„SAAB Romania”? In sfarsit cu noi? (Partea II-a)

 

IMG_0001

Continuam seria despre conferinta de presa a SAAB.
Ei bine, acum putem sa vorbim si despre ceea ce s-a vorbit acolo:adica integrare de noi sisteme pe fregatele Type 22 detinute de catre Flota Navala Romana.
Propunerea SAAB nu este integral noua ca tehnica,aplicare,in schimb modularizarea si interfatarea cu sisteme deja existente, chiar pe tehnica non-occidentala,analogice, este dusa la extrem, reusita programelor deja realizate cu parteneri complet diferiti nu doar ca state dar si ca dotari ,dovedind ca au un concept viabil, eficace.
Iar partea financiara…este si ea interesanta, cu rezerva ca mai trebuie lucrata, astfel incat sa devina ceva mai atractiva.
Tinand cont de faptul ca SAAB ar si un program educational propriu (pe diferite niveluri de varsta si pregatiri), ar fi deosebit de oportuna includerea acestuia  in oferta de colaborare cu Romania,integrandu-l in sistemul scolar profesional,mediu si superior.
Este o tema pe care am promisiunea ca o vom mai discuta.
Prezentarea programului propus o aveti la sfarsit in link.

Haideti sa trecem la latura tehnica a prezentarii si mai jos colegul nostru abilitat,cpt.cmdr.ing.(r) de marina Adrian Tiron va sintetiza si parerile noastre cu privire la acest program, si asta dupa ce ne-am consultat, picand de acord ca este foarte bine, foarte frumos dar…

IMG_0011

Trecand peste momentul in care am reusit sa ajungem, lucrurile au fost foarte interesante iar dupa citirea materialelor primite ca „tema pentru acasa”, cateva aspecte sunt chiar intrigante…

Tema: SAAB intentioneaza (iarasi) sa puna un picior cat de mic si in Romania. Motivul actual? Modernizarea celor doua fregate Type 22.
Opinii PRO:

1. Sistemul centralizat de comanda si conducerea luptei dezvoltat (oare?) de SAAB este considerat in lume a fi cel mai bun. Am spus „oare” deoarece seamana izbitor de bine cu cel dezvoltat pentru generatia stealth de catre Lockheed Martin. Daca mai luam in calcul si parteneriatul lor din Canada, apare si prima intrebare de moment – la o eventuala achizitie, de cine depindem in fapt, cui platim in realitate?

(Pentru moment avem o confirmare „verbala” a faptului ca sistemul aplicat de catre Lockheed in Canada este cumparat de la SAAB, ceea ce ar fi absolut excelent!Concret, inca nimic)

2. Sistem modular ce poate fi planificat ca achizitie si dezvoltare ulterioara. Aici, depinde foarte mult de gandirea pe terment lung a noastra.

3. Sistem „open”. Bun insa, cat de mult suntem lasati sa dezvoltam noi, de capul nostru si pe nevoile noastre fara dependente.(?)

4. Conectivitatea – Poate chiar prima diferentiere de Lockheed. Dupa ce SAAB au castigat contractul cu Tailanda, au intampinat poate cea mai mare problema a vietii lor. Ca sa precizez, Tailanda a dorit ca produsul SAAB sa fie compatibil cu ce mai aveau ei, adica echipamente atat analogice cat si digitale din China, Rusia, India, etc., poate unul dintre cele mai mari ghiveciuri. Dupa (sunt convins) multe dureri de cap, au reusit sa realizeze interfatarea multipla. Pentru noi asta este un mare avantaj in micsorarea costurilor si mai ales, in mentinerea unui nivel de independenta relativa la achizitii viitoare.

5. Propunerea de investitii aditionale. Cat timp este ceva relativ, fara tinte clare, ma abtin sa comentez.(desigur si eu-nemotoujours). Da, suna frumos, insa avand experienta ultimilor ani (Daewoo, Renault, OMV, etc.) sunt sceptic.

.

CONTRA:

1. Suedia ca mentalitate. Ei sunt total inflexibili si nu se muleaza pe mentalitatea cumparatorului ci vor ca acel cumparator sa se alinieze la mentalitatea lor. Asta este un mare minus daca se pastreaza si acum. Un exemplu definitoriu al acestui aspect, este Serbia si tergiversarea unui acord dorit pe care „mirosul” meu imi spune ca il vor pierde in viitorul apropiat in favoarea Rusiei.

2. SAAB a mai incercat sa intre in Romania cand am achizitionat cele doua asa zise fregate. Chiar daca financiar si tehnic (incluzand acelasi offset) au avut o propunere mult mai buna, politic au fost total in offsaid. Nu atat cu noi, cat mai ales cu Anglia si SUA. Desi clar, nu stiu nimic concret pentru ca sunt documente clasificate, am convingerea ca ruperea aliantei cu BA si intrarea peste cateva piete „americane” au jucat un rol hotarator.

3. Nu isi fac temele in teren ci doar de acasa,

Concluzii:
Cu mici ajustari, consider a fi o solutie ok desi pleaca din start cu sanse minime.

*cpt.cmdr.ing(r) Adrian Tiron

NOTA nemotoujours:
Punctul 5 de la „PRO” si toate punctele de la „CONTRA” le-am expus (colegul meu si cu mine in diferite forme) reprezentantilor SAAB dupa conferinta, realizand o receptivitate chiar interesanta ,ceea ce pe mine personal m-a facut sa cred ca sunt rezolvabile si in lucru!
Ar fi minunat sa se lucreze la ele.

In urmatorul episod veti vedea filmul conferintei.
Mai jos aveti link-uri catre catalogul naval al SAAB ,SAAB corporate si SAAB -Cooperare industriala in Romania.

 

 

Sursa: SuntemRomania

 

101 de comentarii:

  1. link-urile nu se deschid

  2. Referitor la link-uri , am impresia ca Nemo ne-a aratat calea catre stick-ul domniei sale .
    La Kingston ma refer 🙂

    • Si ca sa fie treaba completa au fost puse prost si la tine pe blog…de fapt au fost puse prost la tine si dupa copiate aici…

    • ZAU?
      Ia spune-mi tu cum urci pe o platforma de acel gen un PDF!
      Caci toate sunt PDF-uri
      Asteptati pana maine si vedem

      • @nemotoujours, fa-ti un cont pe „dropbox punct com”, creezi prin interfata web un director si incarci documentele acolo. Apoi generezi pentru fiecare document un link pentru partajare si-l publici aici.

      • scrie si tu in goagal „upload pdf free” si vezi ce gasesti, astia zic ca e free

        http://www.pdf-archive.com/

        Select the file to share via the form below and click Upload… You can now share your PDF file on Facebook, Twitter, or link it on any website, forum, blog, or even send it by e-mail to your contacts.
        PDF-Archive is 100% free: no registration, no subscription. And by the way, we do not add advertising in your files or alter them in any way.

      • Bre @Nemo
        Pe blogspotul ala este imposibil sa nu ai macar 50 mb liberi unde sa urci documentele… Solutia lui @gattone iarasi este foarte buna… Iarasi poti fraieri un wordpress si sa-l faci „depozit” daca tu chiar nu gasesti pe tot internetu’ asta o solutie free….Macar cateva sute de mega strict pentru documente si tot este ceva…
        Poftim…. 50 GB gratis cu conditia sa nu uiti parola: https://mega.nz/
        ca altfel pierzi toate documentele… Parolele puternice sunt in general de genul asta: N€m0@}|¬$uNt€m¶0m@ni@
        Cel mai grav pentru un om nu este faptul ca nu stie, ci faptul ca nu vrea sa invete…

  3. in rest, astia o tot baga p’aia cu Tailanda, noi nu suntem Tailanda si cred ca e putzin probabil sa le modernizam cu ei

    • Ar fi o fază, dacă le-am permite să schimbe motoarele Typeurilor 22 pe niște turbo-diesele care consumă decent… Și să modernizeze Delfinul, căci cred că englezii nu se vor băga la Delfin…

  4. Nic eu nu as da prea multe sanse Saab-ului…

    • Da’ la programul de corvete …… parca parca ……..
      Plus partea de mine hunting / sweeping pentru ca par destul de bine dotati.

      • pai acum ca nu ne mai guverneaza maoisto-kim ir-sen-ishtii aia coruptzi de psd-ei, ci technocratii cu vederi de dreapta bruxelleji sprijinitzi de herr president JWK, sper ca SAAB sa intre shi in Romania cu programele lor pt echipamente militare +shi alte compaii de profil precum BAE Systems, Lockheed Martin, General Dynamics shi General Electric, Pratt & Withney, Dassault, Thales, Airbus, Boeing, Nexter, KMW, Otokar, IVECO, etc, dar ar fi bine sa continuam colaborarea shi cu Elbit , IAI shi IMI. totzi aceshtia ar putea sa ne ajuta prin programe de modernizare shi transfer de tehnologie cu off-set pt proiectele noastre natzionale de inzestrare cu tehnica militara!!!

  5. Fregatele noastre trebuie sa le modernizam cu SUA sau cu U.K.Personal as prefera SUA.
    Off topic.
    Un nou INCIDENT Rusia – Turcia: Moscova anunţă că un distrugător rus a tras FOCURI DE AVERTISMENT pentru a evita o coliziune cu o navă turcă
    http://www.mediafax.ro/externe/un-nou-incident-rusia-turcia-moscova-anunta-ca-un-distrugator-rus-a-tras-focuri-de-avertisment-pentru-a-evita-o-coliziune-cu-o-nava-turca-14918253

  6. OFF-TOPIC Mult zgomot pentru nimic in Marea Egee
    Varianta din surse anonime, ramase necunoscute 🙂
    Un barcaz rusesc vechi, din ’66, revitalizat cu numele de distrugator, statea la ancora in Marea Egee. Echipajul dadea la peste, de foame se pare, urmare a embargoului putinist. Cand nava de pescuit turca a aparut in zare, rusii au semnalizat turcilor ca vor sa negocieze ceva peste. Zis si facut, doar ca s-au impotmolit la plata. Rusii au vrut sa plateasca in ruble, turcii au ras cam cu dispret, apoi au propus turcilor plata in echivalent vodka si a iesit scandal. Capitanul turc manios l-a invocat pe Allah, rusii au strigat „jihad”, turcul a zis „sictir” si apoi a plecat lasandu-i pe rusi cu matele chioraind.

    Versiuhea oficiala.
    Vasul turcesc s-a apropiat la aproape 500m de distrugatorul rusesc, drept pentru care rusii au tras o rafala de avertizare si turcii au cotit vasul. Rusii au mai spus ca au transmis si semnale prin radio, dar turcii n-au raspuns neavand aparatura pe frecvente rusesti.
    RT anunta ca Ministerul de externe a convocat de urgenta atasatul militar turc de la Moscova, atragand atentia ca daca se va mai repeta asa ceva atunci vor recurge la masuri dure. (Mirosul de peste proaspat se pare ca i-a innebunit pe marinarii rusi 🙂 )
    Cireasa de pe tort vine de la Sputniknews: Daca navele militare turcesti (!!!) vor continua sa incalce reglementarile internationale si se vor apropia de navele rusesti fara sa respecte procedurile, atunci marina rusa va actiona in concordanta cu legile maritime internationale.
    Declaratia e facuta de un parlamentar rus, Leonid Kalashnikov, membru prin comisia cu afaceri externe din Duma de Stat.
    Cum de a ajuns nava de pescuit turceasca vas militar nu se poate explica decat prin consumul excesiv de vodka de catre parlamentarul rus, fapt care nu mira pe nimeni 🙂 🙂

    • daa, la banii pe care ii aloca MApN, probabil vor achizitiona 1-2 bucati…

      • Mai bine ar monta tunurile-obuzier de 152 existente pe autosasiuri cu cabina blindata si le-ar asigura mijloace de control a focului si de legare topogeodezica moderne .

        • Da’ daca le-ar pune pe sasiu de TR-85 ce-ar avea ?

          • e mai „eftin” pe camion si oricum nu mai au prea multe sasiuri de TR-85…

            • E drept ca e mai „eftin” dar le anulezi capacitatea de folosire in tragere directa, in cazul extrem, dar foarte posibil, cand trebuie sa le folosesti impotriva blindatelor care dau navala. Nu au o cadenta naucitoare de tragere dar, in ambuscada, cu munitie sageata adaptata pentru 152mm, faci ceva pagube daca apuci sa tragi primul….. cine stie, poate apuci sa-l tragi si pe-al doilea.
              Nu mai vorbesc de varianta in care reusesti sa le adaptezi un sistem automat de incarcare de tip Bandkanon.

              • Eroule, esti ciudat rau bre 🙂 🙂 🙂 🙂

                Auzi, sa tragi cu obuzierele de 152 fix dupa tancuri si sa mai faci si sageata in tub de 152 pt tragere directa in tancuri 🙂 🙂 🙂 🙂

                Daca reusesti sa’l lovesti cu un 152 d’asta exploziv nu cred ca ie prea bine oricum tancului

                O salva din cateva obuziere de la +20km in zona unde dau aia buluc cu tancurile si le ia dracu, sau o salva de LAROM

                Avantajul sa le pui pe camioane e mobilitatea, tragi si fugi, altfel cel mai bine ar moderniza munitzia

                In caPu’la munitia de 152 insurubezi un bloc de ghidaj la genul Rokar Silver Bullet sau alte modele, le montezi pe camion si o mai freci niste ani cu alea pana ramai fara tzevi, ca nu cred ca mai sunt in stare sa fabrice altele 🙂

                TRuri mai au putzine, tancuri de la zero nu mai suntem in stare sa facem, nu mai facem motor, turela, tun, electrocasnice, nu cred mai facem nimica, ca asta a fost politica, adio arme

                Asa ca logic mai bine le’ar pastra pt o eventual modernizare sau macar sa le faca functionale asa cum erau

                • @gsg
                  Am inteles faza cu sasiul pe roti, singura problema e cabina care-ti anuleaza capacitatea de tragere directa. Daca reusesti o solutie cu cabina coborata, gen G6, atunci e alta discutie.
                  Aia cu salva de la 20km e ok, in special solutia cu kituri de ghidaj, dar stii cum e-n viata, te mai pomenesti si cu ei la cativa km si trebuie sa faci ceva. De ce crezi ca la obuziere fac trageri si in ochire directa?
                  Acuma, dac nu-ti place sageata, desi ar face prapad la ce incarcatura de azvarlire ar avea, cred ca ar merge si un cumulativ tandem ca proiectilul e suficient de lung pentru asa ceva.

                  • Eroule , daca o sa manareasca sasiurile de TR-85 , ramanem si fara tancuri .
                    Si altele de unde ?
                    Doar ai vazut ce a patit directorul de la UM Bucuresti cand a incercat sa-si faca meseria .
                    Doar visam noi .
                    Doara, pe noi de unde sa ne mai dea afara ?
                    Doara din Romania ne-au dat .

                    Oricum, Brasovul a realizat 2 modele de autosasiu 6×6 cu cabina blindata .
                    Mi-ar fi placut 8×8 , exista modelul DAC-887R , pot sa-i puna o cabina blindata pentru servanti , fara sa mai strice banii pe automatizarea procesului de incarcare , au nevoie de sistem de conducere a focului , data link si sistem de navigatie terestra , toate existand la nivel prototip realizat in tara .
                    Dar vad ca inghitim in sec si discutam aici .

              • In cel mai rau caz, un sasiu de tipul G6-lui sud african, desi pe sofer nu-l vad bine in caz de intalnire face-to face 😉 dar, daca ingroapa masina sau o ascunde dupa un obstacol, sa poata trage pe deasupra lui, cred ca ar merge.

              • obuzier cal. 152mm cred ca ar trebui pastrat pentru tragere indirecta, eventual cu submunitii sau alte nebunii, iar la inintare reutilizezi platformele de TR-85 stocate pentru ceva gen tun de asalt, cu un cal. 120 sau 140mm, sau eventual un Terminator cu rachete antitanc mai serioase.
                Deoarece nu avem nici puterea industriala nici o inzestrare cu echipamente numeroase, cred ca platformele capabile sa loveasca la +20km ar cam trebui sa le pastram in linia a doua… iar pe tancuri sau ce mai avem ca sasiu suficient de protejat sa lupte „la contact” (nici la „tancuri” nu cred ca avem suficienta protectie) sa punem arme cu raza mai scurta dar putere de penetrare sau saturare cu foc.

  7. linkurile nu se deschid…Saab a început prost de tot 🙂

  8. Da.
    Asa s-a intamplat si cu Independenta .
    150 000 tdw .
    Lovita drept in mijloc de un vas jerpelit care a facut o manevra nu numai in contra legilor de navigatie , ci si in contra logicii .
    Vad ca cineva se joaca cu focul .
    Si cand o sa inceapa razboiul , Romania va fi singurul stat nepregatit . Iar intr-o tara care produce doar 20% din necesarul de hrana al populatiei , se va muri de foame .
    Nu vi se pare ca aici pe site se repeta scenele de entuziasm de la declararea Razboiului de Secesiune , redate fidel in ” Pe aripile vantului ” ?
    Apoi foamea si ruina .
    Vreti razboi ?
    Cu ce o sa luptati ?
    ” cate fabrici de tunuri are Sudul ? ”
    Voi nu mai fabricati de tunuri . Nici avioane nu mai fabricati .Nici blindate . Nici electronica . Nici macar pusti nu mai faceti .
    Painea o mancati din import .
    Nu mai aveti nici medici . Tocmai li s-a spus sa plece . Inca o data . Ce-i aia patriotism ?
    in schimb vad ca va pricepeti la bascalie .
    Nu tine de foame , sa stiti .

    • Cand zici ” Iar intr-o tara care produce doar 20% din necesarul de hrana al populatiei , se va muri de foame .” te referi la romania? Sau la Egipt, ca nu inteleg.

      Poate ca nu mai fabricam tunuri, dar stai linistit ca fabricam suficient armament ca sa ne aparam de greci, bulgari, sarbi, unguri si alti neaveniti…

      • Ce armament mai produce Romania ?
        Hai sa incepem sa numaram :
        – tunuri nu
        – autoblindate nu ( incet ingroapa TBT-ul )
        – tancuri nu
        – radare nu
        – rachete sol-aer , aer-aer , antitanc si antinava nu
        – autocamioane nu
        – arme de asalt nu , mitraliere nu , pusti cu luneta nu
        – echipamente C4I , centric warfare , importa componente si mai scriu cateva linii intr-un program
        – avioane , repara cateva MiG-uri si spun ca o sa repare F-16
        – prototipul IAR-99-TD , spun ca va zbura peste 2 ani si mai bine , dupa ce o sa monteze pe el elemente din import
        – elicoptere , repara Pumele si spun ca o sa asambleze elicoptere din componente turcesti – instalatia electrica o vom produce daca vom lucra pe doi lei vorba ministresei
        – producem ceva munitii , de infanterie, aruncator , tun de 100 mm , focoase pentru ele , grenade , si veste antiglont in numar mic fata de necesitati
        Deci sa stau linistit ca producem armament .
        Tu realizezi ce ai scris ?

        Apropo , cum sunt ardelean de loc , stiu mai multe ca tine de pe acolo .
        Romanii sunt batjocoriti si alungati incet-incet .
        Dar vad ca tu nu ai citit aceasta . Nici macar pe RoMilitary .
        Uite , cea mai noua gaselnita : o noua forma de expropriere a romanilor :
        http://www.cotidianul.ro/caracatita-verde-isi-extinde-tentaculele-in-centrul-romaniei-i-272921/
        http://www.cotidianul.ro/nadasul-satul-retrocedat-cu-totul-sta-sub-teroarea-executarilor-silite-271089/
        M-am lamurit si cu voi .

        • Nicusor aia am zis si eu cu IAR, comunicatul ala al Airbus ca le dau cablajele daca scot pret cu 10% sub Lebinal Maroc – horor
          E ca si cu Nokia la Jucu
          Peste doi ani dau comunicat ca le dau in India daca scot pretul la cablaj cu 10% sub pretul de la brasov

          asta pentru ca ei au licentele si knowhow-ul
          si noi suntem doar forta de munca

        • Facem asa:
          1. AK47 + munitie aferenta
          2. PSLuri
          3. Lynx-ul lui Cazacu
          4. Mitraliere de 12.7mm
          5. AG7, AG9

          5. MRLSuri (putem face pe alea clasice 100%, nu sunt sigur de LAROAME)
          6. Mortiere de la 50 la 120 mm (nu stiu toate calibrele)
          7. Rachete pentru lansatoarele noastre incepand de la cele cu raza de 5km pina la 40km
          8. Obuze cam de toate calibrele si de toate tipurile (nu ma apuc sa ti le listez)

          Asta e numai ce imi vine mie in minte in 30 de secunde. Cu astea nu ne putem bate cu infanteria stelara, dar stai linistit ca ii facem muci pe bulgari si pe unguri de exemplu.

          • LAROM e partial facut la AEROSTAR… dupa Camioane Brasov, mai contribuiau si Automecanica Moreni parca.

          • gepardul m6 il facem ? pe bune ?
            sau e la capitolul de intentii bune
            sau e un srl care a comandat cateva handmade si gata avem capabilitate

          • adauga:
            pistol Cugir 9mm
            -PA (pusca de asalt)
            -radare
            -sisteme optice
            -sisteme laser
            -mai sunt chestii

            • nemo ce radare sa producem?
              Gap filler-ul lui UTI numai produs la noi nu este
              chiar ei zic „UTI a încheiat cu success etapele de dotare, integrare şi testare.”

              Containerul in care e „integrat” era produs la electromagnetica bucuresti
              Dar radarul nici vorba sa fie produs la noi
              Cred ca si de reparat, il repara la licurici acasa

              • nu, a fost produs in SUA, iar „specialistii UTI” s-au deplasat acolo pentru formare si pe perioada productiei.
                Chiar patronul UTI, Urdareanu, a povestit plin de sine la un seminar despre industria de aparare, cum ca n-avea sens sa faca productie la noi, ca ramaneam cu linia de productie goala dupa ce faceam cateva radare si mai exportam cateva, asa ca mai bine a trimis specialistii in SUA, la Lockheed-Martin…

          • ” Facem asa: ”

            ” 1. AK47 + munitie aferenta ”
            Nu producem arma de asalt – imi spui despre o arma hobby pentru export .
            Nu am vazut munitie romaneasca de 5,56 in buletinele de achizitii
            Oricum, despre munitii , pentru armele vechi dein dotare, am mai scris, si aici , si in alta parte : ultima comanda, in caz de mobilizare , 10 cartuse de caciula .
            ” 2. PSLuri ”
            Export . Nu am vazut in dotare variantele noi de 7,62×51 , semiautomate sau cu repetitie .Pustile cu luneta pentru fortele speciale s-au importat .
            ” 3. Lynx-ul lui Cazacu ”
            A fost prezentat deja demult . L-ai vazut in dotare ? Nu !
            ” 4. Mitraliere de 12.7mm ”
            Ultimele mitraliere intrate in dotare au fost cele de pe Piranja . Import .
            ” 5. AG7, AG9 ”
            Export . Cand se va termina razboiul din Siria , se va termina si productia .Nu sunt capabile sa distruga un tanc modern .Nu au intrat in dotare SNAKE sau cele termobarice , moderne .
            ” 5. MRLSuri (putem face pe alea clasice 100%, nu sunt sigur de LAROAME) ”
            5 l-ai mai socotit odata .
            Sistemul de conducere a focului importat , statia de radio asamblata din kit ,motorul importat , componente ale sistemelor de franare si directie importate . Oricum , Autocamioane Brasov e moarta .
            ” 6. Mortiere de la 50 la 120 mm (nu stiu toate calibrele) ”
            Intr-adevar, nu stii .Nici macar calibrele , incep cu 60 mm .
            Nu s-au produs aruncatorul de 120 mm cu teava lunga, bomba de 120 mm cu bataie marita , bomba de 81 GPS , aruncatorul pe sasiu blindat cu sistem de conducere a focului .Se vand aruncatoarele de 60 mm comando , in zona de conflict , nimic pentru inzestrare .Si conflictul din Siria pare sa se sleiasca – s-or fi saturat si aia de razboi .
            ” 7. Rachete pentru lansatoarele noastre incepand de la cele cu raza de 5km pina la 40km ”
            De LAROM ai mai zis o data .
            Lansatoare cu raza de bataie de 5 km ? Care ?
            Am tot scris aici despre distrugerea instalatiei de pulberi compozite . in 1990 era la nivel mondial . Motoarele reactive pentru loviturile de 122 mm cu bataie extinsa se importa .Loviturile de 160 mm se importa complet . Rachete antitanc, antinava , antieriene , aer-aer nu se mai fabrica .

            Pe viitor , citeste te rog buletinele de achizitii :
            http://www.dpa.ro/pentru-contractori/contracte-romania/buletine-emise
            Economisim timp .

    • Mamaliga ce are? Iti sta in gat? La razboi poti trai doar cu mamaliga si apa. Iar porumb avem sa ne punem si in cap. Al doilea producator de porumb din UE suntem.

      • Statisticile suporta orice .
        Al doilea producator de porumb ?
        Ma faci sa zambesc amar .
        Fapt real :
        Un oarecare , a incercat sa-l abordeze ducele de Wellington , fara sa-l recunoasca , cu formula :
        – Domnul Jones, cred ?
        – Daca credetii asta o sa credeti orice !

        Si inca ceva : la razboi sa nu incerci sa incarci proiectilele cu mamaliga : nu face explozie , garantat .

    • Bag sama esti plecat de mult din tara si te-a prins latrina 3 in mreje de zici aberatia cu 20% din mancare. Da, e adevarat. Importam mancare, dar doar fiindca romanul e fudul, nu are pic de educatie financiara sau de orice altceva…nu sariti…la cat de manelizata e tara si cat de agramati sunt tinerii din ziua de azi…toti vor sa manance prosciuto crudo, creveti, homari si alte aberatii care se importa…unde nu se invata carte: limba romana +istorie stiute la perfectie altfel nu treci clasa…natiunea in felul asta e predispusa la disolutie.

      • Intr-adevar , ai dreptate : romanul e fudul .
        Reiasa din postarile tale de zi cu zi .
        Uite, sa stii ca pot inghiti multe . dar minciuna trantita in fata nu .

        • @nicusor poate te pricepi pe militarie dar partea de economie recunoaste ca nu e domeniul tau si accepta si alte opinii in afara de a ta. Nu trebuie sa ma crezi cand iti spun ca suntem al doilea producator de porumb din UE. Uita-te in statisticile Eurostat…ei spun asta nu le scot eu din burta. Dar oricum te dai ardelean si ca toti ardelenii tu le stii pe toate si restul sunt mitici nu? Cand nu ti-a convenit raspunsul cu mancare ai dat-o ca mamaliga nu explodeaza…Nu, dar nici gloantele nu tin de foame pe timp de razboi…vezi Rusia in primul WW si ce rahat a iesit din aia. Iar daca stiai economie ai fi facut un alcul simplu ca pt 200mio EUR sau USD cei mari nu se deranjeaza sa faca cine stie ce imbunatatiri fregatelor sau sa discute offset. Daca era vb de contract de 1 mld de eur sau usd atunci puteati vorbi de ceva serios. Dar cum la omul sarac nici boii nu trag, nu trebuie sa te astepti la Aegis in 200 mio.

    • Spuneti ca in tara se mai produce doar 20% din necesarul de alimente. Tin sa va contrazic.
      Carne de pasare NU se importa deloc.
      Carne de porc si de vita se importa 30% din necesar, din cate imi aduc aminte si sunt sanse mari sa se reduca importul.
      Faina NU se importa deloc.
      Paste fainoase se importa in cantitate neglijabila (sub 5% din consum). Se importa doar pastele fabricate din grau dur, deoarece acesta din urma nu se mai cultiva in Romania.
      Ulei de floarea soarelui nu se importa. Se importa doar ulei de masline, care nu se produce local.
      Zahar nu se importa.
      Peste de acvacultura se importa in proportie nesemnificativa.
      La capitolul legume si fructe situatia e dezechilibrata, in sensul ca exista productie interna, dar magazinele mari prefera marfa din import.
      Oricum, prost e romanul care prefera sa cumpere mere din Polonia, de ex., in dauna celor romanesti, sau legume din Turcia.
      La capitolul vinuri, productie romaneasca suficienta exista. Personal, prefer vinurile romanesti, nu borsul importat si vandut pe post de vin, cu o exceptie: cabernet productie 1993 vandut de Cricova.

  9. Rupem fasul Braziliei :))

  10. Io zic sa-l reclamam pe Nemo la Protectia Consumatorului ca ne pacaleste cu link-urile lui …………..

  11. Eu personal as incepe modernizarea cu:
    – Nava Marasesti
    – 2 corvete TETAL 2

    Daca mai raman bani si pentru ciubateniile britanice, ok daca nu… la anu.

    Corvetele TETAL cred ca sunt mult superioare fregatelor.
    Cel putin din punct de vedere al armamentului…

    Chiar asa, ce armament au fregale? Cu exceptia tunului Oto Melara 76mm?

    Macar ceva tunuri AA de 20-25-30mm au?

    Si i-as face

    • Bine ca matale personal nu esti amiral-sef la departamentul strategic de inzestrari cu nimica al flotilei romane de pescadoare inarmate also known as flota militara 🙂

      Au publicat ei pe net acum cativa ani, nu mai caut linkul, poate nici nu mai e disponibil, un pdf (de remarcat ca macar astia se pricep sa le puna pe net 🙂 🙂 ) in care scriau clar ca nu intentioneaza sa mai modernizeze nimic la Tetaluri, pt ca in opinia lor de pescari cu experienta nu mai merita, sunt vechi si limitate de prea multe, sau ma rog sunt romanesti si le pute

      Iar Marasestiul va fi retras candva, ca sa fie inlocuit in visele lor mega’ultra’uber 8timiste din planurile alea ale lor fara nici o legatura cu realitatea cu o „fregata grea”, deci practic or s’o retraga si gata

      Ce va ramane din flota de pescadoare: alea doo frecate, ca poate le si inarmeaza cu vreo mitraliera acolo ceva in plus

      Vor pastra Tetalurile in starea care este pt ca oricum n’au altceva si viseaza cacandva intr’o lume mai buna si mai fumoasa, in loc luminat, in loc cu verdeata, unde nu-i durere, nici intristare, nici suspin vor primi de la tanti Nutzi din buzunarelul ei caldutz, mereu umed si secret cele 4 corvete noi multirol si 4 cele dragoare mult-visate

      Si cam atat…

      Deocamdata vad ca nu prea primesc nimica si banii cei multzi de inarmare se duc mai mult pe reparatii si modernizari la fierataniile vechi, asa ca pana ajung ei cu noile corvete multirol la loc luminat, loc cu verdeata, unde nu-i durere, nici intristare, nici suspin … mai va …

      „Corvetele TETAL cred ca sunt mult superioare fregatelor.
      Cel putin din punct de vedere al armamentului…”

      La ce sunt superioare, Oto Melara cu sistemul lui de ochire probabil este mai modern decat tunul ala rusesc, torpile are si fregata, Stingray, probabil mai bune, fregata aia tzine marea mai bine decat Tetalurile, fregata are hangar si are elicopter, Tetalul are doar o platforma mica pt IAR316, au niste RBU in plus iar cu AKurile alea sau fara tot cam aia e samd

      • :))
        ma cam faci sa rad!

        – in primul rand TETAL-2 este contemporan cu fregatele ca si ani de fabricatie.
        – Si da ai dreptate! Fregatele britanice sunt mai superioare si mai performante la CONSUMUL DE MOTORINA. Consuma de vreo 4-5 ori mai mult decat TETAL-2

        – Apropo… legat de AK-urile alea rusesti… care sunt si pe Marasesti, apropo… TETAL-ul are 2 tunuri parca de 76mm echivalente cu Oto Melara 76mm de pe fregate.
        TETAL are 4 AK 630 (6 tevi x 30mm) in timp ce fregatele au 6 mitraliere 12,7mm si 7,62mm.

        daca la corvetele TETAL (care erau 6 buc, 2 fiind puse la ruginit) s=ar schimba radarele si sistemele de control al focului ar fi super pentru marina romana.

        in primul rand 1 fregata consuma cat toate cele 4 corvete TETAL aflate in exploatare de Marina militara.

        • Mno razi, ca’i sanatos

          In rest numeri tunurile fara sa pricepi mare lucru

          Tetalurile sunt limitate, nu mai au posibilitati de crestere, sunt limitate incepand de la dimensiuni, design, pana la comportamentul pe mare despre care nu mai stiu pe unde am citit ca n’ar fi prea grozav, Marasestiul si ala a avut ceva probleme pe zona asta

          Marina romana a scris ca nu mai investeste in Tetaluri si ca asteapta Mos Craciunul cu 4 corvete multirol noi, cumparate, ca doar n’o sa le producem noi

          Ce tot numeri tzevile, ca au 4 AK630 din anii 80, cu console care arata cum aveam eu voltmetre si ampermetre pe la laboratorul de electrotehnica in liceu, cu radar si sistem de conducere a focului din anii 70-80, te pisi pe ele acuma, ma indoiesc si anume tare ca AK630 de pe navele noastre este in stare sa loveasca un Moksit, Klub, Yakhont

          Rusii le’au modernizat la AK-630M-2 Duet, alea multe tzevi pe care le tot numeri pe deshchete sunt tot din anii 70-80…asa ca’s degeaba

          Copaile englezesti or fi consumand mult dar au posibilitati de crestere, de upgrade si tzin bine marea, au hangar de elicopter, momentan sunt dezarmate, insa daca instalezi acuma ceva decent pe ele o sa se cunoasca, la Tetaluri ce armament si ce sisteme de conducere a focului vrei sa mai instalezi, vrei sa luam de la rusi upgradeuri?

          Armamentul, electronica, radarele, sonarul, sistemele de conducere a focului, contramasurile, comunicatiile si restul, toate astea costa mai mult decat copaia propriu’zisa

          Si atunci ce rost mai are sa instalezi echipamente scumpe pe niste corvete limitate ca design, ca performanta si ca dimensiuni (poate nu ai 8servat, ca n’ai timp, ca numeri tzevile, ca si tonajul tot creste), design vechi de inspiratzie sovietica de acum cateva zeci de ani, nici motoare pt ele nu mai facem, ca fabrica s’a inchis, it makes no fking sense…

          D’aia am zis, bine ca nu ai nici o functie pe nicaieri pe la flotila romana de pescadoare inarmate, ca esti genul de nu vede esentzialul ocupat fiind cu numaratul tzevilor…

  12. Intrebare de baraj pentru cei mai avizati decat mine. Care ar fi cea mai buna varianta de modernizare a fregatelor pana la urma?

    -Englezii, ca le-au produs si pot avea cea mai oportuna varianta de modernizare?
    -Suedezii, poate pentru faptul ca ofera offset, transfer tehnologic si le repara la noi?
    -Americanii….cred ca ei au cele mai moderne sisteme? Merge AEGIS? 🙂
    -Altii…..care? 🙂

    Ps Nu dati cu parul, eu ceream doar pareri!

  13. http://intercepts.defensenews.com/2014/11/sleek-modern-and-built-on-a-budget-denmarks-latest-frigate/
    $325 meleoane in 2014
    diesele „civile” de la maersk off the shelf, un fel de gripen la fregate 🙂

  14. OFF TOPIC Israel ar dori sa cumpere 17 F-35B
    http://www.jpost.com/Israel-News/Israel-US-examining-F-35B-sale-437211
    Pentru ce oare ?

    • Nu cred ca-si iau portavion dar, probabil, se gandesc ca ar putea fi nevoiti sa opereze fara aerodromuri functionale, sa decoleze de pe autostrazi si sa aterizeze oriunde.

      • eu consider ca si romania ar avea nevoie de macar 10 avioane sepersonice f-35b cu decolare verticala. stiu vise sf. dar in caz de conflict cu ucraina sau rusia…nu se stie. nu lovesc aia din start aeroporturile la declansarea ostilitatilor?

  15. Eu tot nu inteleg de ce ne trebuie astea, de fapt si ce-i atata galagie cu ele..

    Nu-i mai bine cu niste bateri de rachete anti nava pe mal/niste mine moderne/1-2 submarine micute noi? Cu astea parca ai avea ceva „deterrence” real, nu cu alea 2 rable vechi..

    Si cu Marasasestiul ca si nava plimbatoare de steag pentru cand vor sa plece pe undeva?

  16. decat sa cumparati NAVELE alea care le propuneti voi, mai bine ganditi-va cum dam de munca SANTIERELOR NAVALE din Romania.

    tot vorbiti pe aici ca vreti offset dar cand e vorba de nave… tot postati si promovati nave militare produse de altii.

    mi-ar placea sa vad ca promovati NAVELE produse in SANTIERELE NAVALE ROMANESTI si apoiu dotate cu tehnologie din occident, acolo unde Romania nu poate produce.

    ASA NU MAI AI NEVOIE DE OFFSET.
    De exemplu Santierul Naval Braila, Santierul Naval Tulcea si Santierul Naval Mangalia au probleme in momentul asta cu comenzile…

    POTOLITI-VA cu PROMOVAREA importului de nave, mai ales ca aveti 5 santiere navale ce pot produce Nave MARI cu deplasamente intre 2000-10000 tone

    • de ce nu promovati promovati productia proprie de nave???

      este mult mai puternic decat orice OFFSET.

      Am inteles ca nu avem posibilitate sa facem avioane… dar avem capacitate sa producem NAVE chiar si acum la 25 ani dupa revolutie

    • Mda, si ce proiecte propui?
      Ca in afara de SIGMA…

      • Razvan,
        Tatal meu a lucrat la STX Europe Brala (acuc e VARD)
        Baietii aia erau norvegieni si produceau tot ce vrei la nivel de nave.

        Au inclusiv centru de proiectare si cercetare.
        Hai sa fim seriosi ca suprastructura unei nave o face in functie de caietul de sarcini.

        Oare firmele astea care detin santierele navale… nu produc si nave militare? Prin norvegia sau unde mai au santiere navale?

        Eu gandesc ca un inginer pentru ca sunt inginer.
        Ganditi tehnic oamei buni.

        Un santier naval poate produce orice model de nava.

        • Eu n-am nimic impotriva sa producem, de exemplu, corvetele multipurpose in unul din santierele romanesti… Sau puitoarele de mine…
          Cred totusi ca se ridica unele probleme, destul de importante, as zice eu:
          1) designul navelor. Ce facem, proiectam una de la zero sau cumparam un design deja facut si produs de altii?
          Daca proiectam de la zero, si avand in vedere cunostintele tale in materie precum si informatiile din interior (tu inginer, tatal tau care a lucrat in industrie), spune-mi si mie, cine le proiecteaza? Ca noi nu suntem in stare sa facem nici macar un caiet de sarcini. Ultimele nave militare romanesti s-au construit acum multi ani si au avut si ele problemele lor.
          Apoi, avem noi bani sa platim proiectantului italian sau norvegian sau olandez (presupunand ca suntem in stare sa facem caietul de sarcini) costurile unui nou proiect/design? Nu cred…
          Prin urmare, solutia este sa alegem un design existent (din fericire toate design-urile noi sunt modulare). Adica, avand in vedere santierele pe care le avem in tara acum inseamna sa alegem un design al Damen sau unul al Fincantieri. Eu personal prefer Sigma…
          2) Constructia si integrarea ei in RO. Din tot ce am citit, dar te rog sa ma corectezi daca gresesc, cam toata lumea care are santier naval pe la noi, ca e la Galati sau Braila s.a.m.d. construieste aici corpul navei armarea facandu-se mai mereu prin alte parti, dar nu aici. Ma multumesc si cu atat dar crede-ma, nu e suficient, e de fapt chiar putin… Dar cand ai nevoie de 4 corvete si gata e cam greu sa ceri mai mult. Vorbim de numar limitat de obiecte comandate: vrem 4 din astea, 4 din astea, 4 din astea s.a.m.d. Unde mai folosesti echipamentele pe care le integrezi intr-o nava? Retine, vor fi 4 si se inchide.
          Pe cand tancuri, PM-uri, TBT-uri, camioane s.a.m.d avem nevoie in numar mare si au aplicatie mult mai mare in civil. Plus ca este ceva mai usor sa folosesti industria orizontala existenta.
          3) Ce e cel mai scump la o nava comerciala? Corpul? Sau echipamentele? Ce e mai scump la o nava militara (tehnologii conventionale, nu SF-uri gen Zumwalt): corpul, echipamentele sau armamentul, radarele s.a.m.d.?
          4) Durata de viata a unei nave in serviciul activ: se poate ajunge si la 40 de ani cu un mid life update. Presupunand ca faci totul in tara vei constata ca ai investit mai multi bani decat daca luai un design existent si faceai corpurile in tara. Pen’ce? Ca de export e clar ca nu suntem in stare…
          Lucrurile trebuie nuantate bine si facute obiectiv si realist, raportat la capacitatile existente acum.
          Apoi, nu in ultimul rand, nu o sa fim noi ce-i care-si vor varsa matele pe ele in caz de bum – bum, vor fi militarii care vor face asta. Noi vom privi la TV, daca va mai exista… Nu suntem prin urmare datori sa le oferim militarilor nostri cele mai bune optiuni posibile?
          Vorbeai mai sus de Marasesti si de Tetaluri… De ce as mai investi in niste proiecte vechi? Marasestiul, cu problemele de stabilitate recunoscute si Tetal II care face ca naiba pe o mare montata de scoate si ultima imbucatura de salam din tine…
          Apoi, ce-ar trebui sa investesc in ele? Armament, radare, sonare, putere de calcul, comunicatii… Adica exact ce e mai scump pe piata si nu producem aci. Plus trecerea de la armament de provenienta ruseasca la cel de provenienta occidentala ca deh, asta-i tabara in care ne jucam.
          In ce? In ceva deja vechi? Ar fi o risipa si de data asta le dau dreptate celor de la inzestrare.
          Si o sa ma intrebi, atunci de ce sa bagam banii in vechiturile de 22-uri?
          Buna intrebare. Raspuns: pentru ca n-avem de ales!
          22-urile sunt o platforma mai buna decat Marasesti si decat Tetalurile noastre II si, mai mult decat atat, decat ce ar putea fi ele.
          Prostia crasa a facut sa le luam dezarmate si sa le tinem asa pana acum. Adica cam 10 ani. Ceea ce, conform celor de mai sus inseamna cam 1/4 din durata de viata.
          Daca erau inarmate la timp, acum am fi avut niste oameni obisnuiti sa utilizeze sisteme moderne de lupta. Asa, manevram tunuri, torpile si mitraliere, nu cu mult diferit de ceea ce utilizau in WWII (exagerez evident, dar nu chiar atat de mult pe cat mi-as dori).
          Asa, nu am facut decat sa irosim banii si acum, cand suntem la nevoie, trebuie sa bagam bani in ele intr-un moment in care nu prea mai merita. Dar ce sa-i faci: prostia o plateste contribuabilu’…

  17. @Razvan,

    ia priveste aici in linkul asta… firma Fincantieri, care detine VARD Romania, a construit pana acum 2000 nave militare

    http://www.dobrogeanews.ro/?p=1041

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *