Romania Military

Saab in poll position, in India, intr-un start la care s-ar putea sa fie singura concurenta…

Speranta moare ultima…

Desi cu indienii nu sti de pe azi pe maine, francezii  castigand competitia dar n-au semnat contractul pentru Rafale si vad in loturi mici, suedezii au ceva motive de optimism.

In cazul Saab este vorba si de noroc, atat timp cat Lockheed Martin si-a mai nuantat pozitia initiala. Astfel si americanii si suedezii ofereau hindusilor luna de pe cer, in competitia pentru dotarea fortelor aeriene indiene cu un avion multirol cu un singur motor.

Ofereau transfer de tehnologie, linii de fabricatie, care mai de care sustineau ca ei sunt viitorul indianului aviator, ca produsul  si oferta lor sunt, evident, cele mai avantajoase. Americanii chiar au si anuntat ca viitorul F 16 hindus se va numi Block 70, dar intre timp situatia a mai evoluat.

Daca initial americanii discutau serios despre inchiderea iminenta a linei de productie pentru F 16, din lipsa de comenzi, lucrurile s-au mai asezat si astazi LMul isi numara deja miliardele din contractele de modernizare a mai vechilor F 16 la standarul Viper si vorbim despre aproape 1000 de aparate, plus ceva comenzi noi. Basca ca la ei transferul liniei de fabricatie in India, ca si transfer prea…transfer de tehnologie iese din discutie, asa cum stia toata lumea inca de la inceput.

Asadar americanii, nemaifiind presati de inchiderea linei de productie si cu multe comenzii de modernizare in portofoliu s-au mai linistiti, anuntand ca nici nu se pune problema sa-si transfere liniile catre New Delhi…

Ei bine de aici incolo intervine norocul Saab, care dintr-o data s-a trezit practic fara competitor pe apetisanta piata indiana. Suedezii, extrem de optimisti si motivati, ofera acum “full technology transfer” pentru Gripen E/F, daca primesc contractul. Ba se mai angajeaza suedezii sa creeze in India o intreaga panoplie de furnizori locali, facilitati aerospatiale ultra-moderne etc etc etc…

Acum nu putem sa nu-i felicitam pe amicii nostri de Uniune pentru pleasca de sta sa le cada pe cap, dar exista unele intrebari, cum ar fi: cum vor oferi ei “full transfer” pentru Gripen E ca doar Gripenul este un aparat destul de multicultural care inglobeaza componente sensibile de la diversi furnizori nu toti supusi ai regeului Suediei. Ne mai aducem aminte cand Londra a spus un nu hotarat unei eventuale vanzari a Gripen catre Argentina.

Si de aici nedumerirea noastra, adica transfer total dar partial?!

Presedintele Saab India, Jan Widerstrom, exulta si declara: “We will build the world’s most modern aerospace facility and ecosystem in India. We will abide by the terms of the Strategic Partnership that would be set by the government for the single engine fighter aircraft programme and will undertake complete transfer of technology to the chosen joint venture partner,” uitand se pare ca hindusii nu sunt in stare sa fabrice o amarata de racheta AT, sau un tanc, daraminte sa integreze un intreg avion de generatie 4++…

Zice “mnealui – din nou foarte efervescent – ca Saabul de mana cu bunii locuitori ai Indiei vor crea scoli pentru bastinasi, vor genera infrastructura industriala, construi spitale, azile de batrani (ultimele doua le-am adaugat eu pentru o nota mai senzationala 🙂 ) , adica oamenii viseaza sa revolutioneze un popor pe care englezii n-au reusit sa-l invete ce-i sapunul si la ce se foloseste el in 300 de ani de colonialism. Pentru ca daca ne uitam la absolut toate programele de inarmare/dezvoltare indiene observam ori ca le ia 40 de ani sa faca un tanc/avion/sistem AA si se trezesc pana la urma ca nu-s bune de nimic, ori ca achizitioneaza licente dar produsele tot nu functioneaza, ba se pare ca nu sunt in stare nici macar sa intretina ce cumpara de-a gata – vezi Su 30 ce-si catapulta de nebun piloti, submarinele de le tot i-au foc sau dau cu ele in bancuri de nisip etc- astfel ca optimismul domnului Widerstrom este chiar halucinant de optimist.

Adica suedezii au noroc ca Lockheed s-a cam retras din India, are noroc ca hindusii vor musai avion monomotor dar, are ghinion cu potentialii musterii, notorii prin neseriozitatea lor si lipsa aplecarii spre inginerie…

PS Acum, ca sa fim corecti, privind in ograda noastra observam cateva chestii: prima ar fi ca multa trambitata semnare a contractului pentru 227 de Pirahna V s-a cam amanat, ministrul apararii declarand laconic ca negocierile n-au fost finalizate, lucru cu care am putea fi de acord, daca tinem seama ca mai intai trebuie joint venture intre General Dynamics si UM Bucuresti, acte multe adica si abia mai apoi vedem ce si cum. In principiu pretul pe surse pentru un Pirahna V dotat complet si livrat Armatei s-ar situa pe la 4,65 milioane de euro (probabil doar turela costand peste 2,5 milioane de euro). Nu stim inca ce calibru va avea tunul.

A doua observatie tine de Airbus H 215 brasovean, aici tot domnul Fifor declara anul trecut ca Romania va cumpara un numar inca neprecizat de aparate, atat pentru MAI cat si pentru MApN, iar guvernul va plati in 2017 40% din suma necesara pentru patru aeronave. Deocamdata nimic…

GeorgeGMT

Exit mobile version