Și norvegienii nu se lasă…

norvegia program elicoptere NH 90

Ne mai aducem aminte cum Norvegia a tras pe dreapta elicopterele NH 90 și mai apoi a cerut și despăgubiri companiei constructoare, oferindu-se în același timp să le dea elicopterele înapoi.

Ei bine, asta s-a întâmplat în iunie 2022. Norvegienii cereau atunci înapoi 490 de milioane de euro plus dobânzile aferente. Per total, țara scandinavă a cumpărat 14 elicoptere NH 90 și tare rău i-a părut după banii dați pe ele.

Mai multe despre aventură norvegiană a NH 90 găsiți AICI.

Ce reproșează scandinavii este faptul că nu se pot folosi de aeronave, acestea mai mult stau defecte decât zboară și una peste alta, la nivel de flotă, abia s-a reușit să se zboare 40% din totalul orelor programate. Un oficial norvegian ne explica în 2022:”We have tried several times to solve the problems related to the NH90 în cooperation with NHI, but more than 20 years after the contract was signed, we still do not have helicopters capable of accomplishing the missions for which they were purchased, and without NHI being able to present us with realistic solutions. No matter how many hours our technicians work, or how many parts we order, it will never be possible to make the NH90s compatible with the requirements of our armed forces.”

Așa că elicopterele NH 90 au fost retrase de la zbor și au fost comandate elicoptere americane HH-60W.

În privința banilor pe care Oslo îi cere înapoi, nu s-a ajuns la o decizie amiabilă și cazul a ajuns în instanța, dar între timp norvegienii au alte cerințe și solicită nu mai puțin de 2,8 miliarde de euro.

Suma în sine include banii dați efectiv pe elicoptere, cei 1,09 miliarde de euro cheltuiți pe achiziția aeronavelor HH-60W și banii pierduți de-a lungul anilor de Norvegia pe întreținerea flotei de NH 90, plus probabil ceva penalități.

Acum de văzut dacă instanța norvegiană, unde cazul se judecă, va da câștig de cauză guvernului sau nu, este însă foarte puțin probabil ca suma să ajungă la o astfel de valoare. Dar norvegienii au mai cerut o căruță de bani și în cazul scufundării fregatei KNM Helge Ingstad, invocând mai multe defecțiuni din construcție, deși o comisie norvegiană a ajuns la concluzia că nerozia echipajului a făcut ca nava să se ciocnească de un petrolier și mai apoi să ajungă pe fundul apei.

Într-un final, Navantia, compania constructoare a fregatei a ajuns la o înțelegere în afara instanței cu guvernul norvegian și s-a ajuns ca compania spaniolă să facă o reducere de 47,5 milioane de euro în programul de întreținere a celor patru fregate rămase în marina norvegiană. Inițial guvernul de la Oslo cerea 1,1 miliarde de euro despăgubiri pentru fregata scufundată de propriul său echipaj, deși Navantia a admis că nava avea și unele probleme din construcție.

GeorgeGMT

14 comentarii:

  1. Oare norvegienii sunt mai prosti decat bucatareasa
    care merge la piata sa aleaga vegetabilele unu cate
    unu ? Nu stiu sa cumpere un vas, un elicopter dar
    stiu bine sa ceara compensatii pt ele ?
    In locul lor asi cere direct compensatii de la inceput fara macar sa am intentia de achizitie. 😝

    4
  2. Până la urmă cui cer norvegienii banii? Francezilor, nemților, italienilor, olandezilor? NH este compania europeana inițiată tocmai ca să uniformizeze construcția de elicoptere. Cum de nu a ieșit ceva capabil, principalii acționari fiind exact nume cu tradiție în construcția de elicoptere?

    1
    • logic – companiei cu care au contract, adica Airbus.

      NH90 a fost o chestie promitatoare initial, suna ca o idee buna, dar cand a fost gata a iesit un dezastru. Teoretic era nevoie de un elicopter cu adevarat militar de transport (celelalte gen H215 si H225 fiind civile „militarizate” cu multe limitari operationale) dar produsul a iesit prost.

      Nevoia ramane, daca e sa intre in competitie cu americanii care au elicoptere cu adevarat militare cu gramada. Insa nu se stie daca mai exista apetit pentru o noua incercare, un alt elicopter, sau daca mai bibilesc la NH90 sa incerce sa il faca sa mearga la un nivel acceptabil. Norvegienii nu mai cred ca se poate face ceva cu modelul asta, nu e remediabil.

      3
    • Companiei NH…..este simlu s-au angajat sa livreze in anumiti parametrii de calitate si fezabilitate….nu au facut-o.

      1
  3. Mari procesomani norvegienii astia… 🙂
    Chiar citeam recent de ceva record de zbor lung al noua-zeelandezilor cu NH-90… Altfel si ei s-au plans de ele.
    Altfel, parca multi s-au cam plans de NH-90, imi amintesc ca australienii au procedat la fel ca norvegienii si au renuntat la ele, doar ca n-au dat in judecata pe nimeni.

    1
  4. Si se spunea ca IAR 93 ar fi fost o catastrofa, iata ca se intimpla si la case mari.

    E greu sa se obtina despagubiri, depinde cum e redactat contractul, e posibil ca Airbus sa spuna ca intretinerea, sau exploatarea nu au fost corespunzatoare.

    Am participat la redactarea unui contract. De fapt era un roman intreg, fiecare specialist era obligat sa comenteze anumite capitole din contract care-l priveau. Uneori erau chestii absurde, de ex. clientul isi dorea sa foloseasca cam orice adeziv pe care-l are in magazie. Asta ar fi insemnat pt proiectant sa califice folosirea unui nr mare de adezivi, lucru care ar fi costat o avere si in multe cazuri nu ar fi fost posibil.

    Exista clienti isteti care din start baga strimbe in contract din dorinta de a primi penalizari. Elvetienii sunt campioni la acest capitol.

    6
  5. Asta cu „norvegienii si australienii au renuntat la el ca e foarte prost” e o chestie bizara si de neinteles pentru mine… Deci francezii, italienii, spaniolii (practic cei implicati in constructia propriu-zisa) nu au renuntat si le utilizeaza bine mersi fara scandaluri similare, dar la „terti” nu mai merge ceva… Banuiala e ca singurul factor sunt costurile de mentenata si operare mult subestimate de cumparator (sau poate vanzatorul Airbus i-a pacalit pe beneficiarii externi in privinta asta?)…

    Guvernele tarilor constructoare cumva accepta preturi umflate sau nejustificate pentru ca oricum e vorba de industria proprie, service in house si sunt bani care circula in ograda. Practic opereaza elicopterele asa scumpe dar fara probleme majore… Brusc cand iese inafara si vin facturile are „probleme tehnice”…
    Deci Franta, Italia, Spania baga bani cu caru si nu au „probleme tehnice” (cel putin nu la acelasi nivel). Iar situatia practic e la indigo cu cea a Eurocopter Tiger, care in Franta si Spania merge bine mersi (odios de scump dar merge) si brusc in aceeasi Australia ca si la NH90 nu mai merge ca „probleme tehnice”…

    Daca dau un search vad ca si A400 are „probleme tehnice” adica practic e monstruos de scump.

    Cumva e un partern la cooperarile astea europene NH90, Tiger, A400, Eurofighter sa iasa ok ca performante/specificatii dar absurd de scump… Vad si FCAS e din pacate pe acelasi drum; aici eu personal cred ca francezi au dreptate sa ceara fotoliu de lideri pe dezvoltare si ar fi si bine pentru proiect sa fie asa, altfel fara un lider clar cu responsabilitate clara proiectul e condamnat… pisica va fi pasata intre parteneri cu anii…

    4
    • Ce spui tu poate fi o problema in sine, adica ori comenzile respective au avut si ele disfunctionalitati, dar s-a pus batista pe tambal, deh, e vb si de producatori de la ei, ori nu or fi avut si atunci norvegienii (care au si niste conditii geo-climatice mai extreme- temperaturi, multa mare, deci coroziune) vor refund de jmekeri, pt ca pot.

  6. Pai sa și ceară și lor înșiși că Kongsberg a facut parte din companiile care au participat la dezvoltarea NH-90 și au încasat pe MRO (maintenance repair overhaul) zeci..poate sute de milioane..

    Au făcut podelele cabinelor și cine știe câte altele..

    Bibliografie:

    Important contract Kobgsberg with Eurocopter

    14 Dec 2001

    Kongsberg KDA and Eurocopter SAS of France have signed a Contract for the single source serial of Carbon Fibre Cockpit Floors for the NH90.

    The contract, worth 68MNOK covers floors for the first batch of 243 helicopters ordered by the four partner nations; France, Germany, Italy and The Netherlands.

    KDA have been involved and invested in the programme since 1994, through the design, development and prototypes manufacture of the floors.

    https://www.kongsberg.com/newsroom/news-archive/2001/important-contract-with-eurocopter/#:~:text=KDA and Eurocopter SAS of France have,Carbon Fibre Cockpit Floors for the NH90.

    https://www.kongsberg.com/kda/what-we-do/aviation-maintenance/helicopter-dynamic-components/

    KONGSBERG and Leonardo sign agreements for NH-90 and AW101 helicopters

    Kongsberg Defence & Aerospace AS (KONGSBERG) and Leonardo today signed a set of agreements related to Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) of dynamic components (including various gear boxes) for the NH-90 and the AW101 helicopters.

    22 Dec 2016

    With the signing of these agreements, KONGSBERG will provide the MRO of dynamic components for a fleet of over 100 designated helicopters flying in Norway, Sweden, Finland, Denmark and Canada.

    Leonardo Helicopters (formerly AgustaWestland) and KONGSBERG have maintained a solid business relationship for more than 30 years. The extended co-operation confirmed by the signing of today’s agreements represent potential revenues of about EUR 300 million over the next 30 years for KONGSBERG.

    Key elements of the agreements are related to the establishment of advanced test equipment, including a Multi-Purpose Test Bench, which will enable full functional testing of gear boxes for different helicopter types at KONGSBERG’s facilities in Norway.

    https://www.kongsberg.com/newsroom/news-archive/2016/kongsberg-and-leonardo-sign-agreements-for-nh-90-and-aw101-helicopters/

    3
  7. Nh90 ca elicopter militar dedicat nu e chiar asa de scump cand iei in consideratie capabilitatile si faptul ca e nou ca sa zicem asa.

    Mai mult de atat am vazut pe undeva recent un articol despre NH90(sa fi fost jane’s ?) unde se vorbea fix despre faptul ca modele scoase recent au avut toate bug-urile initiale remediate sau ameliorate, ca piesele de schimb au devenit mai fisponibile etc.

    Un alt aspect discutat era pretul unde cei de la NHI ziceau ca pana la urma fiecare tara a vrut ceva anume pe elicopter iar asta costa bani cu atat mai mult cu cat acel ceva nu era neaparat comlatibil cu a lu vecinu. Asa ca tre sa isi asume costurile si problemele.

    Cat despre australia si NH90 mai bine nu vorbim. Australia a reusit sa dea de pamant cu toate produsele europene(din ce stiu eu). Lucru extrem de dubios. La altii in conditii similare sau mai naspa merge fara stres da la canguri se strica zilnic? Hai ma lasi.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *