Romania Military

Su-30MKI nu chiar ca în prospectele producătorului

descărcare

Flota de Suhoi 30MKI din dotarea Indiei suferă de defecțiuni repetate și destul de importante la display-urile din cockiptul aeronavelor, spun surse din cadrul FAI. Astfel conform cu corespondența dintre HAL și Irkut Corp. din 28 februarie, MC-1 (Mission Computer – 1) și display-ul central al Su 30 MKI s-au defectat într-un număr remarcabil de mare de ocazii sau pe…indiană “multiple cases of repeated failure”.

Dar indienii se plâng de toate display-urile din cockpitul aeronavei care, spun ei, se strică foarte des și în mod foarte repetat, deși hindușii au făcut toate demersurile necesare pe lângă responsabilii ruși pentru remedierea acestor probleme supărătoare. În aceeași corespondență cei de la HAL reproșează mai voalat rușilor că problemele respective au mai fost semnalate în martie și aprilie 2013, dar n-au primit nici un răspuns.

Documentele în care apare corespondența dintre indieni și ruși au fost „hakerite” de niște băieți răi și astfel au ajuns în presă și poate tocmai de aceea nu este foarte clar dacă problemele sus-menționate  sunt tipice întregii flote de Su-30 sau doar pentru aparatele construite în India sub licență. Pentru că avioanele indiene sunt echipate cu ceva avionică de origine israeliană, astfel HUD-ul central este produs de cei de la Elbit, ca și cele șapte  ecrane cu activare tactilă, pe bază de cristale lichide (AMLCD), în timp ce instrumentele primare ale cockpitului sunt de proveniență Thales, iar o parte din display-urile multifuncționale (MFD) sunt ale celor de la Samtel Display Systems. Bazar de bazar ce mai 🙂 .

Avionul dispune de un radar de tip PESA – N011M rusesc, OLS-30 (laser-optical locator system) și sistem containerizat Litening pentru ghidarea rachetelor și bombelor în IR și laser. Teoretic radarul PESA ar trebui înlocuit cu unul AESA de tip Zhuk într-un interval de timp cât mai scurt.

Epopeea Su-30 în India începe în 1996 când New Delhi a comandat 8 Su-30K direct din Rusia și alte 32 de avioane Su-30MKi care au fost dotate cu sisteme imbunatățite de avionică, motoare și sisteme de armament modern, iar în anul 2000 s-a semnat un contract prin care se prevedea că HAL să construiască sub licență MKI-ul.

La începutul anului 2013 India deținea o flotă de 150 Su-30MKI, urmând ca numărul acestor avioane să crească până la 222 de bucăți, din care 140 produse în India până în 2015. Primele Su-30MKI au venit din Rusia -€“ 10 bucăți a€“ în 2002, urmate de încă 12 aeronave în 2003, în timp ce primele avioane MKI produse de către HAL au intrat în dotarea FAI în 2005.

Sursa: Defencenews

GeorgeGMT

Exit mobile version