Ucraina a comandat un avion ultra-usor de tip Shark, echipat cu un sistem de razboi electronic pentru combaterea UAV. Acesta a fost fabricat de compania ceho-slovaca Shark Aero, fiind expus si la Salonul Le Bourget de anul acesta.
Aeronava a fost echipată cu un container conform continand un complex de razboi electronic si un set de antene dedicate. Containerul este dispus ventral, aliniat centrulului de gravitatie al aeronavei.
Container cu complex de razboi electronic sub fuselajul aeronavei Shark / Foto: un cadru din filmul ATE CHUET
Aici filmul cu prezentarea lui ATE CHUET
ULM TESTAT ÎN LUPTĂ ÎN UCRAINA? SHARK!
Shark in aceasta versiune detecteaza si urmareste drone de diferite tipuri in timpul zborului. Sistemul isi poate adapta setul de bruiaj la profilurile electromagnetice ale dronelor rusesti. Combaterea se face cu ajutorul sistemului containerizat ambarcat prin bruierea semnalelor sistemului de pozitionare GPS (GNSS), precum si canalele video dar si sistemul de control al dronelor.
Dronele din clasa Shahed au o centrala inertiala mai primitiva, care poate compensa doar pe perioade scurte lipsa semnalului satelitar de pozitionare globala. Zborul lui Shark pe anumite trasee ale dronelor, acompaniindu-le perioade mai lungi cu bruiaj, poate duce la afectarea iremediabila a traiectoriei de zbor planificate.
Zburand la o altitudine de 1800 de metri, Shark cu complexul WRE poate suprima sistemele inamice pe o raza de 4,5 km. Autonomia de zbor a aeronavei in modul economic este de pana la 12 ore, iar raza sa de actiune este de 2000 de km, la o viteza de croaziera de 270km/h. Viteza de croaziera este in jurul a 250km/h, aeronava trebuind sa urce viteza la 300km/h (maximul furnizat in configuratia Shark 600 cu motor Rotax 912 ULS de 100Cp, cu carburator) pentru a indeplini rapid misiunile cu urcare in plafon.
Exista si o versiune pe steroizi, „Turbo” Shark 600T, care adauga o injectie norvegiana EDGE Performance si o tubina Garrett pentru a furniza 126Cp, permitand o viteza maxima de 350km/h, un consum mai redus (-25%) si o autonomie aproape dubla (3889km), cu pretul unei sarcini utile scazute la 226kg fata de 250kg in versiunea standard. Aeronava este oferita in configuratii cu tren de aterizare escamotabil sau fix, precum si elici cu 3 pale cu pas variabil si compozita, sau bipala cu pas fix.
Altitudinea maxima pentru aceasta aeronava este de 5500 metri, fiind echipat cu masti de oxigen in cabina de pilotaj.
Marius Zgureanu
Surse
Ukraine Adds EW-Equipped Light Aircraft to Counter Drones – Militarnyi