Romania Military

Rachete anti-nava – RBS 15 – protectorul marilor nordului Europei

In eventualitatea ca programele de modernizare a celor doua fregate Type 22 si de constructie a celor patru corvete – adaugam aici si anuntata posibila achizitie a bateriilor de coasta – se vor concretiza anul viitor, vom avea de ales printre multe altele si racheta anti-nava pe care Romania o va exploata in urmatorii 30 de ani.

Data fiind situatia militara din Marea Neagra, situatia din Crimeea si inferioritatea cantitativa a Romaniei cand vine vorba de tehnica si armament, este esential pentru Marina Romana sa achizitioneze cele mai bune sisteme anti-nava disponibile pentru a asigura interdictia in eventualitatea unui atac de pe mare.

Iar aici avem, asa arata in acest moment optiunile probabile si disponibile in prezent, o competitie intre Exocet Mk III a MBDA si RBS 15 Mk III a celor de la Saab/Diehl BGT Defence. De precizat ca rachetele RBS-15 vin acum din Germania, dupa ce aceasta tara a ales aceasta racheta, asamblarea si testarea fiind relocalizate la fabrica Diehl din Saarland.

Despre oferta francezilor am mai vorbit, dar despre RBS 15 mai putin, astfel ca vom arunca o privire si asupra rachetei care echipeaza astazi navele si apara coastele Germaniei, Finlandei, Suediei si Poloniei, adica tarile care simt cel mai mult respiratia rusilor.

Despre RBS 15 se spune, neoficial, ca este o racheta proiectata in mod special cu gandul la rusi, iar daca ne uitam la “paternitatea” ei putem lesne observa ca suedezii n-au nici un interes prin alte mari si oceane, desi racheta este acum in uz si in Croatia (sistem de aparare de coasta si ambarcat), Algeria si Thailanda (ambarcate). Istoric vorbind, RBS-15 MK III provine dintr-o experienta de 70 de ani in rachete anti-nava a Saab si Diehl. Primul contract pentru RBS 15 a fost semnat de Suedia in 1979 pentru versiunea de nava si in 1984 pentru versiunea de baterii de coasta.

Ajunsa la varianta MK III, si avand deja in dezvoltare o noua versiune, RBS 15 este o racheta anti-nava clasica cu seeker bazat pe un radar incorporat, cu apropiere de tinta la altitudine foarte joasa (cativa metri deasupra nivelului marii, facand-o greu de detectat in timp util), cu o raza de +200km (in functie si de platforma de lansare). Racheta poate fi lansata atat de la bordul navelor cat si din aer sau de la sol si poate ataca si tinte la sol – varianta MKIII fiind certificata recent de Germania si pentru uz impotriva tintelor terestre.

In cazul acestei variante exista si posibilitatea de a prioritiza tintele, astfel incat racheta, odata ajunsa in zona finala, sa-si aleaga singura tinta in functie de gradul de interes pe care aceasta il reprezinta.

Mai ramane de mentionat ca noua versiune aflata in dezvoltare pentru Suedia, RBS 15 “Mk IV” sau “New Generation” este proiectata sub cerinta contractuala ca operatorii curenti si viitori de Mk III sa-si poata aduce usor si cat mai ieftin rachetele deja cumparate la viitorul standard prin inlocuirea facila a motorului si modernizarea sistemului de senzori fara a fi nevoiti sa cumpere alte rachete.

Acest “future-proofing” este unul din marile avantaje ale RBS-15 in competitiile precum cea din Romania, care se desfasoara intr-un moment in care rachetele din noua generatie (MK IV, LRASM) nu sunt inca disponibile, aflandu-se in diverse stadii de dezvoltare, posibilitatea de retro-fitting mai tarziu cu noi senzori si alte imbunatatiri fiind una de luat in calcul data fiind utilizarea pe termen de 30 de ani a rachetelor. O crestere calitativa viitoare ar putea fi esentiala la un moment dat in pastrarea unui raport de aparare navala acceptabil cu adversarii din Marea Neagra.

 

Operarea in medii dificile, bine protejate de inamic

Pe campul de lupta modern, capacitatea de a opera efectiv fara sisteme de suport este indispensabila – in special in cazurile conflictelor cu adversari avansati ale caror sisteme de razboi electronic pot face aceste sisteme de suport inutilizabile.

Conform doctrinei suedeze de aparare, RBS15 a fost proiectata sa performeze si in astfel de scenarii. Isi poate gasi si ataca tintele independent, fara a se baza exclusiv pe sisteme de navigatie prin satelit sau data link, care pot fi blocate de adversari. In plus, un numar de strategii avansate sunt disponibile pentru a contracara tehnicile de bruiaj.

Desi radarul este o componenta foarte importanta, Saab atrage atentia ca performanta unei rachete anti-nava nu este data doar de seeker – vorbim si de hardware, de algoritmi, de procesarea de semnal si de felul in care lucrurile sunt puse impreuna intr-un sistem in care este optimizat pentru mediul sau.

In acest sens, sistemul avansat de navigatie permite ca racheta sa aiba un comportament in zbor aparent aleatoriu cu schimbari bruste de traiectorie, programat sau autonom. RBS-15 poate ocoli obstacole naturale sau zone bine protejate de AA-ul inamic, putand genera o traiectorie ocolitoare catre tinta.

Sistemul de ghidare a fost proiectat si rafinat de-a lungul celor peste 30 de ani de cand RBS-15 a fost lansata pe piata, astfel incat sa fie foarte greu de bruiat si capabil sa conduca racheta in orice conditii de relief si sa execute manevre evazive intr-un spatiu 3D.

RBS-15 este o racheta extrem de rezistenta la contramasuri, cu o amprenta in  infrarosu redusa. Dispunand de sistemul de navigatie autonom INS (desi poate folosi si GPS-ul sau datalinkul), isi poate alege singura tinta sau poate reinitia atacul daca tinta n-a fost gasita la prima trecere. Spre deosebire de rachetele gen NSM, cu seeker infrarosu, care este meteo-dependent (performantele seekerelor IR sunt afectate de umiditatea aerului), RBS-15 se bazeaza pe radarul propriu pentru gasirea si identificarea tintei in zona finala si nu depinde astfel de starea vremii. Aceasta este o conditie esentiala pentru zonele de tip litoral, cu vreme instabila si in special pentru Marea Neagra, una de tip cald, cu grad de evaporare ridicat si cu vreme instabila. Pana la urma, viteza, stealth si puterea unei nave nu inseamna mare lucru daca seekerul nu este echipat pentru conditii meteo dificile si nu poate actiona.

Astfel, radarul de la bord este “creierul” rachetei, fiind dezvoltat si perfectionat in timp pentru a asigura o combinatie ideala de rezolutie si detectie la distante mari. O rezolutie foarte inalta ajuta la discriminarea contramasurilor si permite urmarirea si identificarea precisa a tintelor si separarea lor de “zgomot” sau clutter. Cu toate acestea, seekerul opereaza la o frecventa indeajuns de joasa (spre deosebire de seekerele cu infrarosu sau cele electro-optice, care opereaza la frecvente foarte inalte) pentru a cauta tinte la distante foarte mari, chiar si in ploaie sau in ceata.

Nu in ultimul rand, e de notat costul pe ciclul de viata al rachetei si felul in care utilizatorii existenti se descurca cu ele. Saab atrage atentia asupra costului redus pe ciclul de viata si faptul ca sunt usor de intretinut si operat.

In concluzie, Romania are in RBS-15 MKIII o optiune foarte valabila, si care, daca ar fi achizitionata in cantitate suficienta, ar putea garanta apararea litoralului romanesc.

Pentru sporirea puterii de foc la un cost aditional minim, RBS-15 ar putea fi o solutie si pentru modernizarea navelor purtatoare de rachete romanesti, poate pe modelul Orkan-class din Polonia. Cu baterii de coasta astfel echipate si 3 nave purtatoare de rachete, Romania ar putea, la minim, sa-si apere eficient teritoriul iar crema de pe tort ar fi sa avem si 4 corvete noi plus cele 2 fregate modernizate, cu care am proiecta o forta rezonabila si am contribui la intarirea prezentei NATO in Marea Neagra, una modica in prezent data fiind apropierea Turciei de Rusia.

 

SPECIFICATII TEHNICE

Lungime 4.35 m
Diametru fuselaj 0.50 m
Wingspan 1.40 m
Greutate (in zbor) 630 kg
Greutate (cu boosters) 800 kg
Seeker Radar Activ
Viteza 0.9 Mach   (subsonica)
Range >200 km
Traiectorie Multiple 3D waypoints

GeorgeGMT

Exit mobile version