Spaniolii amana inevitabilul

Si-l amana periculos de mult desi o alta varianta practic nu exista. Si inevitabilul are si un nume in acest caz: F 35B.

Spania detine si ea o nava de asalt amfibiu folosita pe post de portavion STOVL, pe acelasi principiu pe care care si britanicii au doua astfel de portavioane, italienii au si ei tot doua, dar mai mici, americanii mai multe, dar fara punte inclinata. Necazul cu acest tip de nava este ca a fost proiectata sa foloseasca numai avioane de tip V/STOL, la vremea lor faimoasele Harrier jump-jet, un avion cu adevarat legendar de vreme ce s-au construit nave pentru al folosi doar pe el.

Ei bine, vremea a trecut, avioanele au imbatranit si singurul succesor al britanicului Harrier este americanul F 35B, aparat care poate decola si ateriza vertical, la fel precum Harrier. Iar aparatul britanic, si mai tarziu american – AV-8B Harrier II, a fost relativ bine primit in lumea occidentala pentru ca asigura ceva acoperire aeriana la un pret mult mai redus, mai ales dpdv al costului cu nava -mama.

Pentru ca una este sa operezi un portavion CATOBAR si alta unul de tip STOVL, chiar daca cel din urma ofera un grup aerian mai mic si avioane sub-sonice, doar ca razboiul din  Falklands a aratat cum ca Harrierul chiar este avion de lupta si si-a dovedit eficenta atat in luptele aer-aer cu argentinieni cat si in atacul la sol.

Dar cu trecerea anilor, toate marinele militare care operau portavioane STOVL au trecut de la Harrier la F 35B: britanicii, italienii, americanii si doar spaniolii nu au dat inca comanda pentru F 35B.

In acest moment marina militara spaniola opereaza o singura nava de asalt amfibiu dotata cu AV-8B Harrier II – Juan Carlos I, iar avioanele au intrat in dotare in urma cu aproape 40 de ani. Este adevarat ca in perioada 1996-2003 aparatele au fost modernizate la standardul EAV-8B+ Matador II si sunt intr-o stare tehnica buna dar cu toate acestea escadrila spaniolilor – formata din 13 aparate – isi va atinge finalul vietii operationale in jurul anului 2030 si deocamadat guvernul de la Madrid nu a luat inca o decizie in privinta comandarii F 35B, singurul avion capabil sa fie operat de la bordul navei spaniole.

Adica, in cazul navelor de tip Juan Carlos I F 35B este efectiv singura varianta posibila, singurul avion disponibil, atat timp cat nava a fost proiectata pentru operarea acestui tip de aparat. Si mai sunt doar sase ani pana cand AV-8B spaniol va fi lasat la vatra, sau poate vor mai trage de ele…

Singura decizie a guvernului de pana acum, care vizeaza aviatia navala spaniola tine de achizitia unor noi elicoptere anti-submarin MH-60R, elicoptere de transport NH 90, H 135 si de semnarea unui nou contract pentru intretinerea flotei de AV-8B cu cei de la Airbus, dar deocamdata nimic despre F 35B,  spre sincera ingrijorarea a celor din marina spaniola.

Sase ani este foarte putin pentru a comanda, primi si operationaliza un avion cu totul nou si extrem de complex, cu atat mai mult cu cat la F 35B este coada, comenziile depasind cu foarte mult asteptarile initiale ale Lockheed Martin.

GeorgeGMT

18 comentarii:

  1. Nu cred ca-l vor primi asa curand, chiar daca-l comanda acum. Asa ca AV-8B trebuie sa ramana activ, apt de lupta. Si cred ca va ramane si dupa achizitia F-35B. Bad move, good move? I think is the only move they have.

    3
  2. Totuși, eu unul mă întreb, spaniolii au nevoie de mini portavioane din astea ? Dată fiind poziționarea geografică, puținii potențiali inamici sunt la o aruncătură de bombiță peste mare…

    4
    • vezi ca Spania are niste insule mari si bogate prin Atlantic/Mediterana.
      Cel putin insulele Canare nu sunt deloc la o aruncatura de bombita.

      11
      • Asa e. Multi dintre spanioli sunt de acord ca intr-o decada/doua Spania va fi un conflict cu Maroc pe tema Insulelor Canare. Iar Maroc se inarmeaza, Spania nu.. problema aici ca si in Romania este un guvern socialist care face orice sa se mentina la putere,sifoneaza la greu bani si nu ii intereseaza dotarea Armatei , a Fortelor Aeriene si a Armadei.

        9
  3. Nici F-35B nu este în întregime ideal pentru Armada și se pare că nici adaptarea lui la Juan Carlos nu este atât de ușoară. În orice caz, australienii au aruncat prosopul pentru adaptarea celor 2 Camberras ale lor, care sunt derivate din Juan Carlos.

    În Spania, întreaga chestiune a supraviețuirii forțelor aeriene îmbarcate este în joc.

    Este probabil că vor opta pentru o mână de F-35B, pentru a se alinia cu italienii, dar ar putea, de asemenea, să aleagă să păstreze doar o componentă de elicoptere, eliminându-și cu totul avioanele cu aripă fixă din ecuație.

    Din câte am înțeles, problema se pune chiar și în cadrul Armadei, unde nu toată lumea ar vedea cu ochi buni o astfel de investiție în F-35B. Unii ar prefera ca banii să fie direcționați către consolidarea flotei de submarine cu 6 unități, achiziționarea de elicoptere de luptă și manevră cu rază lungă de acțiune (Valor?) și creșterea numărului de lansatoare de pe F-110 (cel puțin pe cele mai recente unități) pentru a le permite să transporte rachete de croazieră sau arme adecvate pentru lovituri de coastă. Premisa lor este că Armada are suficiente nave AEGIS pentru a nu avea nevoie de F-35 pentru a asigura apărarea aeriană a flotei sau pentru o operațiune de debarcare, și că loviturile în adâncime ar fi mai eficiente dacă ar fi transportate de perechea elicopter Tiger/rachetă de croazieră.

    După aceea, este o linie de argumentare pe care o putem auzi și la alții. Nu sunt sigur că ideea va prevala, dar, după părerea mea, Armada ar putea fi mulțumită cu retragerea Harrierilor fără înlocuire, atâta timp cât poate obține o compensație.
    Adevărata întrebare, însă, va fi și poziția Ejército del Aire, care ar putea dori să profite de oportunitatea unei achiziții de F-35B de către Armada pentru a obține și una sau două (sau 3) escadrile de avioane de luptă stealth pentru a-și înlocui ultimele Hornets.

    6
  4. Hi?

    E cam bizar sa comentez de subiectul
    F35B care nu prea ne intereseaza, nici
    pe romani dar nici pe israelieni.
    Totusi noi israelienii avem un vecin la sud care e intr un mare deficit economic dar si care are o mare problema de saracie si chiar foamete.
    Acest stat, Egipt se chiama, o tara de 110 milioane de locuitori sta acuma inaintea alegerilor.
    Al Sisi , fost sef de stat major a inarmat
    acest stat pana la dinti, chiar luand din gura poporului painea zilnica.
    Tot acelasi, a achizitat doua portelicoptere franceze de clasa Mistral, acelea doua care vinzarea lor
    a fost anulata de Franta pt Rusia cativa ani in trecut.
    Am scris toata fantasmagoria asta fc
    eu cred ca acest Al Sisi o sa vrea si el
    de la americani F35B menite sa le puna
    pe aceste portelicoptere.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mistral-class_amphibious_assault_ship

    Si intrebarea mea e : WTF, pentru cine
    Sisi se inarmeaza pana la dinti, luand in
    socoteala ca e pace cu Israel de vreo 40 de ani ?

    10
  5. Puteam sa vindem noi Merkava III de mana a doua dar cu razboiul actual posibil ca nu se v a gandi de asta.

    3
  6. Poate că în virtutea foarte bunei colaborări cu noul imperiu otoman în cazul Anadolu și se pare că mai urmează unul, vor înlocui Harrier cu TB3 și Kizilelma în cadrul unui barter avantajos…?

    3
  7. Sa ai portavion Vstol si sa nu operezi avioane de pe el, non-sens.
    Si sa mai stai sa-l si aperi… dar doar cu navele cu Aegis.. alta prostie.
    Mai bine renunti la el, investesti in distrugatoare si corvete/fregate cu rachete si aia e.
    F18 erau bune – si inca mai sint actuale – pe portavioanele US, pina se vor schimba toate cu F35/F35B.
    Espana, marca tati banu’ pentru F35B si lasa sacosa la coada.
    Te anuntam noi cind iti vine rindul.

    In alta ordine de idei, oare EU astia bogati, nu sint in stare sa faca un avion de gen.5 Vstol ? Vedem numai „avioane” … nimic concret, ca ar da de mincare la multi prin UE sa produci un avion vstol gen.5 – concurent sau macar apropiat de F35B.
    Mirage sau Rafale vstol, nimic ? Chair sa nu dezvolti tu, mai ales britzii – care au mare cit cuprinde – un avion gen Harrier, noutz, super-sonic ? Nu ai nevoie de genul asta ?
    Strange .. Se tot bate apa in piua pe noul vinator gen6… dar neintelegerile sint mari intre granzii UE… fiecare vrea o bucata de cascaval mai mare …
    De aia cam toate proiectele din UE o sa ramina … proiecte.
    Cu concretu’ e mai greu, US sint practici, invata din greseli, se adapteaza mult mai repede la schimbari.
    UE e ca un colos cu picioare de lut… mobilitate limitata, initiativa tinde spre 0 …
    Orgoliile insa tind spre infinit …
    Mai bine fara… ca noi.

    7
    • Una e sa fii in stare si alta e sa si vrei!

      Uitate numa la aproape toate proiectele comune europene din domeniu. O sa vezi un trend acolo. Mai precis o anume tara ce a avut pe post de cancelar un austriac faimos. Acea tara a sabotat, incetinit si in general pus bete in roate aproape peste tot. Rezultatele au fost pe masura.

      2
  8. functia de portavion e secundara, la baza e nava de desant

    rolul avioanelor este sa faca partie trupetilor si protectie

    ma gandesc ca niste drone mai rasarite pot indeplini aceste taskuri

    ideale ar fi niste celule 1 F35 cu 3-4 unmanned wingman

    1
  9. Poate că nici nu vor să continue multa vreme să opereze avioane cu echipaj uman de pe corăbiile alea. Daca Turcia se descurca doar cu drone, ce probleme in plus ar avea Spania sa nu urmeze modelul asta ?
    Din câte știu nu mai au colonii peste mări și țări iar interesul lor strategic vizează doar fostele colonii din Nordul Afrafricii – Sahara Occidentală in primul rand.
    In ziua de azi marocanii fac hasis și la polu nord, d-apai in Spania. Cu cine sa se ia avioanele la bătaie ?

    2
  10. drone
    writing iz on ze wall

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *