
Este vorba bineînțeles de NH-90. Astfel, francezii se plâng de faptul că flota lor de elicoptere este vai de mama ei; de exemplu, în 2021 din 26 de aparate zburau doar patru. Discutăm aici despre varianta navală a NH-90 și anume NFH – NATO Frigate Helicopter.
Prin 2017 se plângeau că la fiecare oră de zbor erau necesare 13 ore muncă de revizii…
Pentru necazurile lor francezii aveau o motivație mai largă și anume faptul că aeronavele au fost livrate în mai multe standarde (StepA primele livrate, StepB și FRC – Full Radar Configuration pentru restul), și s-a pierdut mult timp ca NHIndustries să le modernizeze pe toate la același standard. Și, evident, eterna problemă a pieselor de schimb care ajung foarte greu acolo unde este nevoie de ele.
Dar cine este de facto NHIndustries? Păi un consorțiu format din: Airbus Helicopters Franța, Airbus Helicopters Germania, Leonardo și Fokker.
Problemele par a fi organizatorice, atât timp cât cel puțin trei dintre companiile implicate sunt de facto rivale pe terțe piețe.
În 2022, francezii au luat taurul de coarne și au implementat un plan de acțiune, dar rezultatele deși se văd sunt încă departe de cum ar trebui să fie, sau cu cuvintele lor: “The availability of helicopters shows a slight improvement în 2024, but it is still impacted by the high rate of immobilization of the NH90 Caiman fleet despite a constant improvement în recent years.”
Francezii au găsit și principalul vinovat care ar fi compania Fokker. Ăștia sunt responsabili de trenul de aterizare, secțiunea cozii, ușile laterale și cutiile de viteză intermediare.
Dar în fața atâtor probleme care persistă de ani și ani de zile, francezii și-au primit primul NH-90 încă din 2011, nu poți să nu te gândești că nu avem de-a face cu simple probleme logistice și de întreținere ci s-ar putea să fie vorba de greșeli importante în proiectarea aparatului sau măcar a unor anumite componente.
Nu mai putem discuta despre “bolile copilăriei” la un aparat care a intrat în dotare de peste 14 ani.
GeorgeGMT