„SAAB Romania”? In sfarsit cu noi? (Partea I-a)

Miercuri, 09.12.ac. am participat din partea „Suntem Romania!” si a „Romania Military” la conferinta de presa tinuta de catre reprezentantii grupului industrial suedez,
 Amanunte despre ceea ce s-a discutat si prezentat vom publica ulterior, in doua episoade ce vor contine materialul de expunere si filmarea conferintei cu discutiile ulterioare.
 Pana atunci, salutam inca odata revenirea acestei firme deosebit de puternice si inovative in Romania (dupa renuntarea controversata a Romaniei a programului „Grippen”) si va prezentam comunicatul oficial al sedintei de ieri:
(nemotoujours)
HMAS+Perth+ASMD+Operations+Room+-+4
                                      Centru de control(camera de operatiuni)HMS”Perth”(Australia)(SAAB)
Saab oferă soluţii de apărare şi securitate pentru România
Compania suedeză de apărare şi securitate Saab a organizat o prezentare a mai multor produse din portofoliul său naval miercuri, 9 decembrie 2015 la Bucureşti. Saab are un portofoliu vast şi o experienţă îndelungată care pot furniza o gamă largă de soluţii care să răspundă cerinţelor marinei militare a României.
Saab poate să ofere Marinei Militare a României soluţii adaptate şi eficiente pentru a-i spori capabilităţile. Suntem la curent cu intenţiile României de a moderniza cele două fregate de tip 22, Regina Maria şi Regele Ferdinand, şi suntem interesaţi de acest program”, a declarat Bengt Ekholm, director pentru marketing şi vânzări pentru Europa de Sud-Est al Saab. 
Saab este unul dintre principalii furnizori de sisteme navale complexe, atât de suprafaţă, cât şi de adândime. Saab are o bază instalată de peste 230 de nave militare în întreaga lume, fiecare cu soluţii adaptate nevoilor fiecărei ţări.
Recent, Saab a încheiat modernizarea a două fregate ale Marinei militare thailandeze, care sunt echipate acum cu un sistem de management al luptei (CMS) şi cu sisteme de control al focului de ultimă generaţie; este vorba de Saab 9LV Mk4 şi, respectiv, de CEROS 200/EOS 500. Cele două fregate sunt de asemenea echipate cu extrem de eficientul radar multirol Sea Giraffe AMB 3D şi cu data link-uri tactice (TDLs).
HMS+Visby+and+HMS+Helsingborg
                                                                    HSwMS Visby si „Helsingborg”
Prin programul thailandez, Saab a dovedit că este posibil să se echipeze nave mai vechi cu sistemele noastre noi, moderne şi puternice, şi să se realizeze acest lucru într-un mod eficient din punct de vedere a costurilor,” a declarat Bengt Ekholm.
Saab are o experienţă excelentă de cooperare cu industriil locale şi de livrare a programelor de offset. În 2014, Saab şi-a extins capabilităţile navale, prin achiziţia prestigioasei companii de tehnologie navală TKMS AB. În prezent, Saab Kockums este în faza de producţie cu două noi submarine A26 pentru Marina militară a Suediei, în cel mai modern program convenţional de submarine din lume.

126 de comentarii:

  1. Off topic:

    http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Extern/Stiri/Harta+Romaniei+Mari+rupta+in+parlamentul+de+la+Chisinau+de+un+de

    Harta României Mari, ruptă în parlamentul de la Chișinău de un deputat socialist

    Un ordin al ministrului educației de la Chișinău, Corina Fusu, privind distribuirea gratuită în instituțiile de învățământ din Republica Moldova a unei donații de hărți tematice „Organizarea administrativă a Regatului României. 1930”, oferită de asociația Radio Datina, a stârnit dispute aprinse în parlamentul de peste Prut, unul din deputații socialiști rupând în mod demonstrativ harta României Mari în timpul dezbaterilor, informează Agerpres.

    Potrivit agenției Unimedia, socialiștii și comuniștii s-au arătat indignați de inițiativa ministrului, calificând-o drept o tentativă de destabilizare a situației din Republica Moldova. Mai mult, fracțiunea Partidului Socialiștilor a solicitat ca ministrul Corina Fusu să vină în parlament pentru a oferi explicații în legătură cu ordinul dat.

    „Ministrul educației a emis un ordin ca în toate școlile din țară să fie repartizată harta României Mari și drapelul României. Suntem indignați că elevii sunt supuși acestui pericol. Noi nu trebuie să permitem unor grupări cu interese pentru alte state să promoveze aceste idei unioniste. Considerăm că doamna Fusu trebuie să fie audiată, să spună de ce se întâmplă acest lucru”, a declarat deputatul socialist Vlad Bătrâncea. Acesta, potrivit timpul.md, a rupt apoi în mod demonstrativ Harta României Mari.

    „Să tot rupeți Harta, oricum Unirea se va produce”, a venit replica liderului liberalilor, Mihai Ghimpu. „Vreți voi sau nu, dar asta este Istoria”, a adăugat el.

    În cele din urmă, propunerea socialiștilor în privința audierii ministrului educației nu a întrunit voturile necesare, fiind susținută de doar 42 de deputați din cei 101 de membri ai legislativului de la Chișinău.

    Liderul socialiștilor, Igor Dodon, a amenințat însă că, imediat după sărbătorile de iarnă, formațiunea sa va demara o campanie „împotriva unioniștilor”.

    PS De retunut ultima fraza a articolului, anume declansarea campaniei impotriva unionistilor dupa sarbatori. Oare sa coincida cu campania de primavara a Rusiei prin zona aia a lumii? 🙂

  2. Sa fie intr-un ceas bun!!!

    Sa vedem ce iese si de aici.

  3. @nemotoujours&GeorgeGMT. FELICITARI pentru participare, imi lasa gura apa dupa informatii! Sper sa se lase cu contracte pentru marina noastra. Daca puteti, descrieti in detaliu ofertele, l-ati face fericit pe un amarastean ca mine! Inca odata FELICITARI, o treaba bine facuta! Pe cand partea a II-a ca nu mai pot, is batran si asteptarea ma omoara?

  4. Uai ce mi-ar place sa vaz niste Visby prin zona ? !!! Chiar si ceva sub-uri … Sa fie intr-un ceas bun !…ziua , nu noaptea

  5. daca nu dau spaga nu o sa ii bage nimeni in seama

  6. Parca Romania avea in plan achizitia a 4 corvete ca prioritate dupa modernizarea fregatelor….nu e posibila o colaborare cu SAAB pentru ele, cu ceva transfer de tehnologie si musai fabricare in Ro? La un momentdat de vorbea ca Israelul ar fi pe felie in afacerea asta. Cred ca si Delfinul ar putea sa fie modernizat cu ei si pe viitor inscrisi intr-un program cu SAAB pentru submarinul ala nou al lor. Dar haideti ca visez cu ochii deschisi! 🙂 Brrr…

  7. Ce Doamne iarta-ma se intampla? Saab, buget mai mare de investitii la aparare, repararea Socat-urilor… Vine Mos Craciun? Parca e prea mult si frumos asa deodata ca sa si iasa ceva din chestiile astea (desi sper).

    • Nu vine moș Crăciun…vine războiul.

      • Pai razboiu’ tot vine din 2014… Si-ai nostri ca brazii cu stiti voi ce pe piept nu si nu, ca noi suntem aparati, ca caca-maca… Ma mir ca fac ceva acu’, dar cred ca asta inseamna ca situatia chiar e albastra cu umflaturi la ambele capete.

  8. Cred ca SAAB este interesat sa participe la modernizarea fortelor noastre armate, inclusiv a marinei militare, ceea ce este un lucru foarte pozitiv pentru ambele parti.

  9. Daca nu o sa aiba noroc la modernizarea fregatelor poate le punem submarinul in brate .

  10. Astept cu nerabdare momentul cand o sa incepeti sa strigati in cooooor:

    „Capu’ lu’ Moțoc vrem…!”

  11. orzelul polonez – care e nava sora a delfinului nostru, unde e reparata? si bateriile – a noastra a ramas cu bateriile originale 10 ani, orizelul lor deja cred ca e la al treilea sau al patrulea set acuma
    Daca se voia puteau gasi solutii si in afara rusiei

    Ne-am cam batut joc de cele mai sofisticate chestii luate de la sovietici – de la mig29 care la polonezi inca zboara, la pechora care la polonezi au fost modernizate, bine ca noi am tinut volohoavele cu combustibil lichid, suptmarinul lor e iarasi functional al nostru din aceeasi generatie sta la cheu din lipsa de baterii, revizii etc dupa 10 ani de functionare si doar 2000 de ore in imersiune

  12. Are cineva idee daca a fost numit cineva in locul lui Encutescu la ministerul Economiei ? . Asta fusese demis de Ponta chiar cu cateva zile inaite de caderea guvernului.

  13. Din partea mea sa castige contractul oferat cea mai buna…desi sunt 90% sigur ca o sa fie ales echipament britanic…nu facea Cameron drum fara rost.

    • Ca să nu mai vorbim de remărcile „acide” ale naționaliștilor suedezi la adresa României și poporului nostru, cu faimoasa replică… ” totuși nu am dori să arătăm ca un român jegos…” Dar hai să nu fim răi(ca ei)… sunt sigur că ai noștri vor analiza cea mai bună ofertă din punct de vedere economico-tehnologic…

  14. Type 22 ca type 22, sa le modernizeze primesc dar sa puna si 2 bucati submarine A26.

    Probabil ca dupa ce se deblocheaza modernizarea si achizitiile o sa iesim din paradigma „nu avem bani” si o sa incepem sa devenim cat de cat decenti.

    Apararea AA a teritoriului national trebuie sa fie musai pe lista si sa scoatem odata Volhoavele alea vintage din dotare.

  15. Vad ca lumea nu vrea sa vada stirea din spatele stirii .
    Adio Marasesti .

    • Probabil o să-i schimbe numele din Mărășești în…Colectiv.

    • Pana dupa 2020 niciun adio Marasesti.

    • Marasesti e singura complet echipata, e nevoie de ea.

      • O fi nevoie , dar nu cred ca e asa complet echipata : nu are alta aparare antiaeriana decat tunurile ( 30 si 76 mm ) si cateva rachete Strela2 sau A-94, ce-or fi .
        Nu am vazut montat sistemul AHEAD romanesc pe tunurile de 76 mm .
        Programul rachetei nava-nava NN-86 e mort demult , desi asa cum Israelul a furnizat elemente de modernizare pentru A-94M si A-960 personal nu cred ca ar fi refuzat sa ne furnizeze si capete de dirijare pentru ea .

          • Te rog fii mai explicit cu ” gresesti ” ,mi-ai starnit curiozitatea :
            – daca s-a introdus in dotare sistemul AHEAD romanesc si au cenzurat fotografiile , as fi bucuros sa-l stiu realizat si sa-ti cer scuze in public
            – daca programul NN-86 nu e mort , idem , mi-as pune cenusa in cap
            – daca s-a refuzat o colaborare din parte Israelului pentru NN-86, nici o bucurie
            Ai putea dezvolta ?

        • la un moment dat, Vali propunea pentru Marasesti o echipare gen clasa Kashin: – INS Ranjit modernizat cu Barak-1
          http://www.rumaniamilitary.ro/variante-pentru-modernizarea-fregatelor-t22
          http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2011/12/9.jpg

          Apoi Eroul a vrut sa faca din el Aegis:
          http://www.rumaniamilitary.ro/sf-ul-de-inceputul-saptamanii-aegis-frigate-marasesti-class

          in principal, dincolo de radare si sistemul de management al luptei, ar trebui macar inlocuite punctele slabe de care vorbesti tu:
          – rachete nava-nava (probabil Harpoon sau RBS-15);
          – sisteme AA VSHORAD si SHORAD: modernizare 4 × AK-630 sau posibil Oerlikon Millenium 35mm + rachete antiaeriene cu raza scurta;
          – modernizate AK-726 sau inlocuite cu 1-2 Otto Melara 76mm / 127mm cu Dart si Vulcano;
          – rachete antiaeriene cu raza medie-lunga: aici probabil ESSM conduce… daca au bani de VLS-uri la prova sau langa cos.

          Si poate ar trebui renuntat la torpile AS, sau inlocuite cu Stingray…

          Orice altceva ar fi optional, in functie de rolul care se doreste… dar daca tot avem 2 fregate dedicate AS poate ca Marasesti ar trebui sa se apropie de distrugator, ca rol… similar Type 45, sau macar fregata multirol 🙂

          Poate alta data…

          • Adevarul este ca Marasestiul e cel mai incapator.
            E foarte incarcat cu echipamente grele la prova (doua turele AK726, 2 lansatoare de rachete Styx, RBU-6000 plus rezerva de munitie, radarul de dirijare a tirului de artilerie, pe comanda.
            Daca dai jos turela a doua si elimini puntea cu RBU-6000 iti ramane spatiu berechet pentru VLS, inclusiv varianta lunga (strike).
            Initial si eu ma gandeam sa renunte la lanstorpilele de 533 mm dar le poti folosi pentru lansare Captor si pentru torpile cu raza lunga (aproape drone).
            In plus, ai loc sa pui pe el 16 rachete antinava fara probleme.

            • astfel Marasesti ar putea avea un rol complementar celor doua fregate Type22, adica mai mult AA si antinava 🙂

              Daca ramane loc, poti sa pui si alte „mizerii reactive” pe el, pastrand totusi compatibilitatea sistemelor cu controlul tragerii… dar eu as prefera in loc sa-l „furtizam” putin, cu cateva panouri absorbante radar (usoare, din mlateriale compozite) si ceva vopsea („coating”) cu acelasi rol… Ramane problema ca magaoaia e mare si preponderent metalica, deci ar fi totusi un efort neneglijabil sa-i reduci semnatura 🙂
              http://www.mpdigest.com/issue/Articles/2012/Apr/emerson/
              http://www.cfoam.com/radar/
              http://www.mpdigest.com/issue/Articles/2012/Apr/emerson/pic4.jpg

              • Nu-mi dau seama daca merita sa bagi banii in asa ceva pentru el, avand in vedere ca ti-l vad baietii din satelit. As prefera un adaos pe partea de ECM.

                • si pe reducerea amprentei IR, poate…

                  • S-au realizat la ACTTM , printre altele :
                    – STAT-100 , sistem tractat pentru abaterea torpilelor
                    – STN-10 , hidrolocator cu traductor tractat cu adancime variabila ,max 200 m , frecventa 10 Khz , bataie 10 mile
                    – SIN-100 , hidrolocator cu vibrator imersat
                    – sonda de adancime ultrason SUN-10
                    – sistem de protectie a navei impotriva scafandrilor , compus din hidrolocator cu sistemul de procesare a semnalului ,ce detecteaza inotatorii pana la 1000 m , cu posibilitatea de urmarire a 10 tinte simultan , sistem de control al focului , lansator si grenade antiscafandru , are posibilitatea de a lucra in regim automat de detectie , clasificare a tintei , evaluare a amenintarii , calculul pozitiei tintei , setarea incarcaturilor si executarea focului . De remarcat , in premiera : sistem de recunoasterea scafandrilor proprii
                    – proiectile AHEAD , multiefect si minicargo pentru tunurile de 30 si 76 mm
                    Se pot face multe cu forte proprii .
                    Dar cum vad ca pe Puma naval nu au montat hidrolocatorul cu vibrator imersat , slaba nadejde .Hidrolocatorul se poate vedea aici :
                    http://www.rumaniamilitary.ro/un-elicopter-antisubmarin-puma-naval-prima-varianta

              • La salonul de inventica EUREKA-97 specialistii in radiolocatie de la Academia Tehnica Militara au castigat medalia de aur pentru 2 inventii . Una erau panourile radioabsorbante , compuse din 8-14 straturi de polimeri organici aditivati cu negru de fum superconductor ( 2-16 % ) . Primul si ultimul strat se realizau sub forma de folie , celelalte sub forma de granule . Panourile se puteau realiza sub forma plana sau piramidala .Numarul , grosimea si succesiunea straturilor erau calculate in functie de banda de frecventa dorita .S-a realizat si un program in C++ pentru calculul acestor factori .
                Componentele au fost realizate in tara .Dar asta era in 1997 , inainte de marea decimare a industriei romanesti .
                La data realizarii panourile erau prioritate mondiala – cel putin intre cele facute publice .
                In urmatorii 2 ani au perseverat si au realizat panourile radioabsorbante atat sub forma de folie utilizabila rezistenta mecanic cat si sub forma de chituri .
                Si a urmat neantul .

                Morala : chiar am avut oameni care gandeau in cercetare . Si cineva si-a batut joc de ei .
                Daca cineva vrea sa reia proiectul , documentatia poate fi gasita la ATM Bucuresti sau la DIAT Clinceni .

                • Addenda la un comentariu care isi asteapta moderarea :
                  O informatie aparuta in presa acelui moment, ulterior trecuta sub tacere si ignorata de comunitatea RoMilitary : servicii secrete s-au interesat de avionul suborbital al ARCA , cel batjocorit aici , spre a vedea daca nu cumva Romania incerca sa realizeze un avion stealth sub acesta acoperire Lucrul este cert, si a ajuns in presa, repet . ” Ei ” stiau de panourile, foliile si chiturile radioabsorbante , postacii nu . Posibil ca campania de bagatelizare/batjocorire/denigrare/alungare din tara a ARCA sa fie mai mult decat prostie , si anume un efort organizat .

                  • Chiar , de ce mama padurii a intrat in spam comentariul despre panourile radioabsorbante de la Academia Tehnica Militara ?
                    Nu avea link-uri , nu scrisesem obscenitati , nu injurasem pe nimeni de mama .

                  • @nicusor. Daca am priceput bine sugerezi ca ARCA ne-a fost…furata. Cu acordul si colaborarea alor nostri. Acum,sincer am îndoieli ca ARCA era acoperirea pentru un astfel de proiect. N-aveam cum sa tinem secret acest proiect in fata SUA,sunt bine implementati in Servicii,stiu tot ce misca pe-aici. Colaborarea este OFICIALA! Faptul ca ARCA a ajuns in SUA poate însemna si mutarea proiectului si implicarea americanilor. Poate însemna si fuga „entuziastilor” ARCA de birocratia si ineficienta tipic mioritica,exista multe variante. Chiar crezi ca prin intermediul ARCA, Romania ar fi dezvoltat in secret o aeronava supersonica sau drone sofisticate? Crezi ca mai exista secrete in RO sau programe ascunse? Din păcate nu!

                    • Nici eu nu cred ca era un program acoperit .
                      Dar altii au crezut , insumand tehnologiile bagatelizate aici . Servicii secrete chiar s-au interesat de proiect , lucrul este cert .
                      Si pana la urma posibil ca cineva a decis ca ARCA nu era de nasul nostru .Succesul programelor avionului suborbital , al avionului fara pilot , al rachetei suborbitale erau niste realizari tehnologice teribile pentru un stat ca Romania . Tehnologie pe mainile mamaligarilor ?
                      Oricum, avioanele ARCA necesita unele materiale compozite care nu de produc la noi . Transfer tehnologic catre Romania ? Greu de crezut ! Nici polonezii nu au primit tehnologii asa avansate , au dezvoltat ei multe .
                      Poate ca ARCA a realizat ca ramanere in Romania insemna moarte sigura a proiectelor . Aici pe site au fost injurati/batjocoriti/calomniati , in USA sprijiniti .
                      S-a vazut clar cazul postacilor , s-au pus numeroase link-uri catre articole din ziare care descriau fenomenul .

                      Cat despre lupta cu birocratia , aminteste-ti te rog ca ARCA a dat in judecata ROSA si pana la urma a fost convinsa cumva sa-si retraga plangerea .
                      Birocratie spui ? Cand a fost vorba de retrocedari frauduloase s-a lucrat ” instant ” . Asa ca eu nu mai cred in povestea cu birocratia , doar in rea-vointa .

                      Nu , nu cred ca in Romania mai exista programe acoperite , ce a fost de dat s-a dat, ce a fost de inchis s-a inchis .
                      Poate doar programul de schimbare a guvernelor .

                      P.S. Daca esti admin , te rog scoate naibii din spam comentariul despre panourile radioabsorbante .

                    • Nu sunt admin,nu le am cu fineturile IT!

                    • Chiar daca nu esti administrator , multumim totusi pentru articolele publicate .

      • Marasestiul saracu’ este inarmat dar intr-o lupta reala n-are nici o sansa. Nu are cu ce sa loveasca.

    • Poate-l vand prin Africa…

  16. Dacă nu au venit și cu comisioanele… degeaba:-!

  17. Având în vedere că englezii nu ne-au zis nici până azi cine a luat şpaga de 8 milioane lire sterline pentru fregate, că n-au respectat programul de offset şi că se poartă minunat în problema muncitorilor români din UK, as merge pe SAAB.
    Dacă ne mai gândim că SAAB mai înseamnă RBS-15, A-26, Visby etc parcă tot la ei m-as opri.

    • Da , suedezii par mai de incredere parca dar sigur astia or sa mearga pe mana englezilor care pe langa fiarele astea 2 plutitoare nu au oferit nimic . Si asa o sa-si ia suedezii a 2 a oara teapa cu noi si alta data nu cred ca ii mai prindem.

      • Vor colabora cu englezii mai mult ca sigur. Astia se combina mai usor la spaga, pacalesc offsetul si cu ei ne putem ascunde mai usor in spatele zicalei…..cumparam si influenta/aparare, nu doar arme! 🙂

    • asa Eroule,

      si in caz de trozneala crezi ca te scapa CMSul si FCSul ala suedez din gura rusului 🙂 🙂 🙂 ?

      pe principiul „turelicele pe campii, hai sa le sudam copii” tu gandesti inainte sa vorbesti 🙂 🙂 ?

      trimite Suedia un Visby la CTA?

      nu, ca n’are tupeu, le vajaie rusul niste avioane sau face o tragere cu Klub prin balta lor si Nutzi mai trimite suedezul nici munitzie, garantat

      si daca ar trimite crezi ca ar conta?!

      pana cacand otzi intzelege cacontractele alea de cacumparare de armament sunt politice si ca ceea ce e deasupra lor conteaza, nu FCSul si CMSul ala

      caconteaza sa trimita americanul un AEGIS in fatza la CTA, nu FCSul ala suedez…

      nu prea ma prind de ce nu se discuta nimica cu americanii

      un Mk41 e SF pt aurolacii nostri presupun, desi clar si de departe ar fi cea mai buna 8tziune de interoperabilitate cu singurii cacare or sa trimita o copaie incoa in caz de ceva, ai avea nava si VLSul, munitia vine rapid la nevoie

      daca americanii nu’s interesatzi probabil ca pur si simpu au lasat afacerea englezilor, ca’s buni amici si la englezi e si la ei recesiune, pt americani sumele noastre sunt oricum mizilic, aia ai mulg pe arabitzoi daca mai vor aia sa aiba monarhii, daca nu, a doua zi republici 🙂

      englezii au trimis un 45 in vizeta asa sa vaza si aurolacii nostri cum mai arata navele de lupta in secolul 21, poate mai vine vreunul cu americanii in vizeta daca se impute rahatul prin balta

      CAMM si Type 997 Artisan, un sonar 2087, astea daca avem noroc

      suedezii ce sa va trimita, pe blondele alea emancipate din Syria?

      asa ca dpmdv SAAB face figuratzie p’acolo si ar fi o prostie sa faca ceva cu ei, poate doar cu blondele emancipate din Syria bleeeeaaaaaaaaah 🙂

      • Coane, in caz de vajaiala ti le pocneste pe amandoua in port la Constanta, indiferent cu cine le-ai modernizat, asa ca nu se pune problema daca-ti mai trimit englezii rachete de schimb.
        In alta ordine de idei, de unde ai tras concluzia ca britanicii iti vor monta Mk41 cand pe ale lor pun SILVER cu Aster 15/30 sau SeaCeptor ?
        Parca ne trezim ca le pun o magaoaie de Koalkeeper si le doteaza cu rachete Penguin 😉

        • „nu prea ma prind de ce nu se discuta nimica cu americanii

          un Mk41 e SF pt aurolacii nostri presupun”

          americanii nu englezii sa puna un Mk41
          daca le plesnesc ni le plesnesc si cu FCS suedez, ideea era sa fie insotite de alte copai NATO ca sa nu ni le plesneasca
          da, sa nu ne trezim cu SeaWolf din alea din anii 80 nemodernizate

          • Bre nu vreau sa fiu eu ala pesimistu’ da cred ca discutatii aiureli… Ce visati voi lansatoare verticale Mk 41, cand se pare ca alea noastre nu pot acomoda asa ceva?! Eu as face pariu ca vor primi o modernizare mai serioasa pe partea de detectie ASW si 1-2 lansatoare de punte pentru racheta AN, plus ceva protectie aeriana/anti-racheta, plus poate ceva senzori mai buni, dar cam atat.

            • Ia lasa Mk41 in pace, ca daca trebuie, intra si pe Type22… Le-am si gasit 2 locuri de instalare 🙂
              Problema mare e ca nu sunt integrate si Volhoavele in Mk41, altfel sunt sigur ca ar fi cumparat!

            • Pai tocmai ca io nu visez, gesegeu’ se gandeste la Mk-41.
              Dincolo de sisteme de management de lupta, datalink-uri si de ceva radare mai noi, vor baga niste Harpoane, variante mai vechi, SeaCeptor sau SeaWolf, un Goalkeeper, poate niste contramasuri electronice mai bune … si cam atat.
              In privinta lui Mk 41 (varianta scurta self defence), singura solutie ar fi sa-l montezi in hangar.
              Vom ramane tot cu magaoaie de 5000 tone, cu 250-270 de oameni, care sa care 8 rachete si 6 torpile.
              La o nava de marimea aia, ai nevoie cel putin de 32 de rachete antiaeriene cu raza medie – lunga plus un SeaRaM sau echivalent si un sistem de conducere a focului apt sa faca fata unui atac de saturatie, altfel ii trimiti la moarte sigura. Si, daca tot urci pe nava un batalion de oameni, pui pe ea 16 rachete antinava plus rezerva de torpile la bord.

              • bre, io am zis ca singura varianta de bun simtz ar fi un Mk41…
                pt care la neoie primesti munitii de care vrei, ideea e ca ai sistemul
                ca or sa mai puna o mitraliera pe ele…asta e alta discutie…

            • In ditamai copaile e imposibil sa nu potzi sa faci loc la un 8 cell macar…

              Problema e ca nu ma prind care e problema…

              Posibil sa fie ce zice Marius, ca nu au integrat astia Volkhovul sau macar Hawkurile, iar de Standard sau ESSM nu se pune problema ca americanii vor bani pe ele si noi de abia platim salariile si pensiile la serviciul de asistentza sociala pompos denumit armata :):

              • O varianta ar fi sa le pui langa cos, cum au chilienii montate Barak-urile. Dar daca pui 2 blocuri x 8, ca sa ai masa egal repartizata, trebuie sa pui varianta „tactical” (medie) si folosesti 8×4 ESSM iar celelalte 8 le folosesti pentru 4 ASROC si 4 SM-2 sau 8 SM-2 (ori echivalent)
                Partea nasoala este ca sunt grele si sunt montate si cam sus.
                Singura varianta corecta mi s-ar parea instalarea a 2 blocuri x8 in hangar, in axul navei si atunci poti folosi un bloc scurt (self defence) pentru 32 ESSM si unul mediu (tactical) pentru 8 SM-2.
                Evident, in hangar iti va mai ramane loc pentru helicopter drona mic.
                Pentru ASROC ar merge intalat blocul de lansare la prova, in spatele turelei de 76mm, pe puntea inaltata.
                In privinta rachetelor nava-nava solutia ar fi cu 8 in varianta chilienilor plus inca 8 intre al doile catarg si hangar.
                O varianta si mai buna, pe care nu o vom adopta, ar fi reconstructia hangarului, din bord in bord, pentru a lasa blocurile de lansare Mk-41 in axul navei si a face loc in hangar, in borduri, pentru helicoptere (pe model Arleigh Burke)

                • Lasa hangarul in pace Eroule, ca e una din chestiile decente pe care le au fregatele astea… 🙂
                  Tailandezii au pus VLS-uri pe navele clasei Naresuan (de provenienta chinezeasca), astia de la BAE si de la Saab le-au facut ceva upgrade relativ recent. Am pus link in articolul cu bugetul.
                  Daca vrei sa pui VLS cred ca in spatele turelei de 76 mm este cel mai bun loc. Acolo era lansatorul Sea Wolf-ului care ajungea cu totul pe la 14 tone, Mk41 VLS e tot pe acolo, pe la 14-15 tone.
                  Daca-i platesti bine pe astia de la BAE iti fac fregatele alea sa si zboare… 🙂
                  Dar nu e cazul la noi… Bugetul Ro Navy e cel mai mic dintre toate categoriile de forte.
                  Asa ca mai mult de point defense nu cred ca vom vedea (ca iar stricam echilibrul strategic din zona) si orice e mai bine decat acum, adica mai nimic. Type 23, fregata multipurpose, va trece la CAMM dar momentan are tot Sea Wolf dar lansate din VLS-ul din prova.
                  Tailandezii au platit 70 de milioane USD pe CMS-ul, data link-urile s.a.m.d pentru modernizarea celor doua nave ale clasei Naresuan. Asta vine cam 35 de milioane pentru un set. Mai pune si harpoanele si sea wolf-urile si ce contramasuri si radare or mai pune si o sa vezi ca te duci frumusel in sus de termini bugetul pe anul viitor… 🙂
                  Mi-ar placea un VLS dar nu cred ca va fi cazul nostru…
                  Priveste bine poza din link si o sa vezi cam cum vor arata fregatele noastre (parerea mea)… https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/HMS_Cornwall_F99.jpg
                  Si, in cel mai bun caz, inlocuieste Sea Wolf lansabil conventional cu unul lansabil vertical. Daca ar fi CAMM ar fi senzational.

                  • Blocul de 8 celule cantareste 12 tone ….. GOL.
                    Mai pui 32 ESSM si 8 canistre cvadruple si faci totalul.
                    In plus, nu poti sa-l pui pe punte (prea inalt, prea greu) iar sub punte nu stiu daca ai loc.

    • Cumcine a luatr spaga? Englezii !!!

  18. * asa zisele fregate antisubmarin scuzati dar sunt o maree laba vor fi scufundate de rachetele din crimeea in 3 minute … cateva corvete cu capacitati antisubmarin sunt suficiente , daca se poate facute la noi … evident glumeam …
    ** rachete antinava pe camioane , rachete antitanc/bamsee , rachete antiaeriene asta ar trebui sa fie prioritatile si o chestei draga mie revitalizare artileriei de 130 mm … si 57 mm

    https://www.youtube.com/watch?v=JwIv_YcwbOU

    https://www.youtube.com/watch?v=BJIJzS_uj7k

    https://www.youtube.com/watch?v=fqb6fzjBItU

    https://www.youtube.com/watch?v=u7hzk3kRSkg

    https://www.youtube.com/watch?v=AUD4GzhZI5U&list=PLti0h_p9AhFQaKQfRRNtg4xfR88wysQey

    *** fiindca nu sunt bani de submarine cel putin 20 de elicoptere puma naval dotate cu cele mai moderne torpile antisubmarin …
    sa auzim de bine !

  19. Am facut armata la marina tocmai pe nava amiral a RSR , CUPE Muntenia.Adica, in nomenclatorul de atunci era denumita Crucisator Usor Port Elicopter,Am fost a patra sau a cincea generatie de marinar pe ea.Pe aceasta nava erau militari marinari aproape toti cu liceul de marina facut.Eram la UL 1 , comanda navei.Comandant a fost, atunci, ” rangul trei ” Ioan Alexandru, secund, „rangul trei” Preda Dumitru, iar ofiterul secund al navei a fost ,”rangul trei” Suciu.Acesti trei oameni reprezenta ordinea functiilor pe nava.Rangul trei era prescurtarea de la gradul Capitan de Rangul Trei, de uzanta sovietica si avea echivalentul terestru gradul de maior.Tratatul de la Varsovia avea 101 crucisatoare din care 100 sovietice si unul romanesc.Trebuiau inca doua facute : Moldova si Ardealul (Transilvania)- am avut si un pasager cu numele de Transilvania- dar a venit revolutia si am luat Type 22 ca sa avem doua active si una in rezerva (reparatii) dupa modelul din WW2 in care flota noastra de distrugatoare a stralucit.Submarinul Delfinul a avut sansa sa aibe baterii prin 92 de tip Varta mai ieftine decat cele originale si cu anduranta mai mare.Dar…

  20. http://www.romanialibera.ro/special/reportaje/-delfinul–cantec-de-lebada–48582

    e din 2006, zice ca 3 meleoane de coco varta
    la cati au spart pe pavele, bisericutze, coloane oficiale, interfetze, carciumi etc – cred ca merita suptmarinul un rand de baterii noi si operationalizat

  21. Continui:nu vreau sa mai aduc aminte despre istoria constructiei acestui submarin,primul dat la export, dar in momentul receptiei catre partea romana , facandu-se testele in imersie( atentie cand trosneste „tablaraia” din cauza presiunii nici saliva nu mai ai), constructorul si cu acel reprezentant al biroului x(niciodata nu se stia ce rol avea dar se banuia), submarinul a raspuns peste asteptari.Nu s-a vrut din partea Rusiei ca un obiect ca acesta sa fie ca un spin in coasta lor.Dar…

  22. Teama aceasta nu rezida neaparat din cauza submarinului , fiindca mai aveau si bulgarii si turcii, ci din valoarea echipajului.Sa ma explic cu cateva exemple.Inceputul este in ww2 cand echipajul unui submarin romanesc a intrat in rada interioara a portului Sevastopol si a torpilat destule nave rusesti.Nu se stie cum a intrat acolo, fentand plasa antisubmarin.Rusii au cautat submarinul(unul din cele trei) , l-au localizat dar nu s-a reusit distrugerea lui.A fost o lupta si o urmarire pe viata si pe moarte.Submarinul nostru a ajuns cu bine la baza.Comandantul submarinului cunostea foarte bine Sevastopolul.Acest episod a fost relatat in armata de catre un ofiter, numele comandantului de submarin , nu a fost facut public nici noua militarilor, deorece rusii il cautau.Comunistii nu l-au dat.

    • Singurul vas sovietic torpilat de un sumarin romanesc a fost cargoul Uralet . De catre Delfinul .
      Grenadari AS impotriva submarinelor romanesti au fost destule, inclusiv un episod friendly fire cu Marsuinul semnalat din greseala ca inamic de catre un hiroavion german si grenadat de catre vanatoare de submarine tip KFK croate .
      Regretatul Cristian Craciunoiu a scris mai multe articole si brosuri pe acesta tema , dupa cercetari in arhive , ca sa ma refer doar la dansul.

  23. Ca represalii , sa nu fie stirbita marina rusa, au timis acea faimoasa flota sa bombardeze Constanta.Bateriile de coasta germane de la Basarabi si barajul de foc oferit de catre distrugatoarele noastre au scufundat nava amiral Moskva.De atunci activitatea marinei ruse in marea neagra s-a terminat, Stalin tinand-o in porturi.

    • Nu vreau sa fiu carcotas dar nu este consemnat nicaieri acest raid al submarinului romanesc care a facut ravagii la Sevastopol. Care submarin nu putea fi decat Delfinul pentru ca Rechinul si Marsuinul au devenit active de abia in 1944.
      Raidul sovietic soldat cu distrugerea lui Moskva a fost in iunie 1941 deci acest presupus raid a avut loc exact inainte.
      Prin urmare ce submarin misterios a facut aceasta cruciera? Arhivele s-au desecretizat si n-am auzit nimic de acest raid al unui submarin romanesc la Sevastopol…
      Ne poti da mai multe detalii?

  24. De aceea la retragerea din Crimearusii nu au intervenit , starnind uimirea nemtilor care au vazut sacrificarea navelor in favoarea salvarii trupelor proprii.O operatiune incununata cu succes.Admir acei marinari care s-au sacrificat pentru ostasii romani , printre aceia numarandu-se si bunicul meu care a fost salvat de acei bravi marinari.Spunea ca a avut un commandant de exceptie pe acea nava.

  25. Revenind, aproape toate cadrele militare romane , ne spuneau ca au fost in aplicatie la rusi , la Sevastopol, fiecare spunandu-si impresiile si ce a sarit in ochi.Probabil rusii s-au ferit si de aceasta data ca nu cumva sa se mai intample minunea , intr-un ipotetic razboi si sa fie loviti cu propria arma.De aceea au avut grija sa fie andocat si la vedere la mal , musai nefunctional Aceeasi problema s-a intamplat in anii 90 cand ai nostrii s-au oferit sa directioneze zborurile si deasupra Ucrainei, ucraineenii fiind de acord, dar s-a opus cineva din ministerul nostru de externe!Cineva lucreaza si bine , dar nu pentru noi.

  26. Chestia cu zborurile ne-a fost spusa studentilor de catre un profesor la cursul de sisteme de navigatiei .

  27. Ca sa inchei tot cu un episod cand la o aplicatie in marea neagra cu rusii si bulgarii cu vedetele torpiloare(rusii venind din mediterana) , fiind o mare agitata cu valuri foarte mari, in misiunea comuna nu au iesit decat ai nostrii, bulgarii si rusii au ramas la cheu muti si inghitand in gol la curajul si maiestria dat de gruparea noastra de nave.S-a auzit raportul catre comandant: misiune indeplinita.Relatarea apartine unui cadru militar in timpul cand am facut armata.

  28. Relatarea a fost facuta (cu submarinul) in timpul cand am facut armata inainte de 89 .Pot da numele ofiterului , probabil , este pensionar nu mai stiu

  29. Era comandantul plutonului meu Locotenent pe atunci Baicu Sorin , Sef promotie , nu mai stiu anul, la fostul Institut de Marina Mircea cel Batran, sectia militara, spus intr-o pauza la instructie.M-am uitat in agenda mea personala scrisa pe atunci.Asta a relatatel, asta spun si eu.Si cu distrugerea Moskva tot el a spus-o.El era la UL 2 la arilerie.

    • Stii care ar fi culmea istoriei?
      Ca actualul distrugator Moskva sa fie distrus tot de marina romaneasca…
      Crez* ca Putin isi da demisia daca romanii il scufunda si pe asta….
      Stii care ar fi culmea tehnologiei romanesti? Moskva sa fie distrusa de Marasesti…

    • Asta cu submarinul care s-a strecurat la Sevastopol si a facut prapad este o legenda urbana care s-a transmis din generatie in generatie.
      In varianta generatiei tatalui meu se spunea ca, dupa o misiune in care a fost grenadat intens, a intrat in port la Sevastopol si si-a facut reparatiile stand in imersiune sub o nava ruseasca acostata la cheu si, dupa terminarea reparatiilor, a iesit din port tot sub o nava care parasea baza apoi a lasat-o sa se indeparteze putin si a torpilat-o.
      Pana nu vor aparea documente care sa confirme asta, ramane o legenda urbana de genul laserului lui Coanda (care nu s-a ocupat niciodata de laseri) sau a razei germane care oprea motoarelel avioanelor in al doilea razboi mondial.
      By the way, la inceputul razboiului nu aveam decat Delfinul. Rechinul si Marsuinul au intrat in dotare prin 1944.

      • Mie mi-au spus la catanie ca trenul cu laserul lui Coanda este ascuns in fostele fortificatii ale liniei Focsani-Namoloasa -Braila .
        Am iesit in castig : am aflat pentru prima data de existenta acestei foste linii fortificate . Care chiar a existat 🙂

      • Bre da asa de curiozitate ce adancime are rada portului Sevastopol?! Si daca plutea intre ape de unde energie?! Legende urbane sa fie da cat de cat veridice 🙂 .
        Basca ca io nu stiu ca sub-urile romanesti sa fi fost dotate cu dispozitiv de alimentare cu aer in imersiune.

  30. Cum pe aici sunt destui pasionati care au citit revista TopGun , amintiti-va va rog de campania publicitara lansata de SAAB pentru avionul Viggen , cu offset cu tot . Degeaba . Dotarea cu avioane ati vazut cu totii cum s-a facut .
    Acuma a venit Cameron , si a pomenit de modernizarea fortelor navale .
    Data trecuta i-a scris Blair la Nastase , si s-a vandut repede Galatiul .
    Asa ca fiti logici va rog .

  31. Caracteristicile tehnico-tactice ale navei nu le-am putut scrie , nu ne-au dat voie.Le mai tin minte.Numele si adresa la unele cadre le-am scris si nu mi le-a oprit.

  32. Nu ne-a spus nici numele submarinului si nici pe cel al comandantului.Sorin Baicu ca aproape toate cadrele militare de atunci, aveau parintii tot in marina sau cum spuneam noi avea tot neamul tangenta cu marina.Din tata-n fiu.

  33. Imi cer scuze , dar sper sa nu obosesc prea mult cu comentariile sau sa monopolizez.

  34. Apropo, Jirinovski spunea sa se dea cu o bomba nucleara peste Bosfor.Imi aduc aminte si oarecum fac legatura acum.Aplicatii in marea neagra cu marinele militare ale sovieticilor, bulgarilor si romanilor.CC al PCUS dadea situatia operativ tactica si trebuia rezolvata de catre statul major sovietic.Ciolovecii faceau pe ei ca nu se descurcau si aduceau militarii nostrii care rezolvau problema.Calificativ foarte bun.Dupa, ai nostrii la un pahar, vorbeau si depanau amintiri si ziceau:stii cand le tranteam cate o nucleara peste Bosfor si Dardanele la aplicatiile cand ne chemau rusii si nu se descurcau.

    • Da , am citit si eu articolul respectiv , relatare a unui ofiter superior in rezerva . Vorbe de pahar , cum spui tu , si nimic mai mult .
      In articolul respectiv omul spunea ca ei erau mai bine pregatiti decat soveticii , pentru ca studiasera arta militara Franta in perioada interbelica .
      Dar eu nu am uitat documentele de arhiva , cand Antonescu ceruse armament si INSTRUCTORI Germaniei inainte de campania din 1941 , tocmai pentru a scapa de mostenirea instructiei frantuzesti . Roadele mostenirii s-au vazut in numarul imens de ostasi romani cazuti in campania din Basarabia .
      Asa ca eu personal iau relatarea respectiva asa cum trebuie luata : vorbe de pahar . Ceva caracteristic armatei romane .

  35. Arhivele sunt arhive.Poate ne da voie sa stim doar atat sau chiar mai putin.Problema mai este si unde cauti.Este o munca enorma.Cu Moskva ala vechi se spune ca ar fi fost distrus de o mina pusa de puitoarele noastre.Se da un raspuns , asa in suspans si nu cert.Nu ni se spune misiunile submarinelor noastre , numai ce s-a dorit sa se spuna.Fiti convinsi caci ele au fost multe(misiuni).Enigme si enigme.Initial nu am vrut sa spun ce stiam , dar tinand cont ca multe cadre militare de atunci nu mai sunt in viata mi-am permis luxul.Sa se stie si varianta asta spusa de mine.

    • Moskva, ala din WW2, a fost distrus „a la carte” de o mina. Defensiva romaneasca pe litoral era si este si acum gandita cu baraje de mine protejate (barajele de mine) de artileria de coasta, pe atunci, sau rachetele AN de pe mal astazi.
      Noi ne protejam porturile si senalele navigabile apropiate de tarm si pt acest lucruri, aceasta tactica este suficienta si necesita o alocare minima de resurse.
      Tot asa este si azi, ofensiva fiind asigurata, daca avem cu ce, de submarine.
      Tocmai de aceea noi sustinem ca submarinele sunt o o urgenta pentru noi, alaturi de puitoare de mine moderne si baterii de coasta dotate cu rachete AN moderne, totul acoperit de un sistem AA performant.
      N-avem ce face cu fregate de 5000 de to.

  36. Rog pe admin sa nu se supere fiindca as mai avea ceva de comentat dar nu pe subiectul cu marina sau SAAB.Se poate?

  37. SAAB nu poate moderniza si Delfinul ?

  38. Chiar daca modernizarea fregatelor s-ar face in colaborare cu britanicii cred ca cea mai buna idee e sa colaboram cu suedezii pentru dotarea cu niste corvete noi, cu rachete de croaziera/anti-nava (RBS-15, mai ales varianta Mk 4 care cica e in lucru, desi o varianta adusa la zi si facuta aici a lui NN-86 sau cum ii zice ar fi fost cel mai bine, ori macar o colaborare cu ei in domeniu asta) si mai ales legat de submarine (A-26).
    Oricum trebuie ceva care sa inlocuiasca vechile rachete anti-nava sovietice, si pe nave si ca aparare de coasta.

    Suedezii am vazut ca vin cu oferte generoase, offset, transfer de tehnologie etc. Sunt mai mici si ca sa vanda ofera mai multe facilitati si ar fi pacat sa nu profitam, mai ales ca am putea si am avea cat de cat si o baza de pornire (ceva industrie in domeniu, ceva specialisti ramasi).
    Asa ca niste contracte cu plata in rate, pe termen lung, cu offset si transfer de tehnologie, ceva licente poate, cred ca ar fi calea de urmat.

    Fregatele eu le-as vedea mai degraba echipate cu rachete AA si pentru asta ESSM 2 ar fi excelente (insa intra abia din 2020 in dotare din ce am inteles). Numa bine sa pui bani deoparte pentru ele pana atunci.
    Suntem suficient de saraci pentru a nu ne permite sa luam tot felu de ciurucuri deja depasite moral cel putin, pe care in mod normal sa trebuiasca sa la inlocuim peste doar cativa ani. Trebuie ceva nou si bun, care sa tina mai mult de acuma incolo si care sa fie cat mai capabil

    In rest, un sistem de drone subacvatice (chiar si autonome, ca softisti buni avem destui sa faca astfel de programe, e oricum si varianta sa fie ghidate prin cablu optic din vreun adapost de la tarm) echipate cu torpile usoare si cu tot felu de senzori ar fi apararea cea mai buna pentru apele teritoriale.

    Daca ar fi autonome sau cvasi-independente (adica ar avea ca si „creier” niste calculatoare foarte bune si niste softuri excelente) si cu raza de actiune marita ar putea patrula peste tot prin Marea Neagra (care nu e foarte intinsa), iar in caz de razboi le dai drumu sa curete tot ce iese din porturi, sau chiar si ce gasesc prin porturi.
    Ai putea sa le programezi sa stea undeva la fund in stand by si sa iasa de acolo sa comunice la diverse perioade, astfel incat sa nu consume prea mult din combustibil sau baterii, ori ai putea sa le programezi sa urmeze un traseu prestabilit.
    Dat fiind ca ar fi de dimensiuni reduse (mult mai mici fata de un submarin), nu necesita spatii pentru echipaj, oxigen etc, doar carcasa, sist de propulsie, senzori si torpile, ar fi mult mai greu de detectat si distrus. Ar fi si mult mai ieftine si mai simplu de construit si cred ca am avea destule capabilitati pentru a face asa ceva.

    Daca am avea vreo doua-trei A-26 (capabile sa lanseze si rachete de croaziera) plus un roi de drone d-astea (care sa poata fi controlate si de submarinele alea) am fi de departe stapanii Marii Negre (chiar si prin Mediterana am fi ai mai periculosi hehe).

    Na, acu tre sa-mi dau doua palme sa ma trezesc

  39. nationalistu_de_serviciu

    Ce zisei eu pina acuma, ne trebuie drone, cu partea cu submarinele explicai ca pierderea lui/lor temporara -reparatii- intr-un razboi este un mare dezavantaj tactic si strategic, cu atit mai mult daca e la momentul nepotrivit, de pierderea lui/lor de tot nici nu vorbesc. In schimb dronele, cind vorbim de drone vorbim nu numai de timpul mai scurt de constructie per unitate , pret, ci si de faptul ca ne putem permite un numar de drone suficient cit sa nu afecteze apararea in caz de intretinere periodica, reparatii, pierderi/inlocuiri in caz de razboi etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *