Asta pe lângă cele 54 de Abrams M1A2 SEPv3 deja comandate, plus 12 derivate pe șasiu de Abrams: 4 tractoare de evacuare, 4 poduri mobile de asalt, 4 dragoare de mine, iar asta ne duce la un număr final de 270 de tancuri moderne, adică cinci batalioane a 54 de mașini, păstrându-se astfel actuala “organigramă” a forțelor terestre care au în prezent tot cinci batalioane de tancuri.
În privința Abrams, pe lângă suma de 1,068 miliarde de dolari pentru achiziția tancurilor și a derivatelor, guvernul mai solicită din partea parlamentului aprobarea pentru suma de 458,2 milioane de dolari necesară achiziției a, cităm:”54 de mitraliere cal. 7,62 mm M240, încărcătură explozivă pentru executat culoare prin câmpurile de mine (48 de bucăţi de exerciţiu şi 80 cu
încărcătură explozivă), 2112 lovituri cal. 120 mm, TPMP-T M1002, 5130 de lovituri cal. 120 mm, KE-W kinetic energy, 3660 de grenade fumigene M76, 4356 de lovituri cal. 120 mm M865A1 pentru antrenament, 1 simulator instrucţie tactică de tancuri —nivel echipaj, pluton şi companie, 2 simulatoare instrucţia tragerii cu armamentul de pe tanc, 1 simulator conducerea tehnicii de tancuri, piese de schimb, echipamente de testare, servicii suport ş~ asistenţă tehnică şi transport, servicii de instruire.”
Per total, batalionul de Abrams ne va costa în jur de 1,5 miliarde de dolari o sumă care nu ne surprinde, cam pe acolo se învârte costul unui batalion de tancuri împreună cu ceva muniție.
Dar pentru Etapa a II-a, guvernul solicită suma de 6,488 miliarde de euro pentru cumpărarea a 216 tancuri noi. Achiziția acestora se va face în urmă unei competiții deschise, restrânse, oricărui productor dar condițiile impuse par a scoate din discuție pe americani cu Abrams ca și pe germani cu Leopard 2A8, în sensul în care cerințele industriale nu numai că sunt foarte optimiste dar mie personal îmi par imposibil de pus în practică, din “n” motive, de la corupția endemică/incompetența cronică și până la lipsa puterii industriale naționale de a realiza cerințele impuse.
Nu spun că dacă ar exista voință politică reală nu s-ar putea face dar este foarte probabil că ne-ar costa mai mult. Pentru că cele 216 tancuri înseamnă efectiv alte patru batalioane de tancuri, la care se adaugă 76 de derivate (16 tractoare de evacuare, 44 de poduri mobile de asalt și 16 dragoare de mine), iar dacă facem o socoteală simplă și mai luăm în calcul și creșterea de prețuri pe piață armamentelor, cele aproximativ 6,5 miliarde de euro s-ar putea să nu ajungă.
Dar trecem peste asta și ne îngrozim când ne gândim că vom avea de-a face cu un alt program de achiziție bazat pe competiție, mai ales când știm bine că la noi astfel de programe n-au prea dat rezultate.
Dacă ne gândim la posibilele companii participante, ei bine, sud-coreenii de la Hyundai Rotem par a fi favoriți măcar că coreenii sunt dispuși la transfer de tehnologie. Americanii trebuiesc scoși cu totul din schemă măcar că tancuri Abrams noi nu se mai fabrică de ani buni (așa că ce turela să sudam noi aici?!), iar germanii de la KMW cu Leopard 2A8 nu cred că sunt dispuși să se încurce cu noi dacă i-au refuzat direct pe italieni. Dar nemții de la Rheinmetall ar putea fi extrem de interesați mai ales dacă speră la tandemul Kf-41 Lynx în programul MLI braț la braț cu Kf-51 Panther.
Turcii cu Altayul, am tot citit comentariile, au probleme mari, tancul lor încă nu cred să fi atins maturitatea necesară unei producții de serie reale, nu știu nici acum cu ce motor și cu ce transmisie vor veni și per total, Altayul mai are mult până când să poată fi luat în considerare, dar la noi nimic n-ar fi de mirare.
Per total, nici măcar nu cred că vom reuși să intrăm cu programul de dotare cu tancuri în programul SAFE, atât dpdv al timpului necesar până la desemnarea unui câștigător dar mai ales dacă ținem cont că avem Coreea de Sud care nu face parte din grupul țărilor agreate, iar în Europa singuri care produc tancuri sunt, evident, părinții Panther și Tiger.
O competiție lălăita și mai apoi o decizie G2G în favoarea Abrams sau K2 Black Panther îmi pare acum mult mai demnă de luat în serios.
Dar să nu uităm, nu știu dacă chiar contează, că Bucureștiul face parte din programul european MARTE.
Cu toate acestea, un motiv de optimism ar fi reprezentat de suma pusă la bătaie și anume – 6.488,34 mil.Fix! Este imposibil să calculezi un buget pentru o achiziție prin licitație publică până la urmă, la nivel de zeci de mii de euro, fără să ai deja un câștigător cu care ai negociat deja.
Acestea fiind remarcate, am putea vedea destul de repede un contract semnat, mă rog, mult mai repede decât suntem noi obișnuiți, adică ani de zile…
În privința programului SAFE tare îmi este să nu ajungă pe urmă PNRR și a fondurilor europene structurale, acolo unde nu am fost absolut niciodată capabili să absorbim sume cu adevărat semnificative.
Pe de altă parte, dacă și eu am înțeles bine, termenul de mai 2026 pentru semnarea contractelor este o bășcălie de termen, cum să reușești să negociezi contracte de miliarde de euro în 6-7 luni (cu localizări ale producției) câte au mai rămas până atunci?! De asemenea și termenul de plata, 2030 îmi pare nerealist, când un contract mare – sute de MLI, sute de tancuri, zeci de avioane de lupta, mai multe nave militare etc efectiv nu pot fi negociate în câteva luni și executate în 5 ani…

Word to the wise.
https://www.gao.gov/assets/nsiad-93-203.pdf
Yesss, ce ziceam ca acel cost de transfer productie trebuie platit undeva, preturi din 1990 pentru 524x M1 Abrams / Egipt:
– fara productie locala: 3,6 mil.$ / unitate, cost total al programului de fabricatie $1,880.8 mil
– cu coproductie doar uz fabrica Egipt: 6 mil.$ / unitate, cost total al programului de fabricatie $3,154.1 mil.
$150 million to design and oversee construction of the factory,
and $460 million for coproduction support.
Egyptian-paid costs include $605 million for factory construction and equipment,
and $58 million for labor, supplies, cannon coproduction, and other costs.
Most of these costs will occur between 1990 and 1998.
Safe prevede si ca programele sa sustina industrial dotarea ucrainei,deci ce tancuri are nevoie ucraina si nu vor producatorii sa le faca acolo ,probabil coreenii ca ei fac transfer de tehnologie ieftin si bun
Peste 200 de comentarii la știrea inițială dar nimeni nu se întreabă de unde vin banii din SAFE!
Cumva din Coreea de Sud?
Sau poate din SUA?
Nu.. contribuabilii germani, francezi și italieni in principal..locul 1,2 și 3 cei mai mari contributori la bugetul UE!
De asemenea locul 1,3 și 4 (locul 2 e Austria), în aceeași ordine, cei mai mari investitori direcți in economia României! Peste SUA apropo..
Adică Germania, Franța și Italia ne dau bani atât pentru investiții iar firmele lor sunt și cei mai mari angajatori și investitori straini din România..
Nu ar fi fair sa dam și noi înapoi?
Dacă de Leo și Leclerc s-a vorbit (apropo @MZ.. Leclerc XLR cu EuroPowerPack se poate.. vorbim de licență..nu trebuie sa se producă de Franța nou ca sa luam licența).
Leo-2 nu luam din motive politice..s-a mai discutat..
Dar Ariete C-2/AMV tocmai modernizat..ce are? Ca licență..
– Italia trece la un nou tanc..ar putea să transfere tehnologie mai ușor decat ceilalți care nu sunt dispuși să dea din casa.. e Star Trek trecerea de la Bizon la Ariete C-2!
– pe modelul licenței mai ușor de obținut, este dorit de Brazilia- tocmai probabil că știu ce înseamnă să ai acces la ultimele tehnologii. Suntem mai breji decât brazilienii?
– avem fabrica Iveco in Romania..cea cu camioanele tactice..s-ar putea extinde..ai deja o bază.
– este european..banii rămân tot aici..ce primește Leonardo se întoarce tot la noi prin investițiile italiene din România
– motorul Iveco a fost testat pe Bizon..nu neapărat asta nou de 1500 CP..cel de 1200 (posibil cel de pe C-1)..dar specialiștii români sunt poate familiarizați cu „stilul” motorizării italiene..1-5% se pune la experiența
– la Leonardo in Italia lucrează 10% români..și ei ar avea de câștigat- volum/flux nou de muncă.. siguranță că au fond de lucru si salarii-trimit și în țară la rude..uite așa crește economia
– se întărește interoperabilitatea cu armata italiană. Conform doctrinei NATO Italia sare prima în apărarea Romaniei daca suntem atacați..dacă vin trupe italiene aici..se pot opera la comun la nevoie..
– cu puțin noroc poate obținem tunul de 55 de calibre recent lansat de Oto Melara. Nu mai puneți botul la tunurile de 130 sau 140mm..sunt marketing! Nu veți vedea prea curând ceva in afara de 120mm în NATO.. șmecheria nu e să crești calibrul..ci să obții maximum de putere de foc pe calibru cat mai mic..tun cat mai ușor și mai compact..mai bine muniție hi tech dacă trebuie sa compensezi.. Vulcano e top! Probabil peste Excalibur SUA..(pe hârtie)
Romania in trecut nu lua licența celui mai recent model..lua penultimul lansat..dar se dobândea experiență..se modernizau liniile de producție..se specializau inginerii etc.. exact ce zice Marius Zgureanu- îți ia timp sa asimilezi fabricarea unui produs.. Romania nu are cu ce.. trebuie sa revenim la „abecedar”.
Oricum au fost povesti de succes..Dacia, locomotiva ASEA, tractorul Universal, chiar TR-85..nu se bazau pe tehnologii ultimul răcnet..dar și-au făcut treaba..și au evoluat..s-au vândut la export câteva..
Leo e cel mai comun model in Europa..sunt state care au comandat mult in trecut și au centre de mentenanță.. chiar producție (vezi Grecia, Polonia)..cum putem noi concura vreodată cu ei?
Puneți-va în locul KMW-Rheinmettall..cui sa dea transfer de tehnologie? Noua care am comanda prima oară?..sau Greciei sau Poloniei care au deja sute de bucăți și know-how..
Trebuie sa ne găsim o nișă..și poate sa producem pentru Africa, America Latină, Asia mai săracă..
Turcia a luat licența de elicopter de atac Mangusta și a vândut binișor la export (Atak).. Inițial dorea Apache..ar fi exportat vreodată Apache?
ASTA E MODELUL DE BUSINESS!
Turcia a refuzat Apache deoarece și-a dat seama că operarea lui e prea costisitoare.. darmite producerea..a preferat o platformă mai simplă..un partener mai abordabil de negociere…restul e istorie.
Noi mereu pe bandwaggoning (tendința de a te da mereu cu al mai mare al zilei)..ne-a mers foarte bine in istorie..ca salcia ne-am dat..
Ajungem vreodată la nasul KMW? Au dat cu flit Italiei (țineți minte scandalul cu Leonardo)..credeți că dau 2 bani pe noi? Ne taie macaroana una două..vând bine..nu le pasă..au clienți oricum. Nu vom avea niciodată ceva de spus sau comentat cu ei..
E mai de dorit o firmă cu foame.. Leonardo nu vinde tancuri la export..se concentrează pe elicoptere, avionica etc..ar fi o ocazie să prindă un client (NATO mai ales)..creste imaginea..am putea deveni ce sunt Grecia și Polonia acum pt KMW-RM aici în est.. câteodată pionieratul e cu noroc (dai de aur sau de tinichea..dar cine nu riscă nu câștigă).
Tre sa fii nebun sa comanzi ceva de la Rheinmettal /consorțiul Artec acum..au comenzi pe următorii 10 ani minimum..și nu reușesc să modernizeze niste amarate (200 parcă) de Challenger-2 în Chally 3 dar ei se laudă că livrează Italiei 1500 de blindate..și așa s-au lăudat și față de Ukraina..și nici acum n-au sosit RCH-155 urile.. întârzieri și cu programul Boxer UK..
Tzeapa..
Ia gândiți-va..in caz de conflict toți operatorii de Leo se înghesuie pe piese de schimb..Germania cum va prioritiza? Ultimul sosit primul plecat..va suna cunoscut? Evident că tot vechii operatori vor avea întâietate..nu tu aterizat acum.
Ideea e..cum bine zice cineva..să găsim acel echilibru între calitate și cantitate..adică să poată fi și produs în număr suficient.
Leo este prea complex..K-2 este tot nemțesc „vopsit” (motorul, tunul) foarte probabil că pe câmpul de luptă să fie la fel de complicat..la Ariete ai totul de la furnizor..doar transmisia este sub licența ZF Germania, dar din nou se poate probabil la cerere transmisie italiană..dar gross-ul este local.
Repet..de la Bizon la Ariete C-2 este un salt imens..este un prim pas..
Singura dezamăgire la modernizarea Ariete AMV/C-2 este că nu au montat turelă remote Leonardo Hitrole-L (Light) și care este elementar in contextul dronelor..aici Leclerc XLR e peste că are statie RWS.
Dar again..sigur se poate monta la cerinta clientului..
Oricum, un Ariete C-2 cu noul motor mai puternic (1500), protectie superioara, statie Hitrole-L, cu tun L55 120mm eventual..și muniție Vulcano e top..
Cate argumente enumerate bifează K-2?
Ne apără Coreea? Nici nu sunt in top 10 investitori în economia României..câți români muncesc in fabricile Hanwha?
Dar oricum..după plecarea lui Johannis, Ciolacu și Ciuca.. probabil nu mai vedem achiziții din Coreea prea curând..creca au citit de președinții faimoși din SK corupți și sperau să prindă și ei ceva..și poate au prins..dar nu cred sa mai aibă intrare în contextul programului asta SAFE..viitorul este al Europei..depinde de noi dacă fructificăm sau suntem iar duplicitari cum ne-am luat fail in istorie..
Despre Ariete C-2, noul tun și muniția Vulcano pt MBT-uri:
https://youtu.be/jAZM3Z-Bpik?si=Ta3mwcfQtJSNs-mn
https://www.edrmagazine.eu/cio-delivers-the-first-ariete-c-2-upgraded-mbt-to-the-italian-army
https://www.edrmagazine.eu/leonardo-unveils-its-new-120-mm-l55-tank-gun
https://www.edrmagazine.eu/leonardo-vulcano-120-mm-ammunition-guided-indirect-fire-capability-for-mbts
https://turdef.com/article/leonardo-unveils-120-mm-vulcano-round-and-new-l55-gun
”Nu ar fi fair sa dam și noi înapoi?” uită-te la deficitul balanței comerciale și ai să vezi că dăm și noi înapoi, chiar foarte mult, acces pe o piață imensă, din care ies în câștig cu zeci de miliarde de euro pe an.
Ariete nu se mai fabrică, Leclerc la fel….vorbești prostii…singurul tanc european care se fabrică este Leopard 2 și nemții nu vor să transfere acum producția în alte țări.
Deci în poll position este K2, realist vorbind
Mi ai luat vorbele din gura ! Asta vroiam sa spun !
De unde bani inseamna ca ratele cu dobanda 40% o sa le intindem pe 60 de ani ca sa nu facem deficit pt ca daca nu dam ucrainei tancur sii nu se face in romania nimic pt astea scrie decat smecherie romaneasca pe spaga mare ca poate contribuabilu sa plateasca cat mai mult pt vilele politicienilor din mapn
ai combinat informatiile de le-ai bagat intr-o oala si le-ai facut varza!
Hai sa o luam metodic:
Tu vrei tancuri pentru care sa ai cale de upgrade pentru urmatorii 40 de ani ca altele cam prea putin posibil sa mai pupi!
Bun…Italia pare ca o sa mearga pe KF 51 Panther – Ariete C2 este doar o solutie d estop gap….In acest context ai sansa sa fabrici in Romania exact acelasi tanc cu mici modificari fata de varianta KF 51 Italiana. – Acesta ar fi idealul!
Leopard 2-ul poate fi fabricat si in Romania – KMW si Rheinmetall pot construi facilitati de productie in Romania – nu iti trebuie decat teren sa iti fie alocat sau dat la un pret bun de statul roman.
K2 Black Panther se poate fabrica local chiar daca mai exista o linie de fabricatie in Polonia – integreaza foarte multe componente germane, poate aceasta este strategia pe care echipa K2 poate o sa o foloseasca.
De Abrams nu stiu ce sa spun acesta este cel mai departe de orice integrare in SAFE…acolo o sa fie cea mai dificila situatie de pornire.
Cat priveste Challenger 2 si conversia in Challenger 3 – acolo se face conversia in functie de cat de multi bani are UK-ul ca sa plateasca la conversie.
Boxer-ul UK marge foarte bine Ajax este programul care a dus la batai de cap in UK
Poate vine Hyundai la Mangalia. S-au oferit sa faca pentru USNavy Arleigh Burke flight 3.Daca ar lua DAMEN-fosta Daewoo Mangalia ar avea docuri si pentru portavioane..N-are treaba cu K2, dar de la un santier naval la alte industrii nu e un pas asa mare.
La Damem Mangalia se sudează carcasele pentru Piranha V. Probabil o pot face și pentru tancuri. Niciodată să nu spui niciodată! Mai ales dacă rămâne același UMB implicat.
Mă mir că nu ai spus că ne apucam singuri sa proiectăm un nou model de tanc, plecand de la experiența UMB cu TR 2000!
K2 este învingătorul, cu un mic dubiu vis a vis de prototipul RM. Scrie in articol se ce.
„Avem fabrică IVECO”. Da „fabrică” adică o amărâtă de hală in care se face ASAMBLARE, ai scris un cârnaț de comentariu si nu ai zis de fapt nimic. Ia vezi cati bani fac Carrefour si Mega Image in Romania sau Kaufland si Lidl inainte sa atunci placa cu „bunii samariteni”, cum ne ajută ei pe noi, dragii de ei. Vin aici pentru forța de muncă slab plătită nu ca le suntem dragi.
La ce ne trebuie Ariete? A fost cel mai slab tank european,
Ariete este foarte slab ca și tanc , de ce crezi că Italieni o să renunțe la ele treptat ? Sa nu vorbim de dezvoltarea propriului tanc la noi , n-o să iasă nimic ( decât să fure banii pentru acesta ) , varianta M1A2 SepV3 cu Trophy sau K2 Black Panther cu Trophy deci astea is variantele , nu Leopard 2A8 , Leclerc sau orice alt tanc european … asta e realitate
Felicitari!
Eu asi incepe cu data de livrare, adica cand aceste
tancuri vor fi disponibile.
Cel mai probabil, programul Abrams va costa ceva mai mult: M1A2SepV3 nu vor venii cu APS, ci in cel mai bun caz “fit for”, asa ca dotarea cu Trophy a batalionului se va face separat (si depinde cine le va integra, in USA integratorul fiind Leonardo)
Cu k2 vom avea un tanc modern azi, maine si pentru urmatorii …5 ani (altfel va trebui sa asteptam K3 pana cand va fi macar in faza de prototip)? K51 integreaza mai multe subsisteme si tehnologii, insa este doar in faza de proiect/prototip. Decizi in alegerea unui furnizor, ar trebui sa se orienteze si pentru ce orizont de timp sunt necesare aceste 216 tancuri
@George GMT – one note: the potential production/final assembly of the M1 MBT would take place in Poznań, at WZM.
And not in Stalowa Wola, at HSW.
In Poznań, we are expanding our service capabilities to include the modernization of these machines – the Regional Competence Center.
HSW has plenty to do for many, many years 😉
Sources:
https://defence24.pl/przemysl/abramsy-z-serwisem-w-poznaniu-regionalne-centrum-kompetencyjne-w-wzm
https://www.poznan.pl/mim/info/news/regionalne-centrum-kompetencyjne-czolgow-abrams-otwarte,223357.html
https://youtu.be/aiMD0jt_75s?si=OYQ4YXwuwkfumAxi
sumele din fonduri evropene nu s-au absorbit pt ca se fura,
mult,
iar daca nu este planu facut la furt, din fondurile alea UE, nu se lanseaza licitatia,
de aia nu sunt absorbite fondurile,
asta-i secretu inteligentei de la noi,
cea mai iluminanta din Evropa,
cum am abut si inainyte de ww2, deaga uni o tot dau cu maretia interbelica de la noi, care era o mareata hotie,
iar justitia, militia si serviciile aplauda
asteptand sporurile,
care curg si in timpu grevei prelungite,
ca stresu ii mare cand ai mii de euro si nu sti ce faci cu banii,
banii de la stat pt. plata chiriei (apartamentului cumparat pe numele neamurilor)
si pensia anticipata si speciala, pe masura somnului,
si ne miram ca poporu merge tot inainte spre extremism,
acuma, tancurile coreene tb modificate cum vor sa le modifice si polonezii, ca protectia laterala ii pe hartie,
motoru corean ii orice vrei, dar nu poate fi in categoria motor de tanc, ca se defecteaza prea repede,
si normal ca ar trebui produs la noi in tara motoru asta corean ca sa mai aruncam niste bani pe fereastra,
daca vrem corean ar trebui din start plecat spre k3,
ceav pt ziua de azi, nu ceva pt razboiu rusesc din Afganistan
sa fi mare nu-i mirare,
sa fi om ii lucru mare
Poate e manevră ca să vină Abrams cu o ofertă mai bună.
Nu înțeleg de ce ne-am complica cu două tipuri diferite de tancuri. Nu ne permitem astfel de inconsistențe.
@Patriot
Ai dreptate partiala, in viata zilnica garajele se ocupa
cu zeci de marci de automobile si problema ramasa
ramane piesele de schimb. Cand se comanda un vehicul, cele mai importante sunt piesele de schimb.
Eu personal asi incepe aceste proiecte adica no 1
pe lista cu piesele, fie de tancuri, fie de orice.
Cat despre reparatii, nu i asa mare problema nici la
automobile.
Asta i ordinea preferentelor mele, numai ?
Eh, licitație corvete bușită. Licitații peste licitații care vor însemna doar hârtie A4 consumată de generali și colonei. La sfârșit se va semna doar vreun memorandum, maxim, care nu înseamnă nimic.
Este vorba de sursa de finanțare, ca noi n-avem bani. Creditul garantat de americani va merge la F35.
Din SAFE trebuie mers la magazin UE. Posibil sa fie K2 din cele fabricate in Polonia. Noi o sa le vopsim, punem huse din piele de miel pe scaunele echipajului, odorizant, covorașe din cauciuc…
Cumparam tancuri americane sau sud coreene, dar uitam ca nu avem infrastructura rutiera sau feroviara pentru ele. Nu avem poduri care sa le sustina, nu avem vagoane de cale ferata ca sa le transporte. Acum cativa ani cand au debarcat tancuri Abrams in portul Constanta, au fost inchiriate vagoane din Germania. Vagoanele pe care le are Romania, sunt proiectate si construite ptr T55 in anii ’60.
De asemenea ar trebui amintit faptul ca turcii au proiectat si construit vagoane special ptr a transporta tancul Altay.
https://www.railwaypro.com/wp/turkey-unveils-military-vehicle-transport-wagon/
Romania trebuie sa inchirieze sau sa cumpere astfel de vagoane, ptr ca in Romania nu se produc vagoane de marfa.
@Antonel, unde vrei tu să transporți propriile tancuri? Din cele cinci batalioane de tancuri, patru sunt în exteriorul arcului carpatic, unul în Dobrogea Murfatlar, unul în Moldova Bacău, două în Muntenia Galați și Târgoviște, iar al cincilea în Transilvania Turda. Distribuția lor geografică îți indică și zona de acțiune, apărarea litoralului și Dobrogei, apărarea flancului sudic de-a lungul Dunării, apărarea coridorului Focșani-Galați și apărarea flancului nordic. Ipotetic, dacă reduc numărul de tancuri din organigramă la 45/batalion rezultă șase batalioane de tancuri, al șaselea fiind la Bg Blindată 282, probabil la Focșani.
Dar infrastructura feroviară trebuie îmbunătățită pentru deplasarea aliaților, asta de
@mihaistoian unde crezi ca vor fi transportate? De ce tancurile de la Murfatlar se incarca in vagoane ptr a ajunge la Babadag? Intreb un prieten.
@Antonel
Pentru că e cea mai ieftină modalitate de transport?
Ai putea să le transporți și pe platforme tractate de camioanele IVECO, dar te rupe costul.
Părerea mea, hâc…
Transportul trebuie organizat si oricum bazat pe
lowboy trailers ca rezultat de cam putine linii de tren
si vulnerabilitatea lor. Cel putin 100 din aceste trailere
sunt necesare. Dat fiind ca multe sosele sunt in stare
proasta este nevoie si de cartografiat/trasate rute stiute
de a capo.
Toate astea in afara de vagoane si toate menite sa sustina
peste 100 de tone pt un tanc cu trailer impreuna.
Pot sa continui socoteala care zice greutatea unui ax
la acest monstru pe roti ca sa ajung la rezultatuk
anticeput care este sustinerea soselei, etc..
Transportul de greutati asa mari n au fost facute nici
in WWII, tancurile erau mult mai usoare cam cum
cantaresc in zilele astea T55.
Să o mai crezi doar tu, că șoselele din România ma sunt ca acum douăzeci de ani! Lucrurile au mai evoluat pe aici așa că mai ușor cu pianul pe scări! Mai circulă pe drumurile din România și apoi mai tastează pe aici!
https://www.artri.net/transport-agabaritic-informatii-generale_43.html
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/385
Când s-a semnat pentru Abrams citisem că sunt luate la pachet și camioane Oshkosh M1070 cu trailere pentru tancuri, câte bucăți nu se știa
Galatiul nu e in Muntenia..
Da, corect, e la granița veche Muntenia-Moldova
„in Romania nu se produc vagoane de marfă”. De Romvag Caracal ai auzit? https://youtu.be/UabvMSoP-FA?si=LyhFW6ZL-ahXo7iH. Caută si MEVA Simeria.
Iată care este principala problemă găsită de francezi, birocrația europeană!
https://m.defenseromania.ro/hatisul-biocratiei-ue-tine-pe-loc-trenurile-nato-cu-ajutor-pentru-flancul-estic-un-general-francez-trage-semnalul-de-alarma_636809.html
fosta Astra Rail Industries actualmente Greenbrier: https://www.greenbrier-europe.com/company/
Daca nu le producem in tara, cumparam cateva garnituri vagoane si gata ! Oricum aliatii vin cu trenul si vagoanele lor ! Nu trimite CFR Marfa tren in Grecia , Franta sau Germania sa aduca tehnica de acolo ! Infrastructura e marea problema !
Din cate stiu, CFR are de multi ani platforme cu 6 osii ce sigur pot cara un echipamente de 70to. Standardul romanesc pentru magistrale feroviare accepta pana la 22,5 to pe osie.
Uite aici modelul
https://railwaywagons.com/rail-freight-wagons/flat-wagons/nx70a/
La CFR problema e de gabarit nu de masa.
Unele camioane sovietice trebuiau transportate cu cauciucurile dezumflate ca sa le scada inaltimea. In rest 70-80 de tone se incadreaza lejer, pentru ca un vagon are 4 osii (un boghiu are 2 osii si orice vagon are cate un boghiu la fiecare capat).
Subiect inchis.
Si inca ceva, din cate stiu eu, pe timp de pace nu se iese cu vehicule senilate pe drumurile publice. Deci tancurile se transporta, rutier sau feroviar.
Si daca tot m-am bagat in seama, eu cred ca s-a „presemnat” deja cu coreenii si ala e pretul negociat.
Bloomberg- faci confuzii.
Bloomberg problema este de masa, tonaj. La 70-80 de tone, scade tara vagonului (24-25tone) si ai sa vezi cat iti mai ramane ptr incarcatura.
In legatura cu gabaritul, sa stii ca nu este o mare probleme. Tancurile sunt cu putin mai late decat latimea platformei vagonului. Cu inaltimea nu este o problema. Si acum se practica dezumflarea rotilor camioanelor ptr a se incadra in gabarit.
@ADR, operatorii feroviari detin vagoane pe 6 osii, dar nu sunt proiectate ptr transportul unor vehicule, in cazul de fata tancuri. Sunt proiectate exclusiv ptr transport containere.
Serios? De Astra Vagoane Arad ai auzit? Dar de Softrinic Craiova? LOL că nu-i cazul sa ne plângem chiar atât de mila.
@Cezar, poti da exemple de ce tipuri de vagoane construieste Astra Vagoane Arad? Softronic Craiova construieste locomotive nu vagoane.
Dupa cum vad Astra Arad vagoane a ajuns in mainile
Greenbrier care a inchis fabrica din Arad dar mai are
2 in ro, Drobeta-Turnu Severin si Caracal
https://www.greenbrier-europe.com/product-catalog/tank-wagons/
Știi ce construiește Softrinic, eu îți spuneam că avem sistem integrat. Caută la ei pe site și vezi tot(Astra Vagoane).
@Cezar, ce tipuri de vagoane construieste Astra Vagoane?
Softronic construieste locomotive si se ocupa cu mentenanta acestora. La Craiova niciodata nu s-au construit vagoane.
Partea juridica e posibil sa fie deja in curs de ceva vreme. Adica sa ai parteneri industriali stabiliti deja si macar niste MOU semnate. Suma fixa indica posibilitatea ca afacerea sa fie stabilta deja, si acum sunt doar formalitatile legale.
Mi-ar place sa ne asociam cu Rheinmetall pt noul Panther. nemtii stiu sa faca tancuri, ar veni ei cu furnizorii si ar gasi si unii locali (este si interesul lor sa fie costurile cat mai mici). Dar putin probabil, noi luam mereu arme verificate de altii, chiar daca nu mai sunt varful tehnologiei
de cand MS a inventat excel toti functionarii romani fac sume cu 2 zecimale. Nu te baza pe asta.
Domnilor, sincer ne agităm degeaba cam pt nimic. Daca se primește aprobarea de la parlament, licitația durează cel puțin un an, până se produce tot ajungem în 2030. Uitați-vă la Pirande, întârziere de câți ani. În 2028 o să fie alegeri parlamentare, românii o să voteze cu suveraniștii rușilor, așa ca cine știe finalitatea acestui contract. Apele sunt destul de agitate pe plan internațional, iar noi suntem iar în chiloții, știți ăia rupți, peticiți și murdari de…. Cum am mai spus și cu alte ocazii, ținând cont de nebunia ce ne înconjoară banii pe care îi avem trebuie cheltuiți astfel încât să facem rost de armament cat mai repede și cat mai mult și cat mai eficient. Cu 270 de tancuri în 2030 nu se sperie nici mamaia Katiusha, nici mamaia Ling,
Frumoase tancurile dar ce să faci cu ele poimâine, nu mâine, când u ai nevoie de ele ieri.
Ne facem și noi ca ne pasă de soarta noastră ca nație, dar o să ne-o luam iar pe cocoașă.
Ce spun este doar o ipoteza:
– ca si experienta de productie si integrare industriala, GDLS(GDELS) este clar cel mai experimentat. Vineri a fost acolo in vizita Miruta si Mosteanu. https://www.facebook.com/share/p/1YkfGd8JM1/
– pentru dotare cu IFV, ASCOD este ideal, poate avea aceiasi turela ca la Piranha si multe echipamente auxiliare. Se încadrează si la SAFE. In Europa sunt 2 fabrici in care se poate produce, Viena si Sânta Barbara (Spania).
– Abrams nu mai este o super tehnologie spectaculoasa, l-au dat ei in o varianta light catre egiptenii. Nu ar fi nicio problema sa-l dea si catre romani. Culmea, turbina aia pe gaz ar fi rapid asimilata de catre Turbomecanica.
GDELS sunt din 2001 proprietarii fabricii din Santa Barbara -Spania.Aceasta fabrica a produs ASCOD dar si Leopard 2E. Armata spaniola nu are comenzi catre fabrica din Sânta Barbara, momentan ei mai fac cateva vehicule de geniu, iar Spania nu vrea sa investeasca in armament, chiar i s-au opus lui Trump.
Gândind putin acest business case, ce ai face in locul GDLS/GDELS? Ai pierde miliardele din est așteptând sa-ti mai arunce spaniolii 2 felii de pâine? Sau muti fabrica acolo unde ai piata de desfacere, adica in est.
Ca sa produci in un timp atat de mic aprox 600 IFV+MBT+Auxiliare, fara relocarea unei fabrici la cheie ai 0% șanse. Relocarea fabricii spaniole in UMB pare o solutie perfecta din orice colt privești. Rezolvi inclusiv forta de munca.
Nu mai spun despre o dotare uniforma, logistica comuna, stocuri mari de la aliat etc.
Este doar o opinie proprie, dar s-ar lega la fix.
Era o stire acu vreo 5-6 luni ca SBS doresc reinoirea licentei pt productia rh 120 mm
pentru tevi au o alta fabrica la Trubia unde au reluat producția.
Cel mai probabil GDELS SBS fac si ei un ban cu UE pentru Ucraina. SBS se gândesc la o modernizare Leo 2E si ceva initiative pentru ASCOD, dar pana acum armata spaniola nu a comandat nimic si nici nu se agita, guvernul pare mai interesat de Gaza….
Ar fi o mișcare fantastica daca ai nostrii atrag GDELS cu relocare de productie catre halele.UMB.
Pentru cine nu stie, Renault a demarat producția de Logan pe utilaje relocate din Spania si Belgia.
Vorbim vorbe.
https://www.youtube.com/watch?v=fdHD_QfagY8
S a dus si GDLS….. raman coreenii !
https://www.defenseromania.ro/romania-si-coreea-de-sud-umar-la-umar-cum-se-consolideaza-cooperarea-industriala-si-de-aparare-dintre-cele-doua-state_636835.html
Turela de pe Piranha 5 o poti pune cam pe orice MLI pe senile daca vrei.
Eu ma mir ca nu am cerut inca Skyranger pe sasiul de Piranha 5
@ADR..
La SBS este ditamai comanda de TAB Dragon (Piranha 5):
Armata spaniolă a comandat 1000..in etape desigur..greu de crezut că n-au „fond de lucru” cum se cheamă..
https://es.wikipedia.org/wiki/Dragón_(vehículo_blindado)
Au o comanda de undeva pe la 350 Dragoni, un fel de P5 ale nostre. Si s-au scremut sa scoata cateva zeci de bucăți cu întârzieri mari. Ai nostrii chiar s-au mișcat cu talent fata de astia.
Aia cu 1000 de bucăți e din ciclul..pdf-urilor cu submarine visate de ai nostrii.
Eu nu vad acolo un business case care sa justifice fabrica si mai ales dezvoltarea ei. Sau poate ca nu e public si or fi alte deal-uri subterane…
„Gândind putin acest business case, ce ai face in locul GDLS/GDELS? Ai pierde miliardele din est așteptând sa-ti mai arunce spaniolii 2 felii de pâine? Sau muti fabrica acolo unde ai piata de desfacere, adica in est.
Mult success.
https://thecorner.eu/54/general-dynamics-santa-barbara-closes-door-on-possible-acquisition-of-santa-barbara-by-indra/120615/
cred ca faci o confuzie, eu nu vorbesc depre achiziție sau închiderea fabricii de acolo ci despre RELOCAREA unor echipamente de productie. Asa fac companiile mari, pentru a se desfasura rapid iau echipamente cheie din fabrici existente care nu au comenzi si le muta repede unde vor sa demareze.
Ulterior, refac capacitatea in locația inițială.
Faptul.ca nu vând participația e clar ca au un business case rentabil. Ar fi cea mai tare combinatie sa se lege ceva la noi.
Nu-ti relocheaza nimeni nimic. Astea sunt utilaje speciale care asigura productia a cateva zeci de conserve anual nu zeci de mii cum este cazul cu relocarea utilajelor din industria auto. Daca tot faci aluzie la Renault poti sa bagi de seama ca prin prisma aceluasi plan de afaceri Audi a inchis o uzina in Belgia iar utilajele vor ajunge cine stie pe under: Kazahstan?
Om vedea. Era doar o ipoteza de lucru.
Legat de chestiile astea, Umbrărescu a cumpărat, anul trecut, combinatul de la Oțelul Roșu, și acum vrea să cumpere și combinatul de la Galați. Combinatul de la Târgoviște a fost cumpărat de niște italieni, și am înțeles că deja produce fier beton, plus planuri de extindere. Niște unii au cumpărat combinatul de la Reșița, și se laudă că vor produce muniție și țevi. Dragomireștiul va produce muniție de 120 și de 155. Sunt multe chestii care se mișcă, în background, și trec cam nebăgate în seamă.
Părerea mea, hâc…
Mai tele cu investitiile Beltrame la Targoviste. Baietii inca alearga cu pianul pe scari , iar parerea mea personala este ca atunci cand o sa iasa din perioada de monitorizare pentru ajutorul de stat primit acum ceva vreme cand au cumparat combinatul, o sa il si inchida. Otelariile in Europa, au orele numarate, iar Beltrame la cum arata piata actuala, nu vad sa riste joburile din Italia, ptr ce a mai ramas din combinat , care apropo ptr cine nu stie, este o ruina.
Dmpdv ai dreptate si nu prea.
In subsidiar pt SAFE si nu numai, otelul + minereurile + energia (mixul potrivit de energie + stocare) in urmatoarii 5-15 ani va redeveni industrie semi-strategica (pt a servi renasterea industriei militare in EU). De unde si semnalele de care zice Sharky + altele (Romgaz va cumpara Azomures, samd). Si dupa ce ‘otelul mare’ in RO va fi reasezat pe structura noua de proprietate, o sa apara in RO scheme aprobate de UE pt subventionare industrie prin gaze/energie preferentiala. Asta in 1-3 ani maxim, as zice eu (dupa ce incepe exploatarea gazelor din MN, se dau drumul la acele 2-3 centrale mari noi pe gaze samd, in vreo 5-10 ani mai apar 2 reactoare la Cernavoda, etc).
Dmpdv e f OK ca se incearca sa se scape de proprietarii astia neseriosi al fabricilor mari de otel (indieni in principal sau de pe-acolo). Cu turcii faci afaceri mult mai OK pe domeniul asta – astia is mult mai seriosi si au foame mare.
Pe termen mediu RO va deveni net explortator de energie/produse industriale primare. Si suntem f bine pozitionati in piata pt asta (forta de munca ieftina, direct conectati la piata EU + port Constanta, avem un istoric de industrie in domeniu, energie abundenta si ieftina [stiu ca acu importam masiv, dar poza se va schimba in cativa ani]).
Umbrarescu e bine legat la zona politica (nu doar PSD, ci transpartinic), fara promisiuni clare (de energie ieftina, focus guvern pe aceasta industrie, contracte) nu se baga sa cumpare 2 fabrici mari de otel (Otelul Rosu + a manifestat intentie si la Galati).
Se incearca la noi gradual de niste ani in anumite industrii un mix de economie de semi-stat, ori cu companii puternice detinute de stat (Romgaz, Hidroelectrica samd) si/sau industriasi ce lucreaza in buna aliniere cu politicul. Sper cu coruptie cat mai putina (de ex., Romgaz e mult mai eficient/mai putin corupt/capusat vs Petrom sau Sidex inainte de privatizare).
Romania are nevoie de MULT MAI MULT sprijin pt industriasii nationali ce performeaza in mod real. Asa cum sunt, multi din ei livreaza, fac treaba – pe langa balariile inerente. Lista e lunga aci din astia.
My2cents.
Eu cred ca Umbrarescu, o sa vina un moment cand nu o sa mai fie asa mult de lucru la autostrazi in tara, de se baga in atatea achizitii! Plus ca suspectez ca se v a implica in productia de energie sau gaze. Trebuie sa ai o sursa de energie ieftina pentru industria siderurgica, ca altfel nu esti rentabil ! Pe sistemul Azomures/Romgaz ! Nu v a sta la mana altora sa i dea energie la ce pret vor ei ! Si mai e o prognoza ca peste 2-3 ani pretul la energie in Romania o sa scada mult, datorita energiei verzi pentru care se fac capacitati de stocare si a noilor centrale pe gaze si reactoare nucleare…
Curentul electric produs cu gaz metan , e tot ce vrei dar NU e ieftin. Basca consumi anual 1 miliard metri cubi la putere instalata de 800 MW.
(era ieftin când Putin îl vindea la preț foarte scăzut nemțoaicei Merkel. Aia in prostia ei monumentala a închis centralele nucleare, pe cărbune și a produs ” eco” . Cu gaz metan.
Când a început războiul in Ucraina , Putin a crescut așa de mult prețul gazului că nu mai era rentabil sa îl arzi )
Oricum, arderea metanului pentru a produce curent e o idiotie monumentala. Materia primă e scumpă și deci și curentul produs e scump.
( Centrala Iernut a fost pe gaz metan chiar de la început . Tehnologie sovietică , prețul gazului folosit era socialist. Scăzut adica. Cum au vrut să mărească puterea instalată , cum au rămas de căruță că nu se găsește gazul suplimentar necesar .
Vom importa din Rusia ? Ăla de la Marea Neagră trebuie extras la cantități de miliarde de metri cubi anual și deja Ungaria a venit să ceară cote . Nu se spun multe chestii de guvernanți. )
Nu poți scrie asta in Ro unde tot felul de ageamii au ocupat fotoliul energiei fara să aibă habar de diferența AC cu DC.
Chiar azi am vazut un reportaj,legat de productia de otel, in UE aceste industrii beneficiaza de subventii, fiind strategice si explicau explozia pretului de la pana in 3 lei la 9 lei la noi de la inceperea razboilui in Ucraina..
Salut dl. Gerula.
Ref Umbrarescu/UMB, parerea mea pe scurt: A7 se termina in ~2027. A8 in max 2032. Apoi mai ai projecte mari capetele A7-A8 SAFE, A13 BV-BC, A6 Bucuresti-Alexandria-Craiova-Lugoj, A3 Ploiesti-Brasov si cam s-au terminat proiectele mari de autostrada (restul DeX-urilor sau autostrazi mici sunt relativ maruntisuri pt Umbrarescu si forta lui de munca angajata. Deci prin max 2040 se termina cu proiectele mari de infrastructura rutiera in RO, asta pt mai sunt si alte guri de hranit (nu poate lua Umbrarescu toate proiectele)
UMB va fi nevoie ori sa mearga la export (va incepe intre timp reconstructia Ucrainei, urmeaza 1-2 autostrazi in Rep. MD) sau sa reprofileze pe feroviar, unde va incepe sa curga bani multi de la UE si prosti sa fim ca sa nu-i luam, asa in viteza noastra.
Iar Umbrarescu isi va incerca norocul in alte industrii in care prieteniile cu statul. Deci presupun si eu intai ca otel, apoi probabil energie (asta tot imbinate cu domeniul lui principal constructii/infrastructura pt ca ‘sinergiile’ intre domenii fac bine la buzunar).
Chiar azi am vazut un reportaj,legat de productia de otel, in UE aceste industrii beneficiaza de subventii, fiind strategice si explicau explozia pretului de la pana in 3 lei la 9 lei la noi de la inceperea razboilui in Ucraina..
Scuzati interventia, dar cati ani o sa aiba Umbrarescu prin 2040?
Umbrarescu o sa aiba vreo 80, dar are 2 baieti relativ tineri, droaie de nepoti samd.
Bogatie generationala ii zice ca ‘se face’ la umbraresti. Bravo lor, sa faca cat mai putine magarii.
Vezi ca in privinta otelului se pregatesc ceva modificari tarifare in folosul producatorilor din UE.
https://www.zf.ro/business-international/ue-va-reduce-cotele-de-import-de-otel-si-va-majora-tarifele-in-noul-22916841
A rasfoit careva mai multe pdf-uri despre kf-51 pana acum?
Adica sa fie in tema cu scopul tancului, din ce am mai citit prin comentarii e proiect comercial in care sunt amestecati si vecinii guralivi.
Ce motor are, ce tun, ce blindaj, ce inovatii peste leo 2?
Fara wiki, repet.
Si mai ales, chestie de finete, Bundeswehr ce parere are despre urmatorul tanc din dotare? A batut ceva in cuie ca cerinte? S-a uitat la kf asta?
Bundeswehr – merge in continuare pe solutia Leopard2 A8+ si apoi Leopard 2 A10sau rebotezat A3 – KF 51 deocamdata incearca sa castige piata la export- Italia daca prinde acel contract va fi concurent direct pentru Leopard 2 – KMW nu a dorit sa faca un transfer de tehnologii la o scara pe care Rheinmetall-ul o promite in proiectul italian.
Vecinii maghiari nu au implicare in acel proiect decat cu componente duale – adica chestii pe care oricum le fabrica industria automotive – de aici nu as avrea grija.
Inca ceva in afara de cativa sovini relatia romano-maghiara de la granita de vest este buna, multi de aici si de o parte si de alta a granitei vorbesc ambele limbi si sunt foarte multe familii mixte. Nu cred ca cineva ii va face dusmani peste noapte.
Personal sunt sceptic.
Prea mult transfer de tehnologie e necesar.
Și costa mult. Iar la doar 216 bucăți , nu te iartă nimeni.
Poate ceva tip Piranha V la asamblare. Turelă , șasiu, motor , tun , optoelectronica di străinătate și noi asamblam.
PS.
Întreb , de ce acum vor 54 mitraliere de 7,62 mm ?
Au cumpărat 54 bucăți fara mitraliera coaxială ? E o surpriză pentru mine .
Iar Romarm nu produce mitraliera calibru NATO ?
Muniția 7,62 in calibru NATO , o producem sau din 2004 tot frecam fasolea la popotă ?
https://www.federalregister.gov/documents/2024/11/20/2024-26984/arms-sales-notification
Alex.
Pricepi că dacă au cumpărat tancurile cu mitraliera coaxială , la ce le trebuie alte 54 mitraliere calibru 7,62 mm. ?
Deasupra tutelei e instalată o mitraliera de 12,7 mm. NATO.
https://www.alamy.it/m1a2-sepv3-image397810790.html?imageid=5E1D6E7E-74B9-48F3-A2C5-8F73B6CD5964&pn=1&searchId=1df8f7864f0ecedc15a6343a58b3eb48&searchtype=0
Statia incarcatorului geniule.
https://honeywell.scene7.com/is/image/honeywell/M1-Abrams-Tank-Banner
Stefan, M1 asta de-acum nu mai are o singura 7,62 de pe vremuri si nici tun de 105, nu din mitraliera aia e taxa pe prostie, nu la aia te incarca.
E un tanc f bun, dar scump, mai ales cand esti la ananghie, tu ai impresia ca ne iarta ca subrem aliatu care face mereu frumos? Banu e ban.
Baietii astia vor profit, e un biznis.
Bine ca nu le-am luat si gioarsele de m2.
Documentul ăsta postat de @Alex ar trebui citit, recitit și răscitit, poate așa mai înțelege lumea unele chestii.
Părerea mea, hâc…
ce ca ala din piranha pune destu pe ecran si ii apare aluia din abrams unde e inamicii ,aia era logic, ca scrie R pe abrams din cauza asta ,asta e un romanism ,ca si ifv senilate tre sa aiba alea integrate da ca doar si cobra II tre sa le aiba ,ca tot falcon III o sa aiba da ,ca cu GD daca deja le are puse pe astea si pe alea le pune usor si pe ifv poate ,da acu vedem ce fata vaca,ca doar no fi mort
Stefan, a mai zis si sharky la celalalt topic cu tancurile: Abrams-ul are o mitraliera de 12.7 si doua de 7.62 (cea coaxiala si inca una in turela, pe pivot (similara cu cea de 12.7)
Băbăeți, nu vă mai bateți capul cu geniile, gânditul e grele și doare, chiar și cu poza-n față!
Părerea mea, hâc…
Chestia e ca programul se demara cand aveam finantare dupa 2027,deci de unde finantare de il demareaza din 2025, de unde graba ,si desi pana acum nu ziceau nimic ne trezim cu cerinte de fabricare, de unde e sula,ca si la avioanele norvegiene pana nu au vrut aia cu agressor sa achizitioneze tot lotu nu sau miscat, ca si la alte programe ne intrebam ce ia facut sa miste .
Eu cred ca SAFE fiind program UE necesita ca sa se miste dinspre state spre centru lista convenita la intalniri cu tu faci aia ,aia si aia ,nu e ca la Nato unde se misca dinspre centru spre margine ,nemtii chiar recunosc ca au lista de la Nato ,noi nici taiati si pus sare nu avem cum ,si mai e o chestie e secretul nostru la livrari catre Ucraina ,avem capacitati pe care ne vaitam ca sunt nefolosite de facut drone de Mapn dezvoltate dar nu stim de ce au angajat de ce produc daca produc si unde livreaza ,nu cred ca faci capacitati sa le conservi sa ai si tu ceva
Sansa sa vina nemtii sa facă tancuri, e sa faca KF 51 si sa aducă linii pentru sasiul de Leo 2 A 4 sau Bergepanzer Buffel 3, care e un vehicul de tractare/ dominare….. pentru ei au deja liniile de fabricație amortizate, practic pot face tot tancul, ce implica cheltuieli sunt turela si tot ce e pe ia ! Pe sasiul de Leo 2 A4 sau făcut 2 sau 3 prototipuri de kf 51 si pe sasiul de Bergepanzer s a făcut kf 51 evo ! Asta e singurul mod de a face ceva nemții cu investiție minima prin SAFE, posibil sa ne bagam cu ungurii, ca tot trebuie implicate minim 2 tari, ca vad ca Victor Orbete al lor e primit bine la noi de USR/ PNL ca ne au susținut cu Shengen si cu R Moldova.. In acest caz o sa fabricam tot ce e mai important sa nu depindem in caz de ceva de unguri.
Pe calea ferată română standard (ecartament 1.435 mm), lățimea maximă a vagoanelor pentru încărcare este de 2.650 mm.
Latimea unui tanc Abrams M1 e de 3660 mm.
https://m.youtube.com/shorts/DdvFWntgBE0
Tren cu vagoane platforma incarcare cu Abrams pe caile ferate romane.
Da sa mutat discutia de la rutier la trenuri acu , toata infrastructura legal tre sa fie inclusiv pe timpul lui ceasca construita sa duca incarcaturi de 100 de tone pe trailere sau trenu ,ca nu tancurile sunt cele mai grele incarcaturi ci produsele industriale ,dar alea sunt toate incarcaturi speciale care necesita plan de transport cu ruta si alte alea ,problema la rutier nu e rezistenta ,ci traficul pt care sunt construite cand ai pod de 1 banda pe sens agabariticul are alt regim de trecere care blocheaza traficul
Si incarcaturile sunt agabaritice pe timp de pace ca avem un grafic de uzuri si mentenanta motivate eficient economic pe timp de razboi e o arma ,geniu( diribau) care repara si reconstruieste tot ,iar tancurile nu le iei pt timp de pace decat in mintea unora aserviti puterii din est
Vai ! Ce au facut Mihai ? Au taiat cu felxul din Abrams de au incaput pe vagoane ?
S-a strigat bingo.
E o chestie …AmovP-4L
Tuneluri, poduri, chestii, socoteli injineresti.
T72 are o lățime de 3500-3600 in funcție de model.
TR85 are lățimea de 3430.
T55 strămoșesc are lățimea de 3370
Si toate au fost carate pe trenuri 70 de ani.
Ai partial dreptate legat de gabarit, pot exista tuneluri sau poduri mai vechi ce nu permit o mare depășire de gabarit, dar in principiu magistralele ar trebui sa accepte pentru ca nu difera cu mult de modelele sovietice.
Latimea intre senile e mai mica decat latimea totala
Abrams asa ca tancul incarcat pe vagon plat sade
cu jumatate de senila in ambele parti afara de exteriorul vagonului.
Cam aceeasi latime au toate tancurile grele.
Latimea vagon SIMMS e 3.090m , 6 osii / 90t incarcare si cu el se transporta.
CFR dar si DB au multe din astea.
Tancul sade cu offset de ~25cm in ambele parti,
adica ca juma de senila afara.
Latimea maxima a este de 3100 mm. Tot ce depaseste aceasta limita se considera gabarit depasit.
E mai mult. Există vagoane platforma CFR cu lățime de 3100mm. Probabil că există și mai late..
Contează gabaritul de trecere al căii ferate..
Transportul marfei cu dimensiuni mai mari decit cele standard e posibil doar in cazuri speciale si numai daca infrastructura permite, tuneluri, curbe, greutate etc. https://www.dbcargo.com/rail-de-de/logistik-news/das-abc-des-gueterverkehrs-lademass-12978570
Is de aici….cu a gpa e ale DB.
https://youtube.com/shorts/DdvFWntgBE0?si=-bzeqP0Ek4rW3t4d
Encore foi.
https://youtube.com/shorts/U4DX54gT2xw?si=h4TFkBgf2H_2lw7s
buna asta, sunt vagoanele CFR Marfa cu 6 osii, cate 3 pe boghiu. Exact ce am spus mai sus, sa aibă ei Abrams-uri ca vagoane se găsesc.
Ce te face sa crezi ca sunt vagoane CFR Marfa? Pe locomotive avea insemnul DB. CFR Marfa nu detine astfel de vagoane. Lucrez in domeniu si stiu ce vorbesc.
Ai DB in Romania de peste 20 de ani, inclusiv cu vagoane si locomotive.
Oricum am invarti problema MBT, in mod cert decizia va fi una profund proasta, paguboasa Romaniei si desigur armatei. Tinand cont de geografia tarii, infrastructura etc, optim ar fi K2 plus ca ofera si know how linie productie nu vopsitorie asamblare ca la Piranha. Ca sa nu vorbim de mobilitatea lui. In fine una peste alta mai bine investeau in sisteme rachete LR si ER, , MLI adevarate nu Lynx care nici macar nu respecta STANAG, sistem AWACS care e vital, rachete croaziera etc . Doctrina Romaniei e total gresita, avem doar reactie noi tb sa avem o doctrina combat prevent, nu invatam nimic din lectiile Ucrainiei.
La Piranha se face in RO mult decat vopsitorie/amsablare. Sa fim cu adevarul – s-a scris suficient pe forum aci ce din P5 este produs in RO (poate ar merita un articol dedicat, sa le mai scada glanda alora ce o tin ca ‘nu se produce nimic in ro’).
Si in general un brand de producator final (de auto sau vehicule militare ca UMB-ul nostru) este un integrator de sisteme, nu producator al tuturor compomentelor – poate daca esti companie:’Reichmetall’ si tara:Germania poti sa produci spre 100%. Optim e sa ai cat mai mult din asemenea componente/subansamble produse in RO – dar niciodata n-o sa poti produce tot in tara.
*ansamblare …
asamblare 😉
fara „n” si fara „m”.
„assembly line”, „assemblement”
Asa-asa :))
Rușii pot dormi liniștiți; cel mai greu transport agabaritic pe roți care a trecut pe străzile noastre avea 788 de tone (cât 10/11 Abrams-uri):
https://share.google/mwZdXpuWFhSMAWTOA
și daca nu vrem pe sosea sau cale ferată le putem aduce și cu avionul (de exemplu cu C17)
CFR Ro are vagoane de tipul SAMMS adecvate pt greutatea unor tancuri grele, pana la 90t
Vedeti aici in document
https://www.agifer.ro/images/rap-finale-ro/N%20265%20RI%20Carei%2016.11.2024.pdf?utm_source=chatgpt.com
CFR nu are astfel de vagoane. Vagonul apartine operatorului german DB si in Romania este operat de operatorul DB Shenker, filiala romaneasca a DB. Faptul ca circula pe reteaua CFR asta nu inseamna ca apartine de CFR. Vagonul transporta tehnica militara, si probabil a venit incarcat din Germania. Insasi numarul vagonului arata acest lucru. Are codul de tara al Germaniei 80. Romania are 53.
Vorbesc in cunostinta de cauza. Lucrez in domeniu.
Afacerea e deja stabilita si negociata. Pretul fix ne arata asta. Nu este specificat tancul dorit deoarece de asta e licitatie, dar caietul de sarcini este facut conform discutiilor si cerintelor deja negociate si acceptate de ambele parti. Prevad ca va fi doar un ofertant care va si castiga licitatia. Legat de transportul tancurilor. Pe strazi se poate face. Pe caile ferate chiar daca la momentul asta poate nu exista un vagon de transport pt viitorul tanc nu e mare lucru sa ne facem vagoane pe mai multe axe. Sa vina tancurile ca vagoanele de transport sunt ultima problema si asta e usor de rezolvat. Deocamdata nu avem ce transporta….
Asa e si parerea mea.
GD face fabrica de proiectile 120/155mm la Dragomiresti.
US ajuta sa se faca in poligonul Smardan un ‘poligon de tancuri’ ( https://stirileprotv.ro/divers/armata-americana-va-construi-un-obiectiv-strategic-in-galati-romania-isi-intareste-apararea-la-granita-estica.html),
GD au pe tzeava comanda 2a pt. Piranha5.
Au sanse mari pt MLI/IFV (comonalitate maricica cu P5 pt multe subsisteme/componente).
Noi reactionam bine la ‘comenzi directe’ de echipare pe filiera US/NATO, pare ca suntem cam suntem nepriceputi la licitatii corecte.
Pare-se ca desi pe discurs public US renunta la Europa, totusi o sa-si tina + intareasca capul de pod in RO, ca avanpost NATO (trupe/echipament, companii private in RO).
Au US bani sa ne mai dea inca un credit pt tancuri, tiparnita mondiala cea mai mare e (inca) la ei. Iar noi am fi destepti sa ne echipam pe ‘banii altora’ la dobanzi mici (US, SAFE) cu start rambursare intarziat de 3-5 ani, sa mai calmam deficitul.
De unde si suma pare discutata inainte. Om trai si om vedea, sunt si informatii ce induc asta, dar si multe posibile probleme (ce au zis si alt colegi mai sus).
Mda….sunt multe variabile in joc si doar timpul ne va arata cine a avut un pronostic bun !
mai tre sa iei in calcul ca cineva a facut o investitie in Romania de 300 mil de euro nu a deschis un srl
Offtopic si anecdotic, multe firme mari din strainatate deschid branch-uri in RO ca SRL-uri. Uie pe Lidl cifra de afaceri 23 mld, 12 mii de angajati pe SRL 🙂
https://www.listafirme.ro/lidl-discount-srl-22891860/
Dar intelegi ce zici, de-acord.
@Mihai . Americanii, cauta sa isi ia oameni si sa isi reduca amprenta logistica in tarile vest-europene, cu cat acestea se inarmeaza/echipeaza mai repede, cu tehnica noua, blindate,artilerie etc, cu atat vor fi mai putini americani pe teritoriul lor ! Si vad normal asta: daca tu ai SAMPT, PATRIOT,IRIS-T,F35, blindate, eu ca american ce sa mai bat turca : ? Raman doar pentru disuasiune nucleara cum se spune, o escadrila sau doua de avioane cu bombe sau sisteme rachete tomahawk. Rusii nu vor ajunge in vest decat cu rachete, terestru, doar pe la polonezi,ucrainieni sau noi si cum toti isi cumpara sisteme antiaeriene si avioane, americanii nu mai au de ce sa arda gazul acolo. Practic ei, se vor duce in Pacific,nu toti din vest, pentru ca unii vor fi adusi in Romania si Polonia unde sunt scuturile antiracheta, radarele care se uita in curtea lui Putin, sisteme care pot lovi in timpi scurti rusia ! Aici o sa fie zidul impotriva lui „Putin-Han si a hoardelor sale de orci !
Salutari dl. Gerula.
Are sens ce zici, e aliniat cu ce stiu/presupun si eu.
Dar daca US pleaca din Europa (are si sens – marele razboi cu CN e f probabil in 5-10 ani, mai ales daca economia CN incepe sa se duca in cap), n-ar fi atunci normal ca noi sa ne orientam cu achizitiile militare spre EU, cu asteptarea ca daca vine razbel, tarile europene (cu care echipamentul european ar avea mai multa inter-operabilitate) sa sara primele in ajutor?
De-asta imi spune ca daca noi continuam directia de achizitii spre companii din US, atunci sper ca e si o intelegere tacita la nivel de NATO/US ca daca se intampla ceva, tot americanii + noi ar ‘tine’ linia frontului.
Eu doar sper sa existe la nivel de MAPN/Stat Major o minima aliniere intre ce cumparam/cine promite ca ne ajuta cand vine conflict. Nu doar sa luam echipamente scos din contextul mai mare.
Garantat SUA ! Ca doar nu lase sa piarda scutul antiracheta si pozitia la MN ! Vor nu vor nu au incotro, ca si altii care au baze americane le vor da flit, daca i vad neseriosi ! Cu europenii e mai greu pana se aduna, pana decid, mai un Orban, mai un Fico, etc, ne vor sprijini, dar primi si cei care vor raspunde, sunt americanii !
@Mihai De cate ori spun ceva aici se cam adevereste……https://www.defenseromania.ro/oana-toiu-dupa-intrevederea-cu-marco-rubio-am-agreat-ca-prezenta-trupelor-americane-in-romania-trebuie-sa-continue_636913.html
Mecanicu- intrebam de tanc doar.
Offtopic
De Ungaria- o stiu bine, inclusiv armata lor, am copilarit in Ardeal, vorbeam binisor ungureste si nemteste.
Acum douazeci si ceva de ani mergeam periodic pe acolo cu niste colegi, in anumite zone, am facut poze misto, nu artistice, de-alea deloc artistice, in care se nimereau intamplator si masinute verzi cu antene, pe coclauri, aveau ei periodic niste iesiri la iarba verde, un fel de petreceri campenesti (asta pe bune, foloseau prilejul si pt palinca si carnati).
Era cam nasol daca ne prindeau cu ditai teleobiectivu cumparat de la ei, fotografiind „peisaje”, pasari samd, prin zonele alea.
Nu eram aliati inca, plus ca si ei faceau la fel, cu diferenta ca au si fost prinsi, la Bogata.
In rest, probabil ai fost prin Budapesta, mancare buna, fete frumoase, e un oras simpatic, dar scump si inainte de 90, pana sa se deschida primu Decathlon la noi mai tragea cate un coleg o tura la cumparaturi si venea incarcat pt toti, era cam singurul lucru pt care ne mai opream cate unu, sunt destule locuri mult mai misto la ei.
La poligoane ne dadeau clasa de multi ani, nu mai stiu cum stau, Kaliber (in caz ca-l stii) imi mai povestea, am mai recuperat si noi totusi.
E o intreaga poveste si cu scafandrii lor de lupta si pregatirea cercetasilor in razboi montan, da, n-au nici mare, nici munti adevarati (max pe la 1.000 m din ce tin minte) insa bagau pregatire destul de serioasa, sunt harnici si mult mai ordonati ca noi.
Ontopic- nemtii stiu ca investesc de f multi ani la ei, Audi avea fabrica deja in anii 90. Am fost in anii 90 si-n targuri de sh, tin minte un nene care avea motor de Golf pe Trabant, zbura cartonu ala pe roti, am dat o tura, pretu era chilipir, dar nu se inghesuiau clientii, ce fata s-ar fi urcat in asa ceva?
Nu cunosc nivelul lor in domeniul asta mai nou numit pompos „automotive”, stiu de Dacurile vandute la ei, le-am si vazut, importam si noi motoare Raba. Da, Raba a ajuns la cu totul alt nivel fata de Roman, dar asta tot din cauza politicii, care a condus privatizarea (sa nu-i spun falimentarea).
Nu mi s-au parut vreodata la un nivel consistent in industria auto, ma refer la ce au produs ca brand propriu. Da, au avantajul ca fiind mai spre Vest, inovatiile au ajuns mai devreme la ei.
Nu stiu cum or sta la calitatea inginerilor, mai critic eu „mejterii” nostri, dar sunt domenii in care alte tari comuniste (inclusiv Polonia descoperita de multi ca apa calda) erau sub noi in anii comunismului.
Ca ei aveau scoala de pe vremea imperiului, da, niste sute de ani noi n-am prea existat dpdv tehnic.
Ontopic- Kf51 asta mi se pare ceva gen Dacia 1310 cu faruri CN, spoiler si abtibild cu vultur pe capota, nush ce i-o fi apucat pe nemti de o dau pe fusereala.
Pt ca vad ca unii prefera produse inferioare de la mama dracu ,si daca nu iti permiti leo 2 a8 ca bundeswehr au facut produs comparabil cu ce iei eftin si bun din alta parte si mai fac si productie loco cum se lauda unii,chestie spusa clar despre puma si linx
Nicu, mda, e clar avantaj ca fac la ei, mai ales tehnica germana, fie ea si neachizitionata de nemti.
De KF 51 asta nu mi-e clar daca e gen monkey model (n-am auzit ca nemtii sa scoata asa ceva vreodata, dar nu e niciodata tarziu).
Stiu ca italienii au scos un Leo 1 modificat, „original”, pt export, l-au vandut f greu, avusesera licenta pt Leo 1 sau au pus sublerul pe el, am citit pe vremuri despre el, dupa ce descoperisem tancul asta in surprizele de la guma.
pai vorba in targurile nemtesti ca asta pe care ne dam noi cu parerea e ca bundeswehr nu doreste linx pt ca ,desi carcasa blindata e facuta comparabil ca stanag cu competitorii de la bae gdels hawnha si altele ofera cam 60-70% din protectia oferita de puma pt ca sa poata fi vandut ,desigur poa sa fie mandria germana si alte alea ,ce e clar e ca eu nu am auzit ca puma sa fie oferit la export ,si chiar si asa bundeswehr trage sa mai cumpere pume nu linx si sa le modernizeze pe alea din dotare ,de parca nu erau indeajuns de moderne ,da zvonuri si mult fum ,peste tot e gargara cine le foloseste poate sti mai bine
Peste 20 de ani o sa le povestesti la nepoti cum ai pus tu opinca pe parlamentul de la Budapesta
Cei care chiar stiu cu ce se mananca anumite chestiuni tac nu se sparg in figuri mai ales cand e vorba de „aliati”
Cutarascu- daca esti mai incetut la sinapse, normal ca asta intelegi.
Fireste ca tu esti de-ala care stii cum se mananca orice, ca aia e, ai invatat de pe tiktok si in parcari, din integrame.
N-am ce-ti face daca poate esti udemerist si ai sensibilitati.
La neuronu tau stingher, noi nu trebuia sa fim permanent informati ce teme fac ei la diverse aplicatii, mai ales baietii din Eger, cand vorbeau deschis de rediscutarea frontierelir, dupa disparitia Iugoslaviei si se pregateau pt inca un Tg Mures.
Bai, da’ cati ceferisti avem mai nou, pe-aci :)).
Ținând cont de factorii:
– Media angajării la noi e de 7-800m
– Infrastructura scârțâie la + 40-50 tone
– Prada constă în T90 (in est)
Cred că ceva gen ratatul ăla de Booker sau un mli cu săgeată de 105 este ideal.
Nu cred că T90 rezistă la o săgeată de 105 trasă de la 1000-1500m, mai problematic ar fi cu Leo ce pot veni din vest, mai degrabă acolo aș muta Abramșii.
https://militarnyi.com/uk/news/mobilnist-bmp-i-vogon-tanka-pokazaly-platformu-cv90120/?fbclid=IwY2xjawNTgPFleHRuA2FlbQIxMQABHjrCsQgHwf9EMviwKmPzwakzKQL7XEVctz6aroO8FbyL4jKMX3wMlijIIfAA_aem_DsOLUC_2TZQF13CrYYTxMw
Dai in bobi cu media angajarii.
Depinde de relief si la noi in jur de 65% ai dealuri si munti.
In Baragan sau Campia de Vest poate ajunge peste 4 km in situatii ideale (recordu e peste 4,5 km in desert).
Generalul Gusa era de parere ca sagetile israeliene cal 100 dau o sansa mult mai mare TR-ului, pe distante mici, noi avand 99% tancuri cu tun cal 100, nu 125.
Poate spun prostii, de aceea rog cei care se pricep mai bine la tactica sa ma corecteze. Bun, Romania vrea tanc. Adica MBT. Momentan in UE doar Germania produce. Restul tancurilor(Ariete, Challenger, Leclerc) sunt doar modernizate si intretinute. Nu cred ca mai exista linie de asamblare pentru ele(atat tancul in sine, cat si pentru producatorii de subansamble). Ce variante concrete raman? A8? Panther? Panther ii mai degraba prototip. Ori macar varianta de test, nu de serie. A7 si A8 stai la coada ani de zile. Nu-i rentabil. Coreea de Sud este o varianta, mai ales ca Hanwha are deschise sucursale in Romania. Am vazut cu cata seriozitate i-au tratat pe polonezi. Black Panther ramane in carti si imi pare varianta cea mai buna, atata timp cat vine cu sisteme pasive si active impotriva atacurilor cu rachete si/sau drone. Dar de ce goana dupa MBT? Valoarea lor ofensiva este neegalata, chiar si cu lectiile din Ucraina. Daca sistemele tancului includ si protectie anti-drona, atunci valoarea tancului creste si mai mult.
Dar nu mai bine am adauga pe langa cateva batalioane de MBT, cu utilizare in ofensiva,si cateva batalioane de tancuri medii? Cu tunuri de 100/105/120, pe sasiu de MLI. Am vazut cum MLI-urile occidentale, chiar si cele vechi, rezista la multe categorii de munitii, deci armura ar fi la nivel bun. Adaugi sisteme active anti-drona si devine o arma faorte buna. De asemenea sunt mai ieftin de produs si intretinut. Suportul de foc in ai. Pentru a combate tancurile adversare, se pot utiliza alte MLI cu rachete anti-tanc care sa vina in completarea tancului mediu, ori de ce sa nu se amplaseze rachete AT direct pe tancul mediu. Desi valoarea lui ofensiva este mai mica fata de un MBT(protectie insuficienta, ori macar neegala cu a unui MBT), pentru defensiva si suportul infanteriei, in diverse conditii, imi pare optim. Pretul mai mic, logistica mai usor de gestionat, mentananta mai usoara(avand in vedere ca aceelasi vehicul este utilizat si ca MLI).
Si atunci de ce nu o combinatie de MBT si tanc mediu(bazat pe viitoare MLI)?
Îi stric to parere personala:Doamne dã sa cumparam K2! Si ca si pret ii cam cel mai „ieftin” in comparatie cu Leopard sau Abrams.Dar am o curiozitate: In cazul in care K2 se fabrica in Romania, practic nu ar trebui sa se poate folosi bani din programu SAFE? Ca pratic K2 ar fi construit intr-o țara Europeana si la fel fac si polonezi.Si offtopic daca am lua si Redback ( care parca are la baza aceiasi platfolorma cu K2… sper sa nu spun o prostie).Si din punct de vede a mobilitați, ii si mai usor si transportat pe vagon, poti lejer ” sa il lasi pe burta”, si sa nu mai zic de terenu muntos care s-ar potrivi perfect 👌
Articolul 12
Norme privind plata tranșelor și suspendarea împrumuturilor
(1) Perioada de disponibilitate a împrumutului, care corespunde perioadei în care plățile către statul membru în cauză pot fi aprobate în temeiul prezentului articol, se încheie la 31 decembrie 2030. Plățile se efectuează în tranșe, sub rezerva disponibilității fondurilor. O tranșă poate fi plătită în una sau mai multe subtranșe
orice achizitie facuta in baza imprumutului din SAFE se incheie atunci,polonezii contracteaza de la coreeni sute de tancuri de 3 ani si nu stiu daca vor avea productie nici dupa inca vreo 3 ani si o sa o facem noi ca sa incasam ultima rata cu coreenii in 2030 ,cand ei nu produc nimic in UE
iexact, nu cred ca va merge schema cu polonezii, ca nici la ei nu se poate asimila atat de repede si semnificativ.
Tocmai de aia daca se va face ceva la tancuri cu SAFE si vor tanc model nou ,si italienii dau drumu la productie in 2027 -2028 si faci achizitie comuna cu fabrica aici pe model piranha 5 ,Rheinmettal si Leonardo fac un lot si tu pana in 2030 faci al doilea lot in fabrica ta ,asa achizitionezi si tancurile fara frica ca nu te incadrezi in program si te alegi si cu fabrica de ce pt ca totul e UE ,sa zici ca produce fabrica ta 120 de buc in 3 ani pana la sfarsitul lui 2030 ,ai luat si banii ieftin din UE te-ai ales si cu fabrica si cu tancuri si cu lant logstic integrat cu Italia si Germania aliati in UE si Nato
dar na asta e o opinie care nu stiu cat rezoneaza cu independenta noastra suveranista fata de UE si Nato, care niciodata nu au facut nimic pt noi.
Alternativa e imprumut din Coreea ,a mai explicat ADR la ce costuri pe aici ,sau imprumut american ,unde e posibil sa ne alegem doar cu mentenanta nu cu fabricare ,dar na acu se lauda lumea ca avem ministri care stiu sa negocieze contracte eftine si avantajoase
Crezi ca ar veni nemtii cu o propunere sa facem KF 51 in parteneriat cu Italienii ? Ar fi fost smecherie sa fi fabricat macar pe principiul lui F35, unii fac fuselajul,altii aripile,,etc Asa si la tank, unii fabrica, senile, galetii ,turela, altul carcasa si tunul,ceva de genu si se facea la urma asamblarea in uzina fiecarei tari. Motoarele si cutiile veneau pachet de la nemti… Ne am fi miscat mai repede si noi si italienii.. Da nu cred….
Numai o mica diferenta dar cu acelasi princippiu:
Nici o fabrica de vehicule din lume nu produce toate
piesele la ea si asta include tancurile. Unii produc in
tara lor la multe fabrici diferite si altii produc in alte
tari. Asamblarea se produce in fabrica principala dar
cateodata nici aia.
Merkava de exemplu se produce in cel putin 10 fabrici
din care motorul si transmisia in strainatate.
Sunt sigur ca ai stiut asta
@Dov
Ai și carcase și turele de Merkava produse în State, și apoi asamblate la voi. Nu toate, dar cam jumătate, dacă nu mă înșeală memoria.
Părerea mea, hâc…
Nu. La Eitan si turelele la el mi se pare in Ro.
Merk e totul produs local afara de motor de la
MTU din US si transmisia Renk Germania.
https://tacom.army.mil/jsmc-lima
Namer Avi.
@Alex, thanks.
Nu merge linkul
Nu Alex.
A fost odata ca niciodata dar a fost anulat
https://www.israeldefense.co.il/en/node/21599
asta e un avantaj in razboi cand iti bubue rusii fabrici si uzine
Problema in achizitiile statului roman nu sunt propunerile producatorilor in niciun domeniu,problema e la decidentul achizitiei civil sa militar, ca el decide cum finanteaza ca nu plateste el banii si cum se executa ca nu se executa pt el acasa ,ponoasele sunt ale fraierilor
https://militarnyi.com/uk/news/mobilnist-bmp-i-vogon-tanka-pokazaly-platformu-cv90120/?fbclid=IwY2xjawNTgPFleHRuA2FlbQIxMQABHjrCsQgHwf9EMviwKmPzwakzKQL7XEVctz6aroO8FbyL4jKMX3wMlijIIfAA_aem_DsOLUC_2TZQF13CrYYTxMw
Noilor Abramși românești le-am și putea da un nume pentru nomenclatorul tehnicii militare românești: Tancul Birchall.
Da….Birtalan ! Ha,Ha,Ha !
deci mapn e interesat de SAFE ca nu prea au de unde alti bani :
https://www.mapn.ro/cpresa/19003_intrevederea-ministrului-apararii-cu-reprezentan%C8%9Bii-bancii-europene-de-investi%C8%9Bii
Hmm !
https://share.google/t5F8eLAkIAuTZKrNF
cum se incarca un Leo2 pe o platforma auto dedicata https://www.facebook.com/reel/1110401717843541
Pardon. Nu e autodedicata, e lowboy trailer special pt
incarcaturi grele generale dar civil, nu i militar. Se poate vedea ca i mai lung decat tancul. Acest trailer din filmulet e prea scump pentru transport de tancuri dar arata un gimic dragut. 😉
Avi…mizeria aia este un M1032 Enhanced Heavy Equipment Trailer (EHET). Observ ca efectele kapporot continua…
https://www.broshuis.com/defense/references/us-army-ehet
Tractorul poate ca e cum vrei, dar eu vb de trailer care
daca numeri bine are 10 axuri, osii, nu 8 care ai aratat
in link. Asta i motivul care am mentionat trailer civil
special si daca te uiti bine, vezi ca e mult mai lung dacat
tancul.
P.S n am nevoie de blessings flegmate. Nu ti tine bine.
https://www.pandamech.com/product/10-axle-lowboy-trailer/
Si inca ceva Alex:
Daca citesti, si cred ca stii , scrie pe linkul ala
SCANIA V8 650. Civil de tot.
Nu ma cert cu tine, cunosc ce spun. Am incarcat zeci
de astea pe vase, diferite vase.
Uite si caruta
https://www.broshuis.com/products/semi-low-loader/pl-axle/10-axle-pendular-semi-low-loader-pl2
„e lowboy trailer special pt
incarcaturi grele generale dar civil, nu i militar”
Avi intelegem tu totii ca esti idiot, dar fa macar efortul sa citesti ce ai scris in antecedent.
Aha, low boy esti tu in persoana. Bine sa stim.
frumos sunetul motorului nemtesc 😉
https://fb.watch/CHcqIBxU-Z/
ukr a pierdut 27 din 31 abramsuri
Nemții ne propun KF51 panther
https://m.defenseromania.ro/pachetul-rheinmetall-pentru-romania-ar-exista-discutii-despre-familia-de-blindate-grele-kf51-panther-dincolo-de-miza-uriasa-a-fabricii-de-pulberi-de-la-brasov_637991.html
Panther este acum de vânzare
Pt Leo 2 orizontul de producție pt noii cumpărători este după 2030
După 2030 ar trebui să înceapă producția pt Leo3