Francezii neliniștiți

francezii nu mai pot fabrica tancuri

Până să vină MGCS rămân fără Leclercuri…

Dacă în 1989 armata franceză avea planuri pentru achizitia a 1500 de tancuri Leclerc, odată cu sfârșitul Războiul Rece a primit doar 406, iar astăzi, când Războiul Rece 2.0 este în plină desfășurare, au doar 200 de Leclerc care urmează să fie aduse la standardul XLR, restul de 206 sunt în conservare, a se citi canibalizate pentru a menține flota de 200 de Leclerc XLR.

Și nimeni nu vorbește despre motorizarea tancurilor franceze care n-are legătură cu XLR, iar motoarele V8X-1500 Hyperbar și sistemul de transmisie Turbomeca TM-307B evident că nu se mai fabrică. O recentă estimare a costurilor necesare remotorizarii celor 200 de tancuri active a aratat că ar fi nevoie de cel puțin 1,5 miliarde de euro, iar suma este considerată mult prea mare, dar cu toate acestea francezii nu se așteaptă la un succesor până prin 2045…

Speranța este/era în programul franco-german MGCS dar aici scandalurile s-au ținut lanț iar germanii sunt într-o poziție mult mai bună decât francezii și își permit să aștepte. Germania are Leopard 2A8, ultimul răcnet și lucrul la Leopard 3 a fost deja demarat, așa că în timp ce germanii stau relaxați și ciocanesc la Leopardurile lor, francezii se dau de ceasul morții pentru că se pare că nici nu mai știu să fabrice tancuri.

Nu neapărat că nu-i mai duce capul, dar industria franceză nu mai poate oferi toate cele trebuincioase, pe verticală și orizontală, pentru proiectarea si mai apoi fabricarea unui tanc la nivel local.

Din păcate, un studiu care a vizat dacă Franța poate construi aproape de la zero un tanc decent – nu ceva nemaivăzut cu tehnologii de ultima ora ci doar un tanc care să țină locul Leclerc până la sorirea MGCS – a indicat că ar fi nevoie de cel puțin zece ani de muncă asiduă plecând până la urmă tot de la Leclerc.

Deocamdată francezii sunt într-o dilemă existențială și bugetară: au nevoie de o soluție interimară dar se pre că nu au și banii necesari și cel mai probabil că deocamdată încă mai stau cu coada sus că le mai pornește Leclercul, dar peste zece ani de acum încolo s-ar putea să se alinieze și ei la coadă la Leoparzi sau la Pantere, depinde care o fi atunci oferta mai bună.

Diferența dintre Leopard 2 și Leclerc este una foarte simplă: germanii au exportat mult, către mulți clienți iar linia lor de fabricație a supravietuit și atunci când Berlinul n-a mai comandat nici-un tanc nou din 1992.

În cazul Leclerc lucrurile n-au fost deloc faine și cu excepția Franței doar Emiratele Arabe Unite au mai cumpărat tancul, așa că rămasă fără clienți, linia de asamblare s-a închis și odată cu ea și companiile care fabricau piese și subansamble pentru tanc.

GeorgeGMT

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *