Romania Military

„SAAB Romania”? In sfarsit cu noi? (Partea II-a)

 

Continuam seria despre conferinta de presa a SAAB.
Ei bine, acum putem sa vorbim si despre ceea ce s-a vorbit acolo:adica integrare de noi sisteme pe fregatele Type 22 detinute de catre Flota Navala Romana.
Propunerea SAAB nu este integral noua ca tehnica,aplicare,in schimb modularizarea si interfatarea cu sisteme deja existente, chiar pe tehnica non-occidentala,analogice, este dusa la extrem, reusita programelor deja realizate cu parteneri complet diferiti nu doar ca state dar si ca dotari ,dovedind ca au un concept viabil, eficace.
Iar partea financiara…este si ea interesanta, cu rezerva ca mai trebuie lucrata, astfel incat sa devina ceva mai atractiva.
Tinand cont de faptul ca SAAB ar si un program educational propriu (pe diferite niveluri de varsta si pregatiri), ar fi deosebit de oportuna includerea acestuia  in oferta de colaborare cu Romania,integrandu-l in sistemul scolar profesional,mediu si superior.
Este o tema pe care am promisiunea ca o vom mai discuta.
Prezentarea programului propus o aveti la sfarsit in link.

Haideti sa trecem la latura tehnica a prezentarii si mai jos colegul nostru abilitat,cpt.cmdr.ing.(r) de marina Adrian Tiron va sintetiza si parerile noastre cu privire la acest program, si asta dupa ce ne-am consultat, picand de acord ca este foarte bine, foarte frumos dar…

Trecand peste momentul in care am reusit sa ajungem, lucrurile au fost foarte interesante iar dupa citirea materialelor primite ca „tema pentru acasa”, cateva aspecte sunt chiar intrigante…

Tema: SAAB intentioneaza (iarasi) sa puna un picior cat de mic si in Romania. Motivul actual? Modernizarea celor doua fregate Type 22.
Opinii PRO:

1. Sistemul centralizat de comanda si conducerea luptei dezvoltat (oare?) de SAAB este considerat in lume a fi cel mai bun. Am spus „oare” deoarece seamana izbitor de bine cu cel dezvoltat pentru generatia stealth de catre Lockheed Martin. Daca mai luam in calcul si parteneriatul lor din Canada, apare si prima intrebare de moment – la o eventuala achizitie, de cine depindem in fapt, cui platim in realitate?

(Pentru moment avem o confirmare „verbala” a faptului ca sistemul aplicat de catre Lockheed in Canada este cumparat de la SAAB, ceea ce ar fi absolut excelent!Concret, inca nimic)

2. Sistem modular ce poate fi planificat ca achizitie si dezvoltare ulterioara. Aici, depinde foarte mult de gandirea pe terment lung a noastra.

3. Sistem „open”. Bun insa, cat de mult suntem lasati sa dezvoltam noi, de capul nostru si pe nevoile noastre fara dependente.(?)

4. Conectivitatea – Poate chiar prima diferentiere de Lockheed. Dupa ce SAAB au castigat contractul cu Tailanda, au intampinat poate cea mai mare problema a vietii lor. Ca sa precizez, Tailanda a dorit ca produsul SAAB sa fie compatibil cu ce mai aveau ei, adica echipamente atat analogice cat si digitale din China, Rusia, India, etc., poate unul dintre cele mai mari ghiveciuri. Dupa (sunt convins) multe dureri de cap, au reusit sa realizeze interfatarea multipla. Pentru noi asta este un mare avantaj in micsorarea costurilor si mai ales, in mentinerea unui nivel de independenta relativa la achizitii viitoare.

5. Propunerea de investitii aditionale. Cat timp este ceva relativ, fara tinte clare, ma abtin sa comentez.(desigur si eu-nemotoujours). Da, suna frumos, insa avand experienta ultimilor ani (Daewoo, Renault, OMV, etc.) sunt sceptic.

.

CONTRA:

1. Suedia ca mentalitate. Ei sunt total inflexibili si nu se muleaza pe mentalitatea cumparatorului ci vor ca acel cumparator sa se alinieze la mentalitatea lor. Asta este un mare minus daca se pastreaza si acum. Un exemplu definitoriu al acestui aspect, este Serbia si tergiversarea unui acord dorit pe care „mirosul” meu imi spune ca il vor pierde in viitorul apropiat in favoarea Rusiei.

2. SAAB a mai incercat sa intre in Romania cand am achizitionat cele doua asa zise fregate. Chiar daca financiar si tehnic (incluzand acelasi offset) au avut o propunere mult mai buna, politic au fost total in offsaid. Nu atat cu noi, cat mai ales cu Anglia si SUA. Desi clar, nu stiu nimic concret pentru ca sunt documente clasificate, am convingerea ca ruperea aliantei cu BA si intrarea peste cateva piete „americane” au jucat un rol hotarator.

3. Nu isi fac temele in teren ci doar de acasa,

Concluzii:
Cu mici ajustari, consider a fi o solutie ok desi pleaca din start cu sanse minime.

*cpt.cmdr.ing(r) Adrian Tiron

NOTA nemotoujours:
Punctul 5 de la „PRO” si toate punctele de la „CONTRA” le-am expus (colegul meu si cu mine in diferite forme) reprezentantilor SAAB dupa conferinta, realizand o receptivitate chiar interesanta ,ceea ce pe mine personal m-a facut sa cred ca sunt rezolvabile si in lucru!
Ar fi minunat sa se lucreze la ele.

In urmatorul episod veti vedea filmul conferintei.
Mai jos aveti link-uri catre catalogul naval al SAAB ,SAAB corporate si SAAB -Cooperare industriala in Romania.

 

 

Sursa: SuntemRomania

 

Exit mobile version