Romania Military

TBT 8×8 AGILIS un pic mai aproape

Din surse apropiate companiei Romania Military Vehicle Systems SA (RMVS) putem astazi sa dezvaluim mai multe amanunte despre oferta companiei romanesti pentru MApN, in cadrul programului national de dotare cu transportoare blindate TBT 8×8.

In primul rand noua compania RMVS este o societate pe actiuni romaneasca, avand ca actionari Ministerul Economiei, cu 50% din actiuni si „Rheinmetall Land Systems” cu 50%. Locul desfasurarii activitatii va fi Uzina Mecanica Moreni. In procesul de productie vor fi atrase si alte companii romanesti.

 

Noul TBT 8×8 Agilis va fi produs in Romania, astfel:

-80% din valoarea adaugata a productiei se realizeaza in Romania, doar motorul si drive-lineul urmand sa vina din import;

-logistica si mentenanta vor fi integrate 100% in Romania pentru intreaga durata de viata a transportorului pana in 2055. Perioada planificata de MApN pentru folosirea transportoarelor  pe platforma Agilis este de 20 de ani;

-drepturile de proprietate intelectuala asupra AGILIS 8×8 vor apartine in proportie de 100% Statului Roman, prin Ministerul Economiei;

-dezvoltarea noului transportor va incepe anul acesta urmand ca in 2020 primele Agilis sa intre in dotarea Fortelor Terestre;

-standardul tehnologic va fi cel al anului in care transportorul va intra in productia de serie, respectiv 2020;

vehiculul va fi construit in 7 variante/derivate, astfel: transportor blindat pentru trupe amfibiu si neamfibiu, punct comanda mobil, platforma pentru aruncator de bombe calibrul 120mm, evacuare medicala, cercetare CBRN si vehicul tehnic pentru evacuare-reparatii:

-programul se incadreaza in prevederile legii offsetului si va duce la rambursarea integrala a mijloacelor financiare investite de statul roman;

-se vor crea, in mod direct, aproximativ 450 de noi locuri de munca atat in cadrul RMVS cat si in cadrul UM Moreni;

-planul de productie estimeaza ca Agilis, in lipsa unor comenzi suplimentare sau la export, va fi pe linia de productie pana in 2035;

– in cazul in care guvernul roman va considera oportun se poate trece si la dezvoltarea unei variante 4×4.

Ca date tehnice avem:

Asadar acesta este oferta inaintata de catre Romania Military Vehicles Systems catre Ministerul Economiei si Guvernul Roman. In acest stadiu MApNul este dispus sa cumpere viitorul transportor, dar aici sunt necesare doua precizari.

Prima ar fi ca din necesarul de 628 de transportoare blindate TBT 8×8 trebuie scazute transportoarele Pirahna IIIC deja achizitionate – 33+14 – si, posibil, viitoarele 96 de Pirahna IIIC necesare dotarii unei brigazi de infanterie, trei batalioane complete de infanterie motorizate, in mod uniform. Din informatiile noastre cele 96 Pirahna IIIC vor fi cumparate, ceea ce ar putea explica declaratia recenta a Ministrului Apararii cu privire la reducerea necesarului la doar 500 de masini 8×8.

In aceasta ipoteza ar ramane ca Agilis 8×8 sa fie fabricat in aproximativ 485 de exemplare, excludem aici eventuale exporturi sau suplimentarea comenzilor din partea Armatei. Este insa la fel de posibil ca parcul actual (cu siguranta cunoscut la data negocierii productiei) si viitor de Piranha IIIC sa fie deja exclus din calculul volumului productiei.

A doua precizare tine de MApN, minister care a spus ca este gata sa cumpere noul Agilis de indata ce producatorii sunt in masura sa inceapa livrarile, adica din 2020, daca va dispune (adaugam noi) de fondurile necesare.

In acest moment mai sunt necesare doar aprobarea Parlamentului, iar mai apoi o HG care sa reglementeze productia, finantarea etc, HG care ar fi gata si asteapta doar aprobarea.

 

Acum sa discutam si despre graficul de livrari asa cum il vede compania producatoare.

Astfel, pentru prototip avem ca plecare 2017 si termen final 2020, an in care va incepe productia de serie, dupa care vom avea:

-2020 – intrarea in dotare a primelor 14 transportoare blindate Agilis 8×8 in varianta amfibie de baza;

-2021 – 46 Agilis amfibiu in varianta de baza;

-2022 – 44 TBT amfibiu in varianta de baza plus un transportor in varianta evacuare medicala (primul) si 4 Agilis centru de comanda mobil;

-2023 – 30 Agilis amfibiu transportor de trupe, 8 vehicule centru de comanda, 2 Agilis platforma pentru aruncatoare de bombe (probabil calibrul 120mm), 2 vehicule pentru cercetare CBRN si 3 transportoare pentru evacuare medicala.

Din 2025 vor intra in dotare si primele 22 de bucati Agilis 8×8 neamfibiu.

Per total planul este gandit pentru 628 de vehicule dar asa cum am explicat mai sus este foarte posibil ca totalul sa fie usor diferit, dar deocamdata sa tinem cont de planurile initiale (628 transportoare blindate Agilis 8×8) si am ajunge ca in 2034 sa avem un total de: 24 vehicule pentru evacuare medicala, 192 de Agilis neamfibiu, 161 de vehicule amfibii, 90 transportoare pentru cercetarea CBRN, 40 centre de comanda mobile, 75 de platforme pentru aruncatoare si 46 de vehicule de recuperare-reparatie.

 

Necunoscutele programului Agilis

Nu stim inca care va fi nivelul standard de protectie cerut de Armata, putem insa sa speculam ca acesta va fi 2/3, adica nivel 2 (cu solutia de protectie anti-mina dezvoltat de ACTTM) sub burta si nivel 3 de protectie la carcasa (folosind si aici unele solutii dezvoltate tot de ACTTM in cadrul programului TBT 8×8). Ne referim la varianta amfibie. Foarte posibil ca protectia anti-mina/IED sa fie mai mare.

Nu cunoastem ce sistem de propulsie pe apa va folosi Agilis, aici putem insa sa fim aproape siguri ca solutia va veni via SAUR 2, adica un sistem de timp pump-jet, care a  dovedit in perioada de omologare a SAUR 2 o manevrabilitate foarte buna pe apa si o viteza de 11km/h.

Ramane de asemenea sa vedem ce sistem de armament – in standard – va prefera MApN: mitraliera calibrul mare, tun automat, rachete anti-tanc etc. Rheinmetall vad ca propune tunul Oerlikon KBA calibrul 25mmx137 (acelasi cu cel de pe MLI-84M), dar in turela Fieldranger.

Este foarte ciudat insa cum Armata si-a impartit flota de Agilis in doua: 192 de transportoare neamfibii si 161 amfibii, iar de aici putem specula (destul de educat as spune eu) ca vechiculele amfibii vor avea un grad de protectie decent (2/3 sau peste), in timp ce Agilisul neamfibiu se va duce spre un grad de protectie la carcasa de 4 chiar 5, ajungand astfel similar varului sau german Boxer, dar atunci intram pe taramul transportoarelor blindate aproape masini de lupta ale infanteriei, dar miscarea ar fi previzibila si poate chiar normala pentru noi.

Si bineinteles ar mai fi problema pretului transportorului. Aici cel mai probabil  se va depasi suma de 2 milioane de euro per bucata (la medie), dar deocamdata putem doar specula.

Cam acesta este planul Rheinmetall in Romania si sper din tot sufletul ca macar de aceasta data sa ne iasa si nou socoteala de acasa.

PS Si de ramarcat ca numele noului transportor blindat romanesc – AGILIS – a aparut pentru prima data intr-o conjunctura oficiala, dupa anuntarea lui – pe RoMilitary – anul trecut.

GeorgeGMT

Exit mobile version