followed up with the concept, and ultimately decided to build a demonstrator aircraft with internal funds. The ARES first flew on February 19, 1990. ARES has flown more than 250 hours, and demonstrated all of its design performance and handling qualities goals, including departure-free handling at full aft stick. During November of 1991, tests of the GAU-12/U gun system installed in ARES were performed, with outstanding results.

Movie buffs may also remember the ARES in its role as the secret ME-263 jet in the screen classic Iron Eagle III.

ARES is currently available for use as a research test bed.

http://en.wikipedia.org/wiki/Scaled_Composites_ARES

Cred ca asimilarea unui astfel de proiect (finalizat cu costuri reduse), modificarea lui pe principiile de intretinere facila de la Saab si cresterea cu 50-60% a dimensiunilor sale + alte cateva mici modificari date de necesitatile fortelor aeriene romane (intre care si radar, arme, electronica, operare de pe terenuri putin amenajate ) ar putea constitui un produs de succes ca platforma de baza pentru trainer-ul avansat subsonic/supersonic dar si pentru un avion de atac usor!

Se poate concepe si o varianta turbopropulsor, adaptata nevoilor scolii de aviatie, ca avion de antrenament de baza.

Cireasa de pe tort ar fi obtinerea unor drone pe aceeasi osatura!

Chiar si SUA lucreaza in acest moment, din cauza taierilor de buget, la un concept de Light Attack Armed Reconnaissance Fighter, pentru a compensa sumele enorme de operare si introducere in serviciu a F22 Raptor si, pe viitor, a F35 Lightning 2.

http://www.timawa.net/forum/index.php?topic=18312.0

General characteristics

Performance

Armament

Avionics



The ARES prototype on display at the Pt. Mugu Naval
Weapons Center airshow on October 13, 1990


This front view of the ARES at Pt. Mugu reveals the asymmetric
placement of the engine inlet and Gatling gun.


N151SC on approach to Pt. Mugu on October 12, 1990

Ceea ce nu am reusit insa sa gasesc, a fost bugetul exact al proiectului… Poate are cineva mai mult noroc la cautari.

Un alt exemplu interesant este Boeing Bird of Prey, un proiect stealth ce se spune ca ar fi cheltuit 67mil.$:

http://www.diseno-art.com/encyclopedia/archive/concept_aircraft.html

De ce nu se duc marii nostri strategi si specialisti sa caute in rasteluri cu lucruri exceptionale aruncate la gunoi de altii – proiecte low-cost ce trebuie doar adaptate sau modernizate? Ar putea sa faca si joint-venture cu respectivele companii care cauta si ei pe cineva cu buget mai mare, ca sa transforme proiectele in productie de serie. Asta i-ar obliga si pe ai nostri sa faca si exercitiul ce dovedeste ca daca se vrea se poate: eficient, modern si la pret redus!

Iata si care au fost variantele de studiu pentru un proiect similar SABA (Small agile Battlefield Aircraft ):

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread186160/pg1

Daca am creste dimensiunile avionului, am putea acomoda pe langa mai mult armament, un tun gatling de 30mm, similar cu cel de A10 Thunderbolt 2, dar am putea face loc pentru cele 60-70 de pachete radar si electronica de pe MIG-urile 21 ce vor fi scoase din serviciu, si ar fi pacat sa pierdem electronica israeliana. Asta ne-ar reduce si mai mult costurile pentru versiunea Light Attack, cel putin pentru primele 70 de exemplare…

Si daca Avioane Craiova sau Aerostar Bacau nu vor acest proiect, sa-l dea celor de la Arca, ca ei se descurca si cu bugete infime si poate astfel le arata si cum ar trebui lucrat!

Poate, candva, se va face primavara si pe strada noastra…

 

                           Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Polonia relanseaza cautarea unui avion de antrenament – o sansa pentru IAR99/XT?”

 

Exit mobile version