Romania Military

Modernizarea SU-25 SM3

http://img-fotki.yandex.ru/get/5643/81237179.dc/0_889b0_c8dffc22_XXXL.jpg

Su-25 in echipa…

In mai anul trecut (2016) ministerul rus al apararii a anuntat o cerere de propuneri (RFP) pentru implementarea modernizarii a 9 aparate SU-25 Grach (Frogfoot) la noul standard SM-3, la un cost care sa nu depaseasca 3,3 mld. ruble (in jurul a 51 mil. euro). Comanda initiala urmeaza a fi completata prin contracte aditionale, fortele aeriene ruse vizand un lot de 40 de aparate SU-25 SM3 la orizontul lui 2020, dintr-un inventar total de 180 aparate SU-25.

SM3 este un nou derivat al standardului SM, in urma testelor efectuate cu primul in anii 2013-2014, beneficiind de extinderea duratei de viata cu aproximativ zece ani, dar mai ales de un pachet nou de senzori si avionica pentru autoprotectie dar si tintire – Vitebsk-25 – dezvoltat de Samara Research Institute.

Productia de SU-25 SM a inceput la sfarsitul lui 2012, rusii primind pana de curand 30 de aparate modernizate dintr-un total preconizat pana in 2020 de aproximativ 80 de aparate.

Elemente ale modernizarii SM

Asta inseamna ca deocamdata rusii nu prevad un inlocuitor pentru SU-25 si nici nu exista presiuni de a-l retrage din serviciu in favoarea unor drone sau preluarii misiunilor sale de catre aparate de lupta multirol mai moderne, cum e cazul omologului sau american, A-10 Thunderbolt II.

Su-25 a fost deja testat in lupta cu mai multe ocazii, din Cecenia si pana la incursiunea de anul trecut, continuata si anul acesta, a corpului expeditionar rus in Siria, ocazii care au dovedit robustetea structurii, aparatul supravietuind inclusiv unor lovituri de rachete Stinger si fiind capabil sa se intoarca la baza cu un singur motor functional. Cu toate acestea, in jur de 15 exemplare au fost pierdute doar in conflictul din Afganistan.

Unul care a scapat doar cu un motor sifonat..

Aparatele folosite in Siria, inclusiv cele 12 ajunse in ianuarie 2017 la baza aeriana de la Khmeimim, Latakia, sunt de tipul SM, operationale din 2013 in cadrul Regimentului 960 Asalt stationat la baza aeriana din Primorsko-Akhtarsk, apartinand Diviziei Aeriene 1 Garda din cadrul Armatei 1 Aeriene in Districtul Militar Sud.

Blindajul la SU-25

Revenind la standardul SM3, alaturi de sistem de navigatie Glonass/GPS, canal de comunicare criptat pe distante mari (pana la 1000km), acesta va fi dotat si cu un nou sistem de tintire SVP 24-25, care va permite folosirea munitiilor clasice cu acuratete crescuta, apropiata de cea a munitiilor ghidate.

Ca si munitii ghidate integrate, enumeram: rachete aer-sol X-29 (Kh-29), bombe ghidate KAB-Kr si bombe ghidate GLONASS. Sarcina utila ramane la 6 tone.

Imagini din 2014 cu nou primitele atunci SM (1):

Anumite surse vorbesc despre o posibila includere in modernizarea SM3 a unei variante modificate a bilocului, inlocuind copilotul cu un tanc suplimentar de combustibil, sistem de tintire SOLT-25 (electro-optic cu ghidaj LASER si termic) si capacitatea de a ataca 4 tinte simultan datorita unui nou radar AESA, insa acestea nu sunt deocamdata confirmate, parand doar speculatii.  De asemnea se speculeaza in legatura cu includerea experientei programelor Su-25T si Su-39 cu privire la integrarea rachetei supersonice antitanc ghidate laser 9K121M Vikhr-M, cu raza de actiune de 10km, racheta intrata in productie la sfarsitul lui 2015 pentru a dota elicopterele Ka-52 Aligator.

Duo…

Nu trebuie uitat ca programul Su-25SM (Stroyevoy Modernizirovannyi), conturat de fortele aeriene ruse in 2000, este un program mai ieftin si mai putin ambitios fata de programele mai sofisticate de modernizare Su-25T si Su-25TM/39, intentia fiind in primul rand de a extinde resursa celulelor cu 500 ore de zbor sau 5 ani, cifra apoi aproape dublata.

Spre exemplu sistemul de navigatie si atac PRnK-25SM „Bars” al SM se bazeaza pe computerul digital BTsVM-90 conceput in cadrul programului Su-25TM, sistemul crescand de 3 ori precizia navigatiei si atacului, la 15m folosind corectia prin satelit si 200m fara aceasta.

Un video interesant, continand si filmari ale testelor paltformei Su-25 precum si date ale serviciului operational:

Cabina a fost dotata cu HUD KA1-1-01 (Head-Up Display), care dubleaza raza vizuala a vizorului electro-optic original ASP-17BTs-8, un afisaj Multi-Functiune (MFD), RSBN-85 Short Range Aid to Navigation (SHORAN), ARK-35-1 Automatic Direction Finder (ADF), receptor A-737-01 GPS/GLONASS, Karat-B-25 Flight Data Recorder (FDR), Berkut-1 Video Recording System (VRS), Banker-2 UHF/VHF communication radio, SO-96 Transponder si  L150 „Pastel” Radar Warning Receiver (RWR).

Motoarele R-95Sh au fost reconditionate si imbunatatite, crescandu-se rezistenta la aspirarea de pulberi si gaze rezultate in urma tragerilor cu tunul de bord si cu rachetele, mentenanta fiind si ea redusa cu 25-30% datorita echipamentelor moderne si introducerii functiilor de auto-test.

Armamentul a fost imbunatatit la SM prin integrarea rachetei de mare agilitate Vympel R-73 si a rachetelor S-13T cal. 130mm, cu capete de lupta explozive cu fragmentatie si anti-blindaj. S-a imbunatatit modul de folosire a rachetelor Kh-25ML si Kh-29L, permitand lansarea consecutiva catre doua tinte diferite la o singura trecere, iar tunul Gsh-30-2 a devenit capabil sa foloseasca 3 noi moduri de tragere cu cadenta redusa: 750, 375 si 188 lovituri/minut, magazia continand 250 de proiectile. Pilonii de sub aripi au fost schimbati cu noul model BD3-25.

Su-25 SM

Pana de curand, una dintre cele mai capabile modernizari ale SU-25 era cea georgiano-israeliana, SU-25KM (Kommercheskiy Modernizirovannyy) Skorpion, aparuta in 2001, care includea in principal electronica moderna israeliana Elbit: cabina digitala (glass), generator digital de harti,   afisaj pe vizorul castii , sistem de arme computerizat (compatibil cu bombele ghidate laser Mark 82 si Mark 83 si cu racheta aer-aer Vympel R-73), capacitate de preplanificare si debriefing a misiunii, moduri de salvare redundanta a datelor, navigatie precisa, acuratete ridicata a armelor, capacitate de lupta pe orice vreme si zi/noapte, compatibilitate NATO, imbunatatirea protectiei si a capacitati id esupravietuire. Intre timp georgienii au trecut printr-un razboi iar acum au planuri pentru o nou versiune, fara componente rusesti, si anume Ge-31.

Cand ma gandesc ce buna ar fi fost electronica Lancer instalata pe SU-25…

 

Marius Zgureanu

Surse: Defence-blog, Wikipedia,

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/su-25-ng-georgian

Exit mobile version