Romania Military

Spaniolii amana inevitabilul

Si-l amana periculos de mult desi o alta varianta practic nu exista. Si inevitabilul are si un nume in acest caz: F 35B.

Spania detine si ea o nava de asalt amfibiu folosita pe post de portavion STOVL, pe acelasi principiu pe care care si britanicii au doua astfel de portavioane, italienii au si ei tot doua, dar mai mici, americanii mai multe, dar fara punte inclinata. Necazul cu acest tip de nava este ca a fost proiectata sa foloseasca numai avioane de tip V/STOL, la vremea lor faimoasele Harrier jump-jet, un avion cu adevarat legendar de vreme ce s-au construit nave pentru al folosi doar pe el.

Ei bine, vremea a trecut, avioanele au imbatranit si singurul succesor al britanicului Harrier este americanul F 35B, aparat care poate decola si ateriza vertical, la fel precum Harrier. Iar aparatul britanic, si mai tarziu american – AV-8B Harrier II, a fost relativ bine primit in lumea occidentala pentru ca asigura ceva acoperire aeriana la un pret mult mai redus, mai ales dpdv al costului cu nava -mama.

Pentru ca una este sa operezi un portavion CATOBAR si alta unul de tip STOVL, chiar daca cel din urma ofera un grup aerian mai mic si avioane sub-sonice, doar ca razboiul din  Falklands a aratat cum ca Harrierul chiar este avion de lupta si si-a dovedit eficenta atat in luptele aer-aer cu argentinieni cat si in atacul la sol.

Dar cu trecerea anilor, toate marinele militare care operau portavioane STOVL au trecut de la Harrier la F 35B: britanicii, italienii, americanii si doar spaniolii nu au dat inca comanda pentru F 35B.

In acest moment marina militara spaniola opereaza o singura nava de asalt amfibiu dotata cu AV-8B Harrier II – Juan Carlos I, iar avioanele au intrat in dotare in urma cu aproape 40 de ani. Este adevarat ca in perioada 1996-2003 aparatele au fost modernizate la standardul EAV-8B+ Matador II si sunt intr-o stare tehnica buna dar cu toate acestea escadrila spaniolilor – formata din 13 aparate – isi va atinge finalul vietii operationale in jurul anului 2030 si deocamadat guvernul de la Madrid nu a luat inca o decizie in privinta comandarii F 35B, singurul avion capabil sa fie operat de la bordul navei spaniole.

Adica, in cazul navelor de tip Juan Carlos I F 35B este efectiv singura varianta posibila, singurul avion disponibil, atat timp cat nava a fost proiectata pentru operarea acestui tip de aparat. Si mai sunt doar sase ani pana cand AV-8B spaniol va fi lasat la vatra, sau poate vor mai trage de ele…

Singura decizie a guvernului de pana acum, care vizeaza aviatia navala spaniola tine de achizitia unor noi elicoptere anti-submarin MH-60R, elicoptere de transport NH 90, H 135 si de semnarea unui nou contract pentru intretinerea flotei de AV-8B cu cei de la Airbus, dar deocamdata nimic despre F 35B,  spre sincera ingrijorarea a celor din marina spaniola.

Sase ani este foarte putin pentru a comanda, primi si operationaliza un avion cu totul nou si extrem de complex, cu atat mai mult cu cat la F 35B este coada, comenziile depasind cu foarte mult asteptarile initiale ale Lockheed Martin.

GeorgeGMT

Exit mobile version