Romania Military

Și norvegienii nu se lasă…

norvegia program elicoptere NH 90

Ne mai aducem aminte cum Norvegia a tras pe dreapta elicopterele NH 90 și mai apoi a cerut și despăgubiri companiei constructoare, oferindu-se în același timp să le dea elicopterele înapoi.

Ei bine, asta s-a întâmplat în iunie 2022. Norvegienii cereau atunci înapoi 490 de milioane de euro plus dobânzile aferente. Per total, țara scandinavă a cumpărat 14 elicoptere NH 90 și tare rău i-a părut după banii dați pe ele.

Mai multe despre aventură norvegiană a NH 90 găsiți AICI.

Ce reproșează scandinavii este faptul că nu se pot folosi de aeronave, acestea mai mult stau defecte decât zboară și una peste alta, la nivel de flotă, abia s-a reușit să se zboare 40% din totalul orelor programate. Un oficial norvegian ne explica în 2022:”We have tried several times to solve the problems related to the NH90 în cooperation with NHI, but more than 20 years after the contract was signed, we still do not have helicopters capable of accomplishing the missions for which they were purchased, and without NHI being able to present us with realistic solutions. No matter how many hours our technicians work, or how many parts we order, it will never be possible to make the NH90s compatible with the requirements of our armed forces.”

Așa că elicopterele NH 90 au fost retrase de la zbor și au fost comandate elicoptere americane HH-60W.

În privința banilor pe care Oslo îi cere înapoi, nu s-a ajuns la o decizie amiabilă și cazul a ajuns în instanța, dar între timp norvegienii au alte cerințe și solicită nu mai puțin de 2,8 miliarde de euro.

Suma în sine include banii dați efectiv pe elicoptere, cei 1,09 miliarde de euro cheltuiți pe achiziția aeronavelor HH-60W și banii pierduți de-a lungul anilor de Norvegia pe întreținerea flotei de NH 90, plus probabil ceva penalități.

Acum de văzut dacă instanța norvegiană, unde cazul se judecă, va da câștig de cauză guvernului sau nu, este însă foarte puțin probabil ca suma să ajungă la o astfel de valoare. Dar norvegienii au mai cerut o căruță de bani și în cazul scufundării fregatei KNM Helge Ingstad, invocând mai multe defecțiuni din construcție, deși o comisie norvegiană a ajuns la concluzia că nerozia echipajului a făcut ca nava să se ciocnească de un petrolier și mai apoi să ajungă pe fundul apei.

Într-un final, Navantia, compania constructoare a fregatei a ajuns la o înțelegere în afara instanței cu guvernul norvegian și s-a ajuns ca compania spaniolă să facă o reducere de 47,5 milioane de euro în programul de întreținere a celor patru fregate rămase în marina norvegiană. Inițial guvernul de la Oslo cerea 1,1 miliarde de euro despăgubiri pentru fregata scufundată de propriul său echipaj, deși Navantia a admis că nava avea și unele probleme din construcție.

GeorgeGMT

Exit mobile version