Romania Military

Prostia este universala…

Gripen E. L-au cumparat cand nu era, astazi e si nu-l cumpara…

Incepem cu elvetienii, nu pot sa-i uit, care cu ceva ani in urma au anuntat un castigator: Gripen E/F. Mare bairam mare, dupa care au organizat un referendum si contractul a cazut. Ok, asa-i legea la helvetici, mai intai tai si dupa aceea masori, nu ne bagam in casa lor.

O ciudatenie, am putea spune, toti suntem cateodata mai ciudati, dar vine anul 2019 si elvetienii fac iar mare tam-tam ca-si vor cumpara avioane noi. Surpriza vine insa de la Saab care anunta ca-si retrage oferta cu Gripen E/F pe motive tehnice, inca nu au un aparat matur sa-l ofere spre testare. Asta cu testarea este o conditie sine qua non la elvetieni, de aceasta data.

Dar atunci cum de a castigat Saab-ul in 2011?! Cum de au acceptat elvetienii atunci sa cumpere un avion aflat inca in faza de cercetare-dezvoltare, gata sa puna banii jos, iar astazi cand prototipul zboara foarte bine nu-l mai vor? Dar F 35A merge luat in calcul, pentru ca nici “americanul” nu este inca “batut in cuie”, din punctul de vedere al tehnologiei, mai are ceva ani pana la majorat?!

Si poate credeti ca doar elvetienii sunt ciudati, ei bine nu, nici canadienii nu sunt mai breji (desi odata cu numirea ca premier a lui Justin Trudeau asteptarile nu mai sunt chiar atat de mari).

Canada a ramas cam de caruta cu dotarea armatei: fregate batrane, avioane au ajuns sa cumpere la mana a doua din Australia, submarine practic nu sunt, elicoptere cu probleme etc.

Comparandu-i cu elvetienii, canadienii au insa un plamares de “ciudatenii” demn de orice carte a recordurilor serioasa.

Incepem cu elicopterele, astfel Ottawa a platit nu mai putin de 458 de milioane de dolari canadieni drept penalizare pentru ca nu a mai vrut sa cumpere elicoptere EH-101. Au dat practic jumatate de milliard ca mai apoi sa cumpere exact aceleasi aeronave (in 1998), redenumite “Cormorant” cu scopul inlocuirii batranelor Boeing-Vertol CH-113 Labrador. Afacerea s-a derulat intre anii 1987 si 1993. A fost careva impuscat pentru pierderea celor 458 de milioane de C$? Nu, si-i pacat, la banii astia eu ii spanzuram si pestii din acvariu…

Despre mama tuturor pacalelilor incasate de canadieni, afacerea submarinelor din clasa “Victoria”, am mai scris si este una memorabilia, de pus in rama si de predat copiilor la scoala sub numele de “metoda ghiulul”. Supusii Reginei de pe malul vestic al Atlanticului au cumparat de la britanici patru submarine diesel-electrice la mana a doua. Defecte, si cu probleme structurale grave, inca de la aducerea lor in Canada, nici astazi nu sunt chiar ok desi s-au bagat bani cu nemiluita in reparatia lor. Achizitionate in 1998, au reusit performanta ca pana in 2012 sa fie operationale doar trei ani. Tot in 2012, ministrul apararii canadian de atunci, Peter MacKay, se declara optimist ca macar din 2013 sa fie navele, in sfarsit, operationale. Deocamdata doar unul dintre ele pare a fi cu cat de cat…normal.

Cel mai probabil, daca cumparau “Delfinul” de la Romania si-l reparau un pic, aveau un submarin decent.

Adaugam si “ciudatenia” din programul de achizitie a F 35A. Mai intai de toate, Canada este partener in program, dar guvernul condus de munsiu Justin Trudeau (un om foarte destept, se pare) s-a jurat pe mama lui ca el nu cumpara F 35A fara un program de offset de 100%. Americanii i-au trimis atunci o copie dupa contractul semnat de cele doua parti si i-au subliniat cu rosu un pargaraf in care se facea vorbire cum ca partenerii nu pot solicita offset, astfel ca Canada nu mai pupa F 35 daca are memoria scurta.

Bineinteles ca guvernul si-a “amintit” brusc ca are si el o copie dupa contract si a anuntat ca va cumpara fara offset. Intre timp programul de dotare a tot fost lalait, s-a pierdut timp si Hornet-urile bastinase isi dau duhul fara a avea inlocuitori.

Continuam cu fregatele. Si aici canadienii trebuiau de mult sa se hotareasca dar au tot amanat decizia pana cand, supriza de surpriza, a castigat BAE Systems cu Type 26 (aceeasi nava care va dota si Royal Navy si Royal Australian Navy), doar ca pretul unei fregate BAE este marisor, mult mai marisor decat al unei F 100, de exemplu, sau al unei FREMM. Britanicii platesc pentru primele trei cam 1,42 miliarde de euro per nava, canadienii in schimb 2,59 miliarde de euro per nava!! Si mai trebuie sa adaugam ca, initial, exista cerinta ferma ca nava propusa sa fie deja in exploatare, ori stim cu totii, Type 26 exista deocamdata doar pe hartie, prima foaie de tabla a fost decapata prin iulie 2018.

Si ca lucrurile sa fie clare, s-a anuntat ca pretul de 2,59 miliarde de euro per fregata canadiana Type 26 s-ar putea sa creasca. Australienii s-au descurcat ceva mai bine platind “doar” 2,44 miliarde de euro per nava. Adevarat ca preturile includ constructia navelor in tarile cumparatoare (si posibil anumite costuri de operare/mentenanta pe durata de viata a navei), dar totusi, cu banii pe trei fregate jumatate americanii si-au construit un portavion nuclear din clasa “Ford”…

Ca sa ne facem o idee, oferta FREMM a fost de 1,34 miliarde de euro pentru o nava. O FREMM destinata Italiei/Frantei costa cam 700 milioane de euro (mai mult sau mai putin), diferenta pana la 1,34 miliarde este data, cel mai probabil, de mai sus amintitele costuri de operare pe durata de viata operationala a navei.

EGV Berlin

Ottawa mai doreste sa cumpere si doua nava Protecteur-class Joint Support Ships (JSS). Pretul per bucata? 1,14 miliarde de euro.

Aceste nave au la baza clasa “Berlin” a marinei germane si prima nava va fi lansata la apa in 2022.

Si acum comparatia. Britanicii au nave din clasa “Tide”, construite in Coreea, cu un deplasamanet de 39 mii de tone, francezii&italienii au nave din clasa “Vulcan”, deplasament 27 mii de tone. Asta a canadienilor are doar 20 de mii de tone.

Recapituland, Canada va plati pentru doua nave de 20 de mii de tone cam 2,3 miliarde de euro, francezii vor plati pentru patru nave de 27 de mii de tone 1,7 miliarde de euro

In principiu, navele din aceasta clasa costa cam 4-5000 euro per tona construite in Coreea de Sud sau 13 mii (chiar mai mult) daca sunt construite in Europa. Navele canadiene ajung la 56 de mii de euro per tona.

Concluzia?!  In mod clar nu suntem noi chiar cei mai urati din lumea occidentala, altii – cu pretentii – sunt chiar mult peste noi. Diferente dintre Romania si restul lumii vestice este simpla: pe noi nu ne-au aparat tancurile americane de invazia bolsevica/sovietica/ruseasca, pe ei da si au apucat sa se dezvolte, sa puna un ban-deoparte.

GeorgeGMT

Exit mobile version